Har lydisolering noe og si på akustikken i mitt media-rom i låven?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har lydisolering noe og si på akustikken i mitt media-rom i låven?

Ok, så nå er det min tur. Har (på 7 sekunder) overbevist kona om at at låven bør inneholde et media-rom.

Hit skal med andre ord ps3/pc spilling, htpc, film og musikk, og vi er begge enige om at stua er IKKE plassen og sette opp dette pga alt for mange kompromisser.

Så, dvs, her skal det bygges et rom,helt fra bunnen, inne i den største delen av låven. Som en frittstående lygren hytte inne i låven...
    Mao, dette kan utformes akkurat som jeg ønsker.
    MEN:
    I forhold til akustikk (musikklytting), Hva er de beste dimensjonene?
    Hvilke proporsjoner?
    Ser for meg en lerretsvegg på ca 4-6 meter bredde.
    Når man ikke har naboer, har det så noe for seg og gjøre noe jobb med og lyd-isolere for omverdenen? Hva må man gjøre for og få de beste akustiske forhold innenfor veggene?

Noen ideer førj eg begynner og måle opp og planlegge mitt fristed?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har frie tøyler til størrelse og dimensjoner (innenfor låvens fire vegger går jeg ut fra ) så kan du kikke litt på denne kalkulatoren mh-audio.nl - Acoustic Det det hele handler om er å finne de dimensjonene som gjør at fordelingen av stående bølger blir best mulig fordelt. Det er for øvrig også en rekke andre morsomme kalkulatorer på den siden.

Jeg har 4,9 meter bredde i min kino, men dessverre ikke mulighet til en helt symmetrisk plassering av anlegget. Det er en fordel å ha litt luft rundt fronthøyttalerne slik at du oppnår best mulig perspektiv i lydbildet. Det betyr at rommet blir ganske bredt hvis du i tillegg skal ha et lerret av litt størrelse, 4,5-5 m. bredde ville jeg si er passe. Du kan jo også lese litt her under planleggingen, dersom du skal legge litt ekstra innsats i planleggingen.

Når det gjelder akustikk så vil jeg anbefale denne boken, Amazon.com: Master Handbook of Acoustics (9780071603324): F. Alton Everest, Ken Pohlmann: Books, en god del av den ligger også tilgjengelig på Google books, men ikke hele.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •