Skal bygge kino, trenger tips fra dere erfarne - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er det en stund siden eg sa det sko komma noken bilder, så nå legge eg med noken.

Veggane e gipsa og platået e så å snart ferdig, mangla selvfølgelig ei plata!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett såpass lite rom vil det være en fordel å ha akustisk transparent lerret og ihvertfall center høyttaler bak lerretet.
    Blir dette en ren kino finnes det høyttalere som bygger lite i dybden som er ment for nettop dette, så det vil ikke stjele så voldsomt plass fra resten av rommet. Se blant annet ny serie på vei fra Midgard Audio, det finnes også andre liknende konsepter fra JBL, Klipsch, M&K osv.

Du kan ta en titt på BEF sin kino, og så nedskalere prinsippet en smule. Med ditt forslag vil du enten få bilde meget høyt eller center nede ved gulvet, ingen av delene er ønskelig. Denonbuster har også gjort noe liknende i sin kino, sjekk ut den. (Kommer på fler også: RuneW, C8 (norges minste hjemmekino?))

I et lite kvadratisk rom er det en utfording å få til skikkelig god lyd. Beregn med at du bør ha akustiske tiltak fra starten av, det er nødvendig. Sett av plass til demping av førsterefleksjon på sideveggerog tak. Hjørnene og frontveggen må gjerne få mest mulig tykke absorbenter de også for å få ned etterklang og stående bølger i rommet. På veggen bak i rommet vile jeg forsøkt meg på en kombo av absorbsjon og diffusjon. F,eks en 10 cm dyp ramme med diffusor ytterst og absorbsjon inni.

Lykke til, skal prøve å følge med videre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en liten oppdatering.

Taker er gipset og malt svart, og tapeten har startet å komme på veggen. Har også fått teppet jeg har bestilt, det ligger klart. Rødt sådan.

Det opphøyde trinne vil få eikeplank mellom nivåene slik at det blir et fint skille mellom teppene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er teppet lagt, bildene er tatt med iphone så de er ikke noe bra, men jeg skal får tatt nye bilder med et bedre kamera....

Lite kommentarer etter at jeg la ut de andre bildene så kanskje dette ikke falt i smak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heihei

Må si jeg er meget skuffet over aktiviteten her inne for tiden, men men. Jeg legger hvertfall ut litt flere bilder av kinoen samt jeg kommer til å skrive et sammendrag over hva jeg har gjort.

Nå er kinorommet mitt så godt som ferdig og jeg kan gjerne skrive litt mer detaljert om hva som har blitt gjort. Det startet med planlegging i September / Oktober da jeg og min samboer fikk tilslag på et hus og ble da huseiere for første gang. Vi hadde 5 soverom så her var det bare til å plukke seg et rom og det ble et nede i kjelleren (Halv kjeller), rommet var ca 4x3 meter med en takhøyde på ca 10 cm under normalen. Innredningen var laminat på gulv og panel på vegger og tak.

Størrelsen tenker sikker flere av dere at er litt lite, men nå når rommet er ferdig så er det faktisk ganske ok. Det blir nok litt overfylt hvis jeg skal ha 2 rader, så derfor holder jeg meg til en rad med 3 stresslesser.

Tilbake til byggingen, Rivingen av rommet startet i november, og rør til høytallerne ble lagt inn i veggene, samt et par ekstra stikkontakt punkter. Veggene og taket ble gipset, jeg har ikke lydisolert rommet med noe mer enn gips pga størrelsen på rommet. Taket har jeg ikke kunnet isolere noe mer, f.eks med lydbøyler for da ville jeg mistet enda mer høyde.

Platene er tapetsert med en svart / grålig mønster tapet, samt at det er lagt et rødt mykt vegg til vegg teppe. Når det gjelder stol nivået så er det tapetsert i samme tapet, og listet. Skal jeg være ærlig så syns jeg dette ble en meget lekker detalj. Listene jeg har brukt er parkett lister som er ferdig malt med et mønster i seg.

Fronten pr.dags dato er ikke komplett, her skal det komme en reol men nå jeg vil jeg faktisk teste utstyret mitt ettersom det har stått i 2 måneder. Og når det gjelder utstyret så har jeg ikke brukt masse penger på dette, dette er et budsjett kinorom så utstyret kan heller oppgraderes. Fra før så har jeg en Optoma HD 20 samt et 100" motorisert lerret som skal brukes, Jeg har bestilt en dynavoice surround pakke (Den til 1990,.), men har byttet bak høytalerne til noen med bass element i.

Sånn, dette var rommet i korte trekk. Håper på noen kommentarer i forhold til hvordan det har blitt, endelige bilder med utstyr kommer når dette er på plass.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig bra ut det er nice med rødt teppe! stå på og peis på med bilder8)

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her, ja. Jeg syns det ble veldig stilig med den tapeten og rødt teppe

Men jeg stusser litt på at du sier du bare skal ha én sitterekke inn der. Hvorfor bygde du da forhøyningen bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Se her, ja. Jeg syns det ble veldig stilig med den tapeten og rødt teppe

Men jeg stusser litt på at du sier du bare skal ha én sitterekke inn der. Hvorfor bygde du da forhøyningen bak?
    Godt spørsmål, egentlig så hadde jeg tenkt å ha 2 og jeg kan fortsatt ha det. Men kobinert med størrelsen og økonomien så nøyer jeg meg med 3 stoler på forhøyningen, en grunn til at jeg beholdt den i planen var for å få kino følelsen og for å få frem den detaljen med tapet i midten der.

I tillegg så blir det fotballkamper på skjermen her så da har jeg muligheten til å ta inn et par stoler uten at det har noe å si på utsikten til de bak.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Doffen daua? Blitg så opptatt med å se film nå?? Ser bra ut!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut gratulere med fint rom

Har du blitt helt ferdig nå? i tilfelle BILDER!!!

Stussa på en liten ting, hvorfor vil du ha motorisert lerret når du har dedikert et eget rom til kino'n??? Da vil jo et rammelerret være bedre på alle måter, og også rimeligere å kjøpe inn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.. Grattis med kino...

Dette ser jo helt greit ut dette.
    Selv er jeg vel ikke helt gla i rødt når det blir så mye. men vær sin smak. Var ikke feil for det lissom.

men jeg stusset litt på det du skriver. Du har jo gipset alt. Hvordan syntes du lyden er, med tanke på refleksjoner og alt dette? har du for noe demping?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med kino rom:-D :-D
    Syns tapeten og teppet var meget pent jeg, trenger ikke og gjøre det alle andre gjør, tøft og gå sine egne veier syns nå jeg, fordi om jeg sikkert ender opp med en batcave som mange andre innpå her, når jeg en gang blir ferdig8)
    Nyt rommet:-D

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne tråden har jeg ikke sett før!

Jeg syntes det så veldig lekkert ut med rødt teppe! var skikkelig kino stemning! :-D

Håper du legger ut noen nye bilder snart, er ikke lett og se alle detaljer i rommet med de bildene som er..

Kos deg i ett flott rom!

Stian

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •