Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 278
    Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Den Behringer-saken er intressant ! Jeg kjører jo med tre forskjellige subber , og NAD'en har bare en sub utgang . Begge power amp'ene har balanserte innganger (pluss vanlige RCA kontakter) (?) mens NAD'en kun har ubalansert , finnes det enkle overganger eller trengs enda en "boks"?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Gunnar, må si jeg ble veldig imponert av bildene du kjørte gjennom Kerkythea renderen. Tror du den kunne passet i sticky tråden om "Dataprogram for å tegne ditt nye hjemmekinorom"?

Ellers hvordan går det med bassfellene, har de gitt ønsket effekt?
    Jeg synes absolutt Kerkythea passer å legge inn i sticky-tråden. Jeg kan legge ut noen eksempler der, kanskje med litt særdeles grunnleggende info om hvordan den kan brukes. Har ikke fått prøvd bassfellene så mye foreløpig, men jeg regner med at det vil ha effekt. Jeg har bare ørene som referanse, da jeg ikke har lagt særlig arbeid i kalibrering av lyden i rommet tidligere. Nå skal det opp rammer m/absorbenter på veggene, så det blir nok enda en stund til det har noen hensikt å begynne med lyden. Har hatt mye annet å drive med, så har ikke fått jobbet særlig med kino i det siste. Jeg er heldigvis ferdig med grovkjøkken-prosjektet i kjelleren, som var mye jobb. Pigging, fjerning av stor stein, radonavtrekk, legging av vannvarme, etc... driver nå med et annet rom, men prøver å få gjort litt kinoting også. Noen OT-bilder:

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-grovkj-kken-1-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-grovkj-kken-jpg

Litt "vårlige" sysler også :-)
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-xtz750-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-grovkj-kken-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-grovkj-kken-1-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-xtz750-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassavhengig Vis post
    Hei!

Den Behringer-saken er intressant ! Jeg kjører jo med tre forskjellige subber , og NAD'en har bare en sub utgang . Begge power amp'ene har balanserte innganger (pluss vanlige RCA kontakter) (?) mens NAD'en kun har ubalansert , finnes det enkle overganger eller trengs enda en "boks"?
    Du trenger ingen boks. Det du taper ved å bruke ubalansert er at signalnivået er 6dB lavere, siden den ene signallederen er jordet. Vanligvis er det mye å gå på, og jeg har ikke merket noe problem med dette. Har hatt ubalansert kabel fra preampen til en balansert subforsterker i åresvis.

Du kan kjøpe løse plugger og lodde sammen selv, eller kjøpe ferdig kabel. Alternativt kjøpe overgang. Fant uhorvelig mange etter kjapt søk på eBay, f eks her Jeg har ubalanserte innganger på de to aktive subbene, så jeg må også ha overgang. Preampen har både XLR og RCA-kontakter, men det er mulig jeg lodder sammen kabler selv for å få dem passe lange. Kjøpte en del XLR-plugger på eBay til noen få kroner stykket.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble et flott kjøkken. Er det et kjølehjørne i enden av kjøkkenet vi ser på bildet? Har alltid ønsket meg et slikt et. "Slitan".

Skal følge med fremover på denne tråden å høre hvordan utviklingen av bassfellene går. Fortsatt god helg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Det ble et flott kjøkken. Er det et kjølehjørne i enden av kjøkkenet vi ser på bildet? Har alltid ønsket meg et slikt et. "Slitan".

Skal følge med fremover på denne tråden å høre hvordan utviklingen av bassfellene går. Fortsatt god helg.
    God helg til deg også. Det er et lite kjølerom. Lett og bygge selv. Kjøpte nesten nytt aggregat for 3500,- kanskje 2-3000 i panel, reisverk og isolasjon.I dette kjølerommet har jeg ca 10 grader for syltetøy og vin. Har et kjølerom til på det andre kjøkkenet, og det bruker vi som kjøleskap.ca 5 grader.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på en del i rommet bak kinoen i det siste. Satt opp panel i taket og malt, grunnet, smurt membran, og lagt fliser. I de andre rommene i kjelleren har jeg også pigget opp gulvet og lagt vannvarme, men det gjør jeg ikke her. Rommet er ca 20kvm, og jeg skal dele det av slik at jeg får et lite hobbyrom i tillegg til plass for varmtvannsberedere, varmepumpe, kinoutstyret etc. Tar halve rommet i slengen, siden det er stappfullt av "verdifulle" saker

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teknisk-rom-jpg

Har også holdt på litt i kinoen. Laget noen rammer til veggene. Brukte 48x30mm lekter som jeg bare har skrudd og limt i hjørnene. Deretter pusset med båndsliper og malt matt sort. Så har jeg stiftet et lag fiberduk på baksiden, både for å holde på lydplatene, og for å hindre at fibrer spres rundt i rommet. Deretter lagt 120x60x3cm rockwool lydplater i ramma, og stiftet burgunder lydtransparent stoff på. Dette heter DMD, og er kjøpt fra Acoustimac i USA.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-1-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-2-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-3-jpg

Jeg har satt opp 12mm MDF på begge sider av rommet langs gulv og tak, og satt opp hulkil-lister mot taket. Også laget noen flere, små diffusorer som er skrudd opp på bakveggen. Malt alt sort. Nå skal jeg sparkle stifthullene i listene, male minst ett strøk til, og sette opp gulvlister og lister i overkant og underkant av stofframmene for å holde disse på plass. Lage stofframmer til høyttalerne også + omramming av lerretet. En del igjen, men det meste er i grunnen avklart nå. Beklager elendige bilder (som vanlig..).

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-kino-1-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teknisk-rom-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-1-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-2-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-3-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-kino-1-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort ferdig teknisk rom/hobbyrom, og fått på plass alle veggrammene + lister i kinoen. Litt finarbeid med enkelte av rammene, samt skjøting av LED-lister etc.. Nå er det trim rundt lerretet og rundt surround høyttalerne som gjenstår i selve rommet.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-spesialramme-ventil-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-custom-led-lister-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ventilmontering-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-veggrammer-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teknisk-rom-2-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-spesialramme-ventil-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-custom-led-lister-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ventilmontering-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-veggrammer-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teknisk-rom-2-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gang med å lage "trim" rundt lerretet i form av trerammer som skal trekkes med sort lydtransparent stoff. Kanskje også en kant øverst med sort fløyel. Var i tvil om jeg skulle lage dem buet eller rette, men kom fram til at jeg skulle prøve å lage dem med samme bue som lerretet. Prøvde meg litt fram med å lime og skru sammen to stk 11mm lekter som var montert i enkel jigg. Etter et par forsøk traff jeg ganske bra med buen. Satte sammen rammene vha Kreg Jiggen som jeg kjøpte for en stund siden. Et utmerket verktøy! Malte rammene sorte, og festet dem med snepperter av den typen som brukes for å feste stoffronter på høyttalere. Takk til MorJohan for prøveparti av snepperter! Har siden bestilt flere, og har tenkt å bruke dem for å feste stoffronter på søylene til surroundhøyttalerne også. De sitter for dårlig hvis det er litt spenn i rammene, så vi får se hvordan det blir når treverket får tørket en stund..

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-limtre-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-ramme-kreg-jig-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-trim-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-limtre-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-ramme-kreg-jig-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-buet-trim-jpg  

9. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort ferdig og montert trimmen rundt lerretet. La på en kant på ca 5cm med sort fløyel av type "Triple Plush Velvet" som vist på bildene. Brukte en stripe av 3mm huntonitt for å noe å stramme fløyelen rundt. Det blir en fløyelskant på sidene av lerretet også, men denne blir i forkant av de bevegelige maskene, som er demontert for øyeblikket. Det lyse på begge sider av lerretet er plastkanten som maskestoffet skal gli ut over. Skal bytte ut stoffet i maskene med noe lettere, kanskje vanlig høyttalerstoff. Slik det var var det vanskelig å få det stramt og pent.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-1-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-2-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-3-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-4-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rammer-montert-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-1-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-2-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-3-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-ramme-4-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rammer-montert-jpg  

11. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lånt meg en lamellfres, og har fått frest og limt sammen rammene som skal skjule bak/surround-høyttalerne. Brukte karmlister som er 12x45mm. Freste først bort den ene av kantene på baksiden av alle listene. Hensikten er at jeg vil ha plass til stoffet jeg skal trekke med, og "snepperter" for å feste rammene med, uten at det blir avstand mellom rammene og veggen.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-3-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-2-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-4-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-3-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-2-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-front-4-jpg  

13. Liker lygren, jens1484 har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått laget ferdig alle rammene som skal skjule bak/surroundhøyttalerne. 8 rammer tilsammen. Mangler noen snepperter, så jeg får ikke montert de to siste enda. Ser ut til at rammene er stive nok, og foreløpig holder de fasongen. Lamellfresen er et nyttig verktøy til slikt. Litt vanskelig å føre fresen vinkelrett inn mot lista, siden listene er såpass tynne og smale. Burde nok ideelt sett ha hatt en slags jig å føre fresen i. Men ikke verre enn at litt pussing med båndsliper retter opp det verste

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rammer-ferdig-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rammer-ferdig-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig pent ut! Spent på hvordan de blir ferdig opphengt!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Dette ser jo veldig pent ut! Spent på hvordan de blir ferdig opphengt!
    Takk! Finishen blir grei, ihvertfall i et rom med lite lys.. Jeg tok dette bildet med et speilrefleksapparat jeg lånte med meg fra jobb. Ble veldig mye bedre enn mitt eget kompaktapparat synes jeg. Bla fargen på stoffet ser mye mere riktig ut - ihvertfall på min skjerm. Jeg har kjøpt meg et brukt Canon EOS 40D, som er samme type som det jeg lånte. Dukker vel opp i posten om noen dager. Da skal jeg prøve å få til noen brukbare bilder inne i rommet. Det blir rett og slett håpløst nå. Sikkert mere fotografen sin skyld enn kamera.. Uansett har jeg tro på at større optikk vil gi bedre resultat i et rom med lite lys. Må se om jeg kan finne en guide for dummies for å stille inn apparatet sånn nogen lunde.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig bra ut, Gunnar! Gleder meg til fortsettelsen!
    Du skriver at du mangler "noen" snepperter. Jeg har syv til overs.
    Å bestille disse fra leverandør kan nok ta sin tid nå i julestria.
    Jeg kan sende de oppover i morgen dersom du ønsker det.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Dette ser utrolig bra ut, Gunnar! Gleder meg til fortsettelsen!
    Du skriver at du mangler "noen" snepperter. Jeg har syv til overs.
    Å bestille disse fra leverandør kan nok ta sin tid nå i julestria.
    Jeg kan sende de oppover i morgen dersom du ønsker det.
    Takk for tilbud om å sende snepperter :-)

Det er en stund siden jeg bestilte flere, så de må være rett rundt hjørnet. De er helt like de som du sendte meg sist.

Det er mye annet å pusle med, bla lage en del ny kabling til utstyrsracket mitt. Prioritert oppgave, siden jeg gjerne vil ha kinoen i drift til jul :-)

Bryterpanel for lys ved døra gjenstår også + døra inn til rommet. Der har jeg begynt, men jeg må bestemme meg for lås/dørvrider før jeg får snekret ferdig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Takk for tilbud om å sende snepperter :-)

Det er en stund siden jeg bestilte flere, så de må være rett rundt hjørnet. De er helt like de som du sendte meg sist.

Det er mye annet å pusle med, bla lage en del ny kabling til utstyrsracket mitt. Prioritert oppgave, siden jeg gjerne vil ha kinoen i drift til jul :-)

Bryterpanel for lys ved døra gjenstår også + døra inn til rommet. Der har jeg begynt, men jeg må bestemme meg for lås/dørvrider før jeg får snekret ferdig.
    Det høres bra ut Gunnar! Dersom sneppertene skulle drøye får du bare gi beskjed.

Og at det er nok å pusle med i en kino kan jeg bekrefte, og det kan jo være greit å få den ferdig til jul.
    Både med tanke på barn og voksne...

Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått kablet opp racket mitt pånytt de siste dagene. Selv om det fortsatt kanskje ikke ser så VELDIG ryddig ut, ble det stor forskjell. Tilpassede lengder på både signal, nettverk og strømkabler hjalp på betraktelig. Kjøpte 50m med Canare 4E6S signalkabel på eBay. Veldig fin kabel og jobbe med. 4 revolverte ledere + finmasket, flettet kobberskjerm. Myk og føyelig. Se her. Jeg har stort sett ubalanserte kabler, men også noen få balanserte. Kjøpte phono-konnektorer fra Rean av denne typen. Gode og solide konnektorer med bra strekkavlastning, og greie å lodde. XLR-konnektorene er kinavare, også fra eBay. Kostet omtrent ingenting, men grei kvalitet.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rack-bakfra-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rack-2-jpg

Det eneste nye i oppsettet er den Behringer DCX-2496 boksen som jeg skal bruke til å matche 4 stk suber. Har tatt den i bruk, og den virker grei å sette opp. Har bare grovjustert gain og frekvensområdene foreløpig. Subsignalet splittes i 6 utganger, og jeg kan justere frekvensområde, gain, fase og filtertype og steilhet på hver flanke individuelt for hver utgang. Skal også kunne gå inn i hvert frekvensområde og justere med parametrisk eq. Her må jeg nok inn med REW, noe jeg ikke har erfaring med foreløpig, men har kjøpt målemikrofon. Skal være støtte for DCX-boksen i iRule også, noe som sikkert er kjekt når det skal justeres med REW. Hvis ikke kan den styres med gratis programvare fra Behringer på PC.

I hvertfall har jeg nå både lyd og bilde i kinoen igjen, så jeg håper det blir noen filmer i jula! God jul til alle :-)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rack-bakfra-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-rack-2-jpg  
    Sist endret av Gunnar; 12-24-2014 kl 13:56

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser flott ut Gunnar!

Kos deg med filmer,- og jeg ønsker deg en riktig god jul.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I like måte :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet nærmer seg ferdig innvendig. Fortsatt ikke montert maskeringa for lerretet, dessuten en del jobb med vifter for ventilasjon, og gjøre ferdig døra. Ellers endel kosearbeid igjen, slik som kalibrering av lyd og bilde. Fått prøvekjørt et par tre filmer sålangt i jula, og ting fungerer greit!

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2834_resize-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2828_resize-jpg

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2826_resize-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2834_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2828_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-img_2826_resize-jpg  

24. Liker BEF, lygren, MorJohan, AndreWerdenskrieg, TorTorden har likt denne posten
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •