Uber Kino (byggetråd) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 179
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott. Ettersom jeg er såpass seint ute har jeg drøyd kjøp av projektor og jeg regner nok med at det tar noe mer tid ettersom jeg skrudde ei skrue på ei lekt i taket inn i en vannrør. Dette betyr ekstra arbeid og forsinkelse, men jeg skal legge mer bilder etterhvert.

Pål

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig når uhellet er ute. Det er viktig å ta seg god tid slik at arbeidet blir gjort ordentlig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, var ikke klar over at vannledningene lå like over gipsplatene akkurat der jeg satte skrua. Uansett, så var hovedkranen i nærheten og det ble ingen skade annet en at ytter rør må skjøtes og vannledning på trekkes på nytt. Jeg krysser fingrene for at det skal gå greit.

Pål

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppdatering på hva som har skjedd siden sist. Teppeflisene har nå blitt lagt. Testet de i går og jeg ble veldig fornøyd. Lyddøren er også montert. Måtte jo teste den også da, så vi fyrte opp stikksaga i rommet utenfor. Det bråkte ganske bra. Lukket døra og da var det bare så vidt jeg hørte noe susing. Med andre ord fungerer det veldig bra I morgen flytter vi inn, så da er det ikke lenge til byggingen av kinorommet begynner for alvor med montering av utstyr og slikt.

Fikk forresten tak i GT5 Collectors Edition i går, og da ble jeg så revet med at jeg like så godt kjøpte meg Playseat med seat slider og girboksholder G27 er jo umulig å oppdrive for tiden

Bilder kommer når jeg får ordnet Internett i huset

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens. Nå er det lenge siden jeg har oppdatert denne tråden. Grunnen er fordi jeg ikke har fått Internett hjemme, og da kun surfer på mobilen. Skal forsøke å besøke noen kjent med nett slik at jeg kan få lastet opp bilder av byggingen.

Til nå har jeg jobbet sikkert 50+ timer. Jeg er nesten helt ferdig med kassene i taket. Det som gjenstår her nå er å trekke de med molton samt montere spotter. Høyttalerne er montert og koblet opp, det samme er receiveren. Lerretet var skikkelig "pain in the ass" å montere alene. Brukte sikkert 5-6 timer på det. Det å strekke duken ga meg en liten betennelse i ene hånda. En ting er sikkert, skal ikke bytte duk med det første. Det ble den hvite duken jeg benyttet. Når jeg skulle montere Dreamscreen-stolene oppdaget jeg at det manglet hovedmodul på den ene stolen, så inntil jeg får hentet den så har jeg kun én sitteplass i kinoen. Så jeg bråmonterte opp Playseat slik at det var plass til to. Kinoen er ikke ferdig så det er kun når behovet for film er så stort at jeg ikke klarer å la være.

Har kommet så langt at jeg har sett tre filmer (Iron Man 2 og Hjemme Alene 1 og 2). Bilde på Epson TW5500 imponerer stort! Sykt bra bilde. Virkelig imponert over kvaliteten på denne. Panoreringer er silkemyke. Lyden i JBL 8340 veldig bra, med en dynamikk som er helt rå! Fungerer bra med subwooferen på 15". Har kjørt gjennom kalibrering på (YPAO) på receiveren, men ikke rukket å gjøre noen akustiske tiltak enda, men det kommer i løpet av kort tid.

Det neste jeg skal gjøre er å trekke molton. Kjøpte inn noen teipruller og stiftepistol i går. Skal forsøke etter beste evne å skaffe frem noen bilder.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en ny oppdatering nå (med bilder). Har omsider klart å få lastet opp bildene jeg har tatt under byggeprosessen. Når man er skikkelig i siget er fort gjort at man glemmer å ta bilder. Kan vel innrømme at det noen ganger her har gått en del timer mellom hver gang jeg tok noen bilder.

Hvis man ser på skissebildene i første tråd så har jeg endret litt underveis. Blant annet gikk jeg bort fra 9.1, og valgte heller å gå for 7.1 (i første omgang). Så da ble det ingen høyttalere nede ved gulvet, alle ble plassert høyt på veggen.

Nå kommer det en serie med bilder og litt kommentarer til hva jeg har gjort. Det første jeg startet med var å pakke ut DreamScreen-lerretet. Det var her det startet:

Etter å ha satt sammen rammen og skrudd fast hjørnefestene prøvde jeg ut lerretet på veggen.

Veggfestene ble skrudd fast med gipsskruer og det ble slik:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så gikk turen ut for å kjøpe materialer til å bygge kassene i taket. Planen var å ha en stor kasse i front som skulle gå like langt ned som høyttalerne var høye. Kassene på langsidene skulle være enkle og ikke så høye. Kassen bak skulle være lik høy som kassen i front, men uten frontplate.

Materialer på plass:

Frontkassen begyner å ta form. Konstruksjonen er slik at jeg festet en lang planke først i taket, deretter på veggen. "Pinnene" som går nedover er for å holde ytterenden av bunnen i kassene på plass. En enkel men veldig solid konstruksjon som er bygd for å holde mye mer last enn hva jeg kommer til å feste på kassen.

Så festet jeg bunnen til kassene:

Verktøyet:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foran lerretet, og på undersiden av kassen, skal jeg montere sceneteppe. Dette gjøres ved å montere gardinstang med justerbart feste rett over/foran lerretet. Siden jeg ikke fant noen fester som bygde nok ut (30 cm ca) så lagde tre klosser som jeg festet i bunnplaten slik:

Deretter monterte jeg på frontplate på kassen:

Slik ser det ut på undersiden:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, lenge siden jeg har vært innom her nå. Dette ser jo virkelig bra ut. Luxus å bruke møbelplater til nedforingene

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har det gått litt fort frem her. Kassen i bakkant er ferdig samt kassen på den ene siden:

Festet til projektoren er montert. Dette er av typen Chief Elite. Samme type som AVShop bruker i sin kino. Universalt oppheng uten rør. Anbefales! Veldig lett å justere slik at det passer til akkurat din projektor. De fire beina man ser på bilde kan justeres akkurat slik man ønsker slik at plata kan plasseres akkurat der man ønsker det.

Så er siste kasse ferdig montert. Da var det på tide å få opp høyttalerne. Veggfester til JBL 8340 var ikke lett å få tak i. Men Lydrommet, rett ved siden av Ringen Kino, hadde heldigvis syv stk liggende og vente på meg Det ble fem vanlige og to justerbare (for left/right i front som er vinklet mot sweetspot).

Receiveren pakkes opp, en Yamaha RX-V3067.

Subwooferen, en Tannoy Saturn 15"

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott kino Gleder meg til stolene er på plass for de ser så dæven deilige ut

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden høyttalerne har kommet opp og receiveren er klar for tilkobling er det på tide å få sammen lerretet. Med andre ord strekke duken på plass. Jeg hadde for noen uker siden montert et likt lerret, men i 2:35:1, hos en kompis. Vi var tre stk og det gikk ganske greit men tok tid. Alene var dette en veldig tung jobb. Jeg holdt på langt utover natta og den ene hånden min ble veldig vond etter å ha strukket til krampa tok meg. En liten betennelse i hånda var resultatet av slitet. Heldigvis fikk jeg alt på plass uten noen skade på selve duken

Kablingen til høyttalerne har begynt:

Endelig i gang med scenemolton. Så og si hele rommet skal trekkes med molton. Har 25 x 3 meter med molton liggende. Prøvde først å feste med dobbeltsidig teip, men fant ut at det ikke var nok hold i det. Spesielt akustikkplatene ga null hold. Testet ut teip fra Jernia og Clas Ohlson. Så jeg kjøpte inn stiftepistol og 1000 stifter istedet.

På bildene under her har jeg montert tre bassfeller på hver side. Disse er ca 60 cm høye, så det blir 180 cm helt opp.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Oi, lenge siden jeg har vært innom her nå. Dette ser jo virkelig bra ut. Luxus å bruke møbelplater til nedforingene
    Når jeg først var i gang så slo jeg til. Kjøpte egentlig inn altfor mye så har fortsatt litt liggende. Skal bygge opp rad to så trenger litt der.

Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Kjempeflott kino Gleder meg til stolene er på plass for de ser så
    dæven deilige ut
    Stolene er på plass nå. De ble dritbra Skal ta noen bilder av dem samt skrive litt om dem.

NB! Bildene jeg har tatt av byggingen er ikke all verden. Har ikke brukt så mye tid på å få de fine. De er kun for å dokumentere. Når alt er ferdig skal jeg ta noen bra bilder

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig bra byggetråd med god framdrift! Gøy å lese!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette, men jeg stusser litt på hvor nært gulvet du får lerretet. Så langt jeg kan se er det ikke et akustisk lerret, så hvor skal du ha senteren?

Projektorfestet (og projektoren) ditt er det samme som jeg har, og jeg kan istemme anbefalingen. Jeg ser at du har plassert de 4 armene asymmetrisk, noen spesiell grunn for det? Hos meg ble de omtrent som en litt klemt 'X', der alle 4 armene nesten møtes på midten. Jeg fant da et nesten 100% balansepunkt, så jeg gikk for det. I tillegg gir dette den største anleggsflaten for hver arm mot hullplaten, selv om forskjellene blir nokså marginale.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt spent på hvordan det ville være å lerretet så nærme gulvet. Det er tross alt 265 cm bredt og 149 cm høyt. Når jeg sitter i stolen og ser rett frem så ser jeg akkurat rett på midten av lerretet (vertikalt). Synes dette ble helt perfekt. Jeg målte opp nøye i forkant. Det er ikke med på bildene, men jeg målte og tegnet på veggene før jeg begynte å skru fast plankene. Så alt er nøye planlagt mtp fronten. Siden høyttalerne jeg benytter er vinklet nedover, anbefales de montering høyt på veggen. Ser du på bildene har jeg LCR plassert over lerretet.

Grunnen til at armene er slik de er, kommer av at platen som alt er festet i kun er 22 cm dyp (hvis jeg husker rett). Hvis jeg skulle festet armene som en X ville feste kommet for langt ut, derfor måtte jeg justere slik at festet ikke er midt på projektoren, men litt bakpå. Dette ble en kjapp løsning, og jeg er ikke helt fornøyd. Så jeg skal montere ned feste og PJ når jeg skal kle bakveggen med molton. Skal gjøre litt om bak der.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Ser du på bildene har jeg LCR plassert over lerretet.
    Oops, my bad. Det var da veldig så blind jeg skulle være. Senteren din var jo ikke akkurat usynlig på bildene heller...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort Når jeg ser film er det bare så vidt jeg kan se høyttalerne. Det blir veldig mørkt med molton, veldig mørkt! Jeg har i utgangspunktet valgt en maling på veggene som skal være veldig bra for kinorom, det er Jotun sin Pure Color med matthetsgrad 01. Når jeg plasserte molton ved siden av denne var det som natt og dag.

En annen ting som virkelig gjorde utslag var akustikkplatene. Absorbsjonsplatene jeg nå har montert på sidene i front (førsterefleksjon) suger til seg mye lyd. Når man nå kommer inn i rommet kjennes det ganske "dødt ut". Overraskende hvor mye effekt bare noen få plater gjorde.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dag må du filme når en film er i action.. er spent på å høre hvordan slike høytalere høres ut i en hjemmekino :-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lage et videoklipp når jeg er ferdig, men det vil neppe fortelle hvordan lydopplevelsen er. Kan fortelle at med syv slike høyttalere i et såpass lite rom som dette blir veldig massivt. Lyddemping er et must, ellers blir det bare kaos. De er ganske spisse så man trenger en stor sub, mulig enda bedre å supplere med en litt mindre sub i tillegg.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •