Frank sin garasjekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Frank sin garasjekino

Har nå (etter en par ideer og en par timer i sketchup) funnet at jeg kommer til å rive hele garasjen og sette opp en ny garasje 5x6m, med en loft etasje for hjemmekino rommet. Er fremdeles bare i tidlig planleggingsfase og begynner ikke med prosjektet før etter vinteren ivertfall

Uansett her er bilde av hvordan garasjen ser ut nå:

Og her er noen bilder av hvordan jeg tenker den skal se ut:
    Frank sin garasjekino-ny-garasje-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje2-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje3-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje8-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje4-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje5-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje6-1024-jpg

Frank sin garasjekino-ny-garasje7-1024-jpg
    (side sofaene blir sove sofaer for gjester, madamen som insisterte på å ha de der så rommet kunne brukes til noe annet en bare hjemmekino og)

Vil gjerne at folk skal komme med inspill og tips om kansje noe jeg har glemt hittil :wink:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir like stilig som på Sketcup-bildene, kommer du til å få en knakende fin kino Smart den barløsningen bak for plassering av utstyret. Skulle jeg bygget kino ingen ville jeg nok plassert anlegget et annet sted enn under lerretet. Ikke pga. lysforstyrrelser fra anlegget, men mer pga. at man får større fleksibilitet mtp. plassering av høyttalere, suber osv.

Skal det være ren kino eller tenker du deg et lytterom til musikk også?

Men har du tenkt å gjøre bygningsmessig? Ny utvendig panel? Nytt tak? Isolasjon? Det ser jo en smule shabby ut, hvis jeg får lov til å være så ærlig

Når det gjelder lydisolering står jo bygget ganske fritt, så hvis naboene ikke bor altfor nære, er det ikke sikkert du trenger å lydisolere så mye?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prosjektor, lerret og høytalere fra før av. Derfor jeg har valgt en slik løsning.
    Høytalerne blir mest sannsynlig plassert bak en lydtransparang duk når jeg har litt for mye penger å bruke igjen, men det blir først en stund etter jeg har bygget rommet mitt.

Rommet blir nok mest brukt til kino/spill rom men musikk også selvfølgelig når jeg har besøk, (derav baren ) Hadde kansje tenkt noe spesial patent med å plassere den front rekken med sofa på en rund snurrbar plattform, så den kan rettes mot den andre sofaen så man kan faktisk sitte i begge sofaene å være sosial uten å måtte snu hue fra første rad til bakre rad :-D

Bygningsmessig så kommer jeg til å støpe ny grunn med varme kabel i, så sette opp reisverk med 2x4 og asfaltplater på utsiden av veggen, og glava i veggen med 1 lag gips så huntonit ferdigmalte plater. (tenkte 2 lag gips men jeg hater å male)
    Garasjen er veldig shabby sånn som den står nå ja men ved å bygge rommet i garasjen så kan jeg bruke asfalt platene på utsiden for ekstra lydisolering.

apropo lydisoleringen så er ikke naboene så alt for nærme nei

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank87
    Bygningsmessig så kommer jeg til å støpe ny grunn med varme kabel i, så sette opp reisverk med 2x4 og asfaltplater på utsiden av veggen, og glava i veggen med 1 lag gips så huntonit ferdigmalte plater. (tenkte 2 lag gips men jeg hater å male)
    Skal du sette opp et helt nytt resiverk på utsiden av den gamle veggen? Nytt tak også?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei RuneW, jeg setter det opp inni garasjen ja, det som står der blir nesten urørt, skal bygge tak på "nybygget" og ja med 2x6, asfaltplater på toppen der og 1 lag gips og takess plater på innsiden (glava i midten selvfølgelig)

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt! Gleder meg til å følge med videre på dette!

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert har sett så er ikke utgangspunktet for denne hjemmekinoen her så veldig ulik den til Dypbassen.
    AVforum.no - DypBassen's hjemmekino
    Kanskje eieren kan bidra med noen erfaringer. Lykke til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei RuneW, jeg setter det opp inni garasjen ja, det som står der blir nesten urørt, skal bygge tak på "nybygget" og ja med 2x6, asfaltplater på toppen der og 1 lag gips og takess plater på innsiden (glava i midten selvfølgelig)
    Hmm, jeg ville nok ikke gjort det slik. Tror det er smartere å ta av de gamle blikkplatene, og bygge opp en "ny" yttervegg etter moderne standard. Da kan du sette platene direkte på det eksisterende reisverket og du vil få 20-30 cm ekstra bredde innvendig. Det blir jo dyrere da, selvsagt, men det vil definitivt gjøre helhetsinntrykket bedre fra utsiden.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra!

Er jo bare å bytte "låvedørene" så vil det se MYE bedre ut med en gang.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, jeg ville nok ikke gjort det slik. Tror det er smartere å ta av de gamle blikkplatene, og bygge opp en "ny" yttervegg etter moderne standard. Da kan du sette platene direkte på det eksisterende reisverket og du vil få 20-30 cm ekstra bredde innvendig. Det blir jo dyrere da, selvsagt, men det vil definitivt gjøre helhetsinntrykket bedre fra utsiden.
    har du ikke hørt om at det er ikke det som er på utsiden, men på innsiden som teller? men jo, hadde nok tenkt på å bytte utsiden og, men jeg kommer til å ha det nye reisverket helt inntil det eksisterende reisverket. Så da er det bare å rive blikk platene å kle utvendig som d skal gjøres, men ikke noen nødvendighet med engang taper bare ca 20cm innvendig på å ikke rive det eksisterende nå.
    Låvedørene blir da også bort.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du ikke hørt om at det er ikke det som er på utsiden, men på innsiden som teller? men jo, hadde nok tenkt på å bytte utsiden og, men jeg kommer til å ha det nye reisverket helt inntil det eksisterende reisverket. Så da er det bare å rive blikk platene å kle utvendig som d skal gjøres, men ikke noen nødvendighet med engang taper bare ca 20cm innvendig på å ikke rive det eksisterende nå.
    Låvedørene blir da også bort.
    De 20cm du taper innvendig er ekstremt mye når det du sitter igjen med et rom som bare blir 287 bredt. Du får ekstremt mye igjen for å ta den jobben med å starte ytterst å jobbe deg innover i istedenfor å starte innen ifra og jobbe ut.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med BEF og Tols1 her, kompis. Jeg har en liten kino selv, og rommet mitt er akkurat 287 bredt om jeg ikke husker feil. Det er ikke så mye plass til overs i bredden da altså. Du må jo huske på at høytalerene skal stå på siden av lerretet og ikke i selve bildet når du ser film (dersom du ikke går for transparent duk med en gang da). Akustiske tiltak som du skal prøve deg frem med vil også trenge litt plass, så hvis det ender opp med at du sitter igjen med et stramt budsjett ville jeg heller spart opp noen ekstra kroner i et par måneder og gjort alt riktig med en gang. I og med at du har plass hvis du vil, så tror jeg dette vil gi deg mye mere glede over tid. Du har jo tross alt masse bygging forann deg, så du kommer uansett til å få nok av tid til å rette på ting underveis, men akkurat det med plass er litt viktig!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde også tenkt på å bare rive hele garasjen og bygge på vårt eksisterende hus utover der garasjen nå er, er ca 1,3m mellom garasjen og huset så får ivertfall 1m mere der så rommet blir 4m bredt.
    Det kommer vel til å gjøre underverker egentlig, kommer til å ta lengre tid før jeg kan begynne med prosjektet, men det er vel kansje verdt det?

Sitter å tegner litt i SketchUp ut ifra dette konseptet, og jeg kommer til å lande på å kjøpe meg et nytt lerret, men tror ikke jeg vil gå for lydtransparang duk. Fant et lerret fra Euroscreen AVshop.no / EUROSCREEN Blackline Manuell Greylight 16:9 300 cm (290cm bilde) men det har gain 0,93. og ifølge BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size så trenger jeg et lerret med gain 1.1 når jeg vil ha et så stort bilde. (Bilde blir 3312mm diagonalt med lerretet der.(130"))

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt vil 4 m i bredden gjøre underverker. Særlig hvis du planlegger å sitte å nyte musikk sene høstkvelder. Man bør ha noe luft rundt høyttalerne for å få mest mulig ut av perspektiv og dybde i lydbildet. Men det blir selvsagt en prioteringssak. Å utnytte den garasjen du har best mulig er selvsagt en mer økonomisk løsning, og da tror jeg, som både BEF og Alkar også nevner, at det vil være sløsing med en begrenset ressurs å sette opp enda et stenderverk innenfor det gamle.

Det ser ikke ut til å være noe galt med det gamle reisverket, og hvis du skal isolere litt ekstra kan du gjøre det på utsiden slik at du ikke spiser opp sårt tiltrengte cm på innsiden

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har puslet ferdig med Sketchup for den nye rom dimensjonen og flyttet på dør.
    Tror jeg heller kommer til å vente med rommet til vi heller river garasjen og bygger ut ifra vårt nåværende hus, kan bygge en etasje oppå tilbygget og da, så vi får ekstra plass Blir nok noen tusen lapper til men helt klart verdt det i lengden.
    Har lagt med sketchup tegningene, ser likedan ut bare 1m ekstra i bredden
    Ser at jeg glemte å tegne på front midt høytaleren, jaja

Hmm fant dette lerretet hos komplett Komplett.no - Elite Screens 16:9 lerret 298x168cm
    Det vil vel være midt i blinken for det jeg tenker meg? Et lerret på ca 130" med gain 1,1 som ikke er et ramme/lydtransparang lerret

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå planlagt hele prosjektet mitt på nytt, hoved post oppdatert derretil :roll:
    Eneste jeg sliter med er hvor jeg skal plassere alt utstyret som forsterker, pc, xbox osv

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge et helt ny garasje? Det som står der nå ser jo litt slitt ut.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare litt slitt garasjen der funker fint den, men ikke til min bruk så den skal jevnes med jorden!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei :P

Tror dette blir et spennede bygg å følge med på.

Lag deg et eget rack/bord. Det har jeg selv gjort og da får du plassert alt akkurat der du vil

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Lag deg et eget rack/bord. Det har jeg selv gjort og da får du plassert alt akkurat der du vil
    Blir nok det som blir løsningen ja, bare lurer på hvor jeg skal plassere racken

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •