Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 278
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hadde vært flott. Sikkert flere som sitter på gjerde og lurer Mitt eget går fremover...skal forhåpentligvis få tatt noen bilder i jula, så folk får noe å titte på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blokkskjema over styring av utstyr/lys.
    jeg slo til på Europris sitt 699,- tilbud på Android 7" pad. Jeg kjører nå Irule på den, og det fungerer stort sett greit. Har opplevd at paden henger seg, og at den plutselig ikke vil koble seg til aksesspunktet. Muligens intet problem når alt er ferdig, og bare skal brukes..

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ht-blokkskjema-jpg

RGB-forsterkerne er for å ha nok effekt til LED-listene, uten å bruke en ekstra DMX-dimmer.

Alle apparatene mine, unntatt Milford DMX-senderen finnes ferdigdefinert i Irule Builder. Dvs, alle IR, evt nettverk/RS232-koder fantes ferdige, slik at jobben her er å lage paneler med knapper for de funksjonene en vil ha med, makroer etc. Det er haugevis av muligheter for skreddersøm. F eks kjøre en funksjon når fingeren dras over skjermen i en bestemt retning, enkel og dobbeltapping på skjermen, "drawers" som kan dras ut, kjøre funksjon når et panel åpnes osv..

Jeg har behov for styring både via IP, RS232 og IR, og har derfor kjøpt en Global Cache GC-100-12 gateway som har alt dette. Tips: kjøpte brukt på eBay for ca $70. Lå ute mange for en stund siden.
    Den har to RS232-porter, 6 IR-utganger (kan også brukes som sensor innganger om en ikke trenger alle 6 for IR), pluss 3 relèutganger. Releutgangene og sensor-inngangene har jeg ikke prøvd, men resten er enkelt å sette opp. Global Cache har forøvrig flere andre typer bokser, f eks små bokser med Wlan -> IR.

Milford DMX-senderen er kjøpt fra Milford Instruments i England. Det kommer uten noen kapsling rundt, og bør bygges inn i en boks. Det styres via RS232, og sender ut DMX-signal. Det kan lagre 15-60 scener ved hhv 512 og 128 kanaler. Jeg planlegger å bruke 15 kanaler, se blokkskjema. Scenene kan velges ved å sende RS232-kommandoer til kortet. De første 8 scene kan også velges ved å jorde pinne 1-8 i en DB-15 kontakt på kortet. Dette synes jeg er bra og ha, da jeg ønsker å ha et bryterpanel ved døra der jeg kan slå på og av lys uten å trenge fjerkontrollen. Så jeg vil definere 8 scener som passer å ha på knappene på bryterpanelet, og som ikke endres fra Irule. F eks alt lys på, alt lys av, lys bak på lys bak av etc..
    Med bare brytere vil det ikke være mulighet for trinnløs dimming, men nivåene kan settes fritt.

DMX-senderen finnes ikke ferdig i Irule Builder. Funksjoner og div opplysninger om fabrikat, type etc må defineres i en XML-fil som så kan lastes opp i Irule Builder. Der får en nå tilgang til de funksjonene som ble definert i XML-fila, og disse kan nå f eks legges på knapper på et panel som for andre apparater.

Eksempel på funksjoner som kan legges inn i XML-fila (hexadesimalt):

Eks1 Skifte scene: \x03\xAA, hvor AA er scenenummeret

Eks2: Rødt lys med halv styrke på 5050 LED-strips på blokkskjemaet:
    \x01\x00\x04\x7F hvor 01 bety gjeldende scene, 00 er adresse, high byte, o4 er adresse, low byte, og 7F er data (7F hex er 127 desimalt, nivå er fra 0-255 på hver kanal). En kan også sende data til mange kanaler etter hverandre. Det er vel dette som er mest aktuelt. Begynne med kanal 1, sette det nivået man vil ha, gå til neste, helt til siste kanal.

Eks3: Blått lys stjernehimmel full guffe, grønt lys 5050 LED-strips full guffe, magenta lys 3528 LED-strips halv styrke, gult lys 3528 LED-strip bak lerret halv styrke, hvitt lys bak av:
    \x01\x00\x01\x00\x00\xFF\x00\xFF\x00\x7F\x00\x7F\x 7F\x7F\x00\x00\x00\x00
    01 betyr gjeldende scene, 00 er adresse, high byte, 01 er adresse, low byte. Resten er data fortløpende fra adresse 1-15 (nivå kanal 1-15)

En kan også definere alle scenene en har tenkt å bruke, og laste dem opp til kortet via programvare som kan lastes ned fra Milford. Da blir det bare å definere scenenummerene (\x03\xAA) i XML-fila.

Håper ikke dette ble FOR forvirrende..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skjema! Her skal det smugtittes etterhvert. Må bare få lagt klart i taket i kinoen. Kjenner selvfølgelig at jeg ble litt forvirret, men det er vel heller pga mitt eget newbie-nivå rundt dette her Takk!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig bra ut, takker for link! Skal vise dette til min svoger som styrer elopplegget, og se hva vi kan få til!:-D
    Du har brukt litt tid på å sy dette sammen. Må si jeg er imponert, både av DIY Linseheis og planene for maskeringsstyring!
    Det er ikke så mange som har lagt ut info om slik styring, så det er flott at du tar deg tid til å vise oss hvordan man kan gjøre det (selv om jeg ikke forstår alt, satser derfor på litt hjelp fra min svoger...).
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut Gunnar. blir spennende å følge med på framover. Husk å berike oss med plenty av bilder i byggeprosessen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Flott skjema! Her skal det smugtittes etterhvert. Må bare få lagt klart i taket i kinoen. Kjenner selvfølgelig at jeg ble litt forvirret, men det er vel heller pga mitt eget newbie-nivå rundt dette her Takk!
    Vi får se hvordan det fungerer i praksis om en stund :-) Jeg jobber også med tak. Håper å få gjort en del i jula. Mye mere inspirerende når jeg kan begynne med bakveggen m/høyttalere, lerret osv..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette så jo veldig bra ut, takker for link! Skal vise dette til min svoger som styrer elopplegget, og se hva vi kan få til!:-D
    Du har brukt litt tid på å sy dette sammen. Må si jeg er imponert, både av DIY Linseheis og planene for maskeringsstyring!
    Det er ikke så mange som har lagt ut info om slik styring, så det er flott at du tar deg tid til å vise oss hvordan man kan gjøre det (selv om jeg ikke forstår alt, satser derfor på litt hjelp fra min svoger...).
    Takk! Det er en del detaljer i Irule som jeg sliter litt med, blant annet feedback, spesielt fra volume hadde det vært greit med feedback, siden preampen står i et annet rom. Jeg håper også at "sliders" kommer snart, slik at jeg kan gjøre ferdig lysstyringa.
    Linseheisen er ferdig montert. Mulig jeg legger ut litt mere detaljer, spesielt om det er flere som er interessert i noe slikt. Den styres via IR, og slås av/på med 12V trigger f eks fra projektoren. Tipper den kosta meg et par hundrelapper i deler :-) Maskeringskontrolleren er forsåvidt også ferdig, men det er mulig jeg endrer den litt nå som jeg går for et CIH-opplegg. Den er bygd for å drive 4 motorer, noe jeg ikke har behov for nå. Også IR-styrt, og programmerbar fra fjernkontrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Dette ser bra ut Gunnar. blir spennende å følge med på framover. Husk å berike oss med plenty av bilder i byggeprosessen
    Skal legge ut bilder. Blir nok dessverre aldri noen snekker, får satse på mørke farger! Fortsatt fornøyd med X30?

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Blokkskjema over styring av utstyr/lys.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ht-blokkskjema-jpg
    Glimrende opplegg vil jeg tro! Skulle bare ønske dette var lettere å skjønne :???:
    -kan jeg spørre: hva er forskjellen mellom 5050 og 3528 LED-strips ???

på forhånd takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Glimrende opplegg vil jeg tro! Skulle bare ønske dette var lettere å skjønne :???:
    -kan jeg spørre: hva er forskjellen mellom 5050 og 3528 LED-strips ???

på forhånd takk!
    Hei! 5050 har alle tre farger samlet i en chip, mens 3528 har en chip for hver farge. 5050 har ca 3x så stor effekt, og mere lys. Om jeg hadde vært klar over forskjellen hadde jeg kun kjøpt 5050, ihertfall hvis de skal brukes for direkte belysning. Med 3528 ser du de tre separate fargene, se bilder noen poster over denne. Jeg skal bare bruke 3528 for indirekte belysning, og da tror jeg det vil fungere greit. Med 4 lister i parallell blir det 12V, 8A powersupply for 3528 mot 12V, 24A for 5050. I praksis ser det ut til at de trekker mye mindre enn det som står i spesifikasjonen. Tror de kjører på mye høyere spenning enn 12V for å få 72W ut av en 5m 5050 list. Prismessig spiller det liten rolle, jeg betalte ca $10 pr 3528 list på 5m, og ca $16 for 5m 5050 list. Forøvrig ca $22 pr DMX-dimmer, $6 pr RGB-forsterker, $5 pr downlight, ca $22 pr 20A powersupply, alt inkl frakt! Skjønner ikke at de tjener penger på dette, det er vel ikke stort mere enn frakta hadde kosta her.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått snekra litt på taket i jula. Lagt opp trekkerør, satt opp spotkasser og rør for ventilasjon. Ventilasjonsrøret i hjørnet blir skjult av en bassfelle. Det avlange hullet omtrent i midten av taket er for LED-lyskilde for fiber. Det blir ca 70 fibre i hvert "takvindu".
    Legger et lag gips mellom takbjelkene for å spare litt takhøyde, og skal ha ett lag til. Skal gjøre ferdig taket, og deretter skal jeg snekre scene og noe reisverk m/lydplater bak lerretet for å henge høyttalere på. Ser det er en del som bygger sk "baffle wall". Har muligens plass til noe slikt, men har foreløpig ikke skjønt poenget. I hi-fi sammenheng vil en jo som oftest ha god avstand til bakveggen, og da virker det litt merkelig på meg å bygge en ny vegg som en attpåtil feller høyttalerne inn i.

Gratis frakt hos Teufel en av dagene i jula, så jeg kom i skade for å bestille meg surround bak-høyttalere. Samme type som jeg skal ha bak lerretet, type S 500 FCR. Var i tvil om jeg skulle gå for dipol eller direkte strålende, men bestemte meg for det siste pr THX-anbefaling.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ventilasjon-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rste-lag-gips-jpg

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måten noen ekspert på lyddemping av rom osv. men burde du ikke hengt gipsplatene på dragerene i taket? Mulig du ikke har takhøyde til dette men jeg mistenker at hvis du setter neste lag gips rett på dragerene vil lyden reise rett opp igjennom de. Mulig jeg misforstår tegninga her men det var det første jeg tenkte når jeg så bildene.

Edit: ref f.eks slik: Himling med lydbøyler

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg er på ingen måten noen ekspert på lyddemping av rom osv. men burde du ikke hengt gipsplatene på dragerene i taket? Mulig du ikke har takhøyde til dette men jeg mistenker at hvis du setter neste lag gips rett på dragerene vil lyden reise rett opp igjennom de. Mulig jeg misforstår tegninga her men det var det første jeg tenkte når jeg så bildene.

Edit: ref f.eks slik: Himling med lydbøyler
    Det ville nok blitt adskillig bedre demping med lydbøyler, men da måtte jeg ha ofret for mye takhøyde synes jeg. Forhåpentligvis har dette ihvertfall noe effekt.
    Det er ihvertfall mulig å gjøre det tettere enn paneltaket som var der fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak straks klar for maling. Nsete operasjon blir å sette opp gipsplater på bakveggen. To av de andre veggene er yttervegg m/ca 50cm mur (betong/steinfylling), og den siste en innervegg av ca 30cm mur. Her skal jeg ikke ha gips. Kassa med basselementer i er den bakre plattformen (på høykant), som også har fungert som sub. Den skal beholdes, men utvides til samme bredde som rommet.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-tak-jpg

Lekt litt mere med Sketchup for å se på utforming av vegger/bakre hjørner. Bruker IrenderNxt for å legge på lys. Veggene har burgunder lydtransparent stoff (DMD fra Acoustic panels | Acoustic Insulation | Soundproofing) med 30mm akustikkplater bak. Har lagt på lilla lys fra LED-lyslister i taket langs veggene. 6x hvitt LED-lys i taket, og hvitt lys bak Matrix-plakaten i hjørnet. Blir det litt for Harry med filmplakat med lys bak? Tenkte å ha dette i begge de bakre hjørnene, med "SuperChunks" bassfeller bak. Diffusorer over stoffet på veggene. Muligens langs begge langveggen, og det det blir plass til på bakveggen. Må sette opp høyttalere og eksperimentere litt for å finne ut hvor mye jeg skal dempe.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-bakre-hj-rne-130113-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk snekra vegg for fronthøyttalerne i helga, og malt taket et strøk i dag. Rullet på et lag med svart lady glans 10, men neste strøk blir Jotun Pure Color. Muligens unødvendig med det første strøket, men har ingen erfaring med Pure color fra før.

Jeg ser at Avshop har laga "Baffle Wall" bare med et reisverk fylt med glava. Vil dette fungere som en baffelvegg, eller er det nødvendig å legge plater på fronten? Jeg er usikker på om det har noe for seg hos meg med baffelvegg, men jeg skal uansett dempe veggen med akustikkplater, sannsynligvis 3x30mm. Jeg henter en del tips fra Acoustical Treatments Master Thread

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-frontvegg-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har malt to strøk med Jotun Pure Color, så nå er selve taket ferdig. Har montert 6 LED-lamper i dag. Det er kinavare til ca $5/stk. Reflektoren/kjøleribba var litt skranglete montert på fronten, så jeg la litt smeltelim imellom. Klipte deretter ledningen av 220V driveren, og lodda denne på lampett-ledninga i downlight-boksen i taket. Deretter bare å plugge på downlight, og sette opp i hullet. De små kretskortene ved siden av limpistolen lagde jeg tidligere en dag. Det er forgreininger m/seriemotstand til LED-lampene. Disse skal jeg bruke for å koble alle 6 LED-lampene til en DMX-dimmer. èn kanal for fremre rekke med LED-lamper og èn kanal for den bakre. Dermed kan jeg styre disse individuelt.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lime-downlight-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-montere-kontakt-downight-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-downlights-montert-jpg

Jeg er fornøyd med Pure Color. Den er veldig matt. Vanskelig å ta brukbare bilder (enda verre enn vanlig..)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Gunnar!
    Det här ser ut att kunna bli en fin kino och väldigt kul med buet lerret!
    Jag följer gärna med vidare i byggprocessen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Hej Gunnar!
    Det här ser ut att kunna bli en fin kino och väldigt kul med buet lerret!
    Jag följer gärna med vidare i byggprocessen
    Takk! Har fått sveist sammen ramme til lerretet i helga. Ca -15 i garasjen lørdag, så litt hustrig å sveise.. Legg merke til de geniale magnetvinklene fra Biltema! Synlig flate blir 281x119cm. Skal passe med ISCO-II linsa mi, som ekspanderer bildet 1,33 ganger horisontalt.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-1-jpg

Er det noen sjans for å monsteret inn i kjelleren? jess! Tilbake til garasjen og sveise ferdig.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-2-jpg

Jeg tenkte på å sette maljer i lerret-duken, og korresponderende karosseriskruer på baksiden av lerret-ramma. men jeg ble i tvil, da det er ganske mye stretch i Dreamscreen UltraHD v3. Og å få det til å klaffe med maljer der det er behov for å stramme tror jeg hadde blitt et problem. Jeg har montert flere vinylduker tidligere med stifter på trerammer, og dette har fungert bra synes jeg. Jeg har derfor skrudd og limt tynne trelister på baksiden av stålramma for å ha noe å stifte i.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-3-jpg

Ferdig grunnet. Skal gi den ett eller kanskje to lag med matt sort i morra. Deretter prøvemontering. Skal feste vinkelbraketter på veggen, og skru brakettene på ramma til disse. Har laget avlange spor i vinkelbrakettene (àla MisterMR) for å kunne finjustere ramma i lodd.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-4-jpg

Har ellers prøvemontert Teufel-høyttalerene og prøvespilt litt for noen dager side. Fungerer greit, men jeg synes lydbildet ble noe smalt. Derfor har jeg kappet i panelet til høyre for høyre høyttaler, slik at denne kommer litt inn i veggen. Samme for venstre høyttaler. Dermed får jeg ca 22 grader vinkel fra sitteplassen (ca 3 meter fra høyttalerene) mot hver høyttaler. Dette vil også passe bra for å unngå at forkanten på maskeringen kommer foran diskantene på høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det här ser riktigt proffsigt ut och konstruktionen verkar rejäl! Två tummar upp :grin: !

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt knall Gunnar, tøft med custom sveiset ramme. Keep us posted