Skal bygge kino, trenger tips fra dere erfarne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge kino, trenger tips fra dere erfarne

Hei folkens.

Jeg og samboern har akuratt kjøpt oss et hus og her har jeg muligheten til å oppfylle en drøm jeg har hatt lenge, nettopp det å bygge meg en liten priva kino.

Rommet jeg skal bruke har lagt ut bilde av, Tips tas i mot med stor takk!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulere med rom

Et eget rom er jo et meget bra utgangspunkt.
    Hvor stort er rommet?
    Har du noe sorround anlegg nå?evt hva?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på rommet er jeg usikker på, jeg har faktisk ikke sett huset.. Hehe, så her stoler jeg på samboern.

Når det kommer til annelgg så har jeg ikke det store, jeg har et kombi annlegg som heter Samsung HTTX-715. Men har PS3 samt en ekstern Blueray spiller.

Samsung HT-TX 715 Home Cinema - Reviews

Prosjektoren er en Optoma HD20.

Test av Optoma HD20: HD-projektor til lavpris - VG Nett om Lyd- og bildetester

Så utstyret er ikke det største og beste, men fokuset mitt i starten blir å få et bra rom med mye komfort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noe tegne geni, men her er sånn noenlunde jeg har tenkt å bygge det.

I hvert hjørnet på fremsiden av rommet v/lerretet så vil det bli bygge to "bokser" som går fra gulv til tak. Inni disse vil fronthøytalerene befinne seg, et vil også bli en liten "scene/trapp" på gulvet fra høytaler til høytaler. Her vil center høytaler befinne seg.

Det skal også være spotter fra Høytaler "kassene" mot lerretet, samt fra scenen opp mot lerretet.

Skal sette opp 2 trappetrinn som hver kommer til å ha 3 stoler / stresslesser på seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig respons fra folk her, tydeligvis kjekkere å kommentere ferdige prosjekter

Men uansett, noe som dette blir fronten seende ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alltid folk er så aktive til å svare her nei... Men prosjektet ser spennende ut da! Likte layout av lerret og fronthøytalere som du hadde laga.

Driver å prosjekterer kinorom sjøl, så er spennende å følge andre. Sjekk ut Shaka's hule

P.S. Virker som folk er mest interessert i bilder enn tekst på dette forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er rart hvordan noen tråder blir rent ned av innlegg, mens andre nesten må skrive med seg selv! Hvordan ligger du ann i byggingen? Tegningene dine ser jo unektelig spennede ut. Har du noe budsjett? Kommet frem til noen størrelse på rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig spennende ut. Minner litt om oppsettet til Marensius her på forumet, som forøvrig er griselekkert. Kanskje "stjele" litt inspirasjon herfra?
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Marensius

Blir litt bygging, og det er jo morro.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens

Kjekt å se at det faktisk ble litt liv i den tråden her, kjedelig å holde på med slikt uten å få delt det med andre

Fronten er inspirert av Marensius, jeg er overhodet ikken noen møbelsnekker eller noe lignende så det blir garantert ikke det samme når det er ferdig. Men prinsippet er hvertfall det samme.

Vi har begynt å rive rommet, og handlet inn det som skal av bokser og rør inni veggen. Legger ved bilder av rivingen.

Regner med av vi legger dette inn i helgen, slik at jeg får begynt med plast og plating neste helg.

Veggene kommer til å ha en svart dekor tapet, har ikke funnet denne enda, men det er en på forumet her som har en i sin og det kommer til å bli noen lunde lik hans. Kommer til å ha 2 nivåer hvor nivå en strekker seg litt lengre ut i rommet en trinnene som leder opp til nivåene. Det kommer en vegglampe på hver side ved høydetrinnet, ei lampe som lyser opp og som vil være styrt av dimmer, evt fjernstyrt. Over lerretet så er planen å ha 3 dimmere.

Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er fargen på teppe, jeg har veldig lyst på rød. Men ser på blått og grått også som et alternativ. Synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei
    jeg sitter å tegner min kino og synes det er flott å følge med slike kino tråder.
    Jeg lurte på hvor stort rommet er h*b*l* og om du har tenkt noe på anlegg, lys og ventilasjon

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir bra serru'. Ang. teppe blir det jo smak og behag. Rødt er jo liksom kinofarge, men personlig ville jeg valgt mørk grått, da blir det lettere å innrede rommet med møbler med andre farger.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja
    Enda en byggetråd, her må vi følge med.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting går litt tregt her ettersom er julehandel osv, men vi har hvertfall fått lagt inn rør til høytalerne..

Når det gjelder størrelsen så er det ca 3,5 * 4,5 m, og takhøyden er normal, altså ca 2.4 m.

Når det gjelder taket så trenger jeg noen råd:

pr dags dato så er det panel i taket, dette går "over" slik at det er litt problemer å rive det, hvordan blir det å lekte ned med 2" for så å skru gips på?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Ja det er rart hvordan noen tråder blir rent ned av innlegg, mens andre nesten må skrive med seg selv!
    Jeg har fem cents om dette :wink:
    Du må gjøre deg "fortjent" til at folk skal følge tråden din. Normalt vil ikke slike tråder generere særlig trafikk i begynnelsen, men du må legge ut masse bilder, tanker og erfaringer, så skal du se det blir liv.

Jeg hadde en gang den lengste tråden på forumet, men det er lenge siden. Der postet jeg hver en tanke som falt inn i hodet mitt og masse bilder hele tiden, og til slutt var det så mange som fulgte med på den at den vokste vilt og ukontrollert. Litt som tråden til RuneW nå - og det er fullt fortjent! Min nye tråd er derimot helt i startgropen, og pr i dag skjer intet annet enn mine egne forvirrede tanker samt noen sporadiske innkjøp. Men etter hvert når jeg begynner å bygge kommer den til å bli mer interessant og flere vil følge med på hva som skjer.

Så smør deg med tålmodighet, knips bilder og søk råd, så skal du se at du vil få mer respons.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville betenkt meg for å fore ned mer hvis du skal ha opptrinn for stolradene. 2,4 meter forsvinner fort. Jeg ville tatt rede på hvordan veggene og reisverket var satt opp, og brukt en Fein- eller bajonett-sag på panelen for å komme til i taket. Ellers er det en fin-fin størrelse for et kinorom. Ikke for stort, ikke for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens.

Da har jeg kommet litt videre med rommet, hvertfall begynt med platingen.

Skal få lagt ut bildene.

Men:

har noen et tips til rør for HDMI kabel så tas det i mot med takk, har vært på clas olsson og biltema og eneste jeg finner er 20 mm flexirør, noe som ikke er stort nok.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mange bruker 32 m rør til HDMI-kabel, jeg brukte 50 mm men det var pga tilgjengelighet. Litt vrient å få tak i som metervare på nett, men hvis du drar til et elektrikerfirma og sier hvor mange meter du trenger og forteller hva det skal brukes til, så vil jeg kankje tro at du får kjøpt noen meter?

Newcomer geirarne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke rør beregnet til sentralstøvsuger? Slette rør og finns avsluttninger der de kommer gjennom veggen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips alle sammen

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og følge med på denne tråden fremover.
    Har kjøpt ny bolig selv nå,så skal starte opp med eget rom neste uke.

Post gjerne flere bilder
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •