Innspill til Garasjeloft

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill til Garasjeloft

Hei,

Har akkurat spikra ferdig elementgarasjen min fra Grimstad Garasjene og er temmelig fornøyd med resultatet.

Som så mange andre her inne så er garasjen eneste stedet i vårt hjem som jeg får lov å gjøre stort sett hva jeg vil :-)

Garasjeloftet har jeg ikke gjort noe med enda bortsett fra å legge spon-plater på gulvet og handlet inn en del panel til å ha på veggene. Har lagt 20cm glava og plast i gulvet mellom sponplatene og OSB-plate som utgjør taket nede i garasjen.

Jeg er ikke noen (google)sketch-artist men har lagt ved en ca-tegning av garasjeloftet lenger nede. Det er utvendig trapp inn til dør i bakkant.

Høyden er 2.20 i midten. Rommet er ca 5m*5m + kvisten som er 2,40x1 ca.

Jeg har lest hele Kokken sin tråd (med stor misunnelse) og det blir nok aldri så bra som han sitt loft.

Det jeg lurer på er:

Hvordan ville dere ha innredet dette? Jeg har prosjektor og lerret, men jeg er også åpen for tanken å bytte dette ut med en tv. Budsjettet er ikke ubegrenset så noe voldsom lydisolering osv blir nok ikke aktuelt. Det er heller ikke så fryktelig nøye siden det er ca hundre meter til nærmeste nabo.

Teknisk sett kjører jeg en HTPC i huset med med mediacenter,tvsource og et par terratec dvb-s kort. Tenkte å bare kjøre XBOXen i garasjen som extender og legge over en gigabits forbindelse med cat6 til en switch i garasjen.

Tommy

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Tommylad og velkommen inn i garasjeloft-klanen 8).

Ser at du har tålmodighet nok til å lese deg gjennom min tråd, og da har du nok tålmodighet nok til å planlegge og gjennomføre en god jobb hos deg også ;-). En annen garasjeloft-tråd som kan by på inspirasjon er bergli sin.

Innredningsmessig: Hvor mange har du tenkt å ha på kinovisning til daglig og max. Tenker du litt egoistisk så kan du ha mye tumleplass for 2 men må planlegge i detalj dersom du skal ha inn to sitterader.

Sett litt egoistisk, dvs 2 seter, da hadde jeg vært fristet til å sette en liten sofa inn med ryggen mot kvisten, deretter bygget ned skråveggen (med en ramme) tvers overfor kvisten slik at jeg kunne montere et lerret der. Da vil oppnå å ha en god midtgang til å gå rundt i - det å bevege seg på sidene i et skråtaksrom er ikke alltid like behagelig. Elektronikk kan du ha på en av sideveggene sammen med filmsamling.

Hvor stort lerret har du (med tanke på gjenbruksmulighet)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Leste gjennom tråden din og lurte litt på den plasten du skrev om. Om denne ligger etasje skilleren må denne fjernes da det blir varme rom både over og under denne. Om den ikke blir fjernet vill det dannes råte rimelig raskt etasje skilleren. Men det kan jo hende jeg missforstod deg. Lykke til med fremtidig bygging. Blir artig å følge denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Liker godt ideen om å plassere lerretet på en nedbygd skråvegg. Må absolutt vurderes. Tenker og at to stoler holder. Har sett på de her amerikanske som Zocral har anbefalt i møbelforumet.

Anyway, lerretet er på 130x220. Se bilde under, og prosjektoren er en HD-Ready Hitachi.

Idag har jeg en slags hjemmekino inne i huset. Jeg gjorde alt riktig når vi bygde ifjor og la lyd og bilde og hdmi og alt i veggene og pene keystone jacks her og der.. Problemet er bare at siden hjemmekinoen (eller loftstua) grenser til barnerom så har jeg til dags dato ikke sett så mye som en fotballkamp der :-(

-> Men nå blir det jo andre boller :-)

Skal bruke god tid på det her, så sender dere oppdateringer med bilder så fort jeg har noe nytt. Nå skal jeg ut og måle litt!

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei. Leste gjennom tråden din og lurte litt på den plasten du skrev om. Om denne ligger etasje skilleren må denne fjernes da det blir varme rom både over og under denne. Om den ikke blir fjernet vill det dannes råte rimelig raskt etasje skilleren. Men det kan jo hende jeg missforstod deg. Lykke til med fremtidig bygging. Blir artig å følge denne tråden.

Var ikke helt med på dette. Det er altså en kald, uisolert vanlig garasje under og så har jeg jeg da i takstolene,nedenfra og opp, OSB-plater, plast, glava og så sponplater (som utgjør gulvet i toppetasjen). Er ikke det ok ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dette, missforstod jeg. Trodde du hadde oppvarmet nede også. Da høres det veldig riktig ut. Ny bad.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært oppe og målt litt.

Jeg kommer til å gå for Kokken sitt forslag med sofa i kvisten og bygge vegg/ramme i skråveggen rett over. Kommer til å bygge veggen tett med en sånn kott-dør på ene siden så jeg kan stæsje vekk litt ting inni der.

Kvisten er jo 2.40, så veggen ovenfor blir også 2.40 og ca 1.55 høy. Avstanden fra sofa til lerret blir på ca 3.10m. Tror dermed at eksisterende lerret blir altfor stort..iallefall siden jeg har tenkt å klemme noen fronthøytalere også foran den veggen.

Noen som har noen formening om ideell størrelse på lerretet med 3 meters avstand ? Surround bak høytalere blir nok omtrent rett bak sofaen.

Legger med noen bilder av hvordan det så ut der igår kveld.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noenlunde samme lerretstørrelse som deg og veldig lik avstand. Passer bra for meg, kunne faktisk gjerne hatt større ;-). Men så har jeg også full-HD projektor og kan komme nærmere bildet uten å se pixelering enn ved en HD-ready projektor. Men en joker er om kastavstand og offset passer med projektoren din. Der er det noen strategiske mål som bør sjekkes.

Hvor langt ut i rommet blir den rammen du har skrudd opp? Litt vanskelig å si ut fra bildene. Husk også at du bør ha litt avstand fra bakvegg og sofarygg.

Jeg ville også vurdert på å bruke dette kottet bak lerretet som et teknisk rom for elektronikken. Kjøling må i så fall vurderes.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe mer i kinoen eller? venter spent på nye bilder! :wink:

stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering - Endelig :-)

Hei,

Da er det faktisk allerede gått månedsvis siden sist jeg skreiv noe her. Det skyldes egentlig først og fremst at det kom andre prioriteringer som gjorde at kinoen måtte vike sånn rent budsjettmessig en stund. IKEA kom blant annet til Kristiansand..

Anyway.. Panel ble kjøpt inn forrige uke og ikveld var panelingen ferdig. Har lagt ved bilder. Det ble et lite rom med en kott-dør bak lerretet. Har lagt flere 20 mm rør ned dit for høytalerkabler og hdmi (dersom jeg skulle bytte ut lerret med TV etterhvert)

Spotter blir montert senere denne uka. Skal ha fem langs mønen og tre ut til kvisten. Skal bruke sånne lavspenningsgrier som ikke trenger boks og ikke genererer noe særlig varme. Er visst skummelt med spotter på loft.

Har kjøpt meg B&W front og senterhøytaler. Skal bruke noen Dyna-ettellerannet som surround back foreløpig. Subwoofer må kjøpes etterhvert.. kommer til å begynne med en Eltax jeg har stående. Høytalerne er altså litt sånn så som så.. Skal kjøpe en ordentlig receiver though.. RX-V1067 skal bestilles.

Men men...først skal følgende gjøres:

- Listeverk kjøpes inn og legges
    - Kvistlakk
    - Male (tror det blir kaffe-latte)
    - Legge teppe.

Så begynner vi å snakke..

More to come :-) Legger ved bilder fra ikveld...

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Da er grunning og mestparten av listverk ferdig. Gjenstår gulvlister (som kommer på når teppet er lagt) samt lister (utforing) rundt vinduer.

Idag skal det males, ble "Soft Grey". Satser på det blir greit.

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Ser ut som du er iferd med å få til et flott "lekerom" på loftet du også

Anbefaler deg å legge ut bildene på f.eks Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket og heller linke dem inn her, så er det lettere å lese igjennom tråden din, er mer tungvint når en må klikke seg inn på ett og ett bilde og vi er jo late vettu

Lykke til videre i byggingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Da avslutter jeg denne byggeloggen. Har lagt ut det (foreløpige) ferdige resultatet på:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Tommylad

mvh
    Tommy

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med ferdig rom!!
    Det ble jo kjempe fint!

Hvor stort er lerretet dit?

Godt og se at det er flere som bruker garasje loftet til noe fornuftig!

Hvordan er det med utvendig støy når du drar på litt a? jeg driver jo og lager noe tilsvarende selv, så derfor så er det jo greit og vite hvordan ett "vanlig" rom demper lyden ut..

Stian

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0