SaiKoPaTT`s Kinoromprosjekt i kjelleren - trenger HJELP med Anamorfisk Linse - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 98 av 98
    Newcomer SaiKoPaTT sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten update

Har endelig fått kablet opp (litt vertfall)

og det går jammen med noen meter med kabler.
    Tror jeg har brukt ca 90 meter + med høytallerkabel tilsammen.
    Lagt i kabelkanal langs gulvet før det går opp til hver høytaller i sorte alukanaler. som viser på bilder.

var jo ellers morro lesning i nyeste hjemmekino at denne røveren kom godt ut:

og et lite bilde av frontrekken med lerret som var et regelrett HELVETTE å montere opp... skal love at det kom godt med at rommet er lydisolert

NB! er ikke ferdig å legge på plass kabler

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo skikkelig lekkert da! Gratulerer så mye med ett flott rom!

Hva var det som var leit med lerretet a? var du alene når du monterte?

Stian

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Dette blir jo skikkelig lekkert da! Gratulerer så mye med ett flott rom!

Hva var det som var leit med lerretet a? var du alene når du monterte?

Stian
    ja det å vere alene er vertfall ikke det enkleste..
    så var det noen fester som ikke stemte osv.. men ble bra til slutt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten Update.
    Går jo jævlig treigt dette

har nå tatt meg tid å trukket Rockwool akustikkmatter med filt, og kappet ene akustikkmatten opp i biter, og brukt som avstandsstykker for å få de utifra veggen.
    Om det var sjakktrekk både å kle de inn og bruke det som avstandsstykker vil vise seg.
    men de var så stygge i kantene, at jeg måtte bare kle de med noe.

er jo ikke sikkert effekten er noe å skryte av i det hele tatt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

montere anamorfisk linse - TRENGER HJELP!!!!!

Jeg har nå kommet til å skulle montere anamorfisk linse fremfor projektoren min.
    Projektor Mitsubishi HC7800
    Linse: HD5000R

Forstår ikke helt hvordan jeg skal gå frem.
    har prøvd meg fram utifra denne bruksanvisningen:http://www.prismasonic.com/pdf/hd5000r_manual_web.pdf

men sliter litt med hvordan tolke punkt 4.

Jeg har satt på Transformers3 for å skulle justere bildet.
    men når jeg da slik som jeg tolker det, så justerer zoomen på projektoren slik at bildet "stopper" i høyden" så fyller det også ut i bredden.
    slik at det da ikke blir nødvendig å bruke "pass" knappen

Projektoren står innstilt på cinemascope.

Kanskje det er noen der ute som kan forklare dette enda mer med t-skje til meg?

det er sikker veldig enkelt, men har aldri vert borti dette tidligere

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bump

X

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kanskje sende en PM til Gorm, han hjelper deg helt sikkert!

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SaiKoPaTT
    Har nå tatt meg tid å trukket Rockwool akustikkmatter med filt, og kappet ene akustikkmatten opp i biter, og brukt som avstandsstykker for å få de utifra veggen.
    Om det var sjakktrekk både å kle de inn og bruke det som avstandsstykker vil vise seg. men de var så stygge i kantene, at jeg måtte bare kle de med noe.
    Det vanlige er å lage rammer i tre som er ca 2 cm dypere enn platene (50mm Rockwool = 70mm trerammer), kle de med lydgjennomtrengende stoff, legge akustikkplatene inn i rammen mot stoffet og en papplate e.l mot platene for å holde de på plass.

Du får prøve deg fram, og gi beskjed når det er mulig å få komme og høre/se på herligheten! :-D

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tolker step 4, 5 og 6, så er step 4 for å stille fokus på projektor sett gjennom linsen, step 5 for høydejustering og step 6 bredden på bildet.

Zoom for størrelsen på bildet som du har justert skal gjøres før du setter på linsen, det samme med sentrering av bildet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Slik jeg tolker step 4, 5 og 6, så er step 4 for å stille fokus på projektor sett gjennom linsen, step 5 for høydejustering og step 6 bredden på bildet.

Zoom for størrelsen på bildet som du har justert skal gjøres før du setter på linsen, det samme med sentrering av bildet.
    Må bare ta turen!

Har prøvd tusen millioner forskjellige ting hehe!

dette ligger ikke for meg

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får lære deg det til jeg er ferdig i kjelleren og skal til med projektorkalibrering. Endre trenger sikkert hjelp etterlever han også. :-D

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du bodd nærmer skulle jeg kommet til deg og stil inn dette, da jeg har har Prismasonic linse før og har stilt inn på flere oppsett. Det er ikke vanskelig!8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hadde du bodd nærmer skulle jeg kommet til deg og stil inn dette, da jeg har har Prismasonic linse før og har stilt inn på flere oppsett. Det er ikke vanskelig!8)
    Ja det er sikkert enkelt bare jeg forstår hva jeg skal gjør!
    Tenker jeg ler av hvor enkelt det egentlig var når/om jeg får det til!

Er åpen for veldig veldig steg for steg guide helt fra det å slå på projektor før mobtering av linse

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SaiKoPaTT
    men sliter litt med hvordan tolke punkt 4.
    Pkt 4 gir rom for misforståelser dersom man ikke har gjort dette før og skjønner hva de forsøker å få deg til å gjøre.

Det du bør starte med er å sette på en film eller et testbilde som er i 16:9 format. Dette for å fylle hele brikken på projektoren og være sikker på at du har riktig utgangspunkt for å sette opp projektoren på lerret med linsen i "pass" modus. Viktig at du er sikker på at du setter på noe som er 16:9, ikke en film som er 1.85:1 som noen filmer er. Det Prismasonic-gjengen roter rundt med i pkt 4 er å forsøke å fortelle deg at dersom du ikke eier en eneste film eller testdisk med 16:9 materiale kan du sette på en film i 2.35:1, men da må du sette på vertikal strekk i projektoren din. Mitt tips er å finne en film i 16:9 som en start.

Det neste du skal gjøre er å tilpasse 16:9 vist gjennom HD5000 med linsen satt i "pass" modus. Et triks her som jeg brukte var å merke på rammen av 2.35:1 lerret med fire biter tape i hvert hjørne FØR du tar frem HD5000 hvor bildet skulle være for 16:9. En enkel måte å merke opp dette er å sette på ett bilde i 16:9 uten linsen og merke de fire hjørnene på rammen. Dette er da referansen din på hvor stort et 16:9 bilde i "pass" modus skal være. Høyden er gitt av høyden på lerret og bredden har du merket av med tape på rammen.

Du er nå klar for å gå videre i forklaringen til Prismasonic hvor du setter din HD5000 inn foran projektoren og skal nå justere bildet slik at du får korrekt størrelse på 16:9 i "pass" modus.

Når høyden på testbildet ditt i 16:9 er riktig i forhold til lerret går du i gang med å justere hvor mye linsen skal tiltes for å få bredden oppe og nede til å være lik. Her er det bare å prøve seg frem. Du ser fort hva som skjer med bildet når du vinkler linsen på forskjellige måter. Siden du fulgte tipset mitt og merket bredde på korrekt 16:9 bildet på rammen oppe og nede (alle fire hjørnene....) har du referanse på hva du forsøker å oppnå for 16:9. For 2.35:1 har du jo i bredden på 2.35:1 lerret som referanse.

Nå er det egentlig bare å jobbe seg frem med å få vinkel og prismeplassering i "pass" og "wide" modus til å passe med 16:9 og 2.35:1 størrelsene. Her er det også viktig å passe på at prismene beveger seg i synk slik at du strekker like mye "på begge sider". Det er det som diskuteres i pkt 7.

Monteringen av frontelementet diskuteres i pkt 8 og her er det viktig å sørge for at du kun bruker zoom for å å tilpasse bildet. Det er optikken som endrer størrelsen på bildet med noen prosent (likt både i høyde og bredde) og dette skal kompenseres for med zoom - IKKE justering av prismene.

Oppsett av Prismasonic er litt uvant og oppleves litt komplisert første gang, men etter litt så skjønner man fort hva som påvirker bildet og hvordan ting skal flyttes for å få til det man ønsker. Det beste er å prøve seg litt frem og ikke være redd for å justere på linsen, men man må ha en klar ide om hva man skal endre og hvordan det skal se ut når man er ferdig.

Husk også på at det du forsøker å oppnå er å strekke det "lysfeltet" som projektoren dekker til hele bredden av 2.35:1 lerret i "wide" modus. Dette prinsippet fungerer uansett hva projektoren står i av vertikal strekk eller ikke. Vertikal strekk er kun for å få bildet fra kilden (filmen) til å se riktig ut når du har strukket "lysfeltet". Linsen er likeglad med hva du viser, den sørger bare for at strekke det normale 16:9 "lysfeltet" 1.33 ganger i bredden uansett hva du måtte ha av testbilde eller film på.

Jeg bruke et testbilde for overscan som også hadde markering for 16:9 og 2.35:1, samt en sirkel og en del markeringer rundt om i bildet som gjorde det mulig å se at man hadde jevn strekk. I tillegg var et testbilde med grid greit å bruke for å kontrollmåle til slutt at man hadde helt jevn strekk fra ene siden til den andre.

Håper dette hjalp. Dette er ikke akkurat noe som er lett å skjønne første gang man leser det, men prøv deg litt frem så regner jeg med det kommer seg. Men gjør det enkelt for deg selv - pakk bort TF3 og finn deg noe i 16:9 format som utgangspunkt:-)

Gøran

p.s.
    Jeg har satt opp HD1400R, HD1500R og HDFE1500R på tre forskjellige projektorer i tre forskjellige oppsett i løpet av de siste 8 årene. Det blir lettere etter hver:wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Pkt 4 gir rom for misforståelser dersom man ikke har gjort dette før og skjønner hva de forsøker å få deg til å gjøre.

Det du bør starte med er å sette på en film eller et testbilde som er i 16:9 format. Dette for å fylle hele brikken på projektoren og være sikker på at du har riktig utgangspunkt for å sette opp projektoren på lerret med linsen i "pass" modus. Viktig at du er sikker på at du setter på noe som er 16:9, ikke en film som er 1.85:1 som noen filmer er. Det Prismasonic-gjengen roter rundt med i pkt 4 er å forsøke å fortelle deg at dersom du ikke eier en eneste film eller testdisk med 16:9 materiale kan du sette på en film i 2.35:1, men da må du sette på vertikal strekk i projektoren din. Mitt tips er å finne en film i 16:9 som en start.

Det neste du skal gjøre er å tilpasse 16:9 vist gjennom HD5000 med linsen satt i "pass" modus. Et triks her som jeg brukte var å merke på rammen av 2.35:1 lerret med fire biter tape i hvert hjørne FØR du tar frem HD5000 hvor bildet skulle være for 16:9. En enkel måte å merke opp dette er å sette på ett bilde i 16:9 uten linsen og merke de fire hjørnene på rammen. Dette er da referansen din på hvor stort et 16:9 bilde i "pass" modus skal være. Høyden er gitt av høyden på lerret og bredden har du merket av med tape på rammen.

Du er nå klar for å gå videre i forklaringen til Prismasonic hvor du setter din HD5000 inn foran projektoren og skal nå justere bildet slik at du får korrekt størrelse på 16:9 i "pass" modus.

Når høyden på testbildet ditt i 16:9 er riktig i forhold til lerret går du i gang med å justere hvor mye linsen skal tiltes for å få bredden oppe og nede til å være lik. Her er det bare å prøve seg frem. Du ser fort hva som skjer med bildet når du vinkler linsen på forskjellige måter. Siden du fulgte tipset mitt og merket bredde på korrekt 16:9 bildet på rammen oppe og nede (alle fire hjørnene....) har du referanse på hva du forsøker å oppnå for 16:9. For 2.35:1 har du jo i bredden på 2.35:1 lerret som referanse.

Nå er det egentlig bare å jobbe seg frem med å få vinkel og prismeplassering i "pass" og "wide" modus til å passe med 16:9 og 2.35:1 størrelsene. Her er det også viktig å passe på at prismene beveger seg i synk slik at du strekker like mye "på begge sider". Det er det som diskuteres i pkt 7.

Monteringen av frontelementet diskuteres i pkt 8 og her er det viktig å sørge for at du kun bruker zoom for å å tilpasse bildet. Det er optikken som endrer størrelsen på bildet med noen prosent (likt både i høyde og bredde) og dette skal kompenseres for med zoom - IKKE justering av prismene.

Oppsett av Prismasonic er litt uvant og oppleves litt komplisert første gang, men etter litt så skjønner man fort hva som påvirker bildet og hvordan ting skal flyttes for å få til det man ønsker. Det beste er å prøve seg litt frem og ikke være redd for å justere på linsen, men man må ha en klar ide om hva man skal endre og hvordan det skal se ut når man er ferdig.

Husk også på at det du forsøker å oppnå er å strekke det "lysfeltet" som projektoren dekker til hele bredden av 2.35:1 lerret i "wide" modus. Dette prinsippet fungerer uansett hva projektoren står i av vertikal strekk eller ikke. Vertikal strekk er kun for å få bildet fra kilden (filmen) til å se riktig ut når du har strukket "lysfeltet". Linsen er likeglad med hva du viser, den sørger bare for at strekke det normale 16:9 "lysfeltet" 1.33 ganger i bredden uansett hva du måtte ha av testbilde eller film på.

Jeg bruke et testbilde for overscan som også hadde markering for 16:9 og 2.35:1, samt en sirkel og en del markeringer rundt om i bildet som gjorde det mulig å se at man hadde jevn strekk. I tillegg var et testbilde med grid greit å bruke for å kontrollmåle til slutt at man hadde helt jevn strekk fra ene siden til den andre.

Håper dette hjalp. Dette er ikke akkurat noe som er lett å skjønne første gang man leser det, men prøv deg litt frem så regner jeg med det kommer seg. Men gjør det enkelt for deg selv - pakk bort TF3 og finn deg noe i 16:9 format som utgangspunkt:-)

Gøran

p.s.
    Jeg har satt opp HD1400R, HD1500R og HDFE1500R på tre forskjellige projektorer i tre forskjellige oppsett i løpet av de siste 8 årene. Det blir lettere etter hver:wink:

Takker så meget for veldig god og detaljert oppskrift
    Dette i tillegg til at jeg snakket med Gorm tidligere i dag skal nok gjøre susen for at jeg skal få dette på plass
    fantastsik :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du i mål nå, eller gjenstår det mye?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Er du i mål nå, eller gjenstår det mye?
    Hei!

helt i mål kommer jeg vel aldri

er veldig nærme nå, har jo sett en håndfull filmer allerede for å teste osv.
    men de gjenstår litt kalibrering og finjustering av anamorfe linsen.

er pr. i dag i Thailand og koser meg med familien, så om vel en ukes tid er det bare å ta en visitt om du ønsker?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på påskeferie i Bergen om en uke.

Har selv begynt på kjellerstuen der kinoen skal være. Blir ikke ett dedikert rom som ditt, men skal prøve å gjøre det beste ut av det.

I mål kommer vi nok aldri nei.

Vi får organisere en kveld etterhvert, og få med Endre hvis vi får han ut av kjellerstuen sin.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •