Uber Kino (byggetråd) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 179
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Hyggelig at dere følger med på tråden min

Er veldig spent på den fargen. Kun sett en liten fargeprøve hos Byggmaker. Maleren skulle begynne med sparkling av huset neste uke, og innen en uke skulle de være ferdig med sparkling og maling, så blir veldig spennende å se i slutten av oktober

Jeg har ingen annen dokumentasjon enn at byggeleder anbefalte denne løsningen nettopp fordi han har gjort det slik hjemme hos seg selv og sa det ble veldig bra. Jeg vil tro det er brukt samme lydbøyler i taket også, uten at jeg er 100 % sikker på det. Han virket såpass overbevisende at jeg tvilte ikke på den løsningen. Veldig spent på å teste ut hvor mye dette demper når de får montert lyddøren (demper 35 db).
    Har også brukt lydbøyler på vegg, men hos meg bare på den bakre veggen (dobbelvegg, den med skyvedøra) Tror det ble bygd slik (Over et halvt år siden den ble bygd, husker ikke så godt lenger ):

Fra kino mot teknisk rom og gang:
    gips,GG,gips,4" stendervegg med glava,lydbøyle ved tak & gulv(30mm mellomrom), 6"stendervegg med glava, gips, GG, gips, GG, MDF panel.
    Håper også dette skal virke greit hos meg, vi får se når alle 6 subbene er på plass!

Jeg brukte lydbøyler på denne veggen fordi den ikke er i berøring med noen andre vegger bortsett fra 6 stk lydbøyler.

Edit: Glemte ett GG-lag!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske tykk vegg du får inn til kinoen da. Hvor mye tror du det vil dempe hos deg?

Veldig spennende prosjekt du har på gang

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen ble tykk, ja...:-D Men lengden på (det ferdige) rommet er nesten 6,6m, og da har man mye nok plass å boltre seg på...

Vet ikke hvor mye bakveggen vil dempe, men håper den vil dempe bra nok. I mitt tilfelle er det bra nok hvis det blir mulig å gjennomføre en normal samtale uten å skrike til hverandre i det tekniske rommet bak kinoen/trapperommet, mens lydvolumet i kinoen er 115dB (som jo heller ikke er høyt...)

Men lyden fra subbene, spesielt de lave frekvensene, er det jo ikke mulig å gjøre mye med. Da møtte vi ha støpt 20 cm betongvegger/tak og bygd rom i rommet. Jeg kunne nok ha bygget et slikt tilbygg, og brukt vanlig kledning utenpå (for at det ikke skulle se ut som en betongbunker), men det ble for dyrt for mitt budsjett.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6,6 meter hørtes veldig bra ut. Skulle ønske jeg hadde så stor plass også, men men blir nok fornøyd uansett

De lave frekvensene er ikke lette å stoppe nei. Det blir fort veldig dyrt om man skal isolere de laveste frekvensene.

En liten oppdatering på rommet nå:
    Venter på at malerne skal sparkle og male rommet. De skulle begynne denne uken, men når jeg var innom huset tidligere i dag var det ingen tegn til at de har begynt. Tok en tur innom AVShop på vei hjem fra tomta for å høre om leveringstiden på diverse komponenter. Blir vel ikke så lenge til før jeg går til innkjøp av projektor, receiver, lerret, scenemolton, kalibrering, kabler og annet utstyr. Kun 36 dager igjen til overtagelse av huset

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg vært på Lefdal og handlet meg varmepumpe. Det ble Mitsubishi sin Kirigamine-serie. De kjører et knalltilbud på denne i dag. 12.995,- mot 17.995,- til vanlig. Veiledende pris på denne herligheten er på 22.900,-.

Mer info her:
    FD-Heat Kirigamine 6,3

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort unna storhandelen før jul. Så og si alt utstyr til kinoen er nå bestilt. Gleder meg som en liten unge til å pakke opp alt

25. november flytter vi inn i det nye huset. Har fått streng beskjed av frua at all flytting og mesteparten av nye ting skal monteres og gjøres ferdig før jeg kan få begynne på kinoen. Men jeg tar nå ut tre uker ferie fra flyttedato så regner med å få begynt helt i slutten av november eller starten av desember.

Så, over til det som er spennende. Utstyrslisten har ikke vært 100 % spikret tidligere, men i går tok jeg siste avgjørelse på alle komponentene.

Projektor ble Epson TW-5500 proffkalibrert (full)

Takfeste til projektoren ble Chief MFG RPA Elite

Receiver ble Yamaha RX-V3067 7.2 (11.2)

Lerret ble DreamScreen ProCurve 16:9 265 cm 120" (buet). Her vil jeg lage en maskeringsløsning for 2.35:1-filmer

Subwooferen trenger kalibrering, så valget havnet på DSpeaker Anti Mode 8033C

Akustikkplater til kinoen blir en pakke fra Auralex som heter Roominator Kit Pro Plus Charcoal. Denne består av 36 stk absorbsjonsplater, 12 stk bassfeller og 8 stk diffusjonsplater.

Stolene på første rad blir to stk DreamScreen CineSeat ProMotor (skinn)

Sånn, da skulle det meste av komponenter være på plass. Fra før har jeg JBL 8340 (høyttalere), Tannoy Saturn Sub 15" (subwoofer), Philips BDP9500 (Blu-ray-spiller med justering av undertekst), treseter skinnsofa til rad 2 (Vancouver fra Skeidar), Logitech Harmony 1100 (universal fjernkontroll) og iPad (vet ikke helt hvilken nytte denne kommer til å få i kinoen foreløpig).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja! Her var det mye bra komponenter fra de øverste hyllene! Likte spesielt godt projektor og lerretsvalget ditt! Dette blir sikkert helt kanonbra...kjenner litt misunnelse nå. Det blir en stund til før jeg kan ta slike valg, kinoen er jo bare halvbygget hos meg...
    Men en fordel jeg får er at det muligens vil dukke opp en masse spennende 3D-projektorer i vinter, og da blir antakelig prisen dumpet en smule utover våren på eksisterende projektorer i premiumsegmentet!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt supre produkter du har valgt deg. Langt fra noe budsjett greier
    Jeg har selv lerret med manuell maskering, men det er ikke kurvet.
    Veldig spent på hvordan du kommer til å løse den oppgaven.

Mitt tips er uansett: Kraftige magneter fra Clas Ohlson og scenemolton.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Se det ja! Her var det mye bra komponenter fra de øverste hyllene! Likte spesielt godt projektor og lerretsvalget ditt! Dette blir sikkert helt kanonbra...kjenner litt misunnelse nå. Det blir en stund til før jeg kan ta slike valg, kinoen er jo bare halvbygget hos meg...
    Men en fordel jeg får er at det muligens vil dukke opp en masse spennende 3D-projektorer i vinter, og da blir antakelig prisen dumpet en smule utover våren på eksisterende projektorer i premiumsegmentet!
    Ja, er veldig fornøyd med valg av komponenter. De aller fleste har vært spikret en stund. Det var vel kun receiveren jeg var usikker på og derfor ventet til det hadde kommet noen flere tester. Havnet på Yamaha som jeg føler er et "safe bet". Projektoren blir proffkalibrert (full) av Gorm hos AVShop. Da valgte jeg optimalt sortnivå beregnet for den grå duken etter å ha lest anbefalinger her på forumet.

Sony kommer med 3D neste uke og JVC i slutten av året eller på nyåret. Ellers planlegger Mitsubishi en litt lenger ut i 2011. Panasonic har jeg ikke hørt fra angående 3D. Men det kan virke som om 3D kommer til å koste en del om du vil være med på bølgen allerede nå. Skal det bli billige 3D-projektorer så må vel kanskje BenQ komme på banen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Helt supre produkter du har valgt deg. Langt fra noe budsjett greier
    Jeg har selv lerret med manuell maskering, men det er ikke kurvet.
    Veldig spent på hvordan du kommer til å løse den oppgaven.

Mitt tips er uansett: Kraftige magneter fra Clas Ohlson og scenemolton.
    Når man bygger nytt hus så kan man like gjerne slå til litt på hjemmekinobudsjettet også

Har bestilt godt med scenemolton, sånn at jeg ikke skal gå tom. Magneter + scenemolton er med i planen min. Jeg har lenge tegnet og studert hvordan jeg skal klare å maskere et buet lerret. Det var en periode hvor jeg sterkt vurderte rett lerret. Skal dokumentere godt med bilder når jeg setter i gang med maskeringen

Btw...den magneten du har brukt. Sitter den veldig godt slik at det er litt hardt å flytte på selve rammen som maskerer eller sitter den akkurat passe? Ser du har brukt 30 kg magnet.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskeringen består av:
    Horisontal: 2 rammer at tynt stål, med magneter festet på baksiden.
    Vertikal: 2 "lister" med 90gr vinkel på, laget av stål.

De vertikale listene er trukket med scenemolton (limt på)

Magnetene sitter godt, må "ta i litt" får å få dem til å "løsne" i det de skal flyttes opp/ned, men deretter glir de rimelig lett på molton´en.

Jeg festet magneten med lim til de horisontale rammene.

Det som kan bli en utfordring, er at rammene til lerretet ditt nok er i aluminium.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir en utfordring. Derfor tenker jeg å lage noe "utenfor" lerretet på begge sider som den kan festes i. Selve maskeringen behøver samme bue som lerretet har, derfor tenker jeg skjære til isopor utenpå en tynn jern-/plastikkplate.

Så veldig bra ut den løsningen du har lagd. Den virker veldig solid, og det er jo viktig. Irriterende hvis den plutselig faller/sklir ned på ene siden.

Heldigvis har jeg Clas Ohlson og Byggmaker like ved der jeg bygger

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen hos meg er tilfredstillende. Den kunne nok blitt enda bedre, men det fungerer greit.

Hva med å knekke 2 lister (Stål), som du kan legge inn mot bildet på sidene?
    Denne kan jo festes i lerretsrammen.

Når det gjelder den vertikale kan jo også denne lages i en tynn stålplate med buet kant (mot lerret) som trekkes med molton.
    2 magneter på hver side av hver av maskeringene skulle vel gjøre jobben.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge løsningen fungerer bra nok er jeg fornøyd. Viktig at maskeringen holder seg i samme posisjon i flere timer og at den er lett å justere/flytte på. Det blir mer idemyldring når jeg skal starte på byggingen. Tipper at jeg kommer i gang med maskingering i midten av desember. Kommer nok til å rappe et par triks fra din løsning

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en tur innom huset i dag og da fikk jeg snakket litt med maleren. Han holdt nå på med første strøk i kinorommet med Jotun Pure Color sin dyp mocca supermatt 01. Siden det er mørkt og grått ute om dagen, og ganske mørkt inne i huset så måtte jeg bruke blits og lang lukkertid for å få frem fargen godt.

Her er noen bilder av slik det ser ut i dag:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    I dag har jeg vært på Lefdal og handlet meg varmepumpe. Det ble Mitsubishi sin Kirigamine-serie. De kjører et knalltilbud på denne i dag. 12.995,- mot 17.995,- til vanlig. Veiledende pris på denne herligheten er på 22.900,-.

Mer info her:
    FD-Heat Kirigamine 6,3
    Godt valg når det gjelder varmepumpe...
    bare noe dritt du har lagt kontakten til varmepumpa inne, denne pumpa skal nemlig ha strømmen sin inn på utedelen..hehe
    Hva kommer i tillegg på den prisen hos Lefdal? å hva kommer evt montering på?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossyboy
    Godt valg når det gjelder varmepumpe...
    bare noe dritt du har lagt kontakten til varmepumpa inne, denne pumpa skal nemlig ha strømmen sin inn på utedelen..hehe
    Hva kommer i tillegg på den prisen hos Lefdal? å hva kommer evt montering på?
    Jeg hadde ikke bestemt meg for hvilken varmepumpe jeg skulle kjøpe når jeg bestemte hvor kontakten skulle være, derfor ble det sånn. Tenkte at det uansett var greit å ha kontakten på innsiden så ikke hvem som helst kunne dratt den ut.

Er montering som kommer i tillegg på den prisen. Selger visste ikke nøyaktig pris på montering, men regnet med ca 1500,-. Får SMS når pumpa kommer inn på lager, og da skulle jeg ta kontakt for pris på montering. Skal si fra når den tid kommer

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en telefon fra Gorm på fredagen om at han holdt på med kalibrering av projektoren min. Endte med at den ble kalibrert til både øko og high (modus) siden jeg skulle ha 120".

Var en tur hos AVShop i dag og hentet noe av utstyret jeg har bestilt. Epson TW-5500, Yamaha RX-V3067, subwooferkalibreringen samt tre store esker med akustikkplater fra Auralex.

Var meningen at jeg skulle hente Dreamscreen-stolene også i dag, men eskene var så store at det ga jeg opp rimelig fort. Tar det neste gang når jeg får med en kompis som har STOR bil

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd, ser du har kjøpt samme lerret som jeg har kjøpt. Dog har du kommet litt lenger en meg. Jeg skal i gang med å plate veggene og har hele kjelleren dermed blir fremgangen i kinoen ikke så hurtig. Hører gjerne mer hvordan du griper fatt i dempingen og plassering.

mvh
    Pål

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg si at du har gjort et bra valg mtp lerret hehe Skal hente det om ca en uke, gleder meg virkelig til å montere det. Monterte et lignende for et par uker siden, og trodde et øyeblikk at duken skulle ryke fordi det ble så stramt, men den utvider seg heldigvis nok til at man får festet det godt i alle plugger.

Har snakket litt med guruene her på forumet angående plassering av akustikkplater, så har fått noen gode tips på hva som er "best practice". Skal dokumentere godt når jeg setter i gang med det. Overtar huset på torsdag, så da er vi snart i gang

Lykke til med byggingen din!

Oppdatering
    Har ikke så mange nye bilder å komme med siden kjøkkenet har vært lagret inne på kinorommet siste ukene. Det som gjenstår av arbeid før jeg begynner er legging av teppefliser samt at elektrikker skal få byttet stikkontaktene fra hvite til sorte. Det går jo ikke an å ha hvite stikkontakter på et kinorom som skal være helt mørkt.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •