Gutterom i kjeller. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 125
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Fett prosjekt.
    Bare én liten advarsel.
    Ikke legg alt for mye arbeid i det. For en jeg kjente skulle ha gutterom i kjelleren med storskjerm og et hele. Han var knapt nok kommet i orden, så flyttet svigerfaren inn i rommet og overtok hele kjelleren.
    Doug Heffernan tror jeg han het, han kompisen.
    Svigers eksisterer ikke enda, så går nok bra

Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Imponerende arbeid! Hvis jeg hadde vært deg ville jeg nok fordelt trykket fra jekkene noe mer en det du gjorde, men det ser jo ut som om det gikk bra likevel. Jeg har planer om noe lignende, men det er da for å gjøre om kryprommet under huset mitt til kjeller, og det involverer en hel del jekker og masse graving
    Forsåvidt enig der. Ideelt sett skulle jeg hatt noen lange dragere hele veien for å få et helt jevnt løft. Men dette er et modul hus, levert i 3 deler. Så er litt annerledes enn et vanlig hus Tok det også meget pent, løftet noen få mm av gangen, så sprang vi rundt fra jekk til jekk og gjorde det samme. Samtidig som vi målte at d ble likt overalt. (:

Må takke for god respons, det er meget motiverende!

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel abbonere på denne.

Regner med at jeg må tilbringe noen timer her jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virkelig morsomt...

...å se når man går inn med alt for å få kjellerstue/gutterom! Imponerende!
    Har nettopp kjøpt hus selv, heldigvis med kjellerstue. Tror ikke jeg hadde hatt drivkraften til å begynne på ditt prosjekt, tommel opp til deg!
    Skal følge med og se fremgangen, jeg må jo rive litt ned for å få dempet rommet mitt riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder for tiden på med å planlegge hvordan planløsning jeg skal ha i kjelleren, det er det ikke bestandig like lett å bli klok på. Det er litt viktig at dette er på plass så jeg kan få lagt alt av vann og avløp på rett plass før jeg støper gulv.

Her følger et noen forslag.
    løsning by lmie.org, on Flickr
    Første utkast, laget av min bror.
    1022652 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg styrt litt selv.
    Capture by lmie.org, on Flickr
    Her etter et lite samarbeid.

I første versjon tar gangen altfor stor plass, så jeg mister plass som kan brukes til andre ting.

Det som er bra med versjon 2 er at jeg "skiller" selve kinoen og der hvor man sitter å slapper av til vanlig.

Personlig liker jeg nok versjon 3 best, der er det mulig å "snu" stolene og lage plass så flere kan sitte rundt borde å prate tull og tøys.

Mellom bad og soverom er det meningen at det skal være en stor garderobe med plass til alt av klær.
    De møblene som er på bildene er bare for å illustrere hvordan det blir med tanke på plass og lignende.

Er enda noe usikker på om jeg vil dele selve gutterommet opp i to deler, med en dedikert kino og et chilloutroom. Er litt redd for at jeg får to litt for småe rom, i stedet for et høvelig stort som kan fungere til begge deler.

Har forresten vært litt i kjelleren i dag. Kommer til å bruke mye av denne uken på å få unna drittarbeidet med diverse rør som skal ligge under bakken. Alt av avløp må legges om på nytt.
    P1040957 by lmie.org, on Flickr
    Det her avløpet må fjernes, det skal komme opp mot veggen hvor varmtvannstanken er.
    P1040961 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg gravd frem hele det nåværende avløpsrøret, det skal komme en bend på røret så jeg får det inntil det hjørnet som ses på bilde.
    P1040962 by lmie.org, on Flickr
    Ops.
    P1040966 by lmie.org, on Flickr
    Det ordner seg alltids Kjøpte en ny spade i samme slengen.
    P1040969 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg gravd hull under muren til det nye avløpsrøret.
    P1040974 by lmie.org, on Flickr
    Samme på andre siden.

Jeg må vel også legge de vannrørene som går inn i lecaen over inn samme hull som avløpet, men dette skal la seg ordne uten noe større problem.

Ellers har jeg handlet inn rør så jeg kan flytte varmtvannstanken opp i etasjen over så jeg får holdt på nede i kjelleren uten at den er i veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CyberAage
    Får vel abbonere på denne.

Regner med at jeg må tilbringe noen timer her jeg også.
    Du må nok regne med det!

Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    ...å se når man går inn med alt for å få kjellerstue/gutterom! Imponerende!
    Har nettopp kjøpt hus selv, heldigvis med kjellerstue. Tror ikke jeg hadde hatt drivkraften til å begynne på ditt prosjekt, tommel opp til deg!
    Skal følge med og se fremgangen, jeg må jo rive litt ned for å få dempet rommet mitt riktig.
    Takker
    Skal følge med når du setter i gang! Arti å se på andre, er da man lærer!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig imponert over folk som går såpass grundig til verks som dette for å oppfylle drømmen. Herlig.

Men jeg har dessverre ikke noen spesielle innspill til utkastene. Det spørs hva du prioriterer: en chillout kinoområde eller en dedikert kino med best mulig lyd og bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er utrolig imponert over folk som går såpass grundig til verks som dette for å oppfylle drømmen. Herlig.

Men jeg har dessverre ikke noen spesielle innspill til utkastene. Det spørs hva du prioriterer: en chillout kinoområde eller en dedikert kino med best mulig lyd og bilde?
    Takk.
    Sliter selv med å bestemme meg helt for dette.. Driver å tegner å styrer her, ser bra ut med et delt rom også.

I hvertfall, lyd og bilde delen kommer jeg til å spørre om mye hjelp med tiden. Så håper på god respons på den delen. Men jeg må drøye det litt til jeg har bestemt meg 100% hvordan det blir ellers. Hodet mitt takler ikke alt for mye på samme tid.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lmie
    Er enda noe usikker på om jeg vil dele selve gutterommet opp i to deler, med en dedikert kino og et chilloutroom. Er litt redd for at jeg får to litt for småe rom, i stedet for et høvelig stort som kan fungere til begge deler.
    Enkelt.

Lag et stort rom som kan møbleres om.
    Det er lettere å dele opp i ettertid. Men nå er ikke familie et "problem" hos deg så når rommet er i bruk er det du som bruker det.

Trekk barløsningen inn i et hjørne slik at denne tar minst plass.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror jeg er enig med Aage her. Trekk selve baren inn i et hjørne slik at den ikke står så i veien for en fornuftig plassering av surroundbøyttalerne.

Og så vil jeg anbefale å lage rommet så bredt du bare klarer slik at du får litt luft rundt frontene. Sånn sett ville jeg kanskje bifalle det nederste alternativet. De tre kinostolene kan jo være reclinere med sving, slik at de lett kan bli en del av barlonungen. Du sliter kanskje litt med takhøyden ennå, så det blir kanskje trangt under taket dersom du bygger opp et podium ved sofaen? Da ville man jo kunne brukt sofaen under filmvisning også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gikk for etroms løsning. føler at man "mister" litt rom når man begyner å dele det opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CyberAage
    Enkelt.

Lag et stort rom som kan møbleres om.
    Det er lettere å dele opp i ettertid. Men nå er ikke familie et "problem" hos deg så når rommet er i bruk er det du som bruker det.

Trekk barløsningen inn i et hjørne slik at denne tar minst plass.
    Du har vel et poeng der :] smokker jo fort opp en delevegg om det skulle bli bare sorgen!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg tror jeg er enig med Aage her. Trekk selve baren inn i et hjørne slik at den ikke står så i veien for en fornuftig plassering av surroundbøyttalerne.

Og så vil jeg anbefale å lage rommet så bredt du bare klarer slik at du får litt luft rundt frontene. Sånn sett ville jeg kanskje bifalle det nederste alternativet. De tre kinostolene kan jo være reclinere med sving, slik at de lett kan bli en del av barlonungen. Du sliter kanskje litt med takhøyden ennå, så det blir kanskje trangt under taket dersom du bygger opp et podium ved sofaen? Da ville man jo kunne brukt sofaen under filmvisning også.
    Jepp, baren blir nok trekt helt i motsatt hjørne av selve kinoen. Det er rimelig slått igjennom. Absolutt ikke dumt å bygge litt opp med sofaen, det må jeg vurdere når den tid begynner å nærme seg. Angående takhøyde så er målet å havne på et sted mellom 215 og 220 med ferdig gulv og tak.

Sitat Opprinnelig postet av Anderz
    jeg gikk for etroms løsning. føler at man "mister" litt rom når man begyner å dele det opp.
    Der blir vi nok to

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Denne skal jeg følge med på!

Lykke til videre! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en tur nede i det som med tid og stunder skal bli det aller helligste
    I går fikk jeg omsider fjernet varmtvannstaken som har stått en smule i veien. Det tok sin tid å tømme den gitt, mye lenger tid enn hva jeg trodde det skulle ta.
    P1040977 by lmie.org, on Flickr
    Ble vel ikke bedre av at hageslangen gikk i sikksakk hele veien
    P1040980 by lmie.org, on Flickr
    Jeg fikk flyttet den hit, til trappenedgangen. Der blir den ikke i veien med det første.
    P1040982 by lmie.org, on Flickr
    Noe av rørdelene jeg handlet inn, måtte selvfølgelig hente mye mer...
    P1040985 by lmie.org, on Flickr
    Her har jeg lagt opp det som skal bli på badet i kjelleren. På tide å rive det gamle opplegget å lage nytt.
    P1040986 by lmie.org, on Flickr
    Ser straks bedre ut når det er fjernet.
    P1040988 by lmie.org, on Flickr
    Her er det lagt inntil vegg, tar vesentlig mindre plass. Men herregud for et drittarbeid, bokstavlig talt. Gamle avløpsrør....
    P1040989 by lmie.org, on Flickr
    Felte avløp inn mellom bjelkelag.
    P1040990 by lmie.org, on Flickr
    Her er det koblet på avløpet, wohoo!

Skal røske vekk det gamle avløpsrøret å legge et drensrør igjennom hele rommet. Gamlingen mener at det ikke er noe behov for det, men gjør det nu bare når jeg har alt oppe alikavell. Gravde en drenskum utenfor huset i sommer, så jeg stakk inn et drensrør i kjelleren i samme slengen..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Spennende. Denne skal jeg følge med på!

Lykke til videre! :-D
    Takk takk

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott og effektivt arbeid =)

Slik jeg forstår det, så er vinduene fast plassert?

Det kan jo også være lurt å ha i baktankene mulig utleie senere i livet, så lurt å tilpasse kjelleren slik at den lettest kan bygges om til slikt.

F.eks så burde ikke man trenge å gå igjennom bad/vaskerom for å komme inn i garderobe og så soverom. Burde være en dør direkte til garderobe eller soverom. og egen dør inn til badet.

Personlig likte jeg forslag 1 best, selv om man gjerne kunne snudd om på stua og flyttet døren inn til stua.
    Så stue nr 3, bare med døren på midten, og resten nr 1. (gjerne litt smalere gang)

Sengen kan flyttes dit skrivepulten er, så kan man sette inn en skyvegarderobe der senga er, og så plassere skrivepulten i hjørnet ved vinduet.
    På vaskerommet så kan døres flyttes mer mot siden vaskemasinen står på, så har man muligheten til å ha en oppbevaring/skap-løsning der også. Evt snu om på hele rommet (vaskemaskin og dør på høyre side og skapløsinng på venstre) så kan du ha en luke i veggen mellom bad og vaskerom, som man kan kaste skittenklær i (så alt havner i en kurv).

I allefall det jeg kommer på av mulige endringer/forbedringer i farten =)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig tøft å løfte hele huset! :-)

Ser ikke ut for at det mangler på arbeidsviljen her, og med utgangspunkt i et rom på den størrelsen så bør det kunne bli veldig bra. Nå ser det på tegningen ut som du har tenkt å ha TV i rommet, og ikke lerret + projektor, men skulle du hatt sistnevnte, så hadde jeg ikke vært et sekund i tvil om å ha akustisk lerret og falsk frontvegg. Det spiser jo litt lengde i rommet (0.6 -1 m eller noe sånt), men det har du "råd" til med så langt rom som du har. Du kan jo tenke på å ha begge deler, TV til ordinære programmer, og projektor når du skal se film. Personlig synes jeg at man må ha skikkelig størrelse på bildet før det blir "kino", men for noen er ikke det så viktig.

Uansett, det er du som skal bli fornøyd, og det blir spennende å følge dette videre!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Nå ser det på tegningen ut som du har tenkt å ha TV i rommet, og ikke lerret + projektor, men skulle du hatt sistnevnte, så hadde jeg ikke vært et sekund i tvil om å ha akustisk lerret og falsk frontvegg.
    Han har vel ikke bestemt seg for utstyr ennå i det hele tatt.
    Tror jeg har hørt han snakke om PJ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Meget flott og effektivt arbeid =)

Slik jeg forstår det, så er vinduene fast plassert?

Det kan jo også være lurt å ha i baktankene mulig utleie senere i livet, så lurt å tilpasse kjelleren slik at den lettest kan bygges om til slikt.

F.eks så burde ikke man trenge å gå igjennom bad/vaskerom for å komme inn i garderobe og så soverom. Burde være en dør direkte til garderobe eller soverom. og egen dør inn til badet.

Personlig likte jeg forslag 1 best, selv om man gjerne kunne snudd om på stua og flyttet døren inn til stua.
    Så stue nr 3, bare med døren på midten, og resten nr 1. (gjerne litt smalere gang)

Sengen kan flyttes dit skrivepulten er, så kan man sette inn en skyvegarderobe der senga er, og så plassere skrivepulten i hjørnet ved vinduet.
    På vaskerommet så kan døres flyttes mer mot siden vaskemasinen står på, så har man muligheten til å ha en oppbevaring/skap-løsning der også. Evt snu om på hele rommet (vaskemaskin og dør på høyre side og skapløsinng på venstre) så kan du ha en luke i veggen mellom bad og vaskerom, som man kan kaste skittenklær i (så alt havner i en kurv).

I allefall det jeg kommer på av mulige endringer/forbedringer i farten =)
    Takk

Vinduene er ikke fast plassert enda, de kommer jeg til å lage plass til når den tid nærmer seg. Men det på soverommet er rimelig bankers.

Er enig i tanken om mulig utleiedel. Men det må være om jeg eventuelt skal leie ut hele huset, da er det nok mer å hente på 2 utleieleiligheter.

Grunnen til at jeg ikke vil ha en gang i kjelleren er at det spiser en del plass av opptil flere rom. Samtidig så vil det jo være en trappenedgang, og det er det jo allerede en "gang", så kan bli spesielt å gå rett inn i en ny en?

Men om jeg skulle hatt en gang, eventuelt om det blir det, så er alternativet ditt meget godt! (:
    Takk for innspill!

Kan jo skrive litt om min plan angående soverom/garderobe/bad.
    Soverommet er planlagt å bruke når jeg skal sove, men vil at det skal være litt romslig. Det første jeg gjør før jeg legger meg er å gå på badet, det samme er prosedyren når jeg står opp. Når det er unnagjort så trenger jeg klær, det finner jeg i en høvelig stor garderobe På den måten vil jeg også minske rot på soverom, er planen! Ellers i døgnet trenger jeg ikke tilgang på soverommet. Men å dolle seg opp før man drar på fest er jo fint, da vil jeg ha tilgang til klær rett etter at jeg har kommet ut av dusjen, uten å måtte gå via andre rom.
    Har lyst til å ha skyvedører på hele veggen til garderoben. Mellom bad og garderobe kommer det nok en dør? I hvertfall, badet skal fungere som et vaskerom også. Jeg skal kunne vaske og henge alt av klær her inne. Når det er gjort vil jeg bare henge alt av klær rett inn i garderoben. På den måten blir det minimal "transport" av klær fra rom til rom.. Synes det høres ganske lurt ut, men har aldri sett noen som har det slik i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Skikkelig tøft å løfte hele huset! :-)

Ser ikke ut for at det mangler på arbeidsviljen her, og med utgangspunkt i et rom på den størrelsen så bør det kunne bli veldig bra. Nå ser det på tegningen ut som du har tenkt å ha TV i rommet, og ikke lerret + projektor, men skulle du hatt sistnevnte, så hadde jeg ikke vært et sekund i tvil om å ha akustisk lerret og falsk frontvegg. Det spiser jo litt lengde i rommet (0.6 -1 m eller noe sånt), men det har du "råd" til med så langt rom som du har. Du kan jo tenke på å ha begge deler, TV til ordinære programmer, og projektor når du skal se film. Personlig synes jeg at man må ha skikkelig størrelse på bildet før det blir "kino", men for noen er ikke det så viktig.

Uansett, det er du som skal bli fornøyd, og det blir spennende å følge dette videre!
    Tegningen er kun en illustrasjon. Det skal komme lerret og projektor, men det hadde dem ikke i tegneprogrammet. Har sett på en del av de som har falsk frontvegg, det ser absolutt ikke dumt ut. Så jeg kommer nok til å gjøre det samme for å klare å utnytte bredden i rommet best mulig

Har forresten fulgt din tråd godt i den siste tiden, det blir bra det der!

Sitat Opprinnelig postet av Cyberaage
    Han har vel ikke bestemt seg for utstyr ennå i det hele tatt.
    Tror jeg har hørt han snakke om PJ.
    Stemmer det rasmus

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Større kjeller ?

Her er også et forsøk på å få større kjeller.

Selvgjort var ikke velgjort - Stavanger Aftenblad

Tror din løsning er "litt" tryggere.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •