Tips til akustisk behandling av rommet mitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til akustisk behandling av rommet mitt

Jeg er ikke så sikker på hva jeg skal gjøre videre når det gjelder plassering av akustikkplater o.l.

Slik ser rommet sånn ca ut:

Vedlegg 70380

Vedlegg 70381

Vedlegg 70382

Vedlegg 70383

Vedlegg 70384

Vedlegg 70385

Gardinene er av scenemolton og sofaen er av skinn. Hyllene man kan se på bilde nr 1 er av nokså tung furu og er fylt opp av dvd-er o.l. De skal ikke flyttes.
    Ellers består taket av huntonitt-plater og skal ikke røres

What to do? Har kun dempet bak sofaen, men jeg kan gå helt amok så lenge det ikke er snakk om permanente løsninger.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo ann på hva du føler mangler.
    Er det for lyst/skrikende ? rumlebass ? dårlig surroundlyd ? Skeivt lydbilde ?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage flyttbare 1.refleksjons-absorbenter for tak og siden? Synes selv det hjalp på å stramme opp lyden hos meg selv, og det er det mest anbefalte akustikktiltaket out there, spesielt om man skal rydde opp litt og evt få dempet en skrikende diskant.

1 stk 10cm Rockwool akustikkplate hver (60x120cm) med en 36x36mm treramme og trukket med billig og greit stoff i metervis fra IKEA. Strukket og stiftet fast i rammen.

Du skriver at taket ikke skal røres, men i mitt oppsett har ejg skrudd opp fire små øyeskruer, som går mot fire kroker i trerammen. Kan tas ned på et øyeblikk og etterlater fire pittesmå hull.

De to på sidene står av seg selv, og kan flyttes etter behov. En bedre fot kan nok tenkes.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    ...Du skriver at taket ikke skal røres, men i mitt oppsett har ejg skrudd opp fire små øyeskruer, som går mot fire kroker i trerammen. Kan tas ned på et øyeblikk og etterlater fire pittesmå hull...
    Det var faktisk platene som henger ned fra taket som gjorde prikken over i-en i mitt rom. Alle platene "spiller" sammen, men de i taket ga bedre lyd enn veggmodulene alene.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin sketchup, men ble litt skuffet når jeg så live-bildene :P
    Hva gjør han mannen foran høyttaleren der? Sjekker han ut sweetspot?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sketchup-mannen dukker opp i alle mine sketchup-dokumenter :P Har ikke hjertet til å slette han :-D

Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Kommer jo ann på hva du føler mangler.
    Er det for lyst/skrikende ? rumlebass ? dårlig surroundlyd ? Skeivt lydbilde ?
    Kan bli noe rotete lydbildet til tider, spesielt diskantbiten.

Hva med å lage flyttbare 1.refleksjons-absorbenter for tak og siden? Synes selv det hjalp på å stramme opp lyden hos meg selv, og det er det mest anbefalte akustikktiltaket out there, spesielt om man skal rydde opp litt og evt få dempet en skrikende diskant.

1 stk 10cm Rockwool akustikkplate hver (60x120cm) med en 36x36mm treramme og trukket med billig og greit stoff i metervis fra IKEA. Strukket og stiftet fast i rammen.

Du skriver at taket ikke skal røres, men i mitt oppsett har ejg skrudd opp fire små øyeskruer, som går mot fire kroker i trerammen. Kan tas ned på et øyeblikk og etterlater fire pittesmå hull.

De to på sidene står av seg selv, og kan flyttes etter behov. En bedre fot kan nok tenkes.
    Når jeg tenker meg om kan jeg sikkert klare å overbevise folket i huset om å få dempet taket, men ca hvor mye bør dempes? Fungerer speiltaktikken der og? Hadde ikke trodd demping av taket skulle ha så stor effekt på høyttalere som etter hva jeg har forstått ikke har så fantastisk spredning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    ...ca hvor mye bør dempes? Fungerer speiltaktikken der og?
    Jeg har 2 plater á 120cm x 60cm, som henger ca. 30 cm ned fra taket. Ja, speiltaktikken må benyttes der også...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Når dere nevner dempeplater som henger ned fra taket. Henger de da loddrett eller vannrett?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg har 2 plater á 120cm x 60cm, som henger ca. 30 cm ned fra taket. Ja, speiltaktikken må benyttes der også...
    Speiltaktikken?

Jeg har hengt opp en plate på 120x60, men den dekker stort sett sweetspot. Hadde jeg skulle dempet alle plassene i soffan måtte jeg selvsagt hengt opp noen fler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Når dere nevner dempeplater som henger ned fra taket. Henger de da loddrett eller vannrett?
    De henger loddrett mellom sitteposisjon og lerret for å sterke dempe synsinntrykk. :twisted:

Evt. vannrett for de av dere med litt sterkere nerver.

Alvorlig jabba: Vannrett, og tykkelse på platen samt avstand fra tak avhgjør båndbredden på det som dempes.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Spør bare fordi på den skolen jeg jobber på, så er det en del akustiske tiltak i klasserommene.
    (Slikt som takplater med huller i, osv osv...)
    Har bemerket meg at i mange klasserom, så henger dempeplater loddrett ned med et par meters mellomrom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speiltaktikken?
    Når du sitter i sweetspot vil de områdene i taket der du ville sett høyttalerelementene være såpass langt fra hverandre at man ofte bør benytte 2 plater (1 plate på hvert "speilpunkt"; førsterefleksjonspunktet pr. høyttaler).

Platene er i horisontalplanet, ja. Det med å ha dem hengende vertikalt er ofte benyttet offshore for å makismere demping pr. m2 tak. men der er det jo ikke snakk om noe førsterefleksjon, men totaldemping av "ekte" støy som søkes behandlet.

I klasserom er det vel også slik at på podiet / der læreren står så er det ikke dempemateriale. Dette for at lyden skal rflektere ut i rommet. Man demper da heller lyden ute blandt tilhørerne / bakerste 2/3 av rommet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Spør bare fordi på den skolen jeg jobber på, så er det en del akustiske tiltak i klasserommene.
    (Slikt som takplater med huller i, osv osv...)
    Har bemerket meg at i mange klasserom, så henger dempeplater loddrett ned med et par meters mellomrom.
    Ja, jeg har også sett det der, prøvde bare å være morsom på din bekostning :-)

Sikkert kjempebra dersom du har takhøyden til det, ikke så aktuelt hos de fleste med max 2.40 standard takhøyde

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svak!

Tror jeg prøver meg på noe sånt i første omgang. Får tråle byggsjappene etter materialer Må også få tak i et speil som er større enn slike sminkespeil, er litt tungvint akkurat nå (hvor selger de halv-store, BILLIGE, speil?).

Taket er på to-do lista.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk finn.no for speil. Er ofte i noen i "gis bort". Enten det, eller ta turen til ikea.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •