Symmetri i Lytterom, ikke bare positivt for demping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Symmetri i Lytterom, ikke bare positivt for demping?

Begynte å tenke på en ting... Når jeg har hengt opp demping å gardiner og slikt på kinorommet så har jeg alltid gjort det symmetrisk på begge sider...

Men nå tenker jeg at det er kanskje ikke bare positivt det heller, ved total symmetri vil de samme frekvenser og stående bølger bli dempet identisk, men frekvenser som ikke "treffer" riktig slipper forbi "identisk"...

Så om 100Hz treffer godt og blir dempet så blir den dempet kjempebra, men om 160 bommer så bommer den totalt å vil ikke bli dempet noe...

Så det jeg lurer på (siden dette ble bare rot) :

Kan rot og "u-symmetri" være en positiv ting når man prøver å sette opp akustikkplater på et rom...?

Noen som skjønner hvor jeg vil?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

Noen som skjønner hvor jeg vil?
    Skjønner hvor du vil og dine tanker. Helt ideelt er det ikke at alt er symmetrisk. Fordelen/Ulempen med et rom som er symmetrisk er nok såpass små begge veier i et normalt lytterom at det ikke er all verden å ta på vei for. Tenker du derimot på diffusjon er det nok mere å tenke på at det ikke bør være for symmetrisk, det er hele prinsippet med diffusjon.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyd diffusjon er nok en del av det jeg tenker på ja, så man reduserer stående bølger og kanskje får et bredere sweetspot og mange andre goder...
    Desto mer jeg tenker på dette, desto mer idiotisk er det egentlig å ha symmetri... :?

At man demper første refleksjon fra fronthøyttalerne der første refleksjon ER, er jo selvfølge, det blir symmetrisk...
    Men videre ut i rommet kan det være like så lurt å ikke ha så sykelig fokus på symmetri...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •