Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 278
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk!
    Det virker som stoffet sitter som støpt med tapetlimet. Om jeg hadde brukt lydtransparent stoff kan det tenkes at limet ville ha trekt gjennom, men med scenemolton var ikke dette noe problem.

At stjernene ser ovale ut skyldes nok bevegelse i kamera når bildet ble tatt. Jeg har sett at flere har brukt varmetråd for å kutte fibrene, og jeg tror det var Moggie (AVS) som sa at dette var anbefalt av Fosi (fabrikant). Grunnen er at varmen gjør at enden på fibrene blir litt kuleformet, og spredningen av lyset dermed litt bedre.

Har også montert den øvre LED-lista bak lerretet. Jeg ser såvidt høyttalerne når lyset er på. Tror det blir bedre når den nedre lista også er montert. Det ble også noe skygge fra lerret-ramma med bare den ene LED-lista på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvemonterte den nedre LED-lista bak lerretet. Det har potensiale, men ikke vellykket :???:

Øvre LED-list må lenger ned, og nedre list lenger opp for å unngå skygger. Men ikke så mye at LEDene blir synlige mot lerretet. Over/under lerretet skal det bli paneler med stoff på, så her blir nok strølyset borte.

Må antakelig lage til en list eller noe som kan festes bak på selve lerretramma.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lerret-baklys-jpg

Her er lyset fra stjernene dempet til nivå 5 av 255. Jeg lagde "lysmixeren" på DMX DIY-kortet mitt slik at dimmingen går i steg på 5. Jeg bør nok la det gå i step på 1 i nedre ende av skalaen, ihvertfall på stjernene. Bare en liten programvareendring Hvis de skal stå på under filmtitting vil jeg dempe dem enda litt. LED-Lyskilden for stjernene gir 2x6W, noe som ser ut til å være mere enn nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Hvordan føler du duken påvirker lyden? Jeg skal selv bygge hjemmekino i nytt hus, og det blir baffelvegg med B&W CT7.3-høyttalere. Det blir ikke aktuelt med transparent lerret dersom det ødelegger lyden merkbart. Har ikke vært borti slike duker selv, så jeg setter stor pris på feedback.
    Beklager, så ikke innlegget ditt før nå.

Jeg har sett noen få filmer nå, og synes det fungerer bra. Tett duk gir en del bedre bilde, og lydkvaliteten lider nok også noe med høyttalerne bak duken. Men totalt sett synes jeg det fungerer godt, siden lyden følger bildet bedre. Jeg bruker dette kun for film, så jeg legger ikke all verdens vekt på lydkvaliteten for musikk. Jeg kommer til å dempe rommet ganske mye, mye mere enn for et stereooppsett. Jeg har mulighet for et rom på loftet også, så det får vel bli musikkrom etterhvert

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lerret-baklys-jpg

Her er lyset fra stjernene dempet til nivå 5 av 255. Jeg lagde "lysmixeren" på DMX DIY-kortet mitt slik at dimmingen går i steg på 5. Jeg bør nok la det gå i step på 1 i nedre ende av skalaen, ihvertfall på stjernene. Bare en liten programvareendring Hvis de skal stå på under filmtitting vil jeg dempe dem enda litt. LED-Lyskilden for stjernene gir 2x6W, noe som ser ut til å være mere enn nok.
    Ser utrolig bra ut!! Keep the pictures coming :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremt flott stjernehimmel! Eg likte veldig godt at du har delt den opp i 4 rader. Det gir eit godt inntrykk av å kikka ut/opp vindu. Må inrømma eg er grønn av missunnelse... Eg og vil ha!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Ser utrolig bra ut!! Keep the pictures coming :-D
    Takk! Du har nok adskillig større framdrift i ditt kinoprosjekt, men jeg skal legge ut bilder når jeg har noe å bidra med. Har begynt på et grovkjøkken-prosjekt i kjelleren som har tatt en del tid i det siste:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ekstremt flott stjernehimmel! Eg likte veldig godt at du har delt den opp i 4 rader. Det gir eit godt inntrykk av å kikka ut/opp vindu. Må inrømma eg er grønn av missunnelse... Eg og vil ha!
    Takk!
    Jeg er fornøyd med stjernehimmelen, men den er ikke helt ferdig. Skal ha listverk rundt m/LED-striper som lyser opp langs kantene.

Som sagt så kan denne stjernehimmelen bygges for en billig penge. lyskilde + fiber kosta vel rundt 1200,- tror jeg. I hvert vindu er det en ca 200x50cm 3mm huntonittplate trekt med sort scenemolton.

Grunnen til å lage stjernehimmelen som vinduer var lav takhøyde, men jeg synes selv det ble vellykket

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt lite kinobygging i det siste. Skjært til noen striper med MDF som jeg skal bruke som listverk rundt stjernehimmlen. Skal forsøke å frese noen profiler for å pynte litt. Listene skal stikke litt ut i "vinduene" for å gi plass til LED-lister oppå. På utstikket skal det også bli en kant som stikker opp og skjuler LED-lista. Har også jobbet litt mere med lysstyringa, blant annet lagt inn noen scener som jeg kan velge med knapper i Irule. Kan også omprogrammere scenene fra iRule, både hvilke lys som skal være med, og farge og nivå. Har ikke fått lagd bryterpanelet som skal stå ved døra enda. Det skal ha (inntil 10) brytere hvor jeg kan velge ferdige scener uten fjernkontroll.

Kjøpte brukt 3-seters kinosofa type Fnky Cinema i sort skinn. Utrolig mye for pengene, og brukt til under 1/2 pris direkte ran! Virker som den har holdt fasongen bra, og ser bra ut. Ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene fra fnky, og er mykere enn den ser ut.

Det fine med å kjøpe brukt er jo at jeg sparer masse penger som jeg kan bruke på andre ting. Siden jeg hadde tenkt å kjøpe en ganske dyr sofa, så har jeg jo spart kanskje 15000,- Det meste av dette har jeg allerede brukt på Calman5 Enthusiast/C6 programvare/meter for kalibrering av bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Jeg er fornøyd med stjernehimmelen, men den er ikke helt ferdig. Skal ha listverk rundt m/LED-striper som lyser opp langs kantene.

Som sagt så kan denne stjernehimmelen bygges for en billig penge. lyskilde + fiber kosta vel rundt 1200,- tror jeg. I hvert vindu er det en ca 200x50cm 3mm huntonittplate trekt med sort scenemolton.

Grunnen til å lage stjernehimmelen som vinduer var lav takhøyde, men jeg synes selv det ble vellykket
    Det var definitivt særs vellukka:-) Trur eg skal prøva meg på den stjernehimmel løysinga di på eit vis, dersom eg får dedikert filmrom seinare. Kva takhøgd har du i kinoen din?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 205cm. Grov meg ned til bunn av grunnmur, men med pukk isopor og ny såle med vannbåren varme ble det ikke mye mere høyde enn det var. Fungerer greit likevel, selv med 20cm podium bak.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... bare 205cm høyde?? Jeg har faktisk slått fra meg stjernehimmel hos meg pga at jeg har så lav takhøyde at jeg var redd for å se "rett i fibrene" fremfor å se en vakker stjernehimmel.... men jeg har har 227cm takhøyde.

Du synes ikke det er et problem at himmelen er så lav, får man "stjernehimmel utendørs" følelse likevel??

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    205 var lavt:neutral: jeg lurer også på hvordan "feelingen" er med stjernehimmelen. Jeg har 222 og håper virkelig at det kommer til å funke!?....jeg SKAL ha stjernehimmel

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har sjølv omtrent same takhøgd som deg, Gunnar. Angrar no på at eg ikkje lagde stjernehimmel...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    205cm er lavt, men jeg får ikke gjort mere med den saken. Har hatt Barco 1209S i dette taket med stoler under, til og med podium, og det har fungert greit. Sittende synes jeg stjernehimmelen tar seg bra ut, Stående kan fibrene ses, men synes ikke det gjør så mye. Tror neppe det ser så veldig annerledes ut om du har 30cm mere høyde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med molton på platene synes de dessuten lite, og følelsen av å se ut av vinduet blir mere virkelighetsnær. Selvsagt ikke hvis jeg står oppreist og ser forskjellige stjerner i hvert vindu:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du har vel tenkt å sitta i kinoen reknar eg med...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med molton på platene synes de dessuten lite, og følelsen av å se ut av vinduet blir mere virkelighetsnær. Selvsagt ikke hvis jeg står oppreist og ser forskjellige stjerner i hvert vindu:neutral:
    På bildene ser det ihvertfall knallbra ut - noe å tenke på for alle som bygger skikkelige kinoer!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tatt noen flere bilder for å sjekke litt nærmere hvor godt bildene stemmer med det jeg ser når jeg sitter i sofaen. Bildene er tatt med kamera på stolryggen, så det blir omtrent riktig høyde. Mulig det bør zoomes inn/ut, men jeg tror ikke det er så galt. En ser tydelig taket rundt, mens platene med molton og fiber synes lite. Taket rundt er malt med sort Jotun Pure Color, dvs matt maling.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger kjøkken, men har også fått gjort litt kinoting. Skjært 60mm brede MDF-striper som jeg skal bruke som "vinduslister" rundt stjernehimmelen. Frest et par pyntespor oppå listene, og faset av kantene. Dessuten frest et 3mm spor i ca halve tykkelsen av listene, hvor jeg har limt en 20mm bred stripe av 3mm huntonitt. Denne er for å skjule LED-lista. Har frest ferdig alle listene, men rakk bare å lime huntonitt på to i dag.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-frese-lister-1-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-frese-lister-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk jobba et par timer med listene mine i dag, og har montert ferdig i to av "vinduene". Festet dem med Tec-7 + dykkertpistol. Det er to lag gips, så dykkerten går bare inn i gipsen. Holder ganske bra likevel, og ihvertfall godt nok til limet har tørket. Nå gjenstår sparkling av dykkert-hullene, og litt finpuss i hjørnene, og deretter maling. Har tenkt å bruke samme maling som i taket, dvs Jotun Pure Color.

Det er ca 20mm fra kanten på lista og inn til kanten på stjernehimmelen. Jeg har prøvemontert en LED-list for å se hvordan den bør monteres. Liggende på "rygg" gir mest lys, men gir også en skarp overgang lys/mørke i taket. Dessuten veldig arbeidskrevende montering, siden LED-lista ikke er fleksibel. Dermed må jeg kutte LED-lista og skjøte alle 4 ledere i tre av hjørnene hvis jeg skal montere på denne måten.

Det fungerte også greit å sette LED-lista på høykant bak kanten som stikker opp. Det blir mindre lys, men mere diffust. Dessuten mye enklere å montere, siden LED-lista kan bøyes uten problem rundt hjørnene. Jeg går nok for denne løsningen.

Vinduslist m/ kant som stikker opp for å skjule/montere LED-list:

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-vinduslister-1-jpg

To "vinduer" ferdig listet:

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-vinduslister-2-jpg

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •