McBains Drømmestue - Sonus Faber inn, Klipsch Palladium ut! Side 6, 7 - bildeupdate - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 149
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bare en kjapp måling fra lytteposisjon. Ikke tid til å kommentere noe, bortsett fra at bassen på ingen måte ekstenderer så dypt som grafen viser (?).

Har noen stygge dips ved 3-400 herz et sted men blir mye bedre hvis man kommer seg litt ut fra veggen.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er nok der den. Men med 20hz over 20db under peaken for 45hz så må det jo bli overdøvet.

Gratulerer med nok et par nydelige høyttalere.

Trenger noen bilder ferdig pakket ut også.

Geir Arne

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain

Bare en kjapp måling fra lytteposisjon. Ikke tid til å kommentere noe, bortsett fra at bassen på ingen måte ekstenderer så dypt som grafen viser (?).

Har noen stygge dips ved 3-400 herz et sted men blir mye bedre hvis man kommer seg litt ut fra veggen.
    Bassen går ganske sikkert så dypt som grafen viser.
    Men som ganilsen påpeker, blir den "overdøvet" av de relativt store peaken rundt 44-45Hz.
    Den synes jeg absolutt at du bør gå til angrep på, ikke minst fordi forskjellene er såpass store!
    Umiddelbart ser jo grafen relativt "pen" ut, inntil man registrerer den lave oppløsningen du har brukt. ;-)

Dip´en ved rundt 160Hz ville jeg brydd meg mindre om, ettersom den gjelder for et såpass snevert område som grafen indikerer.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er bildene av kunstykkene, frem med kameraet mann! Sonus er deilige saker...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bassen går ganske sikkert så dypt som grafen viser.
    Men som ganilsen påpeker, blir den "overdøvet" av de relativt store peaken rundt 44-45Hz.
    Den synes jeg absolutt at du bør gå til angrep på, ikke minst fordi forskjellene er såpass store!
    Umiddelbart ser jo grafen relativt "pen" ut, inntil man registrerer den lave oppløsningen du har brukt. ;-)

Dip´en ved rundt 160Hz ville jeg brydd meg mindre om, ettersom den gjelder for et såpass snevert område som grafen indikerer.
    Hva mener du med lav oppløsning?

Skal prøve å få gjort en måling til før natten inntreffer, uten garantier.

Har flyttet høyttalerne lenger ut fra veggen (de stod kanskje 50 cm ut målt fra elementene, nå står de ca. 75 cm) og en del bredere. De stod for smalt. Låter bedre, spennende å måle etterpå.

Lekte litt i stad med mikrofonen gradvis fremover, og responsen blir flatere og flatere da.

Vurderer også å teste med subbene i forskjellige posisjoner på nytt.

Et spørsmål man også kan stille seg er om slaven eller det aktive elementet skal være mot veggen eller mot lytteren.

Skal prøve å finne ut av impulsresponsmåling, bare finne igjen tråden som forklarte dette....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvor er bildene av kunstykkene, frem med kameraet mann! Sonus er deilige saker...
    Hehe, det kommer det kommer!

Er mye på gang her for tiden, tar litt tid å få alt på plass.

Nekter å ta bilder før alt er så pent som det skal være.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med lav oppløsning?
    Tenker på Y-aksen, eller dB-aksen om du vil, der hver rute i den innstillingen du har, representerer 8dB.
    Det er slett ikke noe galt i det, men når du så smått nærmer deg et bedre resultat, noe du ganske sikkert vil gjøre etterhvert, vil det nok være fordelaktig å velge en høyere oppløsning - eksempelvis 5 eller 3dB mellom hver rute.
    Med en høyere oppløsning vil det bli litt lettere å se resultatet av de plasseringsmessige endringene du måtte gjøre, og ikke minst også i forhold til fasejusteringer.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på Y-aksen, eller dB-aksen om du vil, der hver rute i den innstillingen du har, representerer 8dB.
    Det er slett ikke noe galt i det, men når du så smått nærmer deg et bedre resultat, noe du ganske sikkert vil gjøre etterhvert, vil det nok være fordelaktig å velge en høyere oppløsning - eksempelvis 5 eller 3dB mellom hver rute.
    Med en høyere oppløsning vil det bli litt lettere å se resultatet av de plasseringsmessige endringene du måtte gjøre, og ikke minst også i forhold til fasejusteringer.
    Enig i den.

Testet nå lytteposisjon 1/3 ut i rommet og med ht 75 cm fra bakvegg. Store dipp ved 103 og 111 hz, snakker sikkert 30 db. Ht står for bredt nå, skal prøve i morgen med nye målinger med tettere plassering.

Noen som har tips ellers?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt!
    Og som sagt - det var bare nevnt som et tips for lettere å avdekke resultatene, ettersom man prøver seg frem.

Du nevner at høyttalerne står for bredt. Da i forhold til avstanden til lytteposisjon?
    Ideelt sett, bør disse forholdene danne en likesidet trekant. Herom er det imidlertid delte meninger, ettersom noen vil hevde at avstanden mellom lytteposisjon og høyttaler(e) bør være noe lenger enn innbyrdes avstand høyttalerne imellom.
    For ytterligere å "komplisere" det hele, vil riktig høyttalervinkling være ganske avgjørende for resultatet / opplevd lydbilde, varierende avstand tiltross.
    Prøving / testing er det som gjelder!

Ellers har du jo etter de flestes mening valgt en "riktig" løsning ved at du spiller på tvers av rommet, og dermed gir høyttalerne fritt spillerom - altså tilnærmet frie for refleksjoner fra sidevegger.
    Da i første rekke mtp mellomtone / diskant.

Ingen av disse betraktningene har imidlertid så veldig mye med god bassgjengivelse å gjøre, men nevner det allikevel som et pre, for oppsettet.

Dessverre har jeg ikke noen konkrete tips å komme med, hva sub-plassering angår - her går det vel helst etter "prøve og feile"-metoden.
    Tålmodighet er nok et nøkkelord her....

Hva dip på 103 og 111Hz angår, så skal man (etter min mening) ikke legge så mye brett på det.
    Slik jeg forstår det, er det snakk om snevre frekvensområder, som man i praksis neppe vil oppleve som noe problem, og som kanskje langt på vei kan ignoreres?
    Det er farlig å stirre seg blind på måleresultater, dog skal man nok passe seg mer for topper enn dip´er.
    Ikke minst fordi førstnevnte fenomen kan være i overkant påtrengende, samtidig som at en "mangel" i sistnevnte begrep, nok kan være noe lettere å leve med.
    En "boomy" og påtrengende bass ved eksempelvis 45 Hz, er som regel langt vanskeligere å svelge enn et "savn" i en noe høyere frekvens.

Ellers vil jeg si at det er gledelig å lese om din interesse og engasjement omkring dette, ikke minst fordi du har et oppsett som mange kan misunne deg!
    Og som samtidig - fortjener en optimalisering hva det lydmessige resultatet angår.

For det er jo faktisk nok av dem som tror at man greit kan kjøpe seg til god lyd, ved å spandere en million eller to på utstyret.
    Men som samtidig helt ser ut til å glemme det nær sagt viktigste - rommet, høyttalerplassering, og (nødvendige) akustiske tiltak.

Lykke til i jakten på godlyden!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Ble ikke akkurat mye bedre med en likesidet trekant. Tapte seg grovt i bassen også.

Får vel leke mer...

Fin post Scrooge, har ikke tid til å kommentere før i morgen

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sittet med kalkulatoren litt, og regnet frem det jeg mener er svaret.

Lyden har en hastighet på ca. 343 meter i sekundet ved typisk stuetemperatur.

Jo lavere i frekvens man kommer, jo mer omnipolar blir høytaleren. Dette betyr at bassen spres 360 grader - mellomtone og diskant derimot blir gradvis mer og mer retningsbestemte.

Det som skjer er at bassen reflekteres i bakvegg, og kommer i feil fase når veggen bak sender den tilbake mot lytteposisjon.

Se vedlagte illustrasjon:

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende den illustrasjonen din..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Spennende den illustrasjonen din..
    Småkinky

Anyways, testet som nevnt med en lenestol plassert foran men inntil sofaen i går. Lytteposisjon litt frem, sittende der målingen er.

Bortsett fra litt lett bass grunnet dip'ene så låt resten urealistisk realistisk! Har aldri hørt noe så bra før. Gleder meg til arbeidsdagen slutt. Ikke at jeg mistrives på jobben, men er så fryktelig god lyd hjemme

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ble ikke akkurat mye bedre med en likesidet trekant. Tapte seg grovt i bassen også.

Får vel leke mer...

Fin post Scrooge, har ikke tid til å kommentere før i morgen
    Fått lekt noe mer?
    Leser jo med interesse din opplevelse i lenestolen foran sofaen!
    Uten å gi meg i kast med en definisjon på hvorfor, har du tydeligvis funnet et punkt hvor lydopplevelsen så avgjort ble bedre?
    Kan / vil du prøve deg på en forklaring på hva du mener med realistisk?
    Jeg spør ikke for å være "ekkel" nå, men er genuint interessert i fremgangen.

Om ikke en likesidet trekant-oppstilling umiddelbart oppleves som positiv, så ligger det uansett visse føringer i en slik løsning.
    Selv om endringen umiddelbart kan oppleves eller måles som negativ, så er det nærmest "opplest og vedtatt" at en slik konstellasjon til syvende og sist, vil gi et resultat som, om man i den grad higer etter "det perfekte" hva lydopplevelse angår, vil kunne bli svært fornøyd med.
    Det er selvfølgelig en rekke andre kriterier som også vil påvirke, men jeg lar foreløpig disse ligge.
    Man bør uansett, etter mitt skjønn, tilstrebe en "soundstage" hvor man opplever solisten som "spikret" i midten av lydbildet, samtidig som man lett kan "pin-pointe" resten av musikerne i dette. Ikke bare i bredden / høyden, men også i dybden av lydbildet.
    Det finnes massevis av gode innspillinger hvor man kan oppleve musikken på denne måten, og som du antakelig er klar over?

Min filosofi er i alle fall at man først og fremst skal ha dette som siktemål.
    Å forsake dette til fordel for en "riktigere" opplevelse / måling av bass eller for den saks skyld - henge seg for mye opp i målekurver, går man antakeligvis feil.

Kompromisser er man uansett nødt til å leve med, men i all hovedsak er bass et felt hvor man i mye større grad kan manipulere, hva sub-plassering og fasekorreksjoner angår.
    Håper jeg ikke fremstår som altfor belærende nå?
    Det er i alle fall ikke meningen.
    Tanken er tross alt å gi deg noen ideer / forslag, ikke minst mtp det du besitter av utstyr.
    Som i en riktig setting, kan spille fletta av mangt et stereooppsett.

Skal følge med her!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått lekt noe mer?
    Leser jo med interesse din opplevelse i lenestolen foran sofaen!
    Uten å gi meg i kast med en definisjon på hvorfor, har du tydeligvis funnet et punkt hvor lydopplevelsen så avgjort ble bedre?
    Kan / vil du prøve deg på en forklaring på hva du mener med realistisk?
    Jeg spør ikke for å være "ekkel" nå, men er genuint interessert i fremgangen.

Om ikke en likesidet trekant-oppstilling umiddelbart oppleves som positiv, så ligger det uansett visse føringer i en slik løsning.
    Selv om endringen umiddelbart kan oppleves eller måles som negativ, så er det nærmest "opplest og vedtatt" at en slik konstellasjon til syvende og sist, vil gi et resultat som, om man i den grad higer etter "det perfekte" hva lydopplevelse angår, vil kunne bli svært fornøyd med.
    Det er selvfølgelig en rekke andre kriterier som også vil påvirke, men jeg lar foreløpig disse ligge.
    Man bør uansett, etter mitt skjønn, tilstrebe en "soundstage" hvor man opplever solisten som "spikret" i midten av lydbildet, samtidig som man lett kan "pin-pointe" resten av musikerne i dette. Ikke bare i bredden / høyden, men også i dybden av lydbildet.
    Det finnes massevis av gode innspillinger hvor man kan oppleve musikken på denne måten, og som du antakelig er klar over?

Min filosofi er i alle fall at man først og fremst skal ha dette som siktemål.
    Å forsake dette til fordel for en "riktigere" opplevelse / måling av bass eller for den saks skyld - henge seg for mye opp i målekurver, går man antakeligvis feil.

Kompromisser er man uansett nødt til å leve med, men i all hovedsak er bass et felt hvor man i mye større grad kan manipulere, hva sub-plassering og fasekorreksjoner angår.
    Håper jeg ikke fremstår som altfor belærende nå?
    Det er i alle fall ikke meningen.
    Tanken er tross alt å gi deg noen ideer / forslag, ikke minst mtp det du besitter av utstyr.
    Som i en riktig setting, kan spille fletta av mangt et stereooppsett.

Skal følge med her!
    Sitter jeg i stolen foran sofaen har jeg en likesidet trekant. Det fungerer dog allright i den posisjonen sittende i sofaen også, samtidig som det er det beste jeg har funnet hittil av posisjonering fra idealposisjon. Høytalerene kunne dog vært noe bredere sett fra sofaen, men det vil jo da gå på bekostning for lyden fra stolen.

Sonus Faber anbefaler å ha lytteposisjon som nevnte trekant og høytalere lengst mulig ut fra sidevegger, for å få jevnest mulig respons. Årsaken til dette er nok ganske simpel: Lyd mister 6 db i styrke pr. dobling av avstand. Ved lave frekvenser stråler høytaleren i alle retninger, mens spredningen er gradvis synkende oppover i frekvens. Sitter man derfor lenger fra en reflekterende overflate (og høyttaler lenger fra en reflekterende overflate) vil de indirekte lydbølgene måtte reise lenger før de treffer øret ditt. Det er jo disse (forsinkede) reflekterte lydbølgene som via interaksjon med direktelyden skaper ujevn frekvensgang.

Samtidig er det viktig med noe diffusjon, ettersom dette er med på å skape en holografisk illusjon. Enkelte frekvensområder reflekteres og vinkelen i kombinasjon med forsinkelsen gir en følelse av tredimensjonalitet.
    Egentlig er det litt merkelig at vi er så opptatt av vibrerende gass (lyd), men gøy er det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et kjapt bilde før lørdagstur!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg våge meg på å si - særdeles delikat, smakfullt og elegant!
    De små lystårnene i hvert hjørne setter jo prikken over i-en!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0