Luftfukter og Luftrenser.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Luftfukter og Luftrenser.

Hei i forumet!

Har tittet litt på elkjøp sine sider og fant denne:
    Elkjøp - Klimaprodukter

Rommet mitt blir veldig fort varmt, og av en eller annen grunn fungerer selve rommet som en støv magnet

Hva er å anbefale av både luftrenser og luftfukter? Vil dette hjelpe i hele tatt?

Mvh
    Bendik
    Min tråd

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innemiljø......

Hei!

Ikke for å være vanskelig, men her kan jo være mange årsaker til at du har de nevnte problemene.
    Hva med:
    -ventilasjon
    -statiske/ikkestatiske spenninger fra tepper/tekstiler/møbler etc
    Luftrenserne/luftfukterne du sikter til tror jeg i utgangspunktet ikke vil hjelpe stort, hvis du da ikke vil gå for aircondition/med ioniseringsdel som tar seg av de små støvpartiklene.
    Problemet med aircondition/varmepumpe er at de begge setter forholdsvis store mengder med luft i bevegelse, noe som igjen faktisk samler til dels store støvmengder rundt omkring i rommet, også kalt hybelkaniner.
    Mener å ha litt erfaring med dette,da jeg har vært i byggebransjen i ca 30 år.
    Har også alltid vært opptatt av innemiljø.
    Ett godt ventilajonssystem er nok det beste i de fleste tilfeller.
    En annen halvgod løsning er mobil aircondition for temperaturen, og helst bruk av sentralstøvsuger, som er en kjempegod investering uten returluft inn i rommet.
    Alle andre støvsugere med alskens av filter osv, må returnere luften ut i rommet.
    Vasketips på tampen: "all støvtørring med påfølgende støvsuging er bortkastet med en vanlig støvsuger"
    mvh
    Håndtverk/interiørdesigner
    Thorbjørn Langtind

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftfukter tror eg er ett dårlig valg. Ser for meg at rommet er litt lite siden du sliter med temperatur. Ein sånn sak produserer jo ein del varme sjølv, og vil ikkje bidra med å senke temp. Luftens evne til å holde på fuktighet stiger med temperaturen.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg ikke har mulighet for å legge inn noen fast løsning slik som ventilasjon, da dette er på gutterommet

Vi har sentralstøvsuger, er det noe man plugger inn i den da? Dette med mobil aircondition.

Ok, kanskje ikke luftfukter er så bra valg har en anelse hvorfor det er så varmt her, har 22 strømutak på rommet og alle er i bruk ca 24/7 hehe
    Min tråd

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Problemet er at jeg ikke har mulighet for å legge inn noen fast løsning slik som ventilasjon, da dette er på gutterommet

Vi har sentralstøvsuger, er det noe man plugger inn i den da? Dette med mobil aircondition.

Ok, kanskje ikke luftfukter er så bra valg har en anelse hvorfor det er så varmt her, har 22 strømutak på rommet og alle er i bruk ca 24/7 hehe
    Romvifte, åpne døra, åpne vindu?
    Hvis du har ei vifte i ett hjørne i rommet så vil det nok hjelpe på temp. Då unngår du stillestående luft. sirkulasjon hjelper på å holde temp nede

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k

Nei..den kan ligne på det du allerede har kikket på av luftfuktere etc..bare litt større.
    Elkjøp - Matsui air condition
    Problemet er støynivået....
    Det med vifte....avtrekksvifte i ventil er kanskje en mulighet..men husk at med en slik, skal man også ha tilgang til luft (inn/ut) 2ventiler

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme case utestående.

Rommet mitt vil bli helt 99% lufttett, så jeg har en case både med tanke på varme og at jeg ikke dør av co2 ;D

Jeg har sett på de ulike løsningene som finnes men synes de er noe dyre.

Det jeg ønsker er:

- Få ut/inn luft (co2/oksygen)
    - Få renset luft inn (Lufta som taes inn fra eksos/strøv/pollen etc
    - Få renset luften i rommet (Jeg vil kunne røyke der)
    - Støy/Varme isolering av løsningen.

Driver å leker med tanken med å lage noe enkelt selv med noe grunnstener som som dette.

http://www.elektroskandia.no/pdf/Hov...2010_Ch_49.pdf

Altså 2 vanlige ventiler med vifter/filter som styres på en enkel og grei måte.

Jeg har ellers sett på ulike ting man finner på biltema/jula etc som kan benyttes. F.eks kjørlebagger m.m

Det er bare løse tanker/ideer atm..

Oppvarming vil jeg ta via sikulasjons system på luft som vil gå igjennom boksen som alt av utstyr står i (HTPC, Xbox etc), dette vil jeg styre med "vanilla" pc vifte styrings system.

Jeg har ellers en fremmed kulturell under meg, og jeg ser det også det opp imot å få renset vekk lukta hans som kommer inn i oppgangen..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •