Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  9
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 278
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra! Du er en tusenkunstner, Gunnar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktigt snygga teckningar i Sketchup! Imponerande

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR Vis post
    Riktigt snygga teckningar i Sketchup! Imponerande
    Er det tegninger??? Ergo,- enig med MisterMR!

Er det noe du ikke kan??
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk karer! Dette er nok heller ting jeg egentlig ikke kan. Det meste av æren går til Kerkythea renderen. Det morsomme er at det ikke er særlig mye å sette seg inn i før en kan ha god nytte av den, selv om det som sagt er masse avanserte muligheter der.

Jeg laget et kjapt eksempel som jeg setter inn her, så kan dere se forskjellen på Sketchup-modellen og etter rendring med Kerkythea. Kun standard Sketchup-materialer, bortsett fra ATVen som jeg lasta ned fra 3D warehouse..

Rendringen tar alt fra et par minutter til sikkert minst et døgn, alt etter hvor avansert modellen er, og hvordan en setter opp renderen. Denne tok et par minutter med middels kvalitet på settingene. I Sketchup er sola eneste lyskilde, men i dette tilfellet eksporterte jeg ikke sol/himmel over til Kerkythea, så det er bare lampa som gir lys her.

Trakta i taket på Sketchup-modellen er en spotlight, som en kan sette inn via Kerkythea plugin for Sketchup. Kun selve lyset blir med i rendringen. Lampa i taket er bare en sylinder som jeg har satt inn et punktlys i, for at det skal se ut som en lampe.

Om en lager et nytt materiale i Sketchup, og kaller dette for Emit[xx], blir dette automatisk rendret som et lysende materiale i Kerkythea. Hakeparantesene skal være med. xx er lysstyrken. Dette brukte jeg for å lage lysstripene på sidene av kinorommet.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-render-eksempel-sketchup-modell-png

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-render-eksempel-kerkythea-uten-sol-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-render-eksempel-sketchup-modell-png   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-render-eksempel-kerkythea-uten-sol-png  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig gøy å se slikt, takk for tips! Og Sketchupskissen av rommet rendret så utolig bra ut. Har bare sett Cinemar på AVS gjøre noe lignende. Der er det så bra at man nesten ikke ser forskjell på bilde av rommet, og rendret tegning!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Utrolig gøy å se slikt, takk for tips! Og Sketchupskissen av rommet rendret så utolig bra ut. Har bare sett Cinemar på AVS gjøre noe lignende. Der er det så bra at man nesten ikke ser forskjell på bilde av rommet, og rendret tegning!
    Veldig bra tips dette renderprogrammet. Det må testes ut.

Selv har jeg brukt et annet program for å lage noen simple rendringer av hvordan jeg tenkte kinoen min for leenge siden når jeg enda gikk for rødt tema:

http://avforum.no/forum/showthread.p...light=delthral

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig fine rendringer det også, Delthral!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig fine rendringer det også, Delthral!
    Takk for det, men hele designet ble skrotet. Var veldig gøy å lære litt om 3d tegning og rendring i hvertfall.
    Gunnar er nok i en litt høyere klasse når det gjelder dette faget.

Gleder meg til å se fortsettelsen på dette prosjektet da jeg tror det blir meget bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett Cinemars rendringer, og jeg har aldri sett noe bedre. Mine er nesten direkte overført fra Sketchup, uten noe særlig bearbeiding, så jeg er nok totalt amatør i forhold. Så dette er noe jeg har fått på kjøpet, når først Sketchup-modellen er ferdig. Men uansett synes jeg det er godt tips, da det ser bra ut uten mye jobb. Dessuten gratis! Jeg har prøvd noen andre renderer, men bare plugins som kan kjøres direkte fra Sketchup bla : SU-Podium, IrenderNXT, Brighter3D, Maxwell. Brighter3D er også gratis og enkel og bruke, men synes ikke jeg fikk til det jeg var ute etter. Jeg synes Kerkythea gir gode resultater, og dessuten et aktivt forum. Der finnes også masse gratis biblioteker med materialer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Takk for det, men hele designet ble skrotet. Var veldig gøy å lære litt om 3d tegning og rendring i hvertfall.
    Gunnar er nok i en litt høyere klasse når det gjelder dette faget.

Gleder meg til å se fortsettelsen på dette prosjektet da jeg tror det blir meget bra.
    Som sagt, jeg er nok totalt amatør i render-faget foreløpig, men en god del kan kan gjøres med liten innsats. Synes dine rendringer ser bra ut, og tror nok det ligger adskillig mere arbeid bak din Sketchup-modell også. Jeg følger med på prosjektet ditt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snekret søyler og kasser som skal huse surround og surround-back høyttalerne. Brukte 22mm sponplater som jeg hadde liggende. Skal bli omtrent som på rendringene som jeg la ut for en stund siden. Søylene og kassene ble montert i ettermiddag, og høyttalerne er også kommet på plass. Det neste blir nok "kassene" i hjørnene bak. Disse har jeg tenkt å bygge av lekter og kle med 3mm huntonitt. Inni tenkte jeg å ha bassfeller (sk Super Chunks). Utenpå blir det stoffkledd ramme, eller kanskje en diffusor. Jeg har sett meg ut en DIY-diffusor som vil passe både i bredde og dybde, se Optimize Stepped Diffusor et stykke ned på siden .

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyle-1-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyle-2-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyler-malt-jpg

Fikk også nytt (brukt..) leketøy i posten i dag. En Behringer DCX2496. Jeg tenker å bruke den for å kalibrere 4stk subber. Fase/gain og div filterkarakteristikker kan sette individuelt for hver utgang. 3 innganger og 6 utganger. Har ingen erfaring med dette, så det blir spennende!

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-dcx2496-foran-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-dcx2496-bak-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyle-1-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyle-2-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-soyler-malt-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-dcx2496-foran-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-dcx2496-bak-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppdatering! Jeg har faktisk også tenkt å bygge inn side- og bakhøyttalere i spottkasser. Det blir spennende å følge dine løsninger videre rundt dette.
    Har du bestemt hva slags høyttalere du skal bruke til dette? Har du tenkt på hvordan du skal feste dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere har jeg kjøpt for en god stund siden. Det er Teufel System 5, se her . Jeg har kjøpt to ekstra av den typen som står på stativ. Jeg har tre slike foran, og to bak. De er direktestrålende. Surroundhøyttalerne er dipole, med 5 elementer. To bakover, to framover, og ett inn mot veggen. To stk aktive subber, 12". I tillegg to stk 15" DIY subber bak, bygd inn i plattformen for stolene bak.

Synes lydbildet henger godt sammen med dette systemet, og til kino tror jeg det blir bra. Ikke det store til musikk så langt, men der er jeg mere kresen. Regner med at jeg kan få til et rom på loftet etterhvert der jeg kan kose meg med hifi :-)

Søylene for surroundhøyttalerne er festet til veggen inni søyla med 4 stk vinkler. Malt sorte for at de ikke skal vises så lett gjennom frontstoffet som kommer etterhvert. Høyttalerne står løse på en bit tykk gummi. I veggen bak høyttalerne er det terminal, slik at all kabling blir inni søyla. På siden av søyla er det en stikkontakt, men ellers er søyla tom. Kan evt fylles med isolasjon, så får den vel en viss effekt som bassfelle. Bak blir det for trangt med søyler, så der blir det bare kasser som ikke blir i veien for stolene bak.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-yttaler-hylle-yle-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-yttaler-hylle-yle-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av høyttalerne. Synes kvaliteten virker god, og ihvertfall til prisen. Finishen er lakkert MDF. Jeg har ikke mye plass i dybden bak lerretet for venstre og høyre front, så disse passer bra inn. Kun 16cm dype. I midten der subene står er det ca 50cm dybde. Må kjøpes direkte fra produsenten. Mener jeg har sett at andre her på forumet også har handlet fra Teufel.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-dipol-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-front-og-bak-jpg
    Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-front-og-bak-sett-bakfra-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-front-og-bak-sett-bakfra-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-front-og-bak-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-teufel-dipol-jpg  

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige høyttalere! Med kun 16cm dybde må de jo være utrolig plasseringsvennlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Stilige høyttalere! Med kun 16cm dybde må de jo være utrolig plasseringsvennlige.
    Ja, de er lette og plassere. De er montert med fronten flush med den falske veggen bak lerretet. Denne er fylt med isolasjon, men bare trekt med stoff, ikke plater. Jeg hadde BW802 Matrix i kinoen før, og det var selvsagt en litt annen oppløsning, men de kunne ikke plasseres optimalt for film.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål når det gjelder surroundhøyttalerne og det bakovervendte elementet. Jeg har så og si null snøring på dette, men har forstått at dersom man har
    en høyttaler med bakovervendt bassport så skal høyttaleren plasseres et stykke fra bakvegg. Her vil vel membranen omtrent "treffe veggen?"

Så hva er egentlig grunnen til at dette elementet er plassert som det er?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Et lite spørsmål når det gjelder surroundhøyttalerne og det bakovervendte elementet. Jeg har så og si null snøring på dette, men har forstått at dersom man har
    en høyttaler med bakovervendt bassport så skal høyttaleren plasseres et stykke fra bakvegg. Her vil vel membranen omtrent "treffe veggen?"

Så hva er egentlig grunnen til at dette elementet er plassert som det er?
    Jeg går utfra at det sitter på baksiden for å få minst mulig direktelyd. Det er en festebrakett på baksiden som gjør at avstanden til veggen blir minimum kanskje 3cm.

Jeg var i tvil om jeg skulle bruke samme sort for surround-bak, men valgte å bruke direktestrålende her pr THX anbefaling.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig mange andre prosjekter enn kino, men har fått gjort litt siden sist. Bygd kombinert bassfelle og diffusorer for hjørnene bak.

Lagde kassene av 22mm gulvspon.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140316_154441_resize-jpg

Limt og skrudd sammen med byggebeslag. Inni den ene kassa munner det ut rør for tilførsel av luft fra bakrommet. Tilsvarende rør munner ut i taket lenger inni rommet.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140324_182806_resize-jpg

Fylt med isolasjon fra Byggmax. Denne er ikke så enkel å skjære til som Glava, men billigere. Jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke tettere isolasjon, men det virker som det er gjengs oppfatning at for større tykkelser skal det være ganske lett isolasjon i bassfeller.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140328_194703_resize-jpg

Diffusorer. Som bunn brukte jeg den biten av sponplata som ble sagd ut av hjørnekassa. Resten er striper som er sagd ut av 12mm MDF. Satt sammen med trelim og dykkertpistol. Det sitter lister oppe og nede 10mm fra fronten i den store åpningen i hjørnekassa. Dermed stikker sponplata i diffusoren ut 12mm fra fronten av hjørnekassa. For å spare litt arbeid kunne jeg jo bare ha kjøpt mere 12mm MDF. og bygd diffusoren rett på hjørnekassa, uten å sage ut åpningen.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140318_194309_resize-jpg

Treferdig "fellusor" Skal etterhvert males, og listes oppe og nede. Sparklet med tokomponent bilsparkel, og skrudd fast i hjørnekassa. Fuget rundt kantene med BT multibond (svart) fra Biltema. Har ikke brukt dette før, men håper det skal fungere bedre enn akryl. I Åpningene på siden skal det limes/stiftes fast gitrene (plast, Biltema) som er på det første bildet. De er nå grunnet med plastgrunning og malt svarte. På innsiden av åpningene er det stiftet svart stoff for å holde isolasjonen inni kassa.

Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140403_213445_resize-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140316_154441_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140324_182806_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140328_194703_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140318_194309_resize-jpg   Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte-20140403_213445_resize-jpg  

Sist endret av Gunnar; 04-04-2014 kl 00:21

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnar, må si jeg ble veldig imponert av bildene du kjørte gjennom Kerkythea renderen. Tror du den kunne passet i sticky tråden om "Dataprogram for å tegne ditt nye hjemmekinorom"?

Ellers hvordan går det med bassfellene, har de gitt ønsket effekt?

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •