Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 278
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fancy oppleggg det her, Gunnar, både når det gjelder lysstyring og lerretsløsning! I allefall for oss dødelige

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er virkelig bra, det blir det spennende og følge med på denne kinoen din fremover!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ser du kjører Dreamscreen V3. har du vinklet duken under montering eller monterte du den "rett på"? Har samme duken som deg og er litt spent på selve vinklingsprosessen. Forøvring er det imponerende elektronikkunnskaper som jeg skjønner fint lite av
    :-D

uken er kjøpt på B-varesalg hos AVshop, og den var ferdig med påsydde lommer, beregnet på en av rammene deres. Så den er nok ferdig vinklet, uten at jeg kan si at jeg ser det.. Nå har jeg JVC-projektor, og de er vel ikke de mest utsatte når det gjelder moirè.

Duken var veldig lett å strekke på ramma, uten å få skrukker. Det burde vel bare være å legge duken med passe vinkel (15 grader eller så?) på ramma og stifte i vei? Min duk er trukket rundt ramma og stiftet på baksiden. Jeg tenkte først på maljer, men så fant jeg ut at det antakelig ble vanskelig å beregne hvor maljene bør sitte, siden det er så mye stretch i duken. Dessuten har jeg erfart tidligere med vinylduker at det er greit å kunne stramme og stifte der det er behov. Derfor limte/skrudde jeg trelister på baksiden av stålramma, og stiftet duken fast der.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Fancy oppleggg det her, Gunnar, både når det gjelder lysstyring og lerretsløsning! I allefall for oss dødelige
    Takk! Hehe.. vi får se. Synes det er mye kreativitet her på forumet, inkludert i din byggetråd :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Dette er virkelig bra, det blir det spennende og følge med på denne kinoen din fremover!
    Takk Espen! Har du kommet i gang med ditt nye rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bulinga av duken er nok lite å gjøre noe med. Fikk bekreftet av AVshop at det er slik det blir. Har en mistanke om at problemet er mindre med duk med mindre "stretch". Det er til leve med, ser ignen forskjell på fokus oppe/nede i forhold til midten. Får se hvordan det blir når bildet er finjustert.

Bygger videre på maskeringssystemet. Delene er nå ferdige, og den ene siden er prøvemontert og prøvekjørt m/"nervøs" fløyel fra Jysk. Må ha på annet stoff før jeg får finjustert spenning på strikk, endestoppjustering på motorene og et par andre detaljer.
    Har montert bare den ene motoren, siden jeg vil se hva som må endres før jeg monterer den andre. Ser ut som det skal gå å kunne lukke maskene helt. Her er noen bilder av mekanikken, bort sett fra strikkene og taljene. Strikk fikk jeg tak i hos min hovedleverandør, Biltema:-) Stoffomspunnet, rundt strikk. Kalles for kapellsnor, 20m på rullen til kr kr 50-60,- eller så... Finnes i to tykkelser, jeg kjøpte den tynneste, som ser ut til å være mere enn sterk nok.

Kappet til aluminiumsrør, og lagde spor for endestopp-bryter. Denne er mekanisk på denne type motor. Kan justeres fra ca 1-30 motoromdreininger. Dette er kun for "hard stops". Elektronikken skal sørge for alle posisjoner som jeg skal lagre som presets.

Motoren er ca 70cm lang. Fremst er det en D-formet plastdings som er det som roterer. I aluminiumsrøret har jeg boret og gjenget opp et 4mm hull for settskrue som går mot den flate siden på D-en.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-motor-og-jpg

Motorene er montert på vinkelbraketter med avlange spor, slik at avstand inn/ut fra veggen kan justeres. På den øvre braketten har jeg festet en optisk enkoder. Denne er det som gir feedback om posisjon til masken. Den gir ut pulser når den roterer, og jeg dekoder pulsene og regner ut posisjonen i en mikrokontroller. Enkoderen er av type Green Oaks, kjøpt på eBay f eks her . Den er av type quadrature encoder, som gir ut to 90 grader faseforskyvede pulstog. Fordelen med dette er flere. Den gir 128 pulser pr pulstog pr omdreining. Med quadrature dekoding gir dette 512 tilstandsendringer pr omdreining. Med rør på ca 45mm gir dette en oppløsning på ca 512/(pi*45)= ca 3,6 pulser pr mm bevegelse av maska. Slakk i systemet er nok mere enn dette, så mere enn godt nok. Mulig jeg lager en egen byggetråd for spesielt elektronikkdelen av maskeringa, og da kan jeg ta litt teori og detaljer for den nerdete DIYer ;-). Tannhjulene er Lego.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-enkoder-mekanikk-jpg

Jeg vil helst at maskene kan lukkes helt, slik at det blir som et sceneteppe. Da må jeg ha så mye stoff til maskene at diameteren øker med nesten 2cm. For at stoffet skal gå ut i samme høyde over lerretet uansett diameter har jeg laget en kant som stoffet glir over før det går ut over lerretet. Består av en utfòringslist med et splittet 16mm trekkerør over forkanten. Jeg brukte vinkelsliper med slipeskive på for å lage et ca 10mm bredt spor i trekkerøret.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-stoff-guide-jpg

Brukte noen biter 2x4" m/vinkelbeslag som veggfester for motorene.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-veggfester-motorer-jpg

Prøvemontering av motor og list for stoff.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-motor-og-rund-kant-stoff-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærerikt og spennende dette her! Det er ikke fare for at de Legotannhjula blir fort slitt? Eller, sikkert ikke. Det hele løper vel nokså lett, med strikk som mothold...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser utrolig bra ut Gunnar. Likte måten du festet encoderen på, lurt med den fjæren.
    Skal du ha motor på begge sider eller skal du trekke begge sidene med en motor?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å leser her nå, og dette har du jammen lagt arbeid i, sånn smått imponert

Men må si at jeg ler høyt når jeg leser dette:
    Slakk i systemet er nok mere enn dette, så mere enn godt nok. Mulig jeg lager en egen byggetråd for spesielt elektronikkdelen av maskeringa, og da kan jeg ta litt teori og detaljer for den nerdete DIYer . Tannhjulene er Lego.

Selvfølgelig en fullstendig holdbar løsning, but still

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Lærerikt og spennende dette her! Det er ikke fare for at de Legotannhjula blir fort slitt? Eller, sikkert ikke. Det hele løper vel nokså lett, med strikk som mothold...
    Tannhjula er av seig plast, og det er omtrent ingen motstand i enkoderen. Inni er det nok bare et lite kretskort, og det som roterer er nok bare ei skive med hull eller spalter. Det er ikke kulelagre i mine, men de skal likevel klare et par hundre RPM tror jeg, så dette blir jo bare puslefart:-). Rørmotorer med innebygd enkoder og fjernkontroll finnes jo ferdig å få kjøpt nå, så det går jo an å gjøre det enklere... Men i utgangspunktet brukte jeg andre typer motorer, og dette kan jo brukes på hva som helst som roterer i passe fart.

Da jeg planla å bruke rørmotorer googlet jeg litt, og fant motorer m/fjernkontroll på opphørsalg i Norge til noen hundrelapper. Jeg skrev til produsenten og stilte noen tekniske spørsmål for å finne ut om de egnet seg. Etter noen dager ringte den norske importøren. Han visste ikke noe særlig om disse motorene, men han var påfallene interessert i å vite hvor jeg skulle kjøpe dem. Da jeg kom hjem tenkte jeg å bestille to stk, men da var det tomt. Sleipingen hadde kjøpt opp de som var igjen :-(

Du kunne jo bruke èn stk rørmotor m/langt rør over lerretet ditt, èn wire ned til øverste maske på begge sider, ett strikk fra øverste maske og nedover på begge sider for å dra maska nedover når motoren slipper opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Sitter å leser her nå, og dette har du jammen lagt arbeid i, sånn smått imponert

Men må si at jeg ler høyt når jeg leser dette:
    Slakk i systemet er nok mere enn dette, så mere enn godt nok. Mulig jeg lager en egen byggetråd for spesielt elektronikkdelen av maskeringa, og da kan jeg ta litt teori og detaljer for den nerdete DIYer . Tannhjulene er Lego.

Selvfølgelig en fullstendig holdbar løsning, but still
    Takk! Legotannhjulene har god presisjon, ingen merkbar slakk der hehe.. Motorene har litt slakk i giret, men siden enkoderen sitter på røret vil ikke denne feilen bygge seg opp. Jeg teller også enkoderpulser en viss tid etter at strømmen til motoren er slått av, slik at jeg får med pulsene som kommer mens motoren bremser opp.

Ellers har jo Lego-tannhjulene den fordelen at det er lett å bore og tilpasse uten spesialutstyr. Men den første motorløsningen min var nok enda noen hakk DIY. Synes den fortjener et bilde :-)

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-prototype_controller_mouse_guts-copy-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Ser utrolig bra ut Gunnar. Likte måten du festet encoderen på, lurt med den fjæren.
    Skal du ha motor på begge sider eller skal du trekke begge sidene med en motor?
    Takk! Skal ha to motorer, èn på hver side. Jeg har to til, men siden lerretet er bua denne gangen regner jeg ikke med å bruke dem. Det er såvidt plass over og under lerretet til å ha senkbar/hevbar buet panel, men jeg får se om jeg tar jobben med å prøve å få til noe sånt. Først skal nå ihvertfall dette fungere. Jeg har linseminne på projektoren, og linseheis + Lumagen Radiance scaler, så jeg kan uansett tilpasse bildet til høyden på lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut Gunnar!
    Spännande konstruktion och eftersom du har en bue på lerret så gör nog trekkerøret också att masken sklir lättare i skenan.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Ser bra ut Gunnar!
    Spännande konstruktion och eftersom du har en bue på lerret så gör nog trekkerøret också att masken sklir lättare i skenan.
    Ja, stoffet glir lett over trekkerøret. Det som muligens kan bli et problem er å holde stoffet stramt nok, slik at det ikke henger ned når det er mye stoff ute. Jeg ser at det tynne stoffet fra Jysk ikke holder seg helt oppe på motorrøret. Håper dette bedrer seg når jeg får litt tykkere stoff, og litt strammere strikker. Jeg har ikke plass til å ha bredere stoff enn ca 3cm over og under bildet. Dette burde jo være nok, men ikke hvis det henger for mye ned.. Ruller stoffet inn i samme høyde hos deg, eller siger det litt ned på de vertikale rørene når det ruller inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stoffet rullar in i samma höjd så det har inte varit något problem hos mig.

Jag tror att det är viktigt att stoffet monteras helt vertikalt på maskeringsröret och att maskeringsröret också är helt vertikalt uppsatt och att H-listen eller liknande kanal är placerad helt horisontellt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Stoffet rullar in i samma höjd så det har inte varit något problem hos mig.

Jag tror att det är viktigt att stoffet monteras helt vertikalt på maskeringsröret och att maskeringsröret också är helt vertikalt uppsatt och att H-listen eller liknande kanal är placerad helt horisontellt.
    Ja, jeg har erfart før at det er viktig at stoffet er helt rett på røret. Måtte montere stoffet flere ganger før jeg fikk det til å gå rett nok på det forrige systemet mitt, og da var det kun masker over/under lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte på DMD-lydtransparent stoff på maskerøret, og eksperimentert litt med stramming av strikk, festing av stoff osv. Så langt har jeg funnet ut at strikkene må være stramme for å holde stoffet nogenlunde rett, spesielt oppe. Strikkene går fra forkant på maska, og rundt en enkeltblokk et stykke forbi midten av lerretet, og deretter tilbake og rundt røret som stoffet er festet på. Her har jeg satt på en kabelsko på strikket, og festet det med en M4 skrue til røret som stoffet er på. Strammingen på strikkene blir ikke helt konstant, selv om strikket rulles på og av røret motsatt av at stoffet rulles på og av røret. Dette skyldes at diameteren øker ettersom mere stoff rulles på, mens der strikken rulles av/på er diameteren konstant. Forskjellen er større enn jeg trodde, slik at når alt stoff er inne er strikkene stramme, mens når stoffet er rullet helt ut til midten av lerretet er strikkene adskillig slakkere. Det fungerer med 4mm strikk slik jeg har nå, men det er mulig jeg bytter til 6mm strikk for å ha litt mere å gå på.

Enkeltblokka er festet forbi midten av lerretet for at maskene skal kunne gå helt til midten.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-strikk-og-blokk-jpg

Jeg har kjørt maska manuelt med bryter, og det ser ut til å fungere greit. Delene til den andre maska er ferdige, og jeg regner med å montere i morra. Kanskje jeg rekker å montere elektronikken også. Jeg tok opp en video når jeg kjører maska fram og tilbake, men jeg hadde krasj på Pinnacle studio i dag, så jeg får ikke lagd passe format på fila.

For å feste strikken til forkant av maska brukte jeg en kabelsko og en løkke av en bit 3mm plastomspunnet wire. Deretter tredde jeg strikket igjennom løkka, og lagde knute. Når jeg har funnet riktig spenn på strikket kan jeg kutte vekk det overflødige.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-feste-strikk-maske-forkant-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-stoff-jpg

Ellers har jeg brukt en del tid på iRule i påsken. Litt design, og har også laget meg en XML-fil med kommandoer som jeg skal sende fra iRule og til det interface-kortet som jeg lagde for et par uker siden. Kortet skal da programmeres til å gjøre ymse ting når en av disse kommandoene sendes. F eks om jeg sender 1A fra iRule skal lysstyrken på DMX-kanal 1 øke. 1B for å minke, 1C for å lagre innstillingen, 1D for å slå av. Det samme for resten av kanalene. Disse kommandoene har jeg så lagt på knapper i iRule.

Dette kan brukes for å programmere og lagre lysstyrke/farge på lysene, og jeg kan da ha andre knapper i tillegg for å velge scener hvor disse innstillingene brukes. Foreløpig ikke prøvekjørt mot interfacekortet.

Her er et screenshot fra 7" paden som jeg kjører Irule appen på.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-screenshot_2013-04-01-22-53-53-png

Designet på bakgrunnen er stjælt fra mborner herfra

Jeg har tilpasset oppløsning og størrelse + lagd noen knapper og rammer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk montert opp og justert den andre motoren i dag.

Skrudde også opp kontrolleren på veggen midlertidig for å se hvordan det blir med kablinga. Det skal komme nettkabel, 2 stk strømkabler fra motorene, og en kat-5 kabel opp nedenfra. Sistnevnte er 12V trigger fra projektoren for automatisk av/på, og IR fra Global Cache gateway for styring. Fra oversiden skal det komme inn to stk kat-5 kabler fra enkoderene på de to motorene.

For å kunne kjøre motoren under justering av mekanisk endestopp kobla jeg på en av/på-bryter, og en endevender (trappebryter) for å kunne stoppe/starte og kjøre motoren begge veier. Tok opp en videosnutt med fotoapparatet når jeg kjører maska fra midten og til enden:

[YOUTUBE]Sj6wR16kWVw[/YOUTUBE]

Får se om jeg får kobla ferdig kontrolleren i morra
    Det er litt jobb igjen med iRule styringa av maskeringa og linseheisen også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig imponert. Bra laget!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det här har du gjort bra och videon lovar väldigt gott!
    Jag kan inte se de två första bilderna och svaret kanske finns där, men hur gjorde du med stoffet till maskeringsramarna? Sydde du lommer? Vilket stoff använde du?

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •