Nytt filmrom, endelig.. :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 167
    Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt filmrom, endelig.. :)

he he tittelen er kanskje litt misvisende, da rommet ikke er ferdig.. eh heller ikke påbegynt 
    Men begynner førstkommende lørdag..
    Da kommer en god venn av meg for å mure igjen garasjeporten, og allerede i morgen kommer de aller fleste materialene levert på døra.. Gleder meg som et barn på julaften til å sette i gang..(igjen) For dette blir mitt tredje filmrom på 7 år.. får håpe fruen (sjefa) er fornøyd med dette huset og at vi blir boende her litt lenger enn det forrige huset..

Et av kriteriene mine for å kjøpe nytt hus, var at nytt filmrom skulle være første prioritert !! og det har det blitt 
    Huset er riktinok fra 1978, men godt vedlikeholdt.. og det var oppført ny garasje på utsiden av huset.. så da har vi egentlig ikke brukt for garasjen som går under huset..
    Så der får jeg ca 35 kvm å boltre meg på med film og musikk..

Kommer til å bruke ”god tid” på dette rommet, slik at det ikke blir noe slurv..
    Det viktigste med hele rommet er at det skal være helt isolert fra resten av huset.. kommer ikke til å akseptere at lyd ”smitter” over til andre rom spesielt ikke opp til 2 etasje..

Så rommet dvs vegger, tak, og gulv vil bli bygget på gummi.. mer om dette senere..

Her er noen bilder før jeg har i det hele tatt begynt å rydde garasjen:

og her et par bilder fra hvordan jeg har tenkt at det skal bli.. grov tegnet i SketchUp..

Hmm kan jo skje noen endringer under veis.. ;-)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fett prosjekt.
    Kommer til å bli bra det der.
    Hvordan vil du lydisolere?
    Hvordan er det med fukt i en slik kjeller/garasje?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se fortsettelsen. Gleder meg til mange bilder og detaljerte beskrivelser gjennom hele prosessen. Hadde vært interessant å se litt informasjon rundt budsjett og forventninger fra din side, slik at man kan sammenligne sluttresultatet mot dette senere.

Stå på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å begynne på det "beste" rommet. Selv måtte jeg gjennom to etasjer med bygging før jeg fikk lov.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja!
    Da er du i gang.
    "grov tegnet i SketchUp" du lissom... Du har jo fått med deg benq og klipsch høyttalerene. Har du fortsatt tenkt å bruke Wicked ones som bord?, eller har du andre planer?

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hygelige tilbakemeldinger
    Jeg skal prøve å være utfyllende i mine forklaringer underveis.. selv om det kanskje ikke er min beste side.. Kan til gjenngjeld være "raus" med masse bilder he he..

Når det gjelder budsjett, så satt jeg opp et enkelt budsjett og mente at jeg burde klare å bygge det opp på rundt 55000,- men det budsjettet sprekker så det holder ser det ut til.. men det får bli mellom oss.. Dama trenger nok ikke vite dette før rommet begynner å bli ferdig... det er som kjent lettere å få tilgivelse enn tilatelse

Tak høyden blir en av utfordringene.. for i skrivende stund så er det 2.4 m takhøyde og det er ok.. men det er for lytt mellom etasjene.. så jeg kommer til å bygge et nytt tak som skal hvile påde nye veggene.. og for at dette ikke skal ta for mye av takhøyden så kommer jeg til å bruke 2*4"

Og der har jeg fått massiv kritikk allerede he he.. for de vil ikke holde et strekk på 3.5 meter får jeg hele tiden høre, og det er nok kanskje sant med et dobbelt lag gips..
    Men jeg skal skru opp fester opp i de gammle tak bjelkene som vil hjelpe å holde 2*4" rett og stødig.. men da fikk jeg ny kritikk.. om at da vil jo lyden forplante seg via disse festene til det gammle taket og dermed er hele lydisolasjonen bortkastet.. Men her har jeg kommet på en idè som jeg gjerne vil høre deres mening om

Legger ved et bilde som jeg har tegnet i paint, så får vi se om dere forstår den..

Det vil jo bli 2 slike fester pr bjelke (2*4") over et strekk på 3.5 meter.. så det vil si ca 1 meter mellom hvert feste på bjelken..
    Som man kan se av "tegningen" så hviler alt på gummi.. skruen som skulle / kunne ha overført lyd til andre etasje, er adskilt fra det andre taket ved hjelp av gummi og i tillegg lydbøyle.. Hvilke mening har dere?
    Det hele gjør at jeg mister 15 cm takhøyde.. og det er jo ikke mer enn en 2*6" som sannsynligvis måtte også hatt støtte på midten på et strekk på rundt 3.5 meter.. eller?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er det klin umulig å legge de nye takbjelkene parallelt med de gamle, slik at du feller de oppi isolasjonen i det eksisterende taket? Da vil du ikke miste så mye takhøyde.

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å tegne det litt anderledes..

hmm vet ikke om det ble noe mer forklarende,, kanskje jeg får bare lage det, og ta bilder..

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, er det klin umulig å legge de nye takbjelkene parallelt med de gamle, slik at du feller de oppi isolasjonen i det eksisterende taket? Da vil du ikke miste så mye takhøyde.
    Nei, det er ikke klin umulig.. men hvilke størrelse skal det da være på bjelkene? 2*6" eller 2*8".. ??

Jeg har sittet å lest en bok som heter LYD i VVS anlegg.. og selv om dette er en bok om lyddemping i ventilasjons anlegg, så kan mye av prinsippene brukes i et filmrom
    Og det er en veldig fin artikkel der om hvor viktig det er å ha 2 vegger (evt tak) hvor hver av veggene er adskilt, med isolasjon og luftspalte.. og at begge veggene ikke har samme egenresonans.. eksempelet i boka er en vegg med egenresonans på 100 Hz og en på 3000 Hz.. (bare et eksempel..)

Kunne tenke meg å ha en brainstorm på litt nytenkning når det gjelder lydisolasjon av tak.. ikke bare de tradisjonelle konstruksjonene med en drøss med lag av gips.. Det hele dreier seg om at Rommet skal være luft tett, slik at lyd ikke kan pasere, og at dempingene i vegger og tak skal skal få lyden til å dø ut helt.. og om man da har 2 adskilte tak med lik egenresonans, så vil det være etter min mening en dårligere løsning enn å ha 2 adskilte tak med forskjellige egenresonanser.. eller hva mener dere?

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Fett prosjekt.
    Kommer til å bli bra det der.
    Hvordan vil du lydisolere?
    Hvordan er det med fukt i en slik kjeller/garasje?
    Dette med lydisolasjon blir et langt foredrag he he som jeg får ta under prosessen.. men alt som kommer til å ligge ned mot gulvet av bjelker kommer til å ligge på Leca svillelister 10 *20 mm.. (2 stk pr bjelke)

Så var det dette med fukt i kjeller da, der kan jeg trenge noen innspill..
    Da vi var å så på huset før vi kjøpte det, så var garasjen tørr og fin.. Men da vi flyttet inn en mnd senere.. dvs overtok huset.. så hadde gubben malt garasjen GUL !!! og etter ca 3 uker så fikk jeg se at malingen flasset av i det ene hjørnet av garasjen.. jeg tok frem skrapa og begynte å skrape vekk den løse malingen som hang som poser ut av veggen.. det var ingen fukt der, som jeg kunne kjenne eller måle.. men mye salt..
    Er dette noe å gjøre med, eller kan jeg ignorere dette.. eller vil dette bli et voksende og stort problem i fremtiden.. ???
    Kan poste opp noen bilder av dette i morgen..

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du masse flott lesestoff:
    Soundproofing Technical Library – Green Glue Company

Ang bjelker du planlegger:
    2"x4" holder om du har ett oppheng på midten (lydbøyle), dvs du halverer spennet til 3,5m/2= 1,75 meter

Bjelkelag som hviler kun på nye vegger (spenn på 3,5 meter) går bra med 2"x6"

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende side MindWaste her var det mye å lese.. har begynt å lese mellom noe av det.. men rekker ikke mer i kveld.. nå er det natta

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er jeg endelig i gang.. :)

Vell jeg sto opp tidelig denne stormfulle høst lørdagen.. lagde meg go kaffe og spiste noen brødskiver.. (ja med Nugatti).. Plutselig hører jeg et kjempebrak.. jeg får på meg noen sko og går ut for å se hva dette var for noe..

I SVARTE... garasje porten som jeg tok ned dagen før hadde blåst over ende, og over bilen min !! Den massive og svintunge døra måtte selvfølgelig knuse bilen min.. etter en nærmere titt, så var skaden ikke så stor som jeg fryktet, men må ha ny skjerm og nytt blinklys..

30 minutter senere kommer Arnie og heldigvis hadde han med seg sitt sprudlende humør samt verktøy til å meisle, bland, støpe osv osv..

Da jeg begynte å rive treverket rundt dør og selve garasjeporten, så falt alle mursteiner ned, dvs de er bare til "pynt" for de som liker slikt..

Men da vi endelig kom i gang.. så glemte jeg både skade på bil og alt annet..

og til slutt vinduene

Evig takknemlig for all hjelp Arnie Hadde ikke greid dette uten deg..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Nei, det er ikke klin umulig.. men hvilke størrelse skal det da være på bjelkene? 2*6" eller 2*8".. ??
    I min kino gjorde jeg det nettopp slik, la et nytt bjelkelag parallelt og mellom det gamle men senket med et par cm. slik at det ble litt klaring mellom det nye taket og gulvbjelkelaget. Men jeg har nok en litt vrien takkonstruksjon, det går bl.a. to jerndragere på tvers av rommet. Litt usikker på hvor langt spenn det blir hos deg, men 2x8" er tross alt temmelig stivt? Hvis du legger de an på nytt reisverk på sidene, vil taket bli 100% frakoblet det eksisterende bjelkelaget. Det blir nok ikke billigere enn lydbøyler men du vil vinne noe takhøyde.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin

Tak høyden blir en av utfordringene.. for i skrivende stund så er det 2.4 m takhøyde og det er ok.. men det er for lytt mellom etasjene.. så jeg kommer til å bygge et nytt tak som skal hvile påde nye veggene.. og for at dette ikke skal ta for mye av takhøyden så kommer jeg til å bruke 2*4"

Og der har jeg fått massiv kritikk allerede he he.. for de vil ikke holde et strekk på 3.5 meter får jeg hele tiden høre, og det er nok kanskje sant med et dobbelt lag gips..
    Men jeg skal skru opp fester opp i de gammle tak bjelkene som vil hjelpe å holde 2*4" rett og stødig.. men da fikk jeg ny kritikk.. om at da vil jo lyden forplante seg via disse festene til det gammle taket og dermed er hele lydisolasjonen bortkastet.. Men her har jeg kommet på en idè som jeg gjerne vil høre deres mening om

Legger ved et bilde som jeg har tegnet i paint, så får vi se om dere forstår den..
    Det der ser ut til å være mye jobb til lite nytte..? Om du skal feste nytt tak i det gamle kan du jo bare bruke 2"x2" festet til det gamle taket vha. lydbøyler, du får ikke svikt i det så lenge du monterer etter anbefalingene til rockwool/glava (en lydbøyle pr. 120cm.)

Det beste er nok uansett et nytt tak som hviler oppå innerveggene, om du bygger rom-i-rom.

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida taket skal i grunn ikke festes til det gamle taket.. det nye taket vil hvile på de nye veggene.. tegningen som viser festet i det gamle taket er kun for at belastningen ikke skal bli for stor på 2*4" bjelkelaget..
    Kan lage en bedre tegning i morgen.. får ikke tid i kveld tror jeg, om ikke det blir rolig på jobb i natt da

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Døra er på plass.. :)

Da har jeg fått inn døra...
    Har dessuten fått primet og "slammet" veggpartiet hvor jeg hadde saltutslag.. så får vi se om det holder..

hmm det er ikke alle bilder jeg legger ut her.. de ligger på min hjemmeside..

Venter på gummi listene fra Leca.. får ikke begynt på veggene før jeg har listene..

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut foreløpig. Lover godt
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått opp et par vegger..

Da har jeg endelig fått gummilistene, og har fått gjort litt i dag..

2 "ruller" med 50 meter lister av gummi, 10*20 mm
    Får håpe det rekker.. relativt dyr, men billig i den store sammenheng

Gummilistene skal limes under på alle bjelker, både vegger og gulv.. og noen støtteklosser bak veggene.. (mest for å holde jevn avstand til gammel vegg)

her er "støtteklossene"

Her har jeg limt på gummilistene i bunn av den første veggen. Fikk et tips om å bruke biltemas`s kontaktlim.. og det hadde helt sikkert fungert helt topp.. men jeg hadde også en boks med spraylim fra biltema stående.. Prøvde denne med overraskende godt resultat - Sprayet på listene og på bjelkelaget. Lot dette stå i ca 5 minutter, før jeg satt listene på, og da satte dem som støpt !! Fikk dem nesten ikke av igjen for å korrigere skjevheter.

og her har jeg satt opp et par vegger,,

Dette var dagens økt, fortsetter i morgen..

PS: fant ut av fukt problemet jeg hadde i det ene hjørnet.. Årsaken var en takrenne eller dvs ned-løpet fra takrenna, går ned i bakken på dette hushjørnet.. og taktekker kom innom og kunne fortelle meg at det var ganske sikkert frostsprengt rør det som gikk ned i bakken.. og anbefalte meg å legge om vannet fra takrenna.. som sagt så gjort.. virker bedre allerede selv etter mye regnvær.
    Har i tillegg primet og godt over området i hjørnet inne, med Heydi K11 i flere lag.. og det ser ut til å virke helt fint..
    Første gang jeg gjorde dette, så tok jeg bare et "tynt" lag.. Så leste jeg på bruksanvisningen.. ja jeg er typen som ikke leser denne lektyren før etterpå he he..

Er kanskje litt tidlig ute, men har begynt å handle inn diverse andre ting også.. blant annet lysdimmer / brytere med touch og fjernkontroll.. Syns de fra Elko var litt kjedelige.. så valgte disse:

Får håpe de er like bra som de ser ut til

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget så bra ut. Ferdig til jul?

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •