Gutterom i kjeller. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 125
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CyberAage
    Her er også et forsøk på å få større kjeller.

Selvgjort var ikke velgjort - Stavanger Aftenblad

Tror din løsning er "litt" tryggere.
    Huff, det er bare å gratulere... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en tur nede i kjelleren å styrt littegranne, ikke mye, men litt hjelper også på
    Har laget min egen versjon av isoblokker, et rimelig og godt alternativ. Det vil være en del kuldebroer, men resten av muren er bare vanlig leca, så det er ikke det store problemet. Grunnen til at jeg måtte legge stenene denne veien var fordi det ikke var inne noe 25 cm i byen, samt 30 er jo bedre enn 25!
    Har fylt alle stenene med fugeskum, noe som gikk sånn høvelig greit. Trodde først det skulle gå stooore mengder med skum, men etter første flaske leste jeg bak på, der sto det at det anbefales å spraye litt vann på for å få best mulig effekt. Etter dette gikk det bedre, skummet ekspanderte straks mer.
    Ellers har jeg bare byttet ut det gamle avløpet i bakken med et drensrør. Her er noen bilder..

P1050018 by lmie.org, on Flickr
    Brukte totalt 13-14 bokser.

P1050007 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg fuget litt.

P1050011 by lmie.org, on Flickr
    Ferdig

Var ikke kjempelett å beregne hvor mye fugeskum som gikk, så jeg valgte å være på den sikre siden å bruke litt for mye overalt.

P1050004 by lmie.org, on Flickr
    La et drensrør her siden det var åpent.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det. Da trenger man jo ikke komme innom for å se framgangen
    Glimrende arbeid.
    Skal jeg ta dette som en utfordring å få rommet på loftet ferdig før deg?

Skjønt jeg klarer vel ikke det heller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *tommelopp* dette er et virkelig prosjekt tenkt noe på det tekniske enda da? 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latinokongen
    Se det. Da trenger man jo ikke komme innom for å se framgangen
    Glimrende arbeid.
    Skal jeg ta dette som en utfordring å få rommet på loftet ferdig før deg?

Skjønt jeg klarer vel ikke det heller
    Takker
    Kjekt med Internett!
    Tja, vi må jo fullføre et prosjekt først. Så kan vi ta ditt etterpå?!:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rooney
    *tommelopp* dette er et virkelig prosjekt tenkt noe på det tekniske enda da? 8-)
    Takk

Har tenkt litt, men ikke noe spesielt på merker og sånt. Men ser for meg at det blir en projektor med ca 100" bilde, sitte mellom 3 og 3,5 m fra veggen.
    Blir nok et 7,1 oppsett. Kommer til å bygge meg fra front og bakover, alt ettersom hvor mye dollars som dukker opp. Prisklasse er ikke helt kalkulert inn enda, spørs hvor mye som brukes selve oppussingen.
    Vil prioritere kinolyd, da det er film som opptar meg mest. Når det kommer til valg av utstyr kommer jeg til å mase å styre en del når det nærmer seg

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så du bare liksom løftet hele huset du....fantastisk!

Morsomt prosjekt! Og det virker som du vet hva du driver med, heldigvis!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er vel på tide med en aldri så liten oppdatering.

Holder for tiden på å flytte masse fra rom A til rom B for at det skal bli sånn noenlunde lik høyde. Havner på ca 240-245 høyde når jeg blir ferdig med det. Høydeforskjellen var ca 20 cm på de rommene. Så blir noen bøtter med stein.
    Men litt om dagen så går det bra! Må inn med et lite lag singel for å avrette toppen når jeg kommer så langt. Har også lagt litt vannrør i bakken, men jeg gikk tom for dette, så må handles inn noen meter til. Må enda trekke rør til dusjen.

P1050028 by lmie.org, on Flickr
    Her er det trekt noen rør. Alt skal komme opp i hjørnet for å gå til en fordelingsboks?

P1050029 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg fylt igjen "grøften" og begynt å fylle opp med masse der hvor det er behov. Har også trekt vann og avløp til "baren"..

P1050030 by lmie.org, on Flickr
    Ingenting er så gøy som spade og bøtte.

P1050031 by lmie.org, on Flickr
    Her er hjørne hvor soverommet kommer. Her har det vært støpt gulv tidligere, det var ikke noe fukt i det gulvet. Selve sålen her er ca 20 cm høy, på motsatt side av huset er den ca 60 cm. Så det er litt forskjell.
    Det jeg må gjøre er å pigge vekk den delen av sålen som kommer inn i rommet, dette må jeg gjøre rundt hele grunnmuren. Avstanden på sålen stikker alt fra 0 til 10 cm ut.
    Men for at mitt nye gulv ikke skal ligge som en "flåte" på eventuelt grunnvann, så må jeg legge inn drensrør i underkant av sålen og fylle igjen med passende masse. Alternativet er vel og grave opp på utsiden av huset. Noe irriterende at drensen ligger oppå såla ute.

P1050032 by lmie.org, on Flickr
    Mens jeg holdt på å flytte masse møtte jeg på en sånn her.

P1050034 by lmie.org, on Flickr
    Som plutselig ble litt større. Litt vanskelig å se på bilde.

P1050041 by lmie.org, on Flickr
    Må borre noen hull for å få vekk den her greia. Er vel en monsterstor stein. Når de ikke fjernet den når de gravde ut tomta tviler jeg sterkt på at jeg klarer å lure den ut vinduet

P1050044 by lmie.org, on Flickr
    Første maskinen tok kveld etter et par hull, så måtte hente en ny maskin.

P1050047 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg borret noen hull. Lagde først 12mm, så 16, så 30. Skulle nok ideelt sett hatt noe mellom 16 og 30.. :/

P1050049 by lmie.org, on Flickr
    Her var det største problemet, maskinen gikk varm stort sett hele tiden. Brukte varmevifta uten elementene koblet til så den fikk kjøling. Det fungerte faktisk meget bra.

P1050051 by lmie.org, on Flickr
    30 cm dyp skal hullene være.

Jeg har borret 9 hull som er 30 cm dyp og 30mm bred.
    Takken for det ble det her.

72214_493508565394_523460394_7651706_3952587_n by lmie.org, on Flickr
    Drittmaskiner. Tror luftverktøy er det som fungerer best til den her slags...

Planen er da å sprenge opp steinen med trollkraft, så dette blir neste ting å gjøre. Er litt spent på hvordan det kommer til å fungere. Alle hullene er ikke fult 30 cm dyp (er sånn 27-28cm), men håper det går bra. Er det noen som har erfaringer med dette produktet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slipperser brukes til drittjobben i kjellern

Lurer på hvordan det hadde gått og "sprenge" steinen med Vann og Flytende Nitrogen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jeg si. Her snakker vi utgraving på høyt plan.
    Trollkraft som du nevner du skal bruke, er faktisk et meget stekt middel. Har brukt det en del ganger selv, og blir like overrasket hver gang hvor kraftig det er.. Bare latt det få litt tid på seg til å virke.
    Lykke til videre med byggingen. Blir spennede å følge med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Slipperser brukes til drittjobben i kjellern

Lurer på hvordan det hadde gått og "sprenge" steinen med Vann og Flytende Nitrogen
    Tja, det hadde sikkert fungert fint det? Is sprekker nu opp det meste
    Har hørt om at man kan fylle hullet med vann, så får man en liten ladning med nå sprengstoff som man setter i hullet. Denne skal være såpass liten at det ikke er behov for nå sertifikat for å utføre jobben. Kunne jo vært moro å testet ut

Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Ja det må jeg si. Her snakker vi utgraving på høyt plan.
    Trollkraft som du nevner du skal bruke, er faktisk et meget stekt middel. Har brukt det en del ganger selv, og blir like overrasket hver gang hvor kraftig det er.. Bare latt det få litt tid på seg til å virke.
    Lykke til videre med byggingen. Blir spennede å følge med.
    Det må til om man skal få det sånn man vil ha det
    Skal prøve ut trollkraft når jeg kommer hjem fra jobb i natt tenker jeg. Så kan det stå å godgjøre seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hmm, så du bare liksom løftet hele huset du....fantastisk!

Morsomt prosjekt! Og det virker som du vet hva du driver med, heldigvis!
    Vet og vet, prøver å grave frem det jeg ikke vet i hvertfall

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet trollkraft ?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Hvordan går det her?
    Det går fremover, men kunne nok vært mer effektivt.. Men her kommer ihvertfall en liten oppdatering!

Ble noe frustrert da begge maskinene tok kvelden, så motivasjonen sank et par hakk. Så det ble egentlig ikke gjort no særlig i november/desember/januar.
    Men nu er mørketiden over og motivasjonen er absolutt tilstede igjen, så det er bare å kjøre på!

Den steinen jeg støtte på skulle vise seg å bli et problem. Her følger noen bilder.

P1050067 by lmie.org, on Flickr
    Modifisert støvsugern så den passer inn i hullene.

P1050071 by lmie.org, on Flickr
    Trollkraft.

P1050073 by lmie.org, on Flickr
    Fylt i hullene. Det var ikke så enkelt som man skulle tro. Fikk den aldri i den rennende konsistensen jeg hadde håpet på, men klarte nu å få den stappet ned i hullene på et vis.

P1050074 by lmie.org, on Flickr
    Etter en ukes tid kom første sprekk!

P1050078 by lmie.org, on Flickr
    Første bit løs. Noe stor, lurer på hvordan jeg skal klare å få den med meg ut.

P1050079 by lmie.org, on Flickr
    Her har det sprukket opp litt til, tok ytterligere et par dager.

P1050326 by lmie.org, on Flickr
    I dag ser det sånn her ut. Må enda få den største steien delt opp litt, er vel bare å lage noen flere hull å kjøre på med mer trollkraft.
    Det er tre hull der som ikke trollkraften fungerte i. Har borret opp hullene engang å prøvd på nytt, men det samme er det samme.

P1050035 by lmie.org, on Flickr
    Holder for øyeblikket på å banke ned såla, som dere ser rundt hele grunnmuren her stikker den en del ut.

P1050323 by lmie.org, on Flickr
    Det er et arbeid jeg ikke unner noen av dere, makan til drittarbeid!

P1050319 by lmie.org, on Flickr
    Stakkars maskin.

P1050325 by lmie.org, on Flickr
    Sånn ser det ut etter at jeg har gått over 1 gang.

P1050328 by lmie.org, on Flickr
    Etter å ha gått over med en bredere meisel blir det noe sånn som det her. Det begynner å ligne noe.
    Maskinen takler 30-45 minutter med effektiv banking før den blir varm. Heldigvis har det vært 15-20 minusgrader ute og kuling, så har klart å kjøle maskinen ned kjapt og effektivt.
    Har enda en del timer igjen med banking nede i kjelleren, skal bli en lettelse å få levert vekk den maskina!

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Donk donk.

Herreminhatt for et drittarbeid. Tålmodighetsmedaljen tildeles herved sleggemannen.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen skal beskylde deg for å gi opp når du møter på en stor stein

Dette blir en spennende tråd som jeg må abonnere på8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Dette var et mildt sagt spenstig prosjekt!

Herlig å se at noen faktisk gjør ting som "håndtverkere" påstår både er umulig, for dyrt osv osv osv...

Men tilbake til saken her, hadde jeg vært deg så ville jeg gått for noe ala forslag 3 på romløsningen. MEN jeg ville ikke hatt inngang til badet fra "kino'n" men istedenfor komt meg inn til badet via gangen.
    Dette har flere fordeler sånn jeg ser det.

* Du slipper unna med 1 dør mindre totalt sett i prosjektet og dører er jo ikke noe fint uansett, særlig ikke i en kino
    * Dører er ikke lydtette (greit nok du får lyddører men disse lekker uansett mer lyd enn en tett vegg, samt de er dyre. Nå er vel kanskje ikke problemet ditt at det blir støy på badet da. Men kan jo være en fordel at de som er på badet får være ifred og ikke være redd for å komme med sjenerendes lyder ut til dere i kino'n...
    * Du slipper problemer med lukt fra toalett og inn i kino'n noe du sikkert ikke ønsker.

Det eneste positive jeg kan se med dør inn via kino'n er at du hver dag får mulighet til å komme nystelt fra badet og gå via "sentrum of the universe" før du går videre i hverdagen, å sånn sett får en super start på dagen

Lykke til videre i prosjektet, herlig å se slikt et pågangsmot!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oy!

Litt trist at jeg ser denne tråden såpass sent , men alle 10 tommeltotter opp for innsats og utførelse så langt !
    Når jeg sier trist er det pga det er første gang jeg mener jeg kunne tilført litt i en byggetråd.
    Steinen du tok knekken på med trollkraft hadde latt seg løse på enklere vis , men det vet du sikkert nå i allerede etterpåkloksapens navn.

Jeg er selv i bestittelse av en Cobra 148 , og den er rett og slett brutal mot alt som er av stein. Selve diameteren på boret er jeg usikker på , har slipt alle noen ganger(uten at det går utover diameteren iofs) , men det er markant større enn de fleste 'hilti'-standardene. Tipper 32mm ? Correct me if I'm wrong any1.
    Har selv alltid sverget til kileblekk og kile med slegge , da dette gir 'umiddelbar' effekt dersom man grenser mot 'uendelig' tålmodig med slegga
    Eneste aberet i ditt tilfelle var om steinen var 5-6 meter dyp (eller mer)å ikke ville la seg kløyve i en omgang , noe det så ut som den ikke var
    Trollkraft er potent og flott i seg selv , benytta det noen ganger , men er enn utolmodig å vil ha ting kløyva asap er det lite som slår kiler

Skulle ønske mitt hus var like "lett" som ditt å jekke opp , lykke til videre , fantastisk spennende prosjekt å følge

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende mengde arbeid du har lagt ned her.

Dog må jeg, som bygningsingeniør, komme med en liten advarende pekefinger til deg. Du skal generelt være veldig forsiktig med å hakke vekk deler av sålen til kjellerveggene dine slik du har gjort. Husk at all vekten fra huset ditt hviler på den (dog med en sikekrhetsfaktor som jeg ikke er sikker på hva er), og du har nå redusert bæreflaten betraktelig. I tillegg, siden sålen nå ikke er symmetrisk om lasten fra vekten av huset ditt introduserer du nå et moment i veggen din som vil prøve å bøye den nederste delen av veggen din innover. Det er også det jordtrykekt utenfra prøver å gjøre. Jeg regner med at veggen din ikke er armert eller fylt med betong, så momentkapasiteten er ikke allverden.

For all del, det kan godt hende at det ikke er noe problem. Så vidt jeg vet er hus i Norge bygd ganske solide, og så lenge grunnen huset hviler på har bra bæreevne går det sikkert bra, men jeg følte at jeg måtte si fra. Lykke til videre.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •