Alfa's Kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alfa's Kjellerkino

Jeg er en nybegynner i det å bygge hjemmekino, men nå håper jeg å få et dedikert rom til dette. Kjenner meg godt igjen i reklamen på tv om han med 10 tommeltotter, så her kommer det nok til å gå sakte og med mange spørsmål.
    Rommet ligger i kjelleren og er pr i dag en betongbunkers (tak, vegger og gulv) med målene (L)5,20*(B)3,35*(H)2,10.
    Er fortsatt i vurderingsfasen, så alle ideer mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt ikke store kunnskapene rundt bygging av rom, men har tenkt følgende:
    Gulvet er støpt på fjellgrunn, og derfor uaktuelt å slå opp for mer takhøyde. Det er derfor begrenset med plass....
    Tenkte da å legge avretningsmasse, deretter 20 mm isopor som isolasjon, plast som fuktsperre og deretter sponplater. Disse dekkes med vegg-til-vegg gulvteppe. Dette er ikke et kaldt rom i seg selv, så tror dette klarer seg både temperaturmessig og lydmessig. Hva tror dere?
    Veggene tenkte jeg å legge "knastepapp" eller hva det heter, deretter sette opp stendervegg (2"3") med et par cm klaring til murveggen som jeg isolerer og kler med mdf-plater. Dør er jeg usikker på hvordan jeg skal løse enda i forhold til lyddemping ut av rommet.
    Taket vurderes lagt med lydbøyler og 1-2 lag med gips...
    Noen som har ideer/ forslag så langt?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første og viktigste å ta hensyn til er fukt. Jeg har ikke særlig peiling på akkurat det, men det er flere her inne som kan dette med fukt-problematikk. Det er klart; er det godt drenert utenfra så er det ikke sikkert det er noe stort problem, men lufting mellom mur og stenderverk/isolasjon er veldig viktig uansett pga. temperaturforskjellen. De lærde strides vel litt om hvorvidt man skal bruke fuktsperre eller ikke.

Når du setter opp stenderverk litt ut fra murveggen og sørger for at det ikke har kontakt med murveggen, så får du en ny frittstående vegg. Dette er gunstig for lydisolasjonen, men jeg ville kanskje anbefale å smelle opp et lag gips i tillegg til MDF-platene. En større utfordring er taket. Der er det enten lydbøyler som gjelder, eller så må du ta ned kledningen du har i taket og legge et nytt bjelkelag som ikke er i kontakt med de gamle bjelkene, men parallell med de gamle bjelkene, dette legger du da oppå den nye veggen som igjen ikke er i kontakt med det gamle taket. Skjønner tegninga? Vi er flere som bruker den løsningen og det fungerer helt fint. Du sparer litt takhøyde siden du ikke trenger å lekte ned med lydbøyler.

Hvis du gjør det på denne måten så har du et rom-i-rom, dette gir deg den beste lydisolasjonen som er mulig og praktisk gjennomførbar. Og du bør ha minimum 2 platelag (gips+gips eller gips+MDF) og passe på fuge godt slik at rommet blir tettest mulig.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som lønner seg ang murvegg er vel og "lekte" ut lektene med en sløyfe eller no først så stenderverket ikke er inntil muren, jeg ville ikke brukt noe fukt sperre eller plast, da kan det fort bli kondens og shit:P isolasjon og gips det var vel det tols også kom med her :P hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det første og viktigste å ta hensyn til er fukt.
    Huset er fra ca 1950, men er totalrenovert i fjor. All drenering er tatt, og føler meg sikker på den delen. Murene er derimot ikke isolert fra utsiden, og frykter varm/kald side på muren gir utslag...

Når du setter opp stenderverk litt ut fra murveggen og sørger for at det ikke har kontakt med murveggen, så får du en ny frittstående vegg. Dette er gunstig for lydisolasjonen, men jeg ville kanskje anbefale å smelle opp et lag gips i tillegg til MDF-platene.
    Ser flere som gjør det slik du beskriver, og det bør jeg nok vurdere.

En større utfordring er taket. Der er det enten lydbøyler som gjelder, eller så må du ta ned kledningen du har i taket og legge et nytt bjelkelag som ikke er i kontakt med de gamle bjelkene, men parallell med de gamle bjelkene, dette legger du da oppå den nye veggen som igjen ikke er i kontakt med det gamle taket. Skjønner tegninga? Vi er flere som bruker den løsningen og det fungerer helt fint. Du sparer litt takhøyde siden du ikke trenger å lekte ned med lydbøyler.
    Har betongtak, så lydbøyler eller nytt tak uten bøyler er alternativene tror jeg. Usikker på hvor mye bøylene bygger ned bare...

Hvis du gjør det på denne måten så har du et rom-i-rom, dette gir deg den beste lydisolasjonen som er mulig og praktisk gjennomførbar. Og du bør ha minimum 2 platelag (gips+gips eller gips+MDF) og passe på fuge godt slik at rommet blir tettest mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke fuktsperre

Men hva kjører dere som lufting da? Ikke noe spesilet mellom mur og isolasjon?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alfa77
    Har betongtak, så lydbøyler eller nytt tak uten bøyler er alternativene tror jeg. Usikker på hvor mye bøylene bygger ned bare...
    Det finnes forskjellige typer Europrofil Norge - Startside lydbøyler, men jeg vil tippe du skal ha type D i så fall. Den bygger ikke stort men du må skru opp lekter, så du kan vel totalt miste nesten 10 cm til sammen med lekter og plater osv. Men murtak sier du? kanskje du kan klare deg uten noe særlig lydisolasjon? Kan jo teste litt først.

Med godt drenert grunnmur kan du droppe fuktsperren men sørg for at det er noen (5 kanskje?) cm klaring mellom muren og stenderverket. Du kan jo surre opp tråder eller bruke noen tynne lister i bakkant av stenderne slik at du er sikker på at isolasjonen ikke siger og blir liggende inntil muren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med godt drenert grunnmur kan du droppe fuktsperren men sørg for at det er noen (5 kanskje?) cm klaring mellom muren og stenderverket.
    Nå er jeg ingen ekspert på området, men har fått en god del tips angående emnet fra fagfolk og de var å legge isolasjon inn mot mur. Rockwool for eksempel suger ingen fukt/kondens og er dødt materialet som ikke vil råtne hvis det skulle danne seg kondens på innsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuktsperre

Har snakket litt med svogeren min som er snekker, og han mener at fuktsperre skal brukes der veggen ikke er isolert på utsiden. Dette så lenge ikke over 2/3 av veggen er under bakkenivå. Rommet som skal brukes har bakvegg og venstre sidevegg som yttervegg, men over bakkenivå. Han mente at korrekt oppsett var fuktsperre inntil veggen, deretter 2-3 cm klaring og deretter ny vegg med isolasjon. Tror dette blir løsningen for meg. Sammen med tidligere nevnt gulvløsning og eventuelt et tak bygd enten i lydbøyler eller mot de nye ytterveggene, vil dette bli noe lignende rom-i-rom...
    Men hva med det elektriske? Tenkte en 16A kurs til anlegget og egen kurs til lys og slikt. Tenke også på oppsettet ellers... Jeghar kun gammelt anlegg, noe som trolig blir byttet ut og oppgradert fremover. Men tenkte hvertfall å legge opp til 7.2 eller 9.4-oppsett. Hva anbefaler dere? Er det også andre ting jeg bør tenkte på?
    Lufting er et annet spørsmål... Har to luftehul i dag, men har vurdert lignende løsninger som TomRon har i sin kino..... Noen andre forslag der?
    Takker så langt for alle svar. Supert at dere som er mer erfarne tar dere tid til å hjelpe oss som er i startgropa.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planer for oppbygging

Planene er da som følger:
    Veggene:
    Betong, knasteplast, 20 mm mellomrom, 48x48 reisverk med 50 mm isolasjon, 13mm gipsplater og 12 mm MDF-plate ubehandlet perle
    Tak:
    Betong, 48x48 stender rett på mur, 50 mm isolasjon, 13 mm gipsplater og panel
    Gulv:
    Betong, Avretningsmasse, 20 mm isopor, 22 mm sponplate og teppe

Dette gir et innvendig rom på 4980 lengde, 3110 bredde og 1980 høyde.

Scetchup-tegningen her er noenlunde etter mål. De runde inntegningene på venstre vegg er lufting som er der i dag. Venstre vegg og bakvegg er yttervegg mens front og høyre er inn i huset men uten at tilhørende rom er annet enn lager. Rett ovenfor ligger en stue og det er ikke langt unna et barnerom, så noe demping må til.
    Ser på muligheten for å tette vinduene permanent, eventuelt beholde de, men blende de helt ned.
    Satser også på to seterader der bakerste bygges opp 15-20 cm. Planen i forhold til sitteplasser er to stoler fremst og en 3-seter bak.

Men sliter fortsatt med planene på hva jeg bør ha av valg i forhold til lyd. Skal jeg legge opp til 5.1, 7.2, 9.4 eller 11.4? Har elendig elektronikk og høyttalere nå, men det er planer om å investere i de etterhvert. Ønsker gjerne valgmulighetene slik at rommet ikke blir utdatert med en gang... Hva tror dere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •