Stylus sin kinotråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 273
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stylus sin kinotråd

Da var det min tur til å legge ut litt om planer og fremgang i kinorommet.

Har endelig blitt eier av hus, og har i den sammenheng fått full råderett over et rom på ca. 4,9m x 4,6m. Har ikke tatt heeelt nøyaktige mål enda, men det ligger rundt der på raskt målebåndbruk. Rommet oppfattes veldig kvadratisk, men får vel si det sånn at lerretet kommer til å henge på den ene "kortveggen"

For dere som leser her håper jeg dere vil legge igjen noen gode råd og tips om det skulle falle dere inn, og det kan godt være jeg spør om spesifikke ting også. Har dere løsninger som åpenbart er bedre enn de jeg underveis legger til rette for å velge setter jeg pris på å få høre det
    Jeg er ingen håndtverker, men har ikke alt for mange tomler og kan fikse småtteri underveis om det trengs.

Foreløpig er planene såpass beskjedne at de innebærer maling av vegger og tak, legge vegg til vegg teppe på gulvet, henge opp kraftige gardiner på alle de store vinduene som er på ene veggen og finne en grei løsning på foreløpig et rullelerret.

Første jeg lurer på er om noen har noen lure forslag til blending av lys på de store vinduene?
    Har fått et tips om at det går an å lage noen enkle plater av mdf, trukket med feks filt, og ha borrelås for å feste dem på vinduet og dermed få 100% lyskontroll. Jeg kommer til å henge opp tykke, mørke gardiner, men kunne godt tenkt meg 100% lyskontroll om det er mulig.

Veggene er betong, og tre av dem er lektet ut og lagt med panel. Høyre sidevegg er betong, og må være det grunnet ovnen som står der.

Bilder kommer!

Utstyrsliste pr. 8.aug 2010:

Høyttalere:

Dali Mentor 6
    Dali Mentor Vokal
    Kirksaeter Prisma 60

Forsterkere:

Denon AVR-2310
    Parasound NC2100
    Parasound NC2250
    Muligens en Parasound A23 til center

Kilder:

Samsung BD-P1620
    Marantz SA-7001

Bilde:

Benq W9000 og nedtrekkslerret

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er frontveggen med grunning mellom bordene. Så langt har jeg kommet foreløpig. Ting tar tid, og det ligger mye arbeid bak det å ha kommet bare dit. Rommet var så rotete og skitten da vi flyttet inn at jeg nesten fikk mareritt om det.

Bakveggen slik den står i dette øyeblikk!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja...

Det skjer noe på rommet med andre ord og godt er det, moro å se fremgangen på dette så her kommer du til å få en morsom jobb foran deg. Virker moro å ha noe slikt å drive med, dette gir i hvertfall mersmak til å følge med videre så jeg og Daniel får komme en tur innom og inspisere arbeidet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Se her ja...

Det skjer noe på rommet med andre ord og godt er det, moro å se fremgangen på dette så her kommer du til å få en morsom jobb foran deg. Virker moro å ha noe slikt å drive med, dette gir i hvertfall mersmak til å følge med videre så jeg og Daniel får komme en tur innom og inspisere arbeidet.

Tror dette kan bli moro! En enkel kino blir det, men håper på et bra resultat likevel. Dere er velkomne begge to, og det får vil til utover høsten en gang eller fler

Skal prøve å oppdatere løpende og legge ut fler bilder underveis. Foreløpig tror jeg det blir hvitt tak, svart frontvegg og grått på sidene og bak. Tror du om dette?
    Takk for hjelpen med bildene forresten! Funka bra det der.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gamle korkgulvet skal bort, og under der ligger det nydelig linoleum fra 60tallet
    Har revet bort ytterste lista, så da er det bare å rive opp korken, legge vegg til vegg og på med ny list.
    Skal slike tepper limes på gulvet? Og er det noen som har konkrete tips til teppeleverandører som leverer tepper ferdig kappet etter mål i Oslo-Røyken-Drammensområdet?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Tror dette kan bli moro! En enkel kino blir det, men håper på et bra resultat likevel. Dere er velkomne begge to, og det får vil til utover høsten en gang eller fler

Skal prøve å oppdatere løpende og legge ut fler bilder underveis. Foreløpig tror jeg det blir hvitt tak, svart frontvegg og grått på sidene og bak. Tror du om dette?
    Takk for hjelpen med bildene forresten! Funka bra det der.
    Vi tar det når du ønsker oss på plass så det kan bli moro å se dette i realiteten, men fargevalgene synes jeg er knall og tenk litt på ideen som Anfield har. Sjokobunker som han så fint kaller det.

Vi følger med deg så bare post og hold det oppdatert. Hehe!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Vi tar det når du ønsker oss på plass så det kan bli moro å se dette i realiteten, men fargevalgene synes jeg er knall og tenk litt på ideen som Anfield har. Sjokobunker som han så fint kaller det.

Vi følger med deg så bare post og hold det oppdatert. Hehe!
    Er ikke sikkert det er så lenge til det dukker opp en linvitasjon Grunne ferdig og litt, så kanskje. Har konkrete farger jeg har sett meg ut, men kan være greit med flere øyne i kjellern, som ser ulike løsninger.

Skal holde tråden oppdatert når ting skjer

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Ser ut som et godt utgangspunkt. Men håper du har gått med mot. Fy f å tid det tar. Gleder med til visit i det nye huset ditt. Hvor stort er rommet. Lengde, bredde?
    Hva tenker du på når det kommer til fargevalg da?
    Teppe har jeg noen tips til. Kan eventuelt ringes i morgen.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her ja! dette så jo ut som ett knall bra utgangspunkt da dette skal bli spennende og følge med på... tror dette kommer til og bli bra

lykke til!!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se dette! Digger gamle bjelkelag og slikt sammen med moderne bygg - skal du la det være synlig i taket? :razz:

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første jeg lurer på er om noen har noen lure forslag til blending av lys på de store vinduene?
    Har fått et tips om at det går an å lage noen enkle plater av mdf, trukket med feks filt, og ha borrelås for å feste dem på vinduet og dermed få 100% lyskontroll. Jeg kommer til å henge opp tykke, mørke gardiner, men kunne godt tenkt meg 100% lyskontroll om det er mulig.
    Går jo ann å lage plater med rockwool akustikkplater på og ha dem trukket med molton eller lignende, da får god demping av både lys og lyd?

Jeg har iallefall planer om å lage en lignende plate som du snakker om for det ene vinduet på loftet mitt, for så å ha et/to lag med rockwool akustikkplate på - litt for min egen del samt naboers del da dette er hvor evt lyd vil stikke av lettest hos meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Se her ja. Ser ut som et godt utgangspunkt. Men håper du har gått med mot. Fy f å tid det tar. Gleder med til visit i det nye huset ditt. Hvor stort er rommet. Lengde, bredde?
    Hva tenker du på når det kommer til fargevalg da?
    Teppe har jeg noen tips til. Kan eventuelt ringes i morgen.
    Håper det har potensiale hvertfall
    Hehe, har bra med tid... og idag som jeg egentlig hadde tenkt til å grunne taket, ble det ikke gjort noen verdens ting da jeg fikk besøk. Jaja, håper å være i nærheten av ferdig innen utgangen av september (noen som sa optimistens julenummer?).
    Rommet er ca 4,6m bredt og 4,9m langt.
    Angående farger tror jeg det blir hvitt i taket og på dører og vinduskarmer, svart vegg bak lerretet og grått på det tre andre veggene. Dette er hvertfall foreløpig plan.
    Glimrende! Vi prates en av dagene, så får vi møtes og tenke litt høyt en dag. Hadde vært hyggelig

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    se her ja! dette så jo ut som ett knall bra utgangspunkt da dette skal bli spennende og følge med på... tror dette kommer til og bli bra

lykke til!!
    Takker!
    Skal gjøre mitt beste med et beskjedent budsjett. Gleder meg som en unge

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Gleder meg til å se dette! Digger gamle bjelkelag og slikt sammen med moderne bygg - skal du la det være synlig i taket? :razz:
    Hehe, skal la bjelkene være synlige ja! Lurte litt på lydisolasjon i taket, men tror jeg glemmer det foreløpig. Takhøyden er ikke mer enn 2,17m mellom bjelkene og ca 2,08 der hvor bjelkene er. Litt derfor jeg planlegger hvitt tak, så det føles lyst og åpent opp der hvertfall.

Hmmm bør bjelkene ha en annen farge eller skal jeg kjøre dem også hvit? Tenkte i utgangspunktet å holde meg til alt hvitt i taket.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Går jo ann å lage plater med rockwool akustikkplater på og ha dem trukket med molton eller lignende, da får god demping av både lys og lyd?

Jeg har iallefall planer om å lage en lignende plate som du snakker om for det ene vinduet på loftet mitt, for så å ha et/to lag med rockwool akustikkplate på - litt for min egen del samt naboers del da dette er hvor evt lyd vil stikke av lettest hos meg...
    Heisann!

Det var et forslag jeg skal burdere. Hørtes ikke dumt ut
    Jeg kommer uansett til å ha tykke gardiner foran platene evnt, men burde jeg ha akustikkplater under der likevel?

Må vel hvertfall henge opp noe for å dempe førsterefleksjoner fra murveggen på høyre side...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Stylus]Hehe, skal la bjelkene være synlige ja! Lurte litt på lydisolasjon i taket, men tror jeg glemmer det foreløpig. Takhøyden er ikke mer enn 2,17m mellom bjelkene og ca 2,08 der hvor bjelkene er. Litt derfor jeg planlegger hvitt tak, så det føles lyst og åpent opp der hvertfall.

Hmmm bør bjelkene ha en annen farge eller skal jeg kjøre dem også hvit? Tenkte i utgangspunktet å holde meg til alt hvitt i taket.[/Q

jeg ville ha tatt bjelkene brune eller svart det tror jeg blir nice med hvitt tak

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg ville ha tatt bjelkene brune eller svart det tror jeg blir nice med hvitt tak

Hmm, har tenkt litt på saken.
    Er jeg flink så får jeg grunnet ferdig taket imorgen. Da ser taket nesten hvitt ut, så får jeg et inntrykk hvertfall. Kunne kanskje vært stilig å fremheve bjelkene litt Skal jo ha svart frontvegg. Kanskje samme fargen på bjelkene evnt.
    Tenke, tenke hehe

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har tenkt litt på saken.
    Er jeg flink så får jeg grunnet ferdig taket imorgen. Da ser taket nesten hvitt ut, så får jeg et inntrykk hvertfall. Kunne kanskje vært stilig å fremheve bjelkene litt Skal jo ha svart frontvegg. Kanskje samme fargen på bjelkene evnt.
    Tenke, tenke hehe

ja gjør det ja jeg hadde fremhevet bjelkene det er så gromt det hehe... ja samme som fronten hadde vært kult

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en liten arbeidsøkt i kinoen. Mye usynlig og en del synlig arbeid er gjort. Stikkordet er grunning!
    Fanken å kjedelig det er å grunne alle skjøter, lister og kanter. Skjer litt mer når rulla kommer fram på de rene panelflatene!

Prøver å holde motivasjonen oppe med litt musikk og ikke minst dagdrømming om det ferdige resultatet. Grunning av tak lurte frem ekle minner om et stort stuetak som nylig er grunnet og malt to strøk... GRØSS!

Frontvegg ferdig grunnet

Her ser dere noen få av de panelskjøtene som må taes hver enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja gjør det ja jeg hadde fremhevet bjelkene det er så gromt det hehe... ja samme som fronten hadde vært kult
    Har ikke helt bestemt meg, men grunnes må de uansett! Så da er jeg igang

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •