Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 278
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, har fått brukt rommet litt, men har ikke hatt så mye tid. Har flyttet subforsterkeren til naborommet, og byttet ut høyttalerkabel med signalkabel. Har også jobbet litt med fjernkontroll (Girder og Philips Pronto), og nå i det siste har jeg holdt litt på med HTPCen. Byttet fra Radeon 9500 til Nvidia FX5700U. Neste blir hyller til DVD og CD, og ny HTPC.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et bilde sett mot lerretet i dag. Lerretet er buet både horisontalt og vertikalt (sk "Torus"). Duke er spent opp på ei ramme med buede kanter og tett bakvegg. I bakveggen står det ei vifte som skaper et svakt undertrykk, og dermed trekkes duken inn et stykke mot bakveggen. Gardinene og kappa + trekket i taket er laget av Scenemolton. Et svart, omtrent lystett bomullstoff.

En del gjenstår der framme, bla litt opprydding, ny htpc, maskering av lerretet, og sikkert noe mere som dukker opp. Har ikke hatt tid til å holde på så mye i det siste, men ny htpc er under arbeid! Legger ved noen bilder. Kassa er satt sammen av et par gamle PC-kabinetter, og en 6U 19" kasse. Alt fra den lokale høggern! En del vold. popnagler og filing og boring, så er det grøvste gjort. Gjenstår et par brytere og finish på frontplata. I hølet til høyre skal det stå et 2x16 linjers VFD-display, og i midten en Pioneer slot-in DVD-ROM. Hullene nede til venstre er USB og Firewire. Ellers blir PCen å bestå av: Abit IC7G HK, P4 2,8GHz (Northwood), Corsair 2x256mb DDR400 RAM, 2xSamsung Spinpoint 160Gb SATA HD i Raid0, Gainward Geforce FX5700U skjermkort, Northq 400W PSU, Waterchill vannkjøling. Har alle delene i hus, så det blir ikke så lenge til prøvekjøring!

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt meget bra HT Gunnar! Vi liker DIY prosjekter vi gutta, og prosjektet med din HTPC virker skikkelig lovende. Spec på HW virker å være bra den også. Lykke til videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. DIY er givende, men en kan jo bli forbanna og lei av og til...
    Nå er Waterchill vannkjølinga prøvekjørt og funnet tett, så nå er det like før PCen får jomfruturen. Montering av kjøleblokkene på CPU og FX5700U GPU gikk greit, men kjøleblokka til chipsettet må festes med strips el. Da blir det litt raklete, og vanskelig å kjenne om blokka ligger plant an mot chipen.

Det indre PC-sjassiet og plata som HDene sitter på er gummiopphengt i håp om å minke evt vibrasjonsstøy. Vifta til radiatoren bråker en del, så jeg håper kjølinga er god nok til at jeg kan senke turtallet på vifta.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er PC-fronten lakkert og kommet på plass. Kom over en P4 3.0C her en dag, så nå skal PCen få brukbar fart på seg. Regner med å kjøre den på minst 3,6GHz. Kan kanskje bli litt stritt for RAMen på 1:1, siden jeg kjøpte DDR400 (2x256Mb Corsair XMS DDR). Vannkjølinga fungerer fint. Radiatorvifta går nå på 7V, og CPU-temperaturen ligger på noen og førti grader. Har ellers endelig fått tid til å bruke rommet litt, og det meste funger greit. Mangler enda maskering av lerretet, støykasse til Barcoen og div småtteri. DVD-hyller er i produksjon, og jeg vurderer og lage dører som skal skjule utstyret under lerretet. Noen enkle trerammer kledd med sort scenemolton skal nok gjøre susen. Da må jeg jo også lage IR-extender for å kunne betjene utstyret med dørene lukket... Har ellers installert Nvidia dekoderpakka på ny-pcen. Denne fungerer godt med Zoomplayer m/ffdshow, og også fin til HDTV. Demoloopene på Euro1080 og AstraHD spiller helt fint uten rykk og napp. Bruker Dvbportal for live HDTV. Legger ved et screenshot, tatt på frihånd. For dem som ikke har sett det enda, kan jeg love at det er MYE bedre enn dvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinorommet mitt har nå vært i bruk noen år, og har stort sett fungert fint. Mange CRT-projektorer har vært innom for kortere eller lengre opphold, de fleste kortere, bla Barco 808, 1208, 1209, 1209S.

Fra 2007 ble det generasjonsskifte, og en JVC RS-1 havna på hylle på bakveggen. Div byggeprosjekter har det også blitt, bla lerret-maskering. Siste variant har vært manuell, konstant bredde.

Da jeg støpte gulvet i rommet lot jeg det være 1-2cm klaring til veggene av hensyn til mindre overføring av lyd til naborommene. Om dette hadde noe for seg vet jeg ikke, men det viste seg ihvertfall vi fikk ganske høye Radon-verdier i kjelleren, og at det så ut til å komme fra kinorommet. I sommer tok jeg derfor å kappa panelen nederst langs veggene, og fylte sprekken mellom vegg/golv med betong. Deretter la jeg på grunning og våtrommembran.

Dette ser ut til å ha hjulpet betraktelig, og radon-verdiene falt fra ca 1100 til litt over 100. Mulig en del av det dette kommer fra naborommet, som foreløpig har gammelt, porøst betonggulv.

I hvertfall har jeg begynt å gjøre en del endringer på rommet, som jeg tenkte å legge ut her. Det blir bla en del DIY som kanskje andre også har interesse av?

Jeg tenker å gå for et CIH-oppsett med buet, lydtransparent lerret m/maskering og linse. Jeg har allerede flyttet alt utstyr til rommet bak kinoen, og har bygd en heis for linsa i bakveggen (se kort video her.

Heisen består av noen biter hobbyplate og et par skuffebeslag. Elektronikken består av tre små kort. Det ene er powersupply m/inngang for 12V trigger fra f eks projektor. Det andre har en mikrokontroller for styring av en liten gearmotor, og dekoder for IR. det tredje kortet er er H-bridge (motordriver) som driver motoren enten forover eller reversert. De to første kortene har jeg laget selv, mens det siste er kjøpt ferdig på eBay for $5 inkludert frakt! Får vel ikke L298 chipen som står på kortet for denne prisen her engang.
    I tillegg er det to små brytere som registrerer at heisen er oppe eller nede. Mikrokontrolleren lagrer siste posisjon, selv om strømmen slås av.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-linseheis-jpg

Har ellers revet panelen i taket, siden jeg har tenkt å legge inn litt mere lys, samt en stjernehimmel! Dessuten akustikkplater langs sideveggene, og et par bassfeller.

Har kjøpt inn høyttalere. Det ble THX System 5 fra Teufel, som består av tre like fronthøyttalere, to aktive suber, og to dipole bakhøyttalere. Har ikke fått prøvekjørt, men umiddelbart ser det bra ut, og ihvertfall til prisen. I tillegg har jeg 2x 15" DIY sub bygd inn i plattformen for de bakre stolene. Denne har jeg tenkt å beholde, men bygge ut plattformen slik at den dekker hele bredden av rommet.

Ser for meg noe ala som vist på Sketchup-skissa under.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-kino-061012-jpg

Etter å ha sett demokinoen til AV-Shop ble jeg tent på LED-lys med mulighet for dimming og valg av farge. Jeg har handla inn en del DMX-512 saker, Global Cache gateway, div LED-strips og moduler som forhåpentligvis kan bli et greit system for lys og fjernkontroll av elektronikken. Har ikke funnet noen LED RGB-downlights, uten driver, fjernkontroll osv. Bortsett da fra f eks Anolis til ca 2000,- pr lampe... Det blir nok DIY her også.

I helga fikk jeg gjort ferdig bakveggen i naborommet, der mesteparten av utstyret blir plassert. Fikk også plassert saker og ting i rack. Tror dette blir lettvint og greit når det skal kobles.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rack-forfra-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik se frontveggen ut nå. Panelen er kappa nederst for å komme til mellom vegg/gulv for å tette mot Radon.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-frontvegg-radonkapping-jpg

Fikk revet panelen i taket. Vil ha opp LED-lys, og ventilasjon + stjernehimmel. Jeg la noen 110mm avløpsrør i taket sist jeg drev på. Skal tro om disse har diameter nok for ventilasjon uten for mye støy? Rørene munner ut i rommet bak kinoen.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rive-tak-jpg

slik så kinoen ut da den var bebodd.. Jeg er usikker på om jeg skal beholde stolene. Det er flystoler. Finns bedre stoler for sittekomforten, men jeg får god plass til 8 sitteplasser med disse. Ikke viktig for meg, men når 10-åringen har besøk av venninner har det hendt at alle plasser er opptatt! Har ellers sett på Cinema-sofaen fra Fnky. Har tro på at det er brukbare saker. Dessuten suverèn service.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-kino-bak-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakker fra USA og kina. Ting til fjernkontroll av utstyret på bakrommet, pluss belysning.

Global cache gateway, som har to serieporter, 6 ir-ut og tre relè-utganger. Styres fra IP. Jeg har tenkt å bruke Irule på en Galaxy tab.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-global-cache-gc100-12-jpg

DMX-dimmere. èn sone med lys pr stk + èn egen sone for stjernehimmel.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-dmx-dimmere-jpg

RGB LED-lyskilde m/ca 300 fiber av ymse tykkelse. DMX styrbar, slik at jeg kan dimme eller endre farge.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-light-source-jpg

I tillegg har jeg fått et DMX-sender kort som jeg skal koble til den ene serieporten på gatewayen. Skal brukes for å kontrollere DMX-dimmerne for å sette farge og dimme.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hentet bua firkantrør til lerretramma i dag. 25x25mm, 2mm gods. Mål på lerretet blir 280x119cm. Duken blir Dreamsceren V3 lydtransparent.
    I tillegg til ett rør på hver side blir det ett 15x15mm rør på hver side av senterhøyttaleren for avstivning.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-bua-st-lr-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gunnars kino MK-II - mere LED-lys fra kina

Har ikke hatt tid til særlig annet enn litt programmering av Irule i det siste. Får til å styre Onkyo prosessoren via IP og/eller RS232, men har bare delvis fått til feedback over RS232. Ikke over IP. Hadde vært greit med feedback til fjernkontrollen (Galaxy S), siden utstyret står på bakrommet.

Har ellers fått litt mere lysting fra Kina i dag. 2 stk 12A LED-RGB-forsterkere, som jeg trenger for å kunne drive 4 stk 5m 5050 LED-lyslister. Bestilte også et par typer LED-lys for å sjekke om de kan egne seg i taket på kinoen. MR-16 RGB-pæra fungerer greit, men egner seg nok best for dekor-lys. Kan sette farge via fjernkontrollen, men har bare tre forskjellige dimmenivåer. Synes den gir litt lite lys for bruk som downlight, dessuten synes jeg ikke hvitt blir særlig bra. Har lett for å gi fargeblødning i mange farger.. Den komplette downlighten derimot synes jeg fungerer bra. Gir mye lys, men jeg bestilte cool white istedet for warm white. Ville sikkert vært bedre med warm white. Går direkte på 220V, men om jeg skal ha dem i taket regner jeg med å koble flere i serie, og videre til en konstantstrømsdriver. Deretter til en DMX-dimmer for dimming. Hadde mest lyst på noe som jeg kan styre fargen på også, men ble i tvil da jeg så hvitfargen på RGB-pæra. RGB-lyslister langs sidene vil kanskje gi den ønskede effekten, selv om jeg har hvite downlights i taket.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-led-downlight-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyslistene kom faktisk i dag! 10 stk tilsammen. 6 stk av type 3528, og 4 stk av type 5050. Fikk en RGB-controller m/fjernkontroll som var kjekk og ha nå for testing. Alle listene er RGB og med 5m lengde

Bildet under viser hvitt lys fra 3528-list. Som bildet viser har denne lista separate rød, blå og grønne dioder. For direkte belysning synes jeg ikke dette fungerer særlig bra, siden de forskjellige fargene vises godt, selv om en skal vise hvitt. Indirekte tror jeg det vil fungere bra. Fikk bare ca 0,9A strømtrekk ved 12V. Dette gir nok lys til mitt bruk, men den er spekket for adskillig mere. Mulig det er kontrolleren, evt at den kan gå på høyere spenning.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-3528-strip-jpg

Hvitt lys fra 5050-strip. Den har alle tre farger på samme chip, slik at uansett farge vises bare denne. Den gir mye lys, kan sikkert brukes istedet for downlights, som jeg hadde tenkt. Det er det samme med denne stripen som med den forrige - den trekker mye mindre strøm enn maks som er spesifisert. (3x2A ved fullt nivå, og hvitt lys). Jeg fikk vel bare totalt ca 2A ved 12V.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-5050-strip-jpg

10 stk lyslister. Tok enda mindre plass enn jeg trodde, alt kom i en medium fòret konvolutt.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-10x-led-strips-jpg

Regner ikke med at jeg får bruk for alle listene, men kjekt å ha liggende, når de ikke koster mere enn ca $10 og $16 for hhv 3528 og 5050. Utrolig billig når en tenker på at det er 300 chipper på hver lyslist!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en type diffusor som ikke bygger så mye i dybden. Tegninger kan lastes ned her. Jeg måtte registrere meg først, men det er gratis. Tenkte å bruke absorbenter fra gulv til over ørehøyde langs begge sidevegger, og diffusorer over. Dette skal ifølge denne være en bra måte å gjøre det på for et rent kinooppsett. Det burgunder stoffet på veggene er lydtransparent av type DMD fra acoustimac.com. Dette er en god del billigere enn FR-701, ca $10/yard med bredde på ca 120cm om jeg ikke husker feil.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-kino-261112-diffusor-stoler-og-lys-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått jobbet noen få timer med taket. Er stort sett ferdig med riving, og klar til å bygge nytt. Huset er fra 1919, og det er ikke lik avstand mellom bjelkene. Dessuten bare ca 2.05m takhøyde, så for å unngå å ofre takhøyde har jeg tenkt å lage noen "takvinduer" for stjernehimmel. Siden det er ulik avstand mellom bjelkene tenkte jeg å gjøre som på skissa under. Mulig jeg legger inn et lag gips mellom bjelkene for å lyddempe litt, men det er 2 etg opp til soverom, og det høres ikke mye opp uansett.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-tak-291112-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått snekra litt tak siden sist. 4 stk "takvindu" der stjernehimmelen skal være. Blikket i taket er varmefordelingsplater for vannbåren varme. Lagt fra undersiden i 1. og 2. etg. Originale gulv fra 1919.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-takvindu-jpg

Lagt gips mellom bjelkene for å tette litt lyd mot rommet over. Lagt såpass langt opp for å gi plass til en plate til der plastfibrene til stjernehimmel kommer igjennom.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-takvindu-2-jpg

Har også kommet litt lenger med lysstyringa via Irule og DMX. Jeg kan nå styre alle DMX-kanalene fra Irule. På bildet har jeg koblet opp en lyskilde for fiber, og en LED-strip, dvs 6 kanaler.

Foreløpig må jeg definere de funksjonene jeg trenger, laste opp til Irule Builder via en XML-fil, og tilegne funksjonene til knapper i Irule. Dette er greit nok for å velge soner, og kanskje noen få forskjellige nivåer på lysstyrken. Men det blir mange knapper om en skal ha et utvalg av farger også. Dette løses forhåpentligvis snart, siden det jobbes med å lage "Sliders" i Irule. Da kan en lage en formel som f eks endrer styrke på en kanal når en flytter på slideren.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-irule-dmx-control-jpg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha Scenemolton i rommet isteden for de glå veggene? sånn bildemessig?

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en kjempebra blogg! Blir bra dette når du er i havn! Det virker som du har skikkelig peiling på dette med strøm og LED - fortsett å skriv om dette, prøver å sette meg inni dette selv, men synes det er vanskelig å vite hva man skal bestille....

hvor fikk du tak i racket for komponentene forresten?? ser bra ut :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    skal du ha Scenemolton i rommet isteden for de glå veggene? sånn bildemessig?
    Hei! jeg håper det blir omtrent som på Sketchup-skissa i post 32, dvs burgunder stoff opp til ørehøyde, og sort, matt resten. Stoffet er lydtransparent type DMD fra Acoustic panels | Acoustic Insulation | Soundproofing. Bak stoffet kommer 30mm rockwool lydplater. Dette og sort stoff av samme kvalitet fikk jeg for noen dager siden. Diffusorene over stoffet tenker jeg å bygge av MDF. Link til tegninger i post 32. Jeg har tegnet inn lys bak, + en LED-list langs høyre side. I tillegg blir det LED-list på venstre side, bak lerretet og rundt innvendig i de 4 "vinduene", der det er meningen at stjernehimmelen kommer. Det sorte stoffet skal jeg bruke rundt lerretet, og også for lydtransparente, motoriserte masker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne hadde gått meg hus forbi! Spennende prosjekt du har gående, spesielt LED opplegget ditt over iRule. Ser at Hunsbedt lurer på noe av det samme. Du skulle nesten lagd en liten tråd om hva man trenger, hvordan man kobler opp etc. Det hadde vært toppers!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Takk for en kjempebra blogg! Blir bra dette når du er i havn! Det virker som du har skikkelig peiling på dette med strøm og LED - fortsett å skriv om dette, prøver å sette meg inni dette selv, men synes det er vanskelig å vite hva man skal bestille....

hvor fikk du tak i racket for komponentene forresten?? ser bra ut :-D
    Takk! Det hadde vært greit å kjøpe et system for automatisering som er ferdig, men jeg synes også at det er veldig uoversiktlig å finne ut hva som egner seg til hva. Dessuten koster f eks Crestron m/ mulighet for full styring av både lys og elektronikk fort minst 20000,- (tror jeg..), og det er jeg ikke villig til å betale. Kommer nok svært langt med 4-5000,- regner jeg med.
    Noe hjemmemekk blir det, men kanskje mindre enn jeg hadde trodd. LED-spotene bak har drivere for 220V. Disse skal jeg fjerne, og heller drive dem med en 12V DMX-dimmer. Spotene er hvite, 3W. Bestilte 10 stk, men fikk bare èn (gr..). Kan ihvertfall bruke den ene til å finne ut hvordan det blir best å koble dem. Med to tre-kanals DMX-dimmere kan jeg styre dimming av hver enkelt av de 6 spotene hvis jeg vil. Kanskje jeg legger ut et slags blokkskjema her som viser hvordan systemet mitt vil bli.

Racket er noe som har vært lagret i mange år på jobben, og som skulle kasseres. God kvalitet, men passet ikke sammen med noe av det andre vi hadde. Vet ikke hva det er slags fabrikat. Det er to lave rack som jeg har montert oppå hverandre. I tillegg et litt dypere som står til venstre, der jeg har to PCer.

Har fulgt med på byggebloggen din, veldig bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Denne hadde gått meg hus forbi! Spennende prosjekt du har gående, spesielt LED opplegget ditt over iRule. Ser at Hunsbedt lurer på noe av det samme. Du skulle nesten lagd en liten tråd om hva man trenger, hvordan man kobler opp etc. Det hadde vært toppers!
    Takk! Spennende prosjekt du driver med selv. Skal ikke påberope meg for mye ekspertise når det gjelder LED og styring via Irule, men jeg kan ihvertfall vise hvordan jeg har tenkt at mitt opplegg skal fungere. Kan lage et skjema, så er det ihvertfall et grunnlag for diskusjon.

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •