Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 278
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Da har jeg fått testet litt og må si jeg er meget fornøyd med det nye lerretet. Jeg ser litt vertikale striper i bildet i lyse partier, men det er såpass lite at det ikke er skjemmende synest jeg. Det vil alltid være et kompromi på bildet og lyd om man kjører lydtransperrent lerret, men oppgraderingen fra v1 til v3 har vært større enn jeg trodde.
    Bra! Har ikke lagt merke til striper foreløpig. Jeg gikk ut ifra at siden med minst struktur skal være mot publikum. Ringte Avshop og fikk det ihvertfall sånn passe bekreftet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer skjønte at siden med minst struktur skulle mot publikum ja. nå kjører jeg et ganske stort bilde på nesten 330 i bredden, så jeg går opp fra 290 og det er ganske stor forskjell ser jeg. Om jeg sitter 4 meter fra lerretet så ser jeg ikke noe til vertikale striper i lyse partier, men på V1 lerretet jeg hadde måtte jeg nok sitte dobbelt så langt vekke for å ikke se striper. Stripene er vel egentlig bare vevingen i duken som gjør at man får den effekten.
    Jeg snekret bare en ramme av noen lekter og stivet det opp, med ettpar lekter i midten.Ikke så elegant som ditt, men ganske lett å få till buet lerret også da jeg lager til feste oppe og nede som jeg kan trekke i bakkant for å få den riktige buen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er mange som bygger buet ramme av tre, så det fungerer sikkert utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet med litt med lysstyringa + litt debuging av maskeringskontrolleren i helga. Jeg var hos høggern og henta meg et gammelt sikringsskap, som jeg har montert mesteparten av utstyret for lys i. Det er 4 stk 3-kanals DMX-dimmere (svarte bokser), 2 stk 12V, 20A strømforsyninger (2 stk store blanke bokser), 2 stk RGB-forsterkere (medium blanke bokser). I tillegg tre stk små forgreningskort (DIY). Dessuten 3-kanals lyskilde for stjernehimmel som blir montert i taket i kinorommet.

Det er koblet slik som vist på blokkskjema noen poster lenger opp, dvs 2 soner med hvite LEDs bak i taket, RGB LED-lister på sidene og bak i rommet, 4 stk RGB LED-lister rundt "vinduene" for stjernehimmel, 1 stk RGB LED-list bak lerret , RGB lyskilde for stjernehimmel, og èn ledig DMX-kanal som kan brukes til f eks bakgrunnsbelysning for plakater el.

Tror det skal fungere greit som det er, men om jeg vil gjøre systemet litt mere fleksibelt må jeg ha litt mere elektronikk. Slik det er nå vil jeg kunne sette farge og nivå fritt, men jeg vil ikke kunne tone opp og ned gradvis. Jeg må forhåndsprogrammere de settingene jeg vil ha.

Jeg har liggende et mikrokontrollerkort som jeg har brukt til ymse prosjekter, og som jeg kan sette inn mellom Global Cache gatewayen og Milford DMX-senderen for å eksperimentere litt. Da vil jeg forhåpentligvis få nok fleksibilitet til å f eks lage soloppgang, hvor alle sonene kan tone opp/ned i valgfrie farger.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-skap-lys-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det här blir jag väldigt imponerad av :-D
    Mystisk låda med diverse boxar, kretskort och kablar...
    Följer spänt med..

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bare ta turen ned til meg når du blir ferdig, for et slikt opplegg vil jeg også ha! Jeg ser for meg overgang fra dag til natt, med fargeforandring/dimming på LEDstripsene og dimming av stjerner, lys opp, og overgang til natt, bare motsatt. Selvfølgelig med noe passende programmert musikk/lydteppe til!

Dette blir utrolig bra! Du må gjerne forklare mer om oppkoplingen, med masse bilder etterhvert som opplegget kommer i orden!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Det här blir jag väldigt imponerad av :-D
    Mystisk låda med diverse boxar, kretskort och kablar...
    Följer spänt med..
    Hehe..vi får se om boksene kan gjøre nytte for seg etterhvert :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Du må bare ta turen ned til meg når du blir ferdig, for et slikt opplegg vil jeg også ha! Jeg ser for meg overgang fra dag til natt, med fargeforandring/dimming på LEDstripsene og dimming av stjerner, lys opp, og overgang til natt, bare motsatt. Selvfølgelig med noe passende programmert musikk/lydteppe til!

Dette blir utrolig bra! Du må gjerne forklare mer om oppkoplingen, med masse bilder etterhvert som opplegget kommer i orden!
    Jeg kan også se det for meg: Trykk på fjernkontroll, eller bryterpanel ved døra, sidemaskering på lerret åpner seg, lys kommer på gradvis bak lerret, tak osv.

Div scener f eks "Se Blueray scope m/koselys": Lys bak lerret toner ut i aftenrød, blått bakgrunnslys rundt stjernehimmel toner inn, stjernehimmel tennes, svakt burgunder lys i lyslister langs veggene (skal ha stofframmer med burgunder stoff), maskering åpner seg til 2.35:1, linseheis løfter linsa på plass, lys bak dimmes

DMX er en gammel standard som har vært brukt for det meste til styring av scenelys. Både farge/nivå, og f eks bevegelige spotlights. Det er en seriell standard omtrent som RS485. Differensielt signal, dvs ganske robust mot støy etc. Ingen handshake, men samme signal sendes hele tiden helt til du velger å sende noe annet. Hver boks har en adresse for hver kanal, og du sender adresse og nivå (8-bit dvs 255 nivåer) for den kanalen du vil endre. Er det en RGB-dimmer er første adresse for den røde kanalen, den neste for grønn, og så blå. På mine (svarte) dimmere setter jeg adresse for den røde kanalen med DIP-svitsjer, som du kan se på bildet (hvite/blå).

Jeg har prøvd både LED downlight, og LED-lister på disse dimmerne, og lyset er stabilt uten flimring fra nivå 255 ned til 1. 0 er helt avslått.

Jeg skal prøve å gjøre alt styrbart via iRule, både lys, lyd og bilde. Det eneste så langt som jeg ser blir problematisk via iRule er lyd via Squeezebox. Det må jeg antagelig styre via en app på enten telefon, eller på samme pad som kjører iRule. Om jeg er heldig kommer det en plugin for Squeezebox for iRule.

Tar gjerne en tur ved passende anledning for å beundre din flotte kino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet fram elektronikken for lerretmaskeringa. Dette er noe jeg begynte på for et par år siden, og som egentlig bare mangler en boks å bygges inn i. Nå har jeg fått tak i passende boks, og kan begynne å planlegge mekanikken. Dette var lagd for 4 stk 220VAC rørmotorer og flatt lerret ala MisterMR.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-tesc-motorer-jpg

Jeg lagde en modell som jeg brukte under utviklinga av programvaren for mikrokontrollerene. En video av modellen kan ses her

Kontrolleren består av to kretskort. Det ene inneholder 4 mikrokontrollere, en for hver motor. I tillegg 5V strømforsyning, og en 12V triggerinngang, slik at maskeringa slår seg på automatisk når f eks projektoren slås på. Det andre kortet inneholder to relèr for hver motor, + drivertransistorer + div. Ett relè slår på strøm til motoren, og det andre velger dreieretning.

hadde intet bilde for hånden, men viser her hvordan kretsutleggene ser ut. Det er ikke så mange delene, og kortene er enkle og montere. Kun enkeltsidige kort med "through hole" komponenter.

mikrokontrollerkort:
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-controller-board-png

Relèkort:
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-relay-board-png

På hver motor har jeg montert en optisk enkoder. Denne gir tilbakemelding om maskens posisjon til mikrokontrolleren.

I tillegg er det et lite kort som inneholder en IR-mottaker/demodulator. Samme IR-koden mottas av alle 4 mikrokontrollerne. Programvaren i hver mikrokontroller er også omtrent den samme, men det er blant annet forskjell på dreieretning på motorene når maskene går ut eller inn. Hver mikrokontroller har også egne IR-koder for "jog" inn/ut. Motoren går så lenge en av "jog" knappene holdes inne på fjernkontrollen, og når knappen slippes stopper motoren, og posisjonen til enkoderen lagres i EEprom i mikrokontrolleren, slik at denne huskes selv om strømmen slås av.

Når en har kjørt maskene dit en vil med "jog" knappene kan en trykke på en "lagre" knapp, og deretter på en av mange "preset" knapper for å lagre denne posisjonen som en preset. Trykker en på denne knappen senere går maskene dit direkte.

Jeg har avsatt 30 IR-koder til presets, noe som er unødig mye, men det er 127 IR-koder totalt, så det er mange å gå på. Trenger muligens noen til andre ting i kinoen også, deriblant 2 til linseheisen, som er montert og i drift.

Mikrokontrollerne er av type PICAXE 18M2. Disse kan dekode IR-koder for Sony TV direkte. Dette er veldig lettvint, da hvert trykk på fjernkontrollen gir et tall som er direkte lesbart i mikrokontrolleren. Det er som sagt 127 koder tilgjengelig, og jeg har lagt alle disse inn i min gamle Philips Pronto fjernkontroll. Senere kan jeg legge de jeg har bruk for inn i iRule, slik at jeg kan styre maskeringa og linseheisen sammen med resten.

Dette kan jeg også kombinere med linseminnet i X30 projektoren, slik at jeg f eks kan finjustere størrelsen på bildet med projektorlinsa automatisk når jeg går fra 16:9 til 1,85:1 uten å skalere med Radiance scaleren.

Så da er det å begynne på mekanikken til maskeringa. Det blir ikke slik som jeg lagde systemet opprinnelig, siden jeg nå har buet lerret. Det er vel mest aktuelt nå å bruke to motorer, men det hadde jo vært tøft å hatt variabel høyde maskering også, for å unngå grå striper oppe og nede på Ben Hur (2,76:1) og et par til..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fortsatt litt med mekanikken til maskeringa i dag. Brukte gardinskinner fra Jysk som føring for maskene. Brukte også plastdingsene som gardinene skal festes i. Klippet bort øyet, og boret et hull. Skrudde fast en aluminiumplatebit til tre stk plastdingser med karosseriskruer.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskeringsbeslag-0-jpg

Skinna er skrudd fast i en 20x20mm list. Denne er igjen festet til veggen med vinkelbraketter. Fant ikke noe ferdig, så jeg brukte byggebeslag fra Biltema. Delte dem på langs med vinkelsliper, og skar et spor, slik at trelista kan justeres flyttes inn/ut.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskeringsbeslag-1-jpg

Forkanten, som maskeringsstoffet skal festes i er laget av 25x6mm aluminium.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskeringsbeslag-2-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskeringsbeslag-3-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av uka har jeg også utviklet et nytt kretskort til lyskassa mi. Det inneholder en mikrokontroller, og 10 stk innganger for brytere, + to serieporter. Bryterne tenker jeg å ha på et veggpanel ved døra, hvor tanken er å slå på/av, dimme, kjøre ferdigdefinerte scener etc uten å bruke fjernkontrollen. Kortet er koblet mellom Global Cache gatewayen og Milford DMX-senderen, ref blokkskjema noen poster lenger opp.

Med det nye kretskortet kan jeg sende enkle (egendefinerte) kommandoer fra iRule til kretskortet, og få kretskortet til å sende ut de kommandoene jeg har behov for videre til DMX-senderen. F eks kan jeg ha knapper i iRule for øk/mink lys for hver kanal, og kretskortet kan lagre det innstilte nivået. Det vil også kunne lagre og kjøre forskjellige scener, startet fra en knapp i iRule, eller fra veggpanelet.

Foreløpig har jeg laget et lite testprogram for mikrokontrolleren på kretskortet. (se bilde) hvor jeg sender kommandoer fra RealTerm terminalprogram på PCen og til kretskortet. Det er fire kommandoer som øker eller minker lyset på de to kanalene med hvite LED-lys bak i kinorommet. Skal legge til noen flere funksjoner, og prøvekjøre fra iRule. Det egenproduserte kortet er det brunaktige på den blanke alu.plata i kassa.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lyskasse-jpg

Testprogammet for mikrokontrolleren. Jeg bruker PICAXE mikrokontrollere til ymse prosjekter. De er enkle å programmere. Editoren er gratis, og kun en seriekabel trengs for nedlasting av programvare.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-picaxe-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med såpass kule gadgets 8) Illuminating!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Morro med såpass kule gadgets 8) Illuminating!
    Takk! Jeg liker å eksperimentere, dessuten blir det kanskje nyttig

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor kjøpte du de lysene, med selve "motoren" ?
    hadde vært gøy og lagt rundt med taket på rommet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskeringen börjar att ta form! Ser bra ut!
    Sklir "plastdingsene" lätt i den kurverade gardinskenan eller fastnar det någonstans?
    Ett tips i så fall kan vara att använda gliddemiddel før kabeltrekking.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig imponerende. Dette er DIY på et høyt nivå

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du kjører Dreamscreen V3. har du vinklet duken under montering eller monterte du den "rett på"? Har samme duken som deg og er litt spent på selve vinklingsprosessen. Forøvring er det imponerende elektronikkunnskaper som jeg skjønner fint lite av

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hvor kjøpte du de lysene, med selve "motoren" ?
    hadde vært gøy og lagt rundt med taket på rommet!
    Hei! Tenker du på den rullen med LED-list? Jeg har kjøpt nesten alt i kassa + downlights og LED-list fra eBay:

Jeg LED-lister av denne typen:

5M RGB 5050 SMD Flexible LED Strips Lights 300 LED Non Waterproof 500CM | eBay

Om du vil ha med LED-strip + kontroller + fjernkontroll + strømforsyning:

5M SMD RGB 5050 Non Waterproof Strip 300 LED 44 Key IR Remote 12V 5A Power | eBay

Downlights (jeg klipte bort 220V driveren, driver dem via en seriemotstand og en 12V DMX-dimmer):

CLPB Ceiling Down Light High Power 3W LED Lamp Warm White Energy Saving Bulb | eBay

Strømforsyning:

DC 12V 20A Regulated Switching Power Supply Universal 240W Restaurant | eBay

Alt fra samme selger.

Har vært innom og tittet på rommet ditt, ser veldig bra ut :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Maskeringen börjar att ta form! Ser bra ut!
    Sklir "plastdingsene" lätt i den kurverade gardinskenan eller fastnar det någonstans?
    Ett tips i så fall kan vara att använda gliddemiddel før kabeltrekking.
    Takk! Plastdingsene sklir lett, men det er lite å gå på, om den vertikale aluminiumsskinna skulle gå litt skjevt. Må prøve det med motor og stoff på, og om det fester seg kan jeg f eks gjøre som deg, og bruke en H eller U-skinne i bunn eller topp. Jeg har brukt gardinskinner før, og det har fungert greit, men da med litt kortere lengder, setter inn et par bilder av maskering som jeg har bygd tildigere:

Elektronikken var på eksperimentstadiet, og ble aldri montert i noen boks.. Posisjonsfeedback via en gammel PC-mus. Styrt fra fjernkontroll.
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskering-mk-0-jpg

Dette brukte jeg inntil i sommer. Det er ikke motorisert, men fungerte veldig greit. Maskene er på rull. Nederste med returfjær. Sammenhengende wire over trinser rundt hele lerretet, og festet i begge masker. Bare å dytte på nedre eller øvre maske for å endre. Balansert med motvekter, slik at maskene ble stående der jeg slapp dem.
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-nedre_venstre-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-maskering-mk1-jpg

Oppdaget ellers et lite problem i går. Da jeg monterte den første vertikale aluminiumsskinna for maskeringa oppdaget jeg at lerretet buler litt ut på midten, kanskje 10mm :-( Fant en tråd av Camarillo_cinema på AVS-forum der han sier at en ikke bør stifte stoffet på sidene på buet lerretet for å unngå at stoffet ikke vil følge buen. Så nå har jeg tatt ned lerretet og løsnet stiftene langs sidene. Mulig jeg må løsne stiftene langs den ene langsiden også, og stramme litt mere. Jeg er usikker på hvor stram duken skal være? Bør en unngå å stramme for mye av hensyn til lydgjennomgangen? Duken har mye "stretch" og var lett å strekke uten å få skrukker. Skal se om jeg tar ei lita økt i kveld å prøver å strekke litt. Jeg lagde heldigvis festene til ramma slik at den er lett å løsne og ta ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Virkelig imponerende. Dette er DIY på et høyt nivå
    Takk! Så veldig avansert er det egentlig ikke :-) Har sett igjennom en del av din lange byggetråd, mye bra informasjon!

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •