12v spotter i taket forårsake støy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb 12v spotter i taket forårsake støy?

Holder på med prosjekt "Hjemmekino-rom"

Det jeg holder på med nå er montering av spotter i taket, har funnet og plassert kassene der jeg vil ha dem, endte opp med 9 spotter..
    I taket har jeg også lagt et rør som jeg skal strekke kablene til Prosjektoren (hdmi) og høytalere i..

så kommer det store "MEN'et" som dukket opp i det lille huet mitt ;p
    - Vil 12V spottene forårsake noe som helst støy på andre elektriske komponenter som Prosjektor, Forsterker, høytalere, med hensyn til lyd og bilde?

Håper på et kjapt svar i og med at jeg tenkte å gjøre ferdig taket i helgen

Får håpe det ikke var altfor dumt spørsmål jeg har kommet med, og takker for alle som tar seg tid til å svare

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg spottene på en egen kurs så skal de vel ikke lage noe krøll for resten av opplegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spottene er lagt inn på tilkoblingspunktet i taket som går til lysbryter, vet ikke om det er samme krets?

Så om jeg strekker Hdmi og høytaler kablene også i taket rett ved spottene og dems kabler, så har det ikke noe innvirkning ?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jallasame
    Spottene er lagt inn på tilkoblingspunktet i taket som går til lysbryter, vet ikke om det er samme krets?

Så om jeg strekker Hdmi og høytaler kablene også i taket rett ved spottene og dems kabler, så har det ikke noe innvirkning ?
    Om det er samme kurs kan ikke jeg svare deg på Sjekk sikringsskapet ditt...
    Signal-/høyttaler- og strømkabler bør om mulig holdes litt adskilt fra hverandre.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å slå av sikringen til anlegget. Blir det mørkt er spottene også på samme kurs.
    Men du behøver ikke en egen kurs for spottene (selv om det er det beste). En god 12V trafo og dimmer burde ikke gi støy. Hør med elektrikeren/leverandøren din om de kan anbefale noe som ikke avgir så mye støy.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både triac og transistordimmere lager stør på strømnettet i mer eller mindre grad...

Du kan be om å få montert en faseAVsnitt dimmer så som vanlig Elko GLE dimmere...
    Fasesnitt dimmere som GLI lager transienter...
    (Sies det i teorien)

Neste man må passe på er lengden på 12volt utgangene fra trafoen, det er fastsatt at hver utgang ikke skal overstige 2meter, dette er det dessverre endel som driter i...
    Disse 12volt utgangene er som noen aktive "støy-antenner" des lengre de er des mer støyer de (40kHz området)

Legg alle signalkabler så langt unna strømkabler som overhode mulig...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 11 år i grossistbransjen for 12V traforer og dimmere har jeg opplevd det meste av støy problematikk. Man kan nesten aldri garantere noe form for produkter med tanke på støyfrihet for å si det sånn. Har hørt utallige eksempler på at støy oppstår på lys (flimring) dimmere og trafoer som summer, og det nytter heller ikke å bruke dimmere og trafo fra samme leverandør. Det virker som om støyen av og til bare "er" der og ingen ting hjelper. Har eksempler på hvor det på et 12V anlegg er byttet dimmere, trafoer, i alle slags varianter og kombinasjoner uten at ting har hjulpet. Men dette er av de mer skjeldne problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at jeg har kjøpt inn både spotter, trafoer (Halotronic) og dimmer (Elko GLE)
    Problemstillingen er jo størst når jeg gipser og sparkler taket, da får man jo ikke gjort noe med det, utenom å rive taket..

Bør jeg prøve å få byttet til 230V spotter å være helt sikker? eller hadde noen satset på at det gikk greit?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bekymrer deg helt unødig? :roll:
    Personlig har jeg i alle fall aldri opplevd støyproblemer med 12v spotter og elektroniske trafoer, (Giratronic), men det er selvsagt ingen garanti for at det ikke kan oppstå et problem.
    Her i huset og ikke minst i kinorommet, har jeg i alle fall ti-tolv trafoer og diverse spotter, og i kombinasjon med kabelføringer og deling av elektriske kurser med mye annet utstyr, er det alldeles tyst!
    Både lyd- og billedmessig!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •