Gutterom i kjeller. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 125
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ble jo veldig ryddig og fint! Bra fremgang får en si, og du er jammen heldig som har så god plass til rådighet! Stå på videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette ble jo veldig ryddig og fint! Bra fremgang får en si, og du er jammen heldig som har så god plass til rådighet! Stå på videre!
    Ja, det ordnet seg med plass til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, har noen spørsmål.. Håper dere som har litt mer peiling enn meg på lyd og bilde kan hjelpe til å svare

Planen er å ha 7.1 eventuelt 7.2.. Om det går i rommet mitt vet jeg ikke..
    Kan eventuelt gå ned til 5 høyttalere, men det har jeg ikke lyst til..
    Har lyst å ha en "falsk" vegg som lerrete henger på, så vil jeg gjemme fronthøyttalere og sub bak denne veggen..
    Skal alltids klare å bygge denne veggen, men hvor dyp må den være? Vet enda ikke hvilken høyttalere jeg skal ha, men blir ikke nå monstergreier, så tror ikke plassen skal begrenses av det..

Rommet er 8.40 x 3x40.. Vil miste minst mulig av dette på en slik type vegg..

Jeg tenker å ha et lerret på ca 108".. Dette vil være 240cm bredt, da har jeg 50cm igjen på hver side av lerrete inn til veggen. Tenker at det er langt nok unna veggen..
    Må jeg vite hvilken prosjektor jeg skal ha? Eller har de fleste en standard kastelengde?

Sitteavstand har jeg tenkt meg at blir 3,5 meter og jeg skal bare ha en rad med sofa/stoler.. Er dette for nærme eller er det passende?

Men hvor skal jeg eventuelt plassere surround høyttalerne? De må jo på veggen en plass..

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å legge opp til 7.x og i tillegg presence kanaler i front.
    Du trenger ikke bruke alle, men da har du vertfall muligheten senere, og det er bra å gjør det nå når du har muligheten til å få det skjult i veggene. Husk å trekke ht og signalkablene før du plater veggene, de kan være seige å få gjennom k-rørene (jeg måtte kappe to rør på midten for å få de gjennom).

Jeg skrev 7.x fordi du vil kanskje med tiden ha flere subber, romperister og andre ting koblet på lfe utgangen på forsterkeren. Trekk kabler dit du tror du kan tenke deg å plassere sub/romperister. Igjen; gjør det nå som du har muligheten til å legge det i vegg eller gulv.

Har akkurat bygd meg falsk frontvegg selv og valgte å ha ca 60 cm bak mellom lerret og vegg. Skulle ønske jeg kunne ha hatt litt bredere da jeg har fastmontert lerret og DIY fronter som er ca 40 cm dype. Et slit å bære de bak lerretet sidelengs . Lengden på rommet gjorde at jeg ikke kunne ha det noe særlig bredere bak lerretet.

3,5 m på 108 tommer er det jeg hadde tidligere, og det synes jeg var passelig. Nå som jeg har økt til 128 fra ca samme avstand er det en stor overgang, men jeg blir sakte men sikkert vant til det. Du må nesten få prøvd for å se om du liker det.

Sjekk ut forskjellige prosjektorer og kastelengde osv på Projectorcentral, det er en grei måte å gjøre seg kjent med de forskjellige modellene før du bestemmer deg. Forskjellige prosjektorer yter forskjellig, men på 3,5 m er de fleste lyssterke nok vil jeg tro. Uansett sjekk ut linken. Jeg har min Sony HW10 lengre unna enn de anbefaler på et større lerret enn de anbefaler, men er fornøyd likevel.

Eksempel på høyttalerplassering THX

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Mitt tips er å legge opp til 7.x og i tillegg presence kanaler i front.
    Du trenger ikke bruke alle, men da har du vertfall muligheten senere, og det er bra å gjør det nå når du har muligheten til å få det skjult i veggene. Husk å trekke ht og signalkablene før du plater veggene, de kan være seige å få gjennom k-rørene (jeg måtte kappe to rør på midten for å få de gjennom).
    Jepp, ser den. Er nå eller aldri Skal lese meg litt opp om presence, vet meget lite om det..

Jeg skrev 7.x fordi du vil kanskje med tiden ha flere subber, romperister og andre ting koblet på lfe utgangen på forsterkeren. Trekk kabler dit du tror du kan tenke deg å plassere sub/romperister. Igjen; gjør det nå som du har muligheten til å legge det i vegg eller gulv.
    Her tror jeg det er en fordel om flere øyne ser om man har glemt noe.. så skal komme med bilder/tegninger i tiden fremover..

Har akkurat bygd meg falsk frontvegg selv og valgte å ha ca 60 cm bak mellom lerret og vegg. Skulle ønske jeg kunne ha hatt litt bredere da jeg har fastmontert lerret og DIY fronter som er ca 40 cm dype. Et slit å bære de bak lerretet sidelengs . Lengden på rommet gjorde at jeg ikke kunne ha det noe særlig bredere bak lerretet.
    Okey, da går jeg for noe alla samme.

3,5 m på 108 tommer er det jeg hadde tidligere, og det synes jeg var passelig. Nå som jeg har økt til 128 fra ca samme avstand er det en stor overgang, men jeg blir sakte men sikkert vant til det. Du må nesten få prøvd for å se om du liker det.
    Ja, går for 108 til å begynne med... Alt er bedre enn en 37" lcd fra 2005 (:

Sjekk ut forskjellige prosjektorer og kastelengde osv på Projectorcentral, det er en grei måte å gjøre seg kjent med de forskjellige modellene før du bestemmer deg. Forskjellige prosjektorer yter forskjellig, men på 3,5 m er de fleste lyssterke nok vil jeg tro. Uansett sjekk ut linken. Jeg har min Sony HW10 lengre unna enn de anbefaler på et større lerret enn de anbefaler, men er fornøyd likevel.
    Den der var jo helt suveren.. Ser det varierer litt, men skal være en grei sak å komme i mål på den biten..

Eksempel på høyttalerplassering THX
    Der vettu, den siden trengte jeg..

Satt meg ned for å lære sketchup, for å få et overblikk over hvordan det kan bli med tanke på plass osv.. Har bestemt meg for hvordan oppsett jeg skal ha i rommet.. Med tanke på sofa, bord, bar osv.. I hvertfall til jeg kommer på noe annet.....

sidekino sketchup by lmie.org, on Flickr

bakkino sketchup by lmie.org, on Flickr

ovenfrakino sketchup by lmie.org, on Flickr

Har planer om å lage sofaen og det meste annet selv.. Så kan jusse inn det meste til å passe ganske så bra.. Har en søster som trekker mølber, så tror det hadde vært litt kult.. Påvirka av tid for hjem på tv2...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Sketchup lærte du fort!!!! Jeg ramla fort av sketchup pga knot selv, men det er kanskje verdt å plundre litt med det da ser jeg... Bare et lite tips fra mitt ståsted. I og med at du skal ha lydtransparent lerret vil jeg på det aller sterkeste anbefale deg å senke centeren din til midten av lerretet slik at ikke all tale kommer ovenifra. Ca 70% av lydsporet på en film sendes til centeren, og har du mulighet til å sette denne i midten, så vil du slippe å legge merke til at talen kommer for høyt i bildet. Presence er litt komplisert å forstå, men det er i allefall med på å plassere centeren riktig, og hvis du setter den så høyt så vil jeg ha vanskelig for å forstå hvordan de skal hjelpe selve centerkanalen. Jeg har selv RC-64 og den har god spredning, men jeg mener at jo mindre du trenger å korrigere for senere, jo bedre lydbilde får du fra start. Ellers ser det jo veldig bra ut! Du er fortsatt heldig som så har så god plass til rådighet!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk Fulgte de opplæringsvideoene, så da gikk det greit. Tok litt tid å se igjennom alle, men var definitivt verdt det.. Det var også meget hjelpsomt å bruke sketchup med tanke på plasseringer av høyttalere, så blir det korrekte mål når jeg går ned i kjelleren å setter ut bokser!

Har forresten gjort litt mer, kommer med en oppdatering straks!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trekt diverse rør rundt om kring. Dette er noe jeg aldri har gjort før, så har gjort en del opp igjen. Men det går seg alltids til

P1060767 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg gjort et forsøk på plassere ut høyttalere først. Jeg leste selvfølgelig feil på kommentaren til Alkar, så jeg plasserte senter høyt.. Har trekt et ekstra rør den den boksen under i midten

P1060769 by lmie.org, on Flickr
    Gikk for denne varianten for å holde takbjelkene på plass. Jeg lever enda i den truen at en stropp ikke kan forplante altfor mye vibrasjoner, om den gjør det har jeg drette på draget. Men blir ikke mange kg den bærer, så håper inderlig det går fint. Prøvde å henge i en bjelke etter dette, og det gikk helt fint

P1060770 by lmie.org, on Flickr
    Her skal alt av kabler samles opp i et herlig system med tiden.

P1060772 by lmie.org, on Flickr
    Isolert ferdig taket, gammel støvet rockwool, jum.......

P1060779 by lmie.org, on Flickr
    Lånt gipsheiv av en kompis

P1060780 by lmie.org, on Flickr
    Boks til taker hvor prosjektoren kommer.

P1060782 by lmie.org, on Flickr

P1060783 by lmie.org, on Flickr
    Har laget alt av bokser på stort sett den her måten. Et par bitter med plank, 2 lag gips på bakside, fuget skjøter og skrudd på plass.

P1060784 by lmie.org, on Flickr
    Ferdig med første lag i taket. Burde i utgangspunktet lagt det i forbånd, men kommer et lag til, så går nok bra.

P1060789 by lmie.org, on Flickr
    Et bilde fra andre enden..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vel høyt plassert center muligens

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Litt vel høyt plassert center muligens
    Jupp, fant det ut selv etter å ha lest her på forumet. Men har trekt et ekstra rør til den boksen nede på veggen. Så den blir nok å være der i stedet. Kan ikke skade å ha en ekstra boks der oppe i tilfellet et eller annet..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort litt mer i kjellern

P1060798 by lmie.org, on Flickr
    Trekke litt HTkabler..

P1060799 by lmie.org, on Flickr
    Fikk hjelp av brodern til det.

P1060800 by lmie.org, on Flickr
    Her kommer mesteparten ut.

P1060803 by lmie.org, on Flickr
    Mesteparten av kabler trekt. Har brukt telefonkabel band for å holde isolasjonen unna muren..

P1060806 by lmie.org, on Flickr
    Isolere litt.

P1060809 by lmie.org, on Flickr

P1060814 by lmie.org, on Flickr
    Begynt å gipse ene veggen. Fyller forresten "boksene" på veggen med isolasjon før jeg lukker veggen..

P1060817 by lmie.org, on Flickr
    Litt gips på den andre veggen.

P1060820 by lmie.org, on Flickr
    Sittende i sofa 4 meter fra veggen ;p

P1060823 by lmie.org, on Flickr
    En stykk utesofa. Nå er den omsider bært ut

Har bestilt vetilasjon, så får se når det kommer. Men håper ikke det går så altfor lang tid.. Kan komme tilbake med hva jeg har bestilt senere Må også bestille inn nå green glue..

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott med litt hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CyberAage
    Så flott med litt hjelp
    Korrekt. Hadde man ikke vært så ***** sta hadde man vel vært ferdig for lenge sida Men har tjukt med gode hjelpera som bare dukker opp også

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her da?
    Hei
    Her går det bare fint.. Har hatt en aldri så liten sommerferie fra akkurat det her rommet, men er kommet godt i gang igjen. Skal se om jeg klarer å komme ut med en aldri så liten bildeupdate i løpet av helgen.
    Har fått inn greenglue, så har limt og skrudd fast gipslag nummer 2 i tak og vegg. Har også sparklet alt av skjøter på vegg og i tak et par gang. Så der er det bare litt finpuss igjen. Er ikke det jeg behersker best, men går helt ok..
    Så har jeg fuget en hel del mellom tak/vegg og vegg/gulv. Samt hjørner.. (:

Begynte med en aldri så liten ny hobby her i sommer, så rommet har tidvis fungert som ølbryggeri

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke skjedd noe spesielt spennende den siste tiden. Har som nevnt hatt en aldri så liten pause fra rommet. Men noe er gjort, selv om det er heller dårlig dokumentert. Skjerpings fremover (:
    Bestilte green glue fra usa, så det tok sin tid å få det over. Men hadde det i starten av november.

Glemte å dokumentere det meste av den her jobben, men klarte å få med meg siste plate

P1070012 by lmie.org, on Flickr
    Her smører jeg et lag utover.

P1070014 by lmie.org, on Flickr
    Klissjat og fint.

P1070017 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg montert 2 lag gips i tak og på vegg. Har begynt med sparkling også.

P1070020 by lmie.org, on Flickr
    Litt hjelp fra en venn hjelper alltid på motivasjonen

Ellers har jeg fått meg ventilasjon, så må lage meg noe kasser forran og bak i rommet til dette. Har også bestilt meg et lydtransparent lerret fra avshop, dem hadde no demovarer, så håper å få laget en fornuftig ramme til dette en dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da grunnet første strøk på vegger og i tak for å se hvordan sparklingen er gjort. Til å ha gjort det selv vil jeg absolutt si meg fornøyd
    Har gått over å flikket litt mer sparkel etter grunningen. Er lettere å oppdage "feil" etter et strøk med grunning.
    Har også bokset inn ventilasjonen forran og bak i rommet og sparklet disse.. Ble ikke no direkte pene kasser, men det går seg til..

Blandet forresten inn litt farge i grunningen for å få et inntrykk av hvordan fargen kommer til å bli. Så blir nå brunfarger. Tror det blir bra Skal ha litt lysere på vegg enn i tak, kanskje imot normalen. Men gjør et forsøk.

Bestilte meg teppefliser på nett i dag. Så de er kanskje her i neste uke. Håper dette blir bra, har ikke sett de real life. Men lever i god tro på at d blir bra.
    Tykk og lun teppeflis av beste kvalitet- GULVDEAL.NO

lyddøren er også på vei, har bestilt en 40db dør fra diplomat. En hvit og glatt dør.

Har tatt noen bilder av det jeg har gjort. Skal se om jeg får noe av det ut i løpet av kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepps. Noen bilder.

P1070021 by lmie.org, on Flickr
    Pusse litt gips må til. støvmaske var kjekt (:

P1070019 by lmie.org, on Flickr
    Litt dypere hull/skader i gipsen fylte jeg med nå hurtigtørkende betongmasse. Fungerte utmerket..

P1070022 by lmie.org, on Flickr
    Fant ut at jeg skulle sparkle overgangen mellom tak og vegg også.

P1070027 by lmie.org, on Flickr
    Brukte fiberremse i alt av innvendige hjørner og skjøter. Var en drøm å jobbe med kontra papirremser.

P1070030 by lmie.org, on Flickr
    En slik sak.

P1070032 by lmie.org, on Flickr
    Ferdig sparklet i første omgang..

P1070033 by lmie.org, on Flickr
    En vegg grunnet.

P1070037 by lmie.org, on Flickr

P1070039 by lmie.org, on Flickr
    Her er taket også akkurat grunnet i samme farge. Er enda vått på bilde (:

P1070052 by lmie.org, on Flickr
    Bygd kasse til ventilasjon som blir bak lerret.

P1070054 by lmie.org, on Flickr
    Og på andre sida av rommet.

P1070055 by lmie.org, on Flickr
    Jepp, ene gipsplata er feil veil...

P1070060 by lmie.org, on Flickr
    Brukt utvendig hjørnelist for å beskytte hjørner..

P1070059 by lmie.org, on Flickr
    Sparklet litt til..

P1070065 by lmie.org, on Flickr
    Og noen plasser i tak og på vegg..

P1070066 by lmie.org, on Flickr
    Og brukt opp siste rest av grunninga på flatene som var flekksparket..
    Satser på å få malt alt i neste uke

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, her var det mye artig lesning.

Morsomt at du hadde en øl-pause med hjemmebrygging, og godt å se at alkoholen ikke har stoppet opp fremgangen lenger.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0