Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14
Viser resultater 261 til 278 av 278
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ble jo uberfett jo, grattis!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ble jo uberfett jo, grattis!!
    Takker :-) Godt å ha fått det i drift igjen.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kjempe bra dette Gunnar. Likte godt diffusorene på bakvegen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire Vis post
    Blir kjempe bra dette Gunnar. Likte godt diffusorene på bakvegen.
    Takker! Har kost meg med film i jula, og har ikke begynt å justere på lyden, men synes det virker lovende. Du finner info/tegninger av diffusorene her . I hjørnene, bak diffusorene er det bassfeller, av typen "Superchunks". Det er bare trekanter av 10cm glava som er stablet fra gulv til tak.
    Sist endret av Gunnar; 01-07-2015 kl 14:55

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått laget ferdig døra til kinoen, og laget et panel m/felter som kan trykkes på og som fungerer som lysbryter for 8 lys-scener. Panelet har 8 felter, og under hvert felt er det en mikrobryter og to lysdioder. Lysdiodene lyser gjennom teksten på feltene, slik at panelet kan betjenes i mørke. Lyset kan også betjenes fra fjernkontrollen (PAD), men kjekt å kunne skru på lyset uten PADen også. Panelet er laget som et printkort av 1mm printplate. Lysdiodene er koblet til en DMX-512 dimmer, slik at jeg dimme eller slå av lyset.

Døra er original fra 1919, og laget av ett lag ca 35mm bord. Jeg har fòret på 30mm på baksiden for å få plass til 30mm lydplater, og en lås. Inspirert av Noblemann (Er kinoen hans borte fra AV-Forum?) kjøpte jeg en fingeravtrykkslås Har ellers syslet med å kalibrere bilde, og jeg synes det har blitt bra. Bruker Calman C6 meter, og Calman Enthusiast programvare. Denne kan kjøre kalibreringa nesten automatisk med Lumagen Radiance scaleren. Veldig praktisk, og fungerer bra, så langt jeg kan bedømme det.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lysbryter-bakside-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lysbryter-front-med-kort-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-og-bryter-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rl-utside-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-2701-sjekk-med-ht-enth-workflow-etter-3d-lut-cal-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lysbryter-bakside-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-lysbryter-front-med-kort-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-og-bryter-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rl-utside-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-2701-sjekk-med-ht-enth-workflow-etter-3d-lut-cal-jpg  

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KNALLFIN kino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    KNALLFIN kino!
    Takker:-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig detalj med det styringspanelet! Jeg beundrer folk som får i stand slikt, skulle ønske jeg hadde kunnet gjøre liknende ting selv...
    Ellers kjempefin jobb med døra, den ble knallbra. Må nok få til en lås selv også snart, jentene har blitt så sterke i klypa at de lett låser opp eksenterlåsen og dytter den minst 200 kg's tunge skyvedøra til side...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med en veldig flott kino.
    Jeg har ikke oppdaget denne tråden før i kveld, så jeg har brukt en stund på å lese gjennom. Veldig imponerende arbeid du har utført og utrolig bra DIY løsninger. Skulle ønske jeg hadde samme kunskap som deg innen elektronik for et slikt kontroll system som du har bygd opp hadde vært fint å ha i min kino når den blir ferdig, men dessverre tror jeg det ligger litt over mitt nivå å få satt dette sammen. Jeg har allerede ELKO wierless i noe av huset så jeg håper å kunne bruke det i kinoen også, vi får se når den tiden kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Fiffig detalj med det styringspanelet! Jeg beundrer folk som får i stand slikt, skulle ønske jeg hadde kunnet gjøre liknende ting selv...
    Ellers kjempefin jobb med døra, den ble knallbra. Må nok få til en lås selv også snart, jentene har blitt så sterke i klypa at de lett låser opp eksenterlåsen og dytter den minst 200 kg's tunge skyvedøra til side...
    Takk! Jeg lette etter et passende ferdig panel, men fant ikke noe hvor jeg kunne sette på tekst. Vet ikke hva f eks Crestron har, muligens valg via et display el.
    Har to lysdioder pr tekstfelt som bakgrunnsbelysning, men teksten blir litt ujevnt belyst. Godt lesbart, så det fungerer greit nok. Tenkte først å bruke 5050-chipper fra ei LED-list, og demonterte noen og testet litt. Fungerte bedre enn vanlig LED, men da måtte jeg hatt en trekanals DMX-dimmer bare for lyset i dette panelet. Til gjengjeld kunne jeg da ha hatt valgfri farge på lyset. Hadde èn ledig DMX-kanal, så da ble det minste motstands vei.. Får se om jeg gidder å endre på det senere. Døra fungerer fint, og jeg ville gjerne beholde den, spesielt for å beholde utsiden uendret, siden alle kjellerrommene har slike dører. Støy er et lite problem, siden det er to etasjer opp til soverommene, og ytterveggene er ca 55cm steinfyllingsmur, dvs stein i midten, og betong på begge sider. Fingeravtrykklåsen fungerer uventet bra. Kostet vel rundt 1000-lappen tror jeg. Kjøpt på eBay fra Polen. Finnes også en billigere variant i plast. Min er helt i metall, og gir et bra inntrykk.

Stoffpanelene ble jeg ikke helt fornøyd med. Jeg var klar over at det ville ha vært penere å lagt på en list el. ytterst på ramma, slik at det blir avstand mellom stoffet og ramma + avstand til Rockwool lydplata som ligger inni ramma. Jeg har LED-lister over rammene som lyser nedover, og alle små ujevnheter lager skygge. og syns veldig godt. Foreløpig løsning er å ha svakt lys i LED-listene Overkommelig jobb å endre senere. I tillegg til lista må jeg kanskje ha et nett el. for å holde lydplata på plass. Rammene er ikke festet til veggen, de sitter bak lister oppe og nede, som er skrudd til veggen. På døra la jeg fiberduk over lydplata før jeg la på stoffet. Dette er et enklere alternativ til å få det slettere og penere, men lyplatene vil kanskje fungere dårligere.
    Sist endret av Gunnar; 03-14-2015 kl 00:58

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Gratulere med en veldig flott kino.
    Jeg har ikke oppdaget denne tråden før i kveld, så jeg har brukt en stund på å lese gjennom. Veldig imponerende arbeid du har utført og utrolig bra DIY løsninger. Skulle ønske jeg hadde samme kunskap som deg innen elektronik for et slikt kontroll system som du har bygd opp hadde vært fint å ha i min kino når den blir ferdig, men dessverre tror jeg det ligger litt over mitt nivå å få satt dette sammen. Jeg har allerede ELKO wierless i noe av huset så jeg håper å kunne bruke det i kinoen også, vi får se når den tiden kommer.
    Takk! Grunnen til å fikle såpass mye med fjernstyringa var at jeg ville flytte all elektronikken til bakrommet. Siden noe er styrt med IR, noe med IP og noe med RS232 ville jeg ha noe som var fleksibelt. iRule fungerer stort sett veldig bra, og kan anbefales! En viss terskel er det, men egentlig ikke ille. Elektronikken for maskering og linseheisen har jeg laget selv, men resten er for det meste ferdig, og krever bare litt jobb i ro og mak på PCen.. Vet ikke hvordan Elko Wireless fungerer, men det er kanskje kun en løsning for lyset?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har debugget og funnet noen feil i programvaren til maskeringssystemet mitt. Har montert det opp igjen i påsken, og det fungerer nå slik det skal. Bortsett fra at jeg plages med iRulestyringa. Trodde først at det er et nettverksproblem, men det virker som det er selve PADen som plutselig går i sirup. En reboot så fungerer alt som det skal. Må prøve å finne ut hva det er, siden det er VELDIG IRRITERENDE :-(

Lagde en kjapp video i dag som viser hvordan maskeringa fungerer nå. Jeg kan nå lagre inntil 10 presets, og kjøre maskene for seg, eller begge på en gang. Lagringen fungerer nå som den skal - jeg kjører maskene dit jeg vil ha dem, trykker "lagre", og deretter på den preset-knappen jeg vil lagre under. Jeg har lagret 7 presets, men stort sett vil det nok holde med 1,33 - 1,78 - 1,85 og 2,35. For disse 4 har jeg laget knapper som kjører makroer for alt som skal til for å skifte til nytt format, dvs: Anamorphic stretch (Lumagen Radiance), anamorphic linse opp eller ned (diy heis), linseminne for zoom, fokus og linseskift (projektor), maskering (diy). Tenkte å filme dette også, men hadde en bug i makroen, så det får jeg ta en annen dag..

Sist endret av Gunnar; 04-06-2015 kl 08:46

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut det maskeringssystemet. Når det gjelder iRule har det dessverre en lei tendens til å henge seg opp, men primært når du styrer IP-protokoller eller lys. På IR er det som oftest stabilt synes jeg... Et tips er å bruke en nyere type iPad, lysstyring via micasa funker f.eks. veldig dårlig på en iPad 2, men det går strålende på en iPhone 6. Burde selvsagt ikke vært slik, er jo ikke tung grafikk det her er snakk om, men ser ikke ut til at gjengen klarer å få fiks på dette med det første.

Ellers; prøvde å vise youtube-videoen direkte i innlegget ditt men det ville den plutselig ikke... Jaja, får melde inn ny bug! :/

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ser veldig bra ut det maskeringssystemet. Når det gjelder iRule har det dessverre en lei tendens til å henge seg opp, men primært når du styrer IP-protokoller eller lys. På IR er det som oftest stabilt synes jeg... Et tips er å bruke en nyere type iPad, lysstyring via micasa funker f.eks. veldig dårlig på en iPad 2, men det går strålende på en iPhone 6. Burde selvsagt ikke vært slik, er jo ikke tung grafikk det her er snakk om, men ser ikke ut til at gjengen klarer å få fiks på dette med det første.

Ellers; prøvde å vise youtube-videoen direkte i innlegget ditt men det ville den plutselig ikke... Jaja, får melde inn ny bug! :/
    Takk! Jeg vet ikke om det er iRule som er problemet, eller noe annet. Har prøvd å debugge nettverket med Wireshark, men finner ikke ut så mye foreløpig. Noe får ihvertfall PADen til å gå i sirup, og det ser ut til å være problemet. Merker i selve appen at f eks "drawers" kommer ut rykkvis, og ikke jevnt og fint som det burde.Men det er både ledig minne og CPU. Mulig jeg prøver å roote paden, og fjerne alt av bloatware. Det går en masse multicast-meldinger ut fra PADen, uten at jeg vet om dette har noe med saken å gjøre. Jeg bruker den kun som fjernkontroll, og vil helst fjerne alt unødvendig uansett.

Jeg bruker kun iRule til all styring i kinoen, og stort sett så fungerer det bra. Bruker både IP, RS232, IR og relè-styring. En ting som er endret når maskeringa er i drift er at noen knapper har "repeat on hold", f eks kan jeg holde nede en knapp, og maskene kjører helt til jeg slipper knappen. Da blir det jo mye mere trafikk enn om jeg bare sender en IR-kode et par-tre ganger med ett trykk på knappen.

Jeg la inn link til videoen pånytt, og brukte "video"-tagen, og fjernet h-ref biten. La inn "short URL" fra youtube (er det det det heter?) Da blir videoen embedet. Se syntaks under (hakeparantesene i hver ende er tatt bort slik at ikke videovinduet kommer opp her også..)

video=youtube_share;HOCVBk3tfAw]http://youtu.be/HOCVBk3tfAw[/video
    Sist endret av Gunnar; 04-06-2015 kl 09:05

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mekanikken synlig...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Utrolig stilig!
    nå kan det jo være at dette står tidligere i tråden, men spør allikevel.
    Hva er DIY og hva er ferdig kjøpt av dette systemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Hei

Utrolig stilig!
    nå kan det jo være at dette står tidligere i tråden, men spør allikevel.
    Hva er DIY og hva er ferdig kjøpt av dette systemet?
    Jeg har skrevet litt om det tidligere, men legger gjerne ut litt mere informasjon om det, nå som jeg føler at det fungerer bra. Det er enda litt forbedringspotensiale med mekanikken, spesielt med bedre oppvatring av stoffet og litt smådetaljer.

Det er fullstendig DIY, inkl elektronikk og programvare. Mekanikken er Jysk gardinskinner, Biltema kapellsnorer (dvs strikk), Biltema trekkerør + div lister og annet småtteri. Motorene er vanlige rørmotorer av den typen som brukes i markiser. De har mekanisk endestopp, og ingen fancy elektronikk. Hver motor sitter i et aluminiumsrør, hvor stoffet til maskene er surret rundt (som på en markise). Elektronikken får tilbakemelding om posisjon ved hjelp av en optisk enkoder på hver motor. Elektronikken er basert på èn PICAXE 18M2 mikrokontroller pr motor. Styring er med IR.

Jeg kan kjøre maskene samtidig eller hver for seg, og jeg kan lagre 10 stopp som jeg kan gå til direkte senere med å trykke på knapper. Alt lagres i eeprom, slik at det ikke blir borte når strømmen slås av. Systemet er ikke vanskelig å bygge, og koster ikke mange kronene. Elektronikken noen hundrelapper, og motorene fås fra kanskje ca 500 og oppover.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Automatisk samkjøring av maskering, linseheis, anamorfisk linse + strekk og linseminne i projektoren. Fungerer, men ikke stabilt. Har fortsatt ikke funnet ut av problemet med treg PAD.

Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •