Kjøkkenhøytalere som peker utover og fra hverandre!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøkkenhøytalere som peker utover og fra hverandre!?

Hei!

Jeg driver med å rehabilitere kjøkkenet, og vil selvsagt ha høytalere i nærheten av komfyren, da det er jeg som lager mat i heimen

Har tenkt å kjøpe et par Dali Lektor 1 høytalere som jeg tenkte å "bygge" inn i ventilator hetta. Nå har det seg slik at denne ventilator hetta er i hjørnet av kjøkkenet, ganske stor, og buet (lager den selv, i heltre bjerk).

Om jeg bygger inn et par slike høytalere i konstruksjonen blir det naturlig å legge dem på siden (sett ut i fra bygging, IKKE hi-fi). Det vil også være naturlig at de peker utover i en "V form" (ikke så velig mye, kanskje 20 grader).

Spørsmål 1: Er det krise å legge høytalere av denne typen på "flasken" (altså, liggende i steden for stående, slik de er ment).

Spørsmål 2: Er det krise å bygge dem inn? Bassreflektoren peker framover, og høytalerne er ment å kunne stå helt intill bakvegg. Kommer til å ha en subwoofer i tillegg.

Spørsmål 3: Er det krise at høytalerne peker utover i retning fra hverandre? Jeg flyr jo mye rundt på kjøkkenet når jeg er der uansett...

Dette er jo ikke lytterom for musikk, men siden jeg er en del på kjøkkenet synes jeg lyden må være litt bedre/mere enn Tivoli'en som står der i dag leverer. Med andre ord - er ikke ute etter high-end lyd, vil bare gjøre det beste ut av det

Takk for tips!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netphreak
    Spørsmål 1: Er det krise å legge høytalere av denne typen på "flasken" (altså, liggende i steden for stående, slik de er ment).

Spørsmål 2: Er det krise å bygge dem inn? Bassreflektoren peker framover, og høytalerne er ment å kunne stå helt intill bakvegg. Kommer til å ha en subwoofer i tillegg.

Spørsmål 3: Er det krise at høytalerne peker utover i retning fra hverandre? Jeg flyr jo mye rundt på kjøkkenet når jeg er der uansett...
    Nei, Nei og Nei! Lykke til :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er garantert ikke bra for en høyttaler å stå på et sted der det er damp og fettos. Kjøp ikke høyttalere du ikke har råd til å bytte ut ved hver storrengjøring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke så gale med fett og damp - noe blir det jo, men designen av ventilator hetta er litt spesiell - den er som en 1/4 sirkel, i 3 trappetrinn. Har tenkt å bygge inn i trinn 2, altså 15 cm innenfor det nederste trinnet.

Tenkte å benytte gammel Philips design for å dekke høytaleren - tynne bjerkespiler forran tynt stoff. Vil jo fungere litt som et filter som kan vaskes også

Så at høtalerne er i en "V" form er ikke så farlig? Det var fint å høre

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netphreak
    å at høtalerne er i en "V" form er ikke så farlig? Det var fint å høre
    Høyttalerplassering er alfa og omega om du vil ha perfekt stereolyd og flat frekvenskurve.

For tilfeldig bakgrunnsmusikk behøver det ikke å bety like mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det vært en bedre idè å kjøpe 2 in-wall høytalere å felle inn i himlinga? Altså - at lyden kommer ovenfra?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •