SaiKoPaTT`s Kinoromprosjekt i kjelleren - trenger HJELP med Anamorfisk Linse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Newcomer SaiKoPaTT sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SaiKoPaTT`s Kinoromprosjekt i kjelleren - trenger HJELP med Anamorfisk Linse

Har da tatt besluttningen på å endelig komme i gang med bygging av kinorom i kjelleren.

har lest, lest, lest og lest litt til....
    men enda ikke kommet frem til hva som vil bli den beste løsningen.

Rommet jeg skal benytte er pr. idag kun et råbygg, med lecavegger på 2 sider, og med stendervegger på 2 vegger.
    Størrelsen på rommet er 7.40x4 meter råbygg.

det første jeg tenkte var jo det å bygge i "rom-i-rom" prinsippet.
    men nå ser jeg desse Auralex RC8 Resilient Chanel som virker veldig fristende å bruke, sammen da med dobbelt lag gips, med enten Auralex Shetblok mellom eller Green glue.
    men jeg kan ikke finne noen referanser på om dette faktisk er å foretrekke?

på gulvet blir det nok å fore opp gulvet med 2x4" med Auralex U-boat under for så å legge en form for varmekabler på.

må også ha to lyddører i rommet, en for å komme inn i rommet, og en for å komme seg videre til et annet rom.

er veldig klar for innspill til dette prosjektet, og for ideer på alle mulige måter.
    planen er vertfall klar på at ting skal gjørest skikkelig, og ordentlig.

Hører fra dere alle

20.9.2010
    Har nå etter mye roting og knoting klart å lage en liten skisse på hvordan rommet er tenkt sånn ca i ScetchUp.

Har og funnet frem til materialliste som jeg har sendt rundt til forskjellige trelastleverandører i området.
    Håper på svar derifra snart, slik jeg får valgt rimeligste leverandør og kommet igang.
    Skal ikke ha Klipsch system, men det var det jeg fant på ScetchUp.
    Skal ha Monitor Audio hele veien rundt.

25.9.10
    legger ut bilder av råbygget slik det er i dag.

har funnet ut at jeg først monterer lydbøyler og gips(kanskje dobbel) i det taket jeg har, og reiser nye vegger mot murveggene, og kler de med gips og isolasjon.
    så har jeg bestilt Auralex U-boat som jeg skal ha i gulvet som jeg skal fore opp med 2x2" isolere mellom med rockwool, gulvspon,og slik varmekabelmatte, klikklaminat og så til slutt vegg til vegg teppe.

på det gulvet blir det bygt et helt nytt rom, som ikke berører noen vegger eller tak i det hele tatt.
    har bestilt limtrestendere, og gips til dobbelt lag på vegger og tak. i dette taket skal det også ha lydbøyler, (håper det i det hele tatt blir igjen noe takhøyde) hehe...

Venter også på bekreftelse på bestillingen på Dobbel Lyddør 50dB som er under bestilling.

mellom gipslagene er jge litt usikker på hva jeg skal bruke, Greenglue eller Auralex Shetblok plus, ser det blir ikke store forskjellen i pris på de to, så jeg får se...

gler meg til ting begynner å komme i av material slik jeg får kommet i gang.

Vedlegg 70299

Vedlegg 70300

Vedlegg 70301

Vedlegg 70440

Vedlegg 70441

Vedlegg 70442

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser jeg har vert litt ivrig i beskrivelsen av takkonstruksjon..
    skal ikke ha lydbøyler i det innerste taket.
    det blir jo unødvendig da det ikke har kontakt med taket over.
    8-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeey.. da kom en liten forsendelse fra Statene..

ikke ille med 4 dager fra betaling til de kom in døren på jobben:-D
    3 kasser med Auralex U-Boats som skal leggest under gulvet
    så får vi se om de gjør nytten.

Vedlegg 70729

Vedlegg 70730

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir nok bra stort rom har du også det er litt deilig da.. blir spennende og følge med

åssn utstyr har du tenkt til og bruke da?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dette kan bli ett spennende prosjekt og følge! håper at du legger ut mye bilder av framgangen og holder oss oppdatert.. du begynner ihvertfall bra..

stian

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr, så blir det Monitor Audio høytallere hele veien rundt GS eller den nye som kommer som mest sannsynlig heter GX?

så blir det nok en Yamaha Recvicer,
    Projektor og lerret har jeg ikke tenkt så mye på enda da det fortsatt en en stund til jeg får bruk for det..
    men skal kjøpe alt på HiFi huset i Bærum komplett.

Usikker på om det blir Ekornes eller DreamScreen sittemoduler.

Er også usikker på hvordan jeg skal gjøre det med ventilasjon,
    har fått en skisse fra en lokal venilasjonsbedrift som foreslo denne varianten tegnet på en tidligskisse av rommet
    det er da 125mm rør som skal gå på både inn og utluft.

usikker på om det blir tett nok det jeg tar gjennom rørene

Vedlegg 70734

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål til dere der ute som da kanskje leser denne tråden.

Jeg er usikker på om jeg skal trekke rør og legge opp punktbokser for høytallere og stikkontakter osv.
    Vil helst ikke punktere gipsen mer en nødvendig, da det blir jo en del punkt rundt helre rommet.

Eller.. om jeg skal kjøre slike kabelkanaler som jeg legger rør med kabler i.. osv..
    blir kanskje litt rotete da, men det er jo mulig å lage til noen løsninger som skjuler dette kanskje?

er open for alle forslag nå før jeg begynner byggingen.. blir nok tatt mye på sparket etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver også og lager meg rom nå om dagen. Og jeg endte på å ha en åpen løsning med evt. kabelkanaler. Passet best til mitt oppsett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SaiKoPaTT
    usikker på om det blir tett nok det jeg tar gjennom rørene
    Hva tenker du på her?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva tenker du på her?
    Jeg tenker på der hvor jeg tar hull i gipsen i taken til luft inn og luft ut!
    Jeg tar da kanalene oppom rom-i-rommet og så neg gjennom taket tenkte jeg!
    Dette for at jeg ikke vil få mere en 220 takhøyde ferdig rom! Så jeg kan ikke ha det på undersiden av ferdig tak heller!!
    Er litt bekymret da for at lyden skal komme gjennom hvor jeg tar inn rørene!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål til dere der ute som da kanskje leser denne tråden.

Jeg er usikker på om jeg skal trekke rør og legge opp punktbokser for høytallere og stikkontakter osv.
    Vil helst ikke punktere gipsen mer en nødvendig, da det blir jo en del punkt rundt helre rommet.

Eller.. om jeg skal kjøre slike kabelkanaler som jeg legger rør med kabler i.. osv..
    blir kanskje litt rotete da, men det er jo mulig å lage til noen løsninger som skjuler dette kanskje?

er open for alle forslag nå før jeg begynner byggingen.. blir nok tatt mye på sparket etterhvert
    Du har et poeng der, punkbokser ødelegger nok litt av lyddempingen utover, og skal du ha mange punkteringer i for eks veggene vil det svare seg å tette med silikon der kablene kommer inn i boksen.

I min kino blir det ihvertfall ingen veggbokser eller takbokser. Vil ikke punktere verken vegger eller tak. Alle trekkerør kommer ut fra et teknisk skap, som også er lyddempet. Strømkabler skal gå inni trekkerør som festes bak nedhengt tak inne i rommet, og alle øvrige kabler går i egne kabelbaner som bokses inne langs gulv. Der strømkabler må ned til gulv vil disse bli skjult bak delvis avtagbare paneler som skal henges på lekter på gipsveggene. Ellers blir alle vegger foret ut med 48mm lekter som moltonrammene skal henge på.

Og når det gjelder ventilasjonen skal innlufta komme inn foran i rommet via lange dempende og isolerte rør, mens utlufta går ut gjennom dempet rør, vifte, og innebygd og dempet rør inne i vegg. Det ser ut som om du har fått et greit opplegg på inn og utluft, men pass på at rørene som skal dempe lydlekkasje er lange nok og har stor nok diameter. 125 mm er kanskje litt lite til ditt rom? Sjekk opplegget til RuneW, det er godt dimensjonert og har god demping for å unngå (for mye) lydlekkasje!

Men helt lydtett vil nok aldri et slikt rom bli, spesielt ikke hvis du satser på subber og høyt lyttevolum!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt

Og når det gjelder ventilasjonen skal innlufta komme inn foran i rommet via lange dempende og isolerte rør, mens utlufta går ut gjennom dempet rør, vifte, og innebygd og dempet rør inne i vegg. Det ser ut som om du har fått et greit opplegg på inn og utluft, men pass på at rørene som skal dempe lydlekkasje er lange nok og har stor nok diameter. 125 mm er kanskje litt lite til ditt rom? Sjekk opplegget til RuneW, det er godt dimensjonert og har god demping for å unngå (for mye) lydlekkasje!

Men helt lydtett vil nok aldri et slikt rom bli, spesielt ikke hvis du satser på subber og høyt lyttevolum!
    Var han hos ventilasjonsfirma som anbefalte 125mm..

er nok fare for opptil flere subwoofere og meget høyt volum skal du se

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SikaFlex 221

Har prøvd å lese meg litt frempå med tanke på hva jeg skal bruke mellom gipslagene.

synest GG eller denne Sheetblok er jævli dyr, så jeg har funnet denne Sikaflez 221 som synest å kan gjøre en bra jobb til en langt rimeligere penge.
    http://webserver.flak.no/vbilder/80512.pdf

Noen meninger?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Dette produktet har vel ikke noe med lydisolasjon å gjøre?

Jeg har snakket med BEF i dag og han brukte et GG-lignende produkt til en brøkdel av prisen. Husker ikke akkurat hva det het, men det er typisk brukt i mye større prosjekter enn hjemmekinoer. Man får kjøpt det i 10 liters-spann.

Spør BEF om dette!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har snakket med BEF i dag og han brukte et GG-lignende produkt til en brøkdel av prisen. Husker ikke akkurat hva det het, men det er typisk brukt i mye større prosjekter enn hjemmekinoer. Man får kjøpt det i 10 liters-spann.
    Ville ikke overraske meg om det er DG A2 som blir brukt, uten at jeg har snakket med BEF om dette.

Gøran

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var han hos ventilasjonsfirma som anbefalte 125mm..

er nok fare for opptil flere subwoofere og meget høyt volum skal du se
    Jeg ble anbefalt 160 mm for å redusere lufthastigheten. Jo større dimensjon, desto lavere lufthastighet, ergo mindre luftsus.

Ellers er det jo et spennende prosjekt du har på gang. Grattis med oppstart.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg ble anbefalt 160 mm for å redusere lufthastigheten. Jo større dimensjon, desto lavere lufthastighet, ergo mindre luftsus.

Ellers er det jo et spennende prosjekt du har på gang. Grattis med oppstart.

ja det er jo et poeng dette, mulig det vil bli bedre å gå opp til vertfall 160mm.
    er jo ikke noe som er mere irriterende en susing når det skal vere "helt stille"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Ville ikke overraske meg om det er DG A2 som blir brukt, uten at jeg har snakket med BEF om dette.

Gøran
    har akkurat vert i kontakt med leverandøren av dette, og det ser jo ut som et greit produkt dette.
    Vedlegg 70928
    prisen var 630,- pr 10kg eks. mva og frakt fra gøteborg.

må sjekke litt fraktpris før jeg bestiller, da 80 kg fort kan bli noen kroner :grin:

legger ved en dårlig produktdatablad PDF som jeg fikk tilsendt.

Vedlegg 70927

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jo et poeng dette, mulig det vil bli bedre å gå opp til vertfall 160mm.
    er jo ikke noe som er mere irriterende en susing når det skal vere "helt stille"
    Vel, jeg har gjort følgende erfaring:
    - Når det skal være dønn stille i kinoen er stort sett når jeg sitter alene for å lytte til musikk. Ergo er ikke behovet for ventilasjon veldig stort
    - Når vi er flere og skal se film drukner lyden fra ventilasjonsanlegget i filmlyden

Hvis du har plass og anledning ville jeg anbefalt å gå opp til 160 mm. Det kommer jo også litt an på hvilken vifte du skal ha, og hvor fort/sakte den går. Jeg har en 5 trinns hastighetsregulator som står fast på 1 til vanlig bruk, når guttungen skal ha kameratsamling skrur jeg opp til 3-4

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •