Matt maling? Sjekk denne - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kjøpte en 3 liter med svart Pure Colour maling på lørdagen.

Gav 489,- på Obs.

Dekket meget bra og holdt med 2 strøk på ubehandlet MDF panel.

Kan også opplyse om at Easy Clean malingen fra samme leverandør vi har brukt på barnerommene kostet det samme, ogvar like god å male på, Men den er ikke matt da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende tråd, jeg skal male til helgen, og det blir med denne typen!

Hvor drøy er den (skal male ca. 50 kvm) og trenger man to strøk? Skal male på gips men kommer nok til å legge noe grunning innerst...

B

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Glimrende tråd, jeg skal male til helgen, og det blir med denne typen!

Hvor drøy er den (skal male ca. 50 kvm) og trenger man to strøk? Skal male på gips men kommer nok til å legge noe grunning innerst...

B
    trenger ikke grunne naar det er matt maling

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev
    trenger ikke grunne naar det er matt maling
    Hvorfor trenger man ikke grunne fordi om malingen er matt? Mye av poenget med grunning er å gi bedre vedheft, og det er vel ikke gitt at matt maling henger bedre enn annen maling?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siste nytt fra malingskongen på Byggeriet (og han hadde malt med den selv): Trenger ikke grunning (på gips vel og merke), den dekker ekstremt bra, og det går 3l/25 kvm.

Skal male ikveld, så det blir 1 spann med mørk, mørk etellerannet, og 2 spann med beige/kaki something :-)

B

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hvorfor trenger man ikke grunne fordi om malingen er matt? Mye av poenget med grunning er å gi bedre vedheft, og det er vel ikke gitt at matt maling henger bedre enn annen maling?
    helt riktig. bedre vedheft er blant annet et av poengene ja..all heftgrunn er matt og da i dette tilfellet saa var det snakk om gips.har lært mange smaa tips om saa mangt etter 15 år som maler og dette med grunning har butikkene mye rart og komme med.kort fortalt, mannen i gata gaar fem paa og handler det butikkene sier, med penger i kassa.
    akryl 07 er nok den beste(dyreste) og mest slitesterke malingen man kan bruke paa utsatte vegg flater.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev
    helt riktig. bedre vedheft er blant annet et av poengene ja..all heftgrunn er matt og da i dette tilfellet saa var det snakk om gips.har lært mange smaa tips om saa mangt etter 15 år som maler og dette med grunning har butikkene mye rart og komme med.kort fortalt, mannen i gata gaar fem paa og handler det butikkene sier, med penger i kassa.
    akryl 07 er nok den beste(dyreste) og mest slitesterke malingen man kan bruke paa utsatte vegg flater.
    Ok, så på gips trenger man ikke grunne når man skal male med så matt maling, altså. Hva med ubehandlet tre/hobbyplater? Går det greit å male også dette uten å grunne? Eller for å si det på en annen måte, når trenger man egentlig å grunne?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer
    Og male hobbyplater må man ikke grunne. Malt mye uten og grunne.. Sliping er en veldig viktig faktor når man skal ha et pent reslutat og ikke minst et resultat som skal holde.
    Hvis man har panel/vindu/dør(karmer) etc som er godt fylt med maling fra før så sier vel "boka" at man skal grunne før man påfører toppstrøk maling.

Jeg har droppet dette i hele huset mitt. Jeg har slipt meget godt isteden og gått rett på med toppstrøk maling.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tror jeg at jeg prøver å droppe grunningen på dørforingen av hobbyplater. Får pusse den litt først, bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ok, da tror jeg at jeg prøver å droppe grunningen på dørforingen av hobbyplater. Får pusse den litt først, bare.

Jeg brukte også nettop slike, jeg grunna dem med Gjøco med kvistlakkeffekt i, kun for kvistene sin del. Malte 1 strøk med Jotun Pure colour etterpå, dekker fint.

B

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det den nye Jotun malingen som det reklameres så mye for på TV dere snakker om? Den med den vakre damen som maler og som drar neglene over etterpå og påstår at det ikke blir merker av det?

I så fall kan jeg opplyse om at JO, det blir merker om man skaper med neglene over.....

Men vi skal allikevel bruke denne i det nye huset vi nå holder på å pusse opp. Ihvertfall i hverdagsstue og i "stuekinoen".
    Mitt rom, min egen private hule som skal være 70-talls inspirert, får istedet en svært glorete tapet på den ene veggen og maling resten:

Frou-frou.dk

ojojoj - "Houses of the holy" passer bra her

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matt sort maling...................!

Har fått en del spørsmål ifm.valg av maling til kinorom...og fortsetter på denne tråden her.
    Først vil jeg bare si at det finnes ikke mange valg, hvis man skal ha en "helmatt" overflate. (helmatt 01/02) Husk at det faktisk er noe forskjell på oppgitt matthet fra de forskjellige produsenter. Eks: 05 kan være omtrent like matt som f.eks 02 avhengig av produsent. Dette litt for å sette det på spissen, men for å unngå refleksjoner for de som er ute etter det, er jo det ett poeng.
    Ser at Pure color fra Jotun blir nevt og den er vel bortimot det matteste som er og oppdrive, men ett alternativ som "jeg" mener er like bra er Supermatt Rom fra Gjøco. Disse to er like matte, oppgitt glans 01. Skal ikke si noe om hva som er best "det er farlig", men etter å ha testet begge har de like egenskaper. Helsort+matt = fingermerker
    Hva gjelder holdbarhet er det en del "misforståelser" ute og går, og det er ikke rart, hvis man ser på diverse reklamer etc.
    Nå er det faktisk slik at uavhengig av hvilken maling man benytter, vil det alltid bli "dårligere/mindre holdbarhet" ettersom man går nedover på glansskalaen. Obs: Dette gjelder spesielt hvis man er ute etter en så mørk overflate som mulig. Sort er en vanskelig farge i så måte. Mener at skal man ha en overflate som tåler "litt" må man opp på 07.(silkematt)
    For overflater som f.eks bak lerret i tak og steder med liten belastning er det ikke så nøye med glansgraden.
    Ser at heftgrunn er nevt, men det lar seg ikke gjøre å få denne så "sort" som andre basemalinger.
    Tips: Sjekk gråtoneskalaen i butikken, kanskje du/dere kan bruke en "mørk" gråtone i deler av rommet.
    Ps: De to nevnte malinger ovenfor er forøvrig rene akrylmalinger. Sitter på det meste....ikke blanke overflater

mvh
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •