Hei,

Jeg holder på å lage et musikkrom i kjelleren.
Et rom for levende musikk (spilling) men det er nok mye av de samme forholdene for demping som gjelder der som for lytting.

Jeg har allerede panel på veggene som jeg har beiset.
Kan eventuelt bruke noen tunge gardiner jeg trekker for veggene dersom det skulle være nødvendig men tror ikke jeg kommer til å bruke rommet til opptak.
Gulvet jeg legger er i parkett. Kan eventuelt legge løse tepper oppå dersom det er nødvendig.

Så kommer taket da.
Siden dette er i et bolighus fra 60 tallet så er det vanlig tretak som jo er gulvet til stuen i etasjen over og jeg er avhengig av å kunne dempe lyden mest mulig opp mot etasjen over.
Har lest her at det brukes mye gipsplater som henges opp i bøyler og det er også det jeg har fått anbefalt hos Byggmakker når jeg var innom der.

Men finnes det andre alternativer ????

Og hvordan gjør man det med lys i taken når det er slike gipsplater ?
Er litt avhengig av å kunne ha godt lys som jeg kan slå på når det trengs og er ikke sikker på om downlights er tingen men mulige det holder. Og da er det jo ikke noe problem med tyngden. Tenkte egentlig lystoff armaturer men mulig det blir litt overkill.

Noen synspunkter på det og hva dere som har erfaring har gjort, hadde vært fint :-)

PS..Vet dette er diskutert flere steder her men håper dere tåler en tråd til.

Petter