Nytt filmrom, endelig.. :) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 167
    Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ssssh stille !!

jada jeg vet det er stille her om dagen men jeg er sykemeldt om dagen pga senebetennelse i begge armene.. men streng beskjed fra lege om å holde armene i ro !!
    Så ikke mye snekkring om dagen.. men bruker det kommende filmrommet til små prosjekter enn så lenge..
    Bygger nye høyttaler som skal fungere som hi-end høyttalere på filmrommet
    Elementene er nappet ut fra Verity Lohngerin Verity Lohengrin II Loudspeaker (TAS 205) | AVguide

og her er et par bilder fra det prosjektet:

Her har jeg "kledd" opp ramma i flis, og dynket den i Polyester.. klar til støping..

Her har jeg lagt 3 lage med glassfiber / polyester.. ca 10-15 lag til.. pr side,, mye jobb.. men tror jeg får et originalt utseende.. men det er sykt mye jobb som gjennstår.. i form av sparkling, pussing, sparkling, pussing, sparkling, pussing, sparkling, pussing..osv.. filmrommet fortsetter etter dette er ferdig og når armene er i orden

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette ser kult ut.

Men jeg ser ikke helt hva du har tenkt å gjøre..

Skal du bruke et skjelett som du skal feste glassfiber-rammer på ? Vil dette i så fall gi et ekstra stivt kabinett?

Eller skal du helstøpe høyttaler i glassfiber?

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skulle hele høyttaleren bygges i mdf, med slisset mdf på sidene, slik at de skulle bli omtrent som dette:

Men så ombestemte jeg meg ville bygge noe som jeg ikke hadde prøvet før.. Så "skjellete" er i 19mm mdf, og sidene blir i glassfiber..
    i front og bak blir det nok eik eller kanskje noe annet fint treverk..

Men det med glassfiber var mye mer jobb enn jeg først hadde forestilt meg.. og relativt dyrt.. det går med ca 25 liter med polyester og ca 25 meter (25kvm) med glassfiber pr høyttaler..

Men det blir litt som du sier, for det blir glassfiber rundt hele høyttaleren, men mest (tykkest) på sidene..

I bunn av høyttaleren vil det sitte en 12" bass fra Peerless.. Her har jeg noen andre 12" basselementer også, så jeg må finne ut hva som passer best til resten.. evt om jeg må gjøre noen endringer på delefilter..

Har lagt ut noen bilder her: New Page 2

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg begynt å isolere veggene..

Da er jeg endelig i gang med å isolere veggene.. Det er i grunn bare en vegg igjen, men må vente med den da jeg ikke er helt ferdig med kabling der.. men det gjør jeg ferdig på mandag.. Men begynner på jobb igjen til mandag også.. nattskift !! men har fri onsdag og torsdag, så håper på å få hentet et lass med gips plater da

Endelig sommer, og da er det mye som skal gjøres.. filmrommet blir nedprioritert til "kveldsarbe".. mens hage, og div annet har første pri.
    Har revet en stor peis i stua.. fylte to store hengerlass med murstein og leca..Peisen varmet ikke noe i vinter, så den måtte ut.. og erstates med noe mer moderne.. så det er en del støping pågang, og flislegging til uka.. sukk.. men så blir det sikkert varmt til vinteren da..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

qsc rmx 1450

hvordan kan jeg få byttet ut vifta på forsterkeren? den bråker.. finner ikke noen teknisk data på den..

vet expertene noen råd? :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynt å gipse veggene..

Sitat Opprinnelig postet av blodøks
    hvordan kan jeg få byttet ut vifta på forsterkeren? den bråker.. finner ikke noen teknisk data på den..

vet expertene noen råd? :-D
    Vell den er nok full av støv eller den synger rett og slett på siste værset..
    Men den er nok ikke vanskelig å bytte..
    Jeg legger ved en link til de tekniske data.. dette pdf dokumentet viser nøyaktig hvordan hele forsterkeren er bygget opp, med blueprints, deleliste, og eksplosjons-tegning av hele forsterkeren.. Så dette burde gå lett

QSC RMX 1450

Mens jeg er i farta her, så poster jeg også opp et nytt bilde av filmrommet

Har begynt å gipse veggene.. jada jeg vet det går sent med dette prosjektet.. men det er de samme unnskyldingene ennå
    Det går da i det minste fremover.. he he..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her. Blir fristet å sette igang med prosjektet mitt selv, når jeg ser fremgangen. Men ordre fra høyeste regjering i huset, må jeg bli ferdig med veranda og garasje ute før høsten..

Ikke glem at rom ble ikke bygget på en dag. Vi har god tid på oss.
    Må passe på helsa og nøyaktigheten først

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fremover ser jeg

Det er en fin følelse når gipsen kommer på plass. Da ser man størrelsen på rommet og man kan leke litt med lyssetting av rommet etter hvert. Da kan vi jo vurdere å dra i gang "minde" prosjektet når du har gipset ferdig

Ellers a? har armene blitt bedre? du får passe på så det ikke blir noe kronisk ut av det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått gjort litt igjen..

hmm tar sin tid dette her, men har fått lagt plater på veggene, og i taket..
    klokka er mye så jeg får komme tilbake med mer utfyllende beskrivelse.. men det holder på med nå er å få ferdig ventilasjons kassene bak i rommet, og lage "spot" / "lys" kasser på siden mot front.. Snart klar for å begynne å male rommet.. men er fryktlig usikker på farge valg, det eneste jeg er helt sikker på er at jeg skal bruke den nye malingen til Jotun.. den som er helt matt
    Der hvor det er treverk, har jeg lyst til å bruke en beis etc for å få frem trestrukturen.. men igjen usikker på farge.. sukk

PS: jeg har også satt inn den siste lyd døren.. så nå er det ganske lyd dødt
    Foringer rundt dører har jeg måttet frese til selv, da jeg ikke fant foringer til dører som var så dype..

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lys kasser er ferdige..

Da har jeg fått gjort litt igjen
    Har laget (nesten ferdig lys kassene oppunder taket, og nesten ferdig med ventilasjonen bak i rommet.. (bare små detaljer igjen)..

Ventilasjonshuset er enkel å ta fra hverandre for enkelt vedlikehold, som feks støv men siden vifta sitter inne i veggen, så måtte jeg lage til en anordning for å enkelt ta vifta ut og inn.. så jeg kjøpte noen glide-skinner på Class Ohlson, og monterte dette på et par "left overs" mdf plater.. slik at jeg enkelt kan skyve vifta ut og inn etter behov..

Begynner å glede meg til å ta fatt på malekosten.. kan liksom se spannet og kosten i horisonten nå

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snerten løsning som jeg hadde sansen for

Kjell

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig løsning på vifta!

Hvordan er det med støy i fra vifta?
    må vifta avkobles i fra veggen/rommet via gummi eller o-ringer eller er støyen akseptabel?

Noen hint om fargevalg?

Ellers ser det veldig bra ut!

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fargevalg.. hmm

Når det gjelder fargevalg, så har jeg ikke bestemt meg ennå.. MEN.. det heller mot en lys gråfarge på vegger.. og sort på frontvegg.. og hvit (ikke helt hvit) på lister.. men er ikke helt i land der ennå.. må kanskje "simulere" det via photoshop og se hvordan det blir.. (?)

Støy fra vifte.. tja.. aner ikke !! har ikke lagt inn strøm ennå.. så dette må prøves ut Men det er heldigvis en smal sak å ta vifte ut og inn nå.. så dette må eksperimenteres med..

Vifta har to hastigheter, på maks drar den ut 360 m³/time.
    Støynivå 33 dB (A), så det burde med enkle grep la seg gjøre å dempe den en god del

Nå skal jeg jobbe 3 nattskift, så det blir ikke gjort noe denne helgen.. men kommer sterkt tilbake..

God helg

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foringer mellom lyddører..

Har begynt på foringene mellom dørene.. kjøpte hobbyplater og freset et spor slik at den passet rett inn i den første døren, og freste et nytt spor på den andre siden av hobbyplata.. (sorry glemte å ta bilde av dette.. men jeg er ikke ferdig, så skal ta nye bilder )
    Det andre sporet er til gummilisten som skal ta av for lyd vibrasjon slik at det dette ikke forplanter seg fra døra inn mot filmrommet og forplante lyden over til døren som er vendt mot huset..

Men tanken er at om man tenker seg tilbake da man var barn (ikke alle som har prøvet dette), og hadde 2 papp krus, med en tynn sytråd (ca 3 til 5 meter) kobblet mellom disse 2 papp krusene, så kunne man faktisk prate seg i mellom kun med vibrasjonene som forplantet seg mellom sytråden.. ganske sprøtt, men det fungerte.. Og det er nettopp dette jeg vil UNNGÅ !!

Så for at ikke lyden skal forplane seg mellom dørene ved hjelp av foringene, så må det være noe som bremser lyden.. og gummi vil nok gjøre jobben..

Så det er gummi på alle foringer mellom dørene..
    Se bilder.. (skal laste opp flere senere).

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testet viften

Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Artig løsning på vifta!

Hvordan er det med støy i fra vifta?
    må vifta avkobles i fra veggen/rommet via gummi eller o-ringer eller er støyen akseptabel?

Noen hint om fargevalg?

Ellers ser det veldig bra ut!
    Har testet vifta i dag.. selve vifta bråker svært lite.. men det suser en del i røra :-? hmm men tror at prosjektoren vil overdøve dette.. tror jeg må montere en bryter slik at jeg bruke begge vifte hastighetene.. teste i dag bare på full hastighet..

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny filserver til kommende filmrom

Er i kveld ferdig med å bygge filserveren som skal holde på all film og musikk jeg har.. + litt til :en)

Filserveren er bygget opp i et gammelt kabinett (big tower) som jeg hadde..
    i7 920 prosessor
    6Gb intern minne
    win7 64bit

12 stk 2Tb disker (24 terrabyte) + maindisk med operativ systemet

Areca 1231ml kontroller kort som er satt opp i Raid 6 + hot spare

Resultat er 16 Terrabyte til film og musikk, 4 Tb går bort til paritets disker.. (til å gjennopbygge systemet om en eller to disker slutter å virke), og 4Tb som hot spare (disker som står klare til å bli gjennoppbygget om det er disker som slutter å virke..

Dette burde være det sikreste systemet man kan få i dag..

Har også en UPS jeg tenkte å bruke på akkurat denne pc`n.. for å sikre systemet mot strømdipper / utfall..

Filsystemet vil være noe sånt som dette:
    10 Tb til film (ca 1000 filmer med snitt på 10Gb)
    1 Tb til musikk
    2 Tb til film (egen produsert)
    2 Tb til backup av andre pc`r i huset (kun OS / c: partition)
    1 Tb til Diverse

Tror ikke jeg trenger noe mer.. siden HTPC`n har ca 5 Tb også..

Her er noen bilder..

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ett voksent prosjekt! vil tro at du kommer til og bruke litt tid på og fylle hd med 1000 filmer...

Ellers? noe nytt med rommet?

Stian

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet er klar for maling..

Har grunnet hele rommet med Infra grunning, og skal begynne å male det i kveld
    Det blir maling fra Lady pure Colour som sagt, den som er dønn matt..

Fargen på veggene blir / heter Sober (håper ikke det blir for mørkt he he).. Silke i taket (litt som antikk hvit) og på lister..
    Veggen i front blir helt sort, males også med Lady pure colour..

Skal ta noen bilder så fort jeg er i gang..

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder når du er ferdig... please! :-D

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Har grunnet hele rommet med Infra grunning, og skal begynne å male det i kveld
    Det blir maling fra Lady pure Colour som sagt, den som er dønn matt..

Fargen på veggene blir / heter Sober (håper ikke det blir for mørkt he he).. Silke i taket (litt som antikk hvit) og på lister..
    Veggen i front blir helt sort, males også med Lady pure colour..

Skal ta noen bilder så fort jeg er i gang..
    Jeg har malt veggene med "Sober", og den ser ut til å bli veldig mørk med lite belysning og "lys nok" med lyset på, om du forstår..

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •