Uber Kino (byggetråd)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 179
    Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uber Kino (byggetråd)

Hei og velkommen til min byggetråd. Jeg har en stor interesse for film og hjemmekino, og da er det nesten obligatorisk at man må bygge seg et kinorom. Siden jeg har vært student i en årrekke nå har det vært begrenset med plass for hjemmekino. Nå er studietiden over, og muligheten for dedikert hjemmekino har åpenbart seg. Jeg bygger i skrivende stund hus sammen med min samboer, og etter litt megling klarte jeg å karre til meg et rom på ca 16 kvm som jeg skal bruke til å lage et kinorom. Dimensjonene på rommet er ca 385 x 415 cm. Bredden på rommet er bra, men lengden er i minste laget. En annen ulempe med rommet er at det er to vinduer på den ene langveggen. Disse måtte være der for at vi skulle få godkjent hustegningen. Så her må finne jeg god måte å blende vinduene på, men etter å ha tegnet opp og tenkt mye er jeg overbevisst om at dette kommer til å bli knallbra

Til å begynne med var planen å bruke det 5.1-systemet jeg har i dag sammen med en projektor jeg hadde kjøpt brukt, uten å gjøre noe spesielt med rommet. Men som tiden gikk og jeg oppdaget alle de fine hjemmekinoene som ligger på dette forumet, begynte jeg å få griller i hodet. Nå har planene blitt en dedikert hjemmekino og budsjettet har økt betraktlig!

Planer for teknisk utstyr

Høyttalere
    Her valgte jeg å gå for helt identiske høyttalere, og valget falt på JBL 8340A, som er de samme høyttalere som brukes i Colosseum kino (ikke sal 1). Som subwoofer vil jeg bruke Tannoy Saturn 15".

Forsterker
    Yamaha RX-V3067 7.2 (11.2)

Projektor
    Epson TW-5500 med full proffkalibrering

Lerret
    DreamScreen V4 ProCurve 120" 265 cm (buet)

Tekstiler, isolering og ventilasjon
    Det vil bli teppe på gulvet og scenemolton på alle vegger samt tak. Rommet vil få et lag med gips, deretter lydbøyler for så to lag med gips. Så det blir et såkalt rom-i-rom. Døren inn til rommet vil være en lyddør. Siden rommet blir "lukket" krever det eget tilluft og avluft for balansert ventilasjon. For å kunne få det helt kaldt nok på sommeren vil det også bli installert en varmepumpe. Hele huset vil bli isolert med Rockwool-isolasjon.

Diverse
    Det vil være to rader hvorav den bakerst vil være på et selvbygd platå. Rad to vil få en treseter skinnsofa som heter Vancouver fra Skeidar. Første rad er planen å kjøpe inn to Dreamscreen ProMotor-stoler. Til å styre all elektronikk har jeg valgt en Logitech Harmony 1100. Det er med tiden også planer om å lage en stjernehimmel, men dette er ingen prioritet i første omgang.

Har tegnet noen grove skisser av hvordan rommet skal bli med Google Sketchup. Kun høyttalere og lerret er med her:

Her er to bilder fra byggeplassen (tatt i juli). Det siden uten vegg er der hvor døra skal være.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon
    Jeg opprettet en lik tråd i går, men noe skjedde når den skulle flyttes slik at den ble slettet. Forsøkte å få den opprettet, men det viste seg å være umulig. Jeg fikk noen svar på tråden i går, men disse er nå desverre borte

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine skisser som lover godt for en svært kompetent hjemmekino
    Vi kan ikke annet enn å beklage at tråden ved en feil ble slettet i går, det skal ikke skje igjen. Samtidig er vi vledig glade for å se at du har tatt deg bryet og laget en ny tråd. Kudos!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det
    Skal prøve å poste så mange bilder som mulig, selv om det vil ta litt tid før byggingen av hjemmekinoen kommer virkelig i gang. Dato for overlevering av huset skal være 25. november. Frem til denne datoen vil det kun bli gjort arbeid på lydisolering og ventilasjon. Jeg håper å kunne få mange tips i denne perioden, både til utforming av rommet og valg av det siste tekniske utstyret jeg trenger.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra. Gleder meg til å følge med. Heftig mange høyttalere. Hvor mye koster de? 9.1?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du vil følge med på tråden

Kom over et godt tilbud De koster fra 3500-4000 pr stk. Ikke så mange som selger dem. AVShop og Lydrommet har jeg sett her i Norge. De pakkes to-og-to i esken, slik at esken veier noe sånt som 19,2 kg, så det koster litt i frakt hvis du skal importere. Når jeg kjøpte dem bar jeg dem opp på et loft i en blokk uten heis. Trodde jeg skulle dø!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra start på en byggetråd! Virker gjennomtenkt, synes jeg. Kommer til å følge med på fremgangen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, høres bra ut Ja, jeg har drømt om en dedikert hjemmekino i lang, lang, lang tid Begynte tegningen/planleggingen av huset og kinorommet i september i fjor.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig beklagelig og trist at den opprinnelige tråden din forsvant, men er veldig glad for at du har tatt bryet med å lage en ny. Jeg synes dette ser veldig spennende ut og gleder meg til å følge med fremover. Lykke til!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut for å bli et skikkelig spennende prosjekt.
    Gleder meg til å følge fremgangen.

Lykke til med byggingen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hyggelig at flere vil følge med på tråden

Har dere noen kommentarer til plasseringen av høyttalerne? Fordeler/ulemper, anbefaler etc

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg kommer til og bli kjempe bra! hold oss oppdatert med mye bilder!

hvor tenker du og kjøpe scenemolton? tenker du og kle gipspaletene med det eller?

og hvor ser du for deg at du kjøper himling`s platene?

kan jeg spørre om hva budsjettet til kinoen er?

stian

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta mange bilder underveis

Jeg tenker å kjøpe scenemolton enten hos AVShop eller Norsk Sceneteknikk. Ja, tenker å kle gipsplatene med det. Himlingsplatene i taket har jeg ikke bestemt hva skal være enda. Men har snakket om Echophon (her finnes det flere typer). Jeg venter på svar fra "de som har peil".

Angående budsjett så er jeg ikke helt sikker på hvor mye det blir til slutt, siden noe av prisen blir bakt inn i det store regnestykket på huset. Jeg tror det havner et sted mellom 150-200k.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Så hyggelig at flere vil følge med på tråden

Har dere noen kommentarer til plasseringen av høyttalerne? Fordeler/ulemper, anbefaler etc
    Kunne du forklart litt mer av hva du tenker omkring høyttalerplassering?

Jeg ser at du har 5 høyttalere i front? Er dette LCR + presence? Er presence høyttalerne under eller over på siden av lerretet?
    Det er annbefalt å ha LCR høyttalerne i mest mulig lik høyde, dette kan justeres inn en del med lift funksjon i Yamaha recievere, men jeg er usikker på om man også kan senke lyden for å få den sentrert i lerretet.

I et såpass lite rom er det jo ikke mange andre måter å plassere høyttalerne på om man skal ha stort bilde. Et alternativ er falskvegg med akustisk transparent lerret og høyttalerne bak lerretet/frontvegg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på angående høyttalerplassering er fronten. Om jeg skal ha center over eller under lerretet. Jeg har tenkt en del på dette og kommet frem til det resultatet skissene viser her. Da er LCR på lik høyde og altså over lerretet. De to høyttalerne som er litt lenger ned på hver side i front er heights/presence (er dette riktig plassering?). Siden rommet ikke er så stort, så begrenses valgmulighetene. Det jeg var ute etter var en tilbakemelding på om jeg har gjort et bra valg med tanke på plassering av høyttalere.

Alternativet med transparent lerret har jeg forkastet pga størrelsen på rommet. Kastelengden fra projektoren er i minste laget nå, og hvis jeg skulle satt opp en falsk vegg måtte jeg gått ned en del på bildestørrelse.

Edit:
    En ting jeg ikke har nevnt er alle de fire frontene kommer til å bli vinklet inn mot rommet. Det samme vil gjøres med de to på bakveggen.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok å ha de tre over lerettet, men jeg er usikker på disse høydekanalene dine... De vil bli montert helt motsatt av det som er tenkt. Om dette kan fungere greit allikevel er ikke umulig, men her bør du nok håpe på svar fra de som har mer inngående kunnskaper om dette her på forumet.
    De er oprinnelig ment for å bidra med informasjon i høyden, og i yamaha sitt tilfelle kan de også sende noe av centerkanalen dit for å midtstille dialogen. Dialog lift funksjonen vil jeg tro fungerer uansett, da tenkte løftet vil i ditt tilfelle dra lyden nedover i lerretet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Så "heights" blir her egnetlig "lows". Jeg må undersøke om dette får noen stor betydning for lyden. I utgangspunktet er det vel meningen at LCR skal være under lerretet, slik at de to ekstra høyttalerne blir over L og R. Jeg ønsker ikke å ha lerretet så høyt, derfor vil jeg ha centerhøyttaleren over lerretet. I verste fall bør jeg kutte ut de to siste høyttalerne også gå for et 7.1-oppsett istedet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde møte med byggeleder på tomta i går, og da ble vi enige om en endring. Istedenfor dobbelt lag med gips blir det bygd et såkalt rom-i-rom. Først et lag med gips, deretter lydbøyler for så to lag med gips. Utenpå her vil jeg kle scenemolton og deretter henge opp diverse akustikkplater. Dette hadde byggeleder gjort hjemme hos seg selv, og anbefalte dette! Han skulle sjekke opp pris på lyddør for meg.

Nå er det bare en uke ca til boligmesse på Fornebu. Der skal jeg sjekke priser på varmepumpe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo flott og stilrent ut på skissen.

Er allikevel skeptisk til den plassering du har indikert når det gjelder plassering av høyttalerne. Du har plassert dem på de værst (teoretisk) tenkte plassene når det gjelder stående bølger. Hvorvidt dette vil forringe lydkvaliteten, bør du undersøke nærmere før du sanksjonerer plasseringen.

At du har valgt like høyttalere over alt, virker imidlertid særdeles lurt. Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også skeptisk til passeringen av LCR. Har du ikke mulighet til å gå for lydtransparent lerret og plassere LCR i lik høyde midt på lerretet? Lage en falsk vegg og ha alt av elektronikk og høyttalere bak der?

Da får du muligens plass til et litt større lerret også.

Jeg ville ikke kjørt 7.1 i steden for presence (høydekanaler) foran. Min erfaring er at lydbildet foran blir såpass mye bedre med presence kanaler enn effekten 7.1 gir deg.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •