McBains Drømmestue - Sonus Faber inn, Klipsch Palladium ut! Side 6, 7 - bildeupdate - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 149
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av McBain

Rambo IV har noen scener med ekstremt lavfrekvente lyder, i den grad at jeg vil tro frekvensene er ensifrede til tider.
    Jada, det er nok av SingleHertz for subbene i den filmen

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal jeg få delt dette uten å tukle med signalveien? Bruker ikke akkurat en receiver...
    Det er her DDen kommer inn i bildet.

Du sier at disse subene fra Earthquake knuser DD18. Var det en DD med eller uten korreksjon du sammenlignet med?

Geir Arne

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er her DDen kommer inn i bildet.

Du sier at disse subene fra Earthquake knuser DD18. Var det en DD med eller uten korreksjon du sammenlignet med?

Geir Arne
    Det hjelper meg jo ingenting med romkorreksjon - det er jo snakk om delefrekvens. Alternativt kan jeg hive mine dyre kabler og koble om på nytt via delefilter i subben (gitt at denne har variabel high pass).

Dette blir dog et klønete kabelstrekk da subbene står i hjørnet.

Earthquakene knuser DD18 på output, det er hevet over enhver tvil. Volumet i bassen blir med letthet så høyt at P-37F får en xmax jeg ikke vil utsette de for om jeg skal dra på enda mer, selv med musikk uten voldsomt med dypbass. Da har jeg stort headroom på subbene.

Lydkvalitetmessig så er kanskje DD18 bedre, men det spørs hvordan man definerer kvalitet. Jeg syntes ikke svak output ved 20 hz er en bra kvalitet for en subwoofer.

Jeg er sugen på å teste Pulse-scenen, har dog ikke noe DB-meter. Slaveelementet til Earthquakene er jo tunet til 17 hz, så burde bli spenstig, selv om jeg føler deres store styrke er litt høyere i frekvens, men sånn er det vel med alle subber.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det jeg kan se i manualen på Earthquakes nettsider, så har den ikke innebygget delefilter, så du må i så fall dele signalet i receiver eller i et annet elektronisk delefilter. Men du har jo noen andre litt morsomme justeringsmuligheter, så det bør absolutt være mulig å få kalibrert den til å spille på lag med Klipach-ene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ut fra det jeg kan se i manualen på Earthquakes nettsider, så har den ikke innebygget delefilter, så du må i så fall dele signalet i receiver eller i et annet elektronisk delefilter. Men du har jo noen andre litt morsomme justeringsmuligheter, så det bør absolutt være mulig å få kalibrert den til å spille på lag med Klipach-ene.
    Spille på lag gjør de, de bare evner å spille HØYERE enn klipschene. Kan jo sette de opp så de peaker likt, men da blir bassvolumet helt ut av sammenheng.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si at jeg har hatt noen storartede lydopplevelser i helgen. Litt nedtur at så mange innspillinger er dårlige, men de som er gode...hoho så kult!

Har hørt en del på John Lee Hooker - The Healer. Helt fantastisk.

Flyttet høytalerne litt bredere, og lydbildet er bedre, jevnere og "glattere".

Dette skjedde når jeg installerte Supra strømfilteret mitt. Man kan jo skylde på strømfilteret, men tipper flyttingen gjorde utslaget. Det har god aldri vært så bra som i helgen. Dette kom nok av at høytalerne fortsatt er ganske nye, og blir stadig mer innspilt.

Det hjalp nok også litt at det ble en del spilling en kveld i helgen på PS3, med litt lyttenivå (ifht. innspilling).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille på lag gjør de, de bare evner å spille HØYERE enn klipschene. Kan jo sette de opp så de peaker likt, men da blir bassvolumet helt ut av sammenheng.
    Ja, jeg tenkte nok mer på at dersom du kommer til at du ønsker å dele i receiver eller liknende så kan man bruke justeringsmulighetene til å fintrimme overgangen mellom front og sub. Men hvis det spiller tipp topp som det er så trenger du jo ikke å styre nevneverdig med deling, og bare la Klipschene spille full range.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro. 8)

Når det gjelder deling av front/sub i et stereosystem som jeg snakket om tidligere, så blir nok dette vanskelig uten å involvere en prosessor/elektronisk filter et sted i kjeden. Det tenkte jeg ikke så mye på når jeg spurte hvorfor du ikke deler frontene.

Med såpass fet og matchende forforsterker skjønner jeg at det er mindre interessant å slenge inn en Behringer eller reciever i kjeden.

Det finnes skikkelig gode preamper med elektroniske delefilter og enorme romkorekjsonsmuligheter, .f.eks DEQX & TacT. Men jeg skjønner at det kanskje ikke er aktuelt å kaste ut den lekre classe preampen som matcher resten så fint. Om du er fornøyd med lyden som den er nå er det jo ikke mye vits.
    Men kanskje noe å ha i bakhodet om du skulle ønske større muligheter til tweaking (oppgraderingsspøkelset) senere. Disse preampene har også innebygd DAC så du kan spare penger på cd-spiller, eller koble til PC.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg tenkte nok mer på at dersom du kommer til at du ønsker å dele i receiver eller liknende så kan man fintrimme overgangen mellom front og sub. Men hvis det spiller tipp topp som det er så trenger du jo ikke å styre nevneverdig med deling, og bare la Klipschene spille full range.
    Sant, det er bare det at noen filmer har absurde frekvenser i bassen, noe som reduserer maks spl grunnet xmax - tror dog dette ikke er "farlig" for palladiumene da det virker å være slik at de er laget for høy xmax (18 mm, dvs. 3,6 cm vandring hvilket er MYE for et 7" element) og de bunner ikke.

Tror enda ikke jeg har makset ut subbene enda...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jada, det er nok av SingleHertz for subbene i den filmen

Er ikke så erfaren med å lese waterfalls men det ser da ut til å være mye ja...Er dette fra sluttscenene der han styter med 12,7 fra 4x4?

Scenen rett før der bomben går av er vel også ganske frempå når det gjelder membranvandring. Drar man på skikkelig der får man så lang vandring at du risikerer at DNT maler en rød T på elementet

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye subber!
    Artig å se at flere har fått øynene(ørene?) opp for Earthquake sine subber. Har i snart to år brukt MKV 12" i hjemmekinoen. Først en sub alene i ett års tid, og to stk fra høsten 2009. Før jeg kjøpte den første Earthquake suben hadde jeg Sunfire Truesub EQ som mange mener er en fantastisk sub. I mitt rom og med mine ører spiller Earthquake i en helt annen klasse enn sunfire.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Er ikke så erfaren med å lese waterfalls men det ser da ut til å være mye ja...Er dette fra sluttscenene der han styter med 12,7 fra 4x4?

Scenen rett før der bomben går av er vel også ganske frempå når det gjelder membranvandring. Drar man på skikkelig der får man så lang vandring at du risikerer at DNT maler en rød T på elementet

Det er Svingninger ned til 2hz på den senen :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...hard kost!

Som en kuriositet kan det nevnes at jeg hadde noen kompiser på besøk i helgen som fikk en liten demo på deres favorittband (kjørte Metallica S&M). Jeg observerte høytalerne fra siden, og observerte følgende:

Man har jo de normale membranbevegelsene i bassen, men i tillegg virket å være lavfrekvent lyd som gjorde at elementene beveget seg tidvis langt inn mot kabinettet varierende til langt ut.

Litt klønete forklart men...kan jo også ha vært en optisk illusjon.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...hard kost!

Som en kuriositet kan det nevnes at jeg hadde noen kompiser på besøk i helgen som fikk en liten demo på deres favorittband (kjørte Metallica S&M). Jeg observerte høytalerne fra siden, og observerte følgende:

Man har jo de normale membranbevegelsene i bassen, men i tillegg virket å være lavfrekvent lyd som gjorde at elementene beveget seg tidvis langt inn mot kabinettet varierende til langt ut.

Har opplevd noe lignende på noen høytalere jeg hadde tidligere. Tolket det dithen at jeg hadde for lite effekt siden sub spillte som normalt.

Men skal ikke garantere at det er tilfelle.

Geir Arne

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...hard kost!

Tror det er subsoniske frekvenser fra dårlige innspillinger.
    Er sånnt som dreper elementer :-P

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har opplevd noe lignende på noen høytalere jeg hadde tidligere. Tolket det dithen at jeg hadde for lite effekt siden sub spillte som normalt.

Men skal ikke garantere at det er tilfelle.

Geir Arne
    I og med at mine HT dipper ned til 2,8 ohm så tviler jeg på at det er for lite effekt. Der kan jo CA-2200 levere mer enn dobbelt så mye kontinuerlig som høytalerne tåler. Det spilte jo rent også. Mener subben gjorde det samme, det var bare lettere å se høytalerne i mørket.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker litt med plasseringer. Ender dog alltid opp med hjørnet.

Nye bilder:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Note: En mod kan kanskje flytte tråden til "Hva slags utstyr har avforums medlemmer"?

Har vært fryktelig treg til å oppdatere.

Har nettopp byttet ut Klipschene med Sonus Faber Cremona M.

Lang historie kort så har jeg fått kanonservice av Musik Magazinet i Bergen.

SFene står og spiller seg inn as we speak.

Første inntrykk er først og fremst et stort hopp i byggekvalitet, fikk skikkelig wow-følelse når jeg av-emballerte de. Damen kommenterte at de var så myke (!) å ta på (treverket).

Lydmessig så vil jeg faktisk si at det er meget annerledes enn Klipschene. Jeg syntes Cremonaene virker raskere, og gir mer sjarm til dårlige innspillinger uten å miste detaljer. Sannsynligvis har dette med en litt lysere tonal balanse. Dette var damen helt enig i.

Et annet stort pluss er fantastisk jevn spredning, er omtrent samme lyden over alt. Med Klipschene så måtte jeg sitte pent i sweetspot.

Jeg føler jevnt over at dette var en klar oppgradering. Riktignok kan man trøkke på veldig mye mer med P-37, med bass som gjør at man lurer på om subbene er på. Det får man ikke med Cremona M, selv om de kan spille nogenlunde høyt.

Det man derimot får er mer musikalitet, jeg føler at de er raskere og låter bedre. De er mye raskere i bassen, men de mangler grovt sett 15 hz i ekstensjon på Palladiumene.

Jeg har en teori om Palladiumene vs. Cremona M. Palladiumene har for tunge basselementer. De er laget for å takle meget stor slaglengde og stort pådrag. Dette merkes oppover et lite stykke i mellomtonen, noe som trekker denne ned (selv om den med mye musikk er riktig så bra). Videre har også Cremonaene mer futt i diskanten, noe som gjør at det låter friskere. Syntes ikke det låter hardt på noen måte, selv om de er nye. Sammenligner man med Palladium så syntes jeg på P-37 at den var meget innspillingsfølsom. Dette sannsynligvis grunnet kanskje litt trege basser samtidig som den har litt mørk balanse. Cremonaene får liv i det meste, selv om jeg syntes heavy musikk låter bedre på Palladium. Cremonaene er dog overlegne opp til de drøyere musikkartene.

Hører man kun på RnB og kanskje heavy metal så er kanskje Palladium å foretrekke, spesielt hvis man liker mye volum. Ellers syntes jeg Cremonaene vinner hands down.

Er meget imponert over dynamikken fra Cremonaene. De leverer lite under 40-45 hz, men alt over det er kanonbra. Samtidig ser de så sykt krem ut.

Meget fornøyd! Ikke bare har WAFen steget, jeg mener også lyden er bedre. Med mindre jeg på død og liv MÅ ha 120 db, da kommer nok savnet.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere. Selv er jeg mer svak for designet på Cremona enn Palladium. Utvilsomt nydelige høyttalere!

Hvordan synes du ringradiatoren står seg mot den titan diskanten i Klipschs tractrix horn?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Gratulerer med nye høyttalere. Selv er jeg mer svak for designet på Cremona enn Palladium. Utvilsomt nydelige høyttalere!

Hvordan synes du ringradiatoren står seg mot den titan diskanten i Klipschs tractrix horn?
    Klipschene er mer dempet i toppen. Spredningsmessig er Cremonaene totalt overlegne, jevn lyd i det aller mest av rommet. Detaljmessig er vanskelig å si ettersom jeg ikke har fått lyttet til de i samme rom rett etter hverandre (minst 24t i mellom) men jeg tviler sterkt på at Cremonaen står særlig tilbake for Klipschen. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd!

Fordelen er i hovedsak bedre spredning. Klipschene hadde et veldig smalt sweetspot - Ikke at nødvendigvis frekvensresponsen devierte så mye litt ute av sweetspot, men det skjedde NOE som var langt mer merkbart enn med Cremonaene.

Jeg føler også at gjengivelsen er mer luftig, sannsynligvis grunnet en flatere frekvensgang enn P-37 (føler jeg).

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •