Uber Kino (byggetråd) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 179
    Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dette ser jo flott og stilrent ut på skissen.

Er allikevel skeptisk til den plassering du har indikert når det gjelder plassering av høyttalerne. Du har plassert dem på de værst (teoretisk) tenkte plassene når det gjelder stående bølger. Hvorvidt dette vil forringe lydkvaliteten, bør du undersøke nærmere før du sanksjonerer plasseringen.

At du har valgt like høyttalere over alt, virker imidlertid særdeles lurt. Lykke til.
    Er det høyttalerne i hjørnene foran du tenker på? Tegningen er litt feil her, fordi de skal bli montert i hjørnet med 45 graders vinkling mot sweetspot. De to på bakveggen vil enten bli montert i hjørnet eller trukket litt lenger "innover". Jeg skal prøve å lage en ny tegning på hvordan jeg har tenkt.

Sitat Opprinnelig postet av penol
    Er også skeptisk til passeringen av LCR. Har du ikke mulighet til å gå for lydtransparent lerret og plassere LCR i lik høyde midt på lerretet? Lage en falsk vegg og ha alt av elektronikk og høyttalere bak der?

Da får du muligens plass til et litt større lerret også.

Jeg ville ikke kjørt 7.1 i steden for presence (høydekanaler) foran. Min erfaring er at lydbildet foran blir såpass mye bedre med presence kanaler enn effekten 7.1 gir deg.
    Jeg har valgt å ikke bruke lydtransparent lerret på falsk vegg pga rommets lengde. Hvis jeg reduserer lengden noe mer nå må jeg gå ned i bildestørrelse, avstanden er allerede kritisk. Hadde rommet vært lenger hadde jeg gått for den løsningen du nevner.

Takk for erfaring med presence

Siden flere nevner plasseringen av LCR her, så vurderer jeg nå å flytte centerhøyttaleren til under lerretet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er klokt å ha LCR i samme høyde, ellers blir det bare krøll med høydekanalene.

Men mer som et spørsmål fremfor en påstand:
    vil ikke høydekanalene være "dumme", dvs. de vil plassere lydbildet mellom LCR og høydekanaler uten å ta hensyn til hvor de er plassert? Så hvis man setter de omvendt slik det er planlagt her, vil ikke høydekanalene (eller lavkanalene blir det jo) fungere slik at de plasserer lydbildet mot midten av lerretet uansett?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til Tols1:

Jo i situasjoner som skal sentrere lydbildet vil jeg tro det går bra. Eksempler er dialog eller ting som kommer rett mot deg.

Men hva når kamera ser oppover en høy mur, et fly flyr mot deg og over hodet ditt osv. Da vil det bli sendt lyd i presence kanalene som flytter lyden motsatt vei av det som er tenkt. Dette er bare synsing fra min side, men det virker ihvertfall logisk for meg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Svar til Tols1:

Jo i situasjoner som skal sentrere lydbildet vil jeg tro det går bra. Eksempler er dialog eller ting som kommer rett mot deg.

Men hva når kamera ser oppover en høy mur, et fly flyr mot deg og over hodet ditt osv. Da vil det bli sendt lyd i presence kanalene som flytter lyden motsatt vei av det som er tenkt. Dette er bare synsing fra min side, men det virker ihvertfall logisk for meg.
    Hmmnnjoo, men er denne høydefunksjonen såpass intelligent at den analyserer bildet og sjekker om flyene kommer ovenfra eller om lyden kommer fra toppen av en mur eller liknende? Jeg vet ikke heller altså, men jeg tror liksom at denne høydefunksjonen er "dummere" enn som så.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdatert skissene i første post nå. Plassert LCR nedenfor lerretet istedenfor ovenfor, slik at høydekanalene får "riktig" plassering. Har vinklet fire fronthøyttalerne (venstre, høyde venstre, høyre og høyde høyre) inn mot sweetspot. Disse vil monteres med justerbar vinkling (sweetspot vil bli litt lenger bak i rommet enn hva skissene viser nå. Den andre forandringen er at bakhøyttalerne er flyttet fra hjørne i bakveggen og lenger inn på veggen (altså nærmere hverandre).

Så over til et nytt spørsmål. JBL 8340 har et spesielt design hvor høyttaleren i utgangspunktet er vinklet nedover. Vil det være noen lydmessig forskjell om jeg monterer høyttaleren opp-ned? Vil det by noen av de samme problemene som å plassere høydekanalene under LCR? Altså at lydbilde ikke blir korrekt. Eller vil det ikke ha noen effekt?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom huset for noen dager siden og tok noen nye bilder. Fått tilbud på lydisolering av rommet samt lyddør. Det ble jammen ikke billig, men får håpe det blir like bra som forventningene

Gipsplatene har kommet

Rockwool-isolasjon

Serverrom hvor blant annet filserver skal stå

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette kommer til å bli en knall kino gleder meg til å teste den, og du får si ifra hvis du trenger hjelp med noe er ikke langt unna

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder av byggingen. Ikke skjedd så veldig mye siden sist, men noen nye rør har blitt trukket. Ventilasjonen har kommet på plass og noen gipsplater har funnet veien opp på veggen. Om ikke lenge begynner snekkerne på lydisoleringen med et såkalt rom-i-rom.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m_bergsprekken
    Tror dette kommer til å bli en knall kino gleder meg til å teste den, og du får si ifra hvis du trenger hjelp med noe er ikke langt unna
    Trenger garantert litt hjelp når jeg begynner å bygge selv sånn i starten av desember, så da får du komme på besøk. Bare hyggelig det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ulempe med rommet er at det er to vinduer på den ene langveggen. Disse måtte være der for at vi skulle få godkjent hustegningen.
    har samme problem i min kino med et vindu som er uønsket, men ikke så uønsket at jeg kan fjerne det.
    Min tanke er å lage en "plugg" med rockwool akustiske plater i en ramme tilpasset vinduskarmen, så trekke hele greia med svart molton.
    har i grunn ikke funnet noe bedre løsning en det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme løsning som jeg også tenker at jeg skal bruke. Det vil jo både dempe lyden ut gjennom vindu samt hindre at noe lys kommer inn gjennom vinduet.

Var en ny tur på tomta forrige dagen, og da hadde snekkerne begynt på lydisoleringen. Et lag med gips var lagt på veggene, og utenpå der var det montert lydbøyler. Uheldigvis for min del jobbet de ikke akkurat når jeg var der, så døren var låst, og jeg måtte titte gjennom vinduene i huset. Skal ta en tur tilbake i dag etter jobb for å se om jeg kan komme inn og få tatt noen bilder.

Nå er det bare 59 dager igjen til overtakelse. Og snart må jeg begynne å handle inn de siste komponentene til hjemmekinoen. Det jeg har vært mest usikker på til nå er hvilken receiver jeg skal gå for. Har nå nesten bestemt meg for å velge Yamaha RX-V3067 siden jeg fra før har vært veldig fornøyd med Yamaha og at jeg tror de vil låte bra sammen med JBL 8340.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også brukt løsningen med å plugge igjen vinduet med 50 mm akustikkplate. Lagde den akkurat så stor at den måtte trykkes litt fast inni karmen, og stiftet på en bitteliten bit av den myke siden på en borrelås som en hempe slik at man fikk dratt rammen ut av karmen.

Men vær OBS: det blir kondens dersom man ikke åpner luftespalten på vinduet. Jeg hadde den ene luftespalten åpen og den andre lukket, og på vinduet med lukket spalte ble det kondens.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt tips, det skal jeg huske på

Har i de siste dagene tenkt mye på hva jeg skal gjøre med vinduene. En idé jeg har tenkt litt på er å kle karmene med scenemolton. Feste en akustisk plate nesten inntil vinudsglasset slik at det ikke får noe kontakt direkte med glasset. På denne måten kan jeg bruke Vinduskarmen som en hylle siden den er ganske dyp. Her kunne jeg plassert diverse filmeffekter og samleutgaver. Har i lang tid irritert meg over at dette rommet måtte ha vinduer, men nå plutselig føles det ut som om disse vinduene ikke blir så ille likevel

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur på tomta i går for å titte. Når jeg skulle gå ut av bilen oppdaget jeg at jeg hadde glemt fotokamera hjemme Siden det var midt i rushtiden orket jeg ikke å kjøre tilbake for å hente kamera.

Det som er gjort nå er at rommet har blitt lydisolert i form av først et lag med rockwool, deretter gipslag og så lydbøyler med rockwool og så to lag med gips utenpå der igjen. Nå begynner rommet virkelig å ta form, og det føltes helt uvirkelig å stå inne i rommet i går Målte opp rommet og da endte jeg opp med 400 x 370 cm (krympet noen cm pga rom-i-rom).

Har også laget meg et nytt forslag på frontveggen. I dette forslaget har jeg valgt å gå for et 7.1-system. Det vil si at frontveggen vil kun bestå av LCR. Jeg er i skrivende stund usikker på hvor bredt lerret jeg skal gå for. 230 eller 265 cm. Eventuelt noe midt mellom vil da bety at jeg går for 265 men lager en permanent maskeringsløsning.

Her kan dere se hvordan jeg har tenkt med (ved hjelp av JavaScript kan du velge størrelsen på lerretet og se hvordan det blir):
    Screen width

Mens jeg var inne på det, så lagde jeg like så godt en som viser forskjellene på 4:3, 16:9 og 2,35:1:
    Aspect Ratio

PS! Når jeg ser størrelsen på 4:3 tenker jeg tilbake til "gamledager" og lurer på hvordan vi klarte å se film i det formatet der...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny oppdatering med nye bilder nå.

Egen kurs lagt opp til varmepumpe

Strømuttak, nettverkskonktakt og antenneuttak for TV-signal

Sett fra frontveggen. Her kan man se ventilasjonslukene i taket (tilluft og avtrekk)

Gips - delevegg - gips - lydbøyler med rockwool - gips - gips

Her ser man vinduene og bakveggen

I tillegg har jeg bestemt meg for å prøve ut Lady Pure Color sin farge "dyp mocca" på vegger og tak.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må hive meg på de andre her; Dette er ett utrolig spennende prosjekt som jeg helt klart skal følge videre. Lykke til!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen den fargen der.....

Blir intressant å høre hva alle disse gips platene og lydbøylene gjør for lyddempingen.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen med lydbøyler på vegg er litt artig, men har du noen dokumentasjon på hvordan det vil fungere? Er det vanlige lydbøyler beregnet for himling? Disse er jo laget for å ha en viss belastning på seg (~20kg?) som de får av tyngden på himlingen. I en vegg blir det jo litt annerledes, skulle en tro.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at dere følger med på tråden min

Er veldig spent på den fargen. Kun sett en liten fargeprøve hos Byggmaker. Maleren skulle begynne med sparkling av huset neste uke, og innen en uke skulle de være ferdig med sparkling og maling, så blir veldig spennende å se i slutten av oktober

Jeg har ingen annen dokumentasjon enn at byggeleder anbefalte denne løsningen nettopp fordi han har gjort det slik hjemme hos seg selv og sa det ble veldig bra. Jeg vil tro det er brukt samme lydbøyler i taket også, uten at jeg er 100 % sikker på det. Han virket såpass overbevisende at jeg tvilte ikke på den løsningen. Veldig spent på å teste ut hvor mye dette demper når de får montert lyddøren (demper 35 db).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur på Teppeabo i dag for å se på teppefliser til kinoen. Fant noen til 228 kr pr kvm som jeg likte og som heter Lima 99 black. Dette var de mørkeste (sort) de hadde. Rommet vil få sort scenemolton på vegger og tak.

Til de som har helsorte kinorom (batcave), blir det veldig mørkt om man velger sort teppe også?

Her er bilde av den sorte teppeflisen jeg fant:

Mer info her:
    Lima teppefliser

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •