Betongbunker oppdatert m/bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Betongbunker oppdatert m/bilder

Oppdatering 16 aug

Stender i vegger og tak er oppe. Rockwool er plassert siden den allerede var på plass. Pga plass-problemer med vindu har jeg gitt opp plan om plassere høyttalere bak lerret og bygge ut en falsk vegg så jeg får plassert alle komponenter bak denne.

Blir heller et standard "en høyttaler på hver side, senter under lerret"
    oppsett ;-)

Planen er å trekke rør til 7.2 oppsett, hdmi og strøm i løpet av neste uke, for deretter å sette på plater. Taket skal på plass også, må bare bestemme meg for led-spot'er.

Så blir det fuging av gulv, og legging av parkett.

Noen bilder (beklager rot...):

Mot front, den røde tråden er 200cm 16/9 lerret.

Mot bakvegg, med uferdig dør og bod.

Venstre vegg, mot resten av huset.

Høyre vegg, mot fjell og vindu m/lyskasse.

Heisann "AV-guruer"!

Etter mye om og men (naboklager, fylkesmann etc) så er endelig alt klart for innredning av hjemmekinorommet. Av ymse årsaker viser det seg at jeg plutselig ikke får så god tid til å planlegge som jeg hadde tenkt, og rommet ble noe mindre enn planlagt.

Byggestart estimert 20. august.

Først litt om rommet (se også vedlagt tegning)...

Nakne mål, uten noe kledning eller gulv/tak:

L: 536cm
    B: 367cm
    H: 215cm

Tak og gulv er 20cm betong med armering, i etasjen over er det gang og soverom, gulvet ligger rett på grunnfjellet.
    Venstre vegg leder inn mot huset, og er laget av betong m/lyddør.
    Høyre vegg og frontvegg er leca mot terreng.
    Bakvegg er leca og grenser til en liten bod, som videre leder mot terreng.

Planen videre er som følger:

Tak: 2x2" lekter, med "plankegulv" og led spot (trenger noe som bygger minimalt pga av lav takhøyde).

Gulv: parkett med underlag, uten varmekabler (igjen grunnet lav takhøyde).

Vegger: 2x4" lekter med platar á la huntonitt eller lignende, "normal" isolasjon.

Ventilasjon: venter på innspill fra snekker...

Lerret: 2-2,5m lydtransparent bygget ut på en ramme/falsk vegg slik at jeg kan ha 3 stk veggmonterte høyttalere bak (M&K, Jamo eller lignende).

Lyd: planen var å lage et 7.2 oppsett med veggmonterte høyttalere rundt hele rommet. Jeg liker at ikke noe kan velte eller bli trykket på av små barnefingre. Musikk spilles praktisk talt ikke av meg, dynamikk og surround for film er 100% prioritert. Ønsker å plassere forsterker, bluray etc på et rack til venstre for lerretet, i god høyde over bakken. Gjerne bygget inn i veggen til lerretet om mulig.

Bilde: Full HD, dedikert blueray spiller. Planlegger den beste JCV eller Sony projektor jeg får råd til (estimert i området 25-35k). Takmontert.

Sitteplasser: 3 seter sofa ca 3 meter fra lerret, ellers ingen planer for ytterligere plasser annet enn saccosekker ;-)

Så til noen spørsmål:

Vil det være noen hensikt å bygge alle vegger som "rom i rommet", selv om tak og vegger blir festet direkte til betongen? Og om så er, hvor mye plass må det være mellom vegg og lekter?

Isolasjon i vegger og tak, holder det med normal glava eller bør jeg se etter andre ting (med tanke på akustikk).

Vil det bli merkbart bedre akustikk i rommet av å bruke 2 lag med gips, i stedenfor ferdige huntonitt plater?

Hvor mye plass bør jeg beregne mellom lydtransparent lerret og vegg for å få plass til høyttalere? Ser slike høyttalere som regel bygger 25-35 cm, hvor mye skal man beregne på toppen? Det er også en utfordring med plassering pga vinduet på høyre vegg... Har vurdert å trekke lerretet ut, med en 45 grader vinklet "endevegg" mot høyre for å gå klar av vinduet.

Jeg hadde tenkt å rigge til akustikkplater kamuflert som kinoplakater for førsterefleksjon på vegger & tak, og teppe på gulvet. Er det noen tiltak jeg kan gjøre nå under bygging, som vil redusere behovet for dette?

Alle svar, forslag og interesse mottas med stor takk!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Iom at taket er i betong vil jeg tro at taket skal bygges kun i hensikt for å skape bedre akustikk. I såtilfelle kan du vurdere ecophon sine takplater. Sjekk ut o'bello sin hjemmekino. Vil tro at du slipper å bygge for mye ned. Ser du har lite å gå på her.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/O%27bello

Lykke til med prosjektet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, det var en flott kino du linket til.

Taket skal vel egentlig bygges for at det ikke skal se ut som et betongtak , og for å få litt plass til lys og noen kabler.

Er det forresten noen som kan anbefale kontakter til å montere i veggen?

Så på Russound platemate for å samle alle kablene, men kunne tenke meg noe "nettere" på veggen i forbindelse med høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite hopp...

Etter store forsinkelser er det solid fremdrift igjen. Lite bilder desverre, de ligger på en minnebrikke et eller annet sted ops:

I går kom parketten på plass. Må legge litt lister og annet småtteri før utstyret skal på plass.

Utstyr kjøpt inn som følger:

Bildet skal besørges av en Sony HW20 og en Oppo 93. Sourroundlyd kommer fra en Yamaha V3067 og en Adcom GFA7705, som leverer gjennom en frontrekke med RF82 II og RC64 II. Buldring i huset kommer fra 2 stk Epik Legend, og 2 par RS52 skal runde av 7.2 systemet.

Mangler fortsatt HDMI og litt diverse kabler, men om en ukes tid skal vel det meste være oppe.

3 år uten dedikert hjemmekino går heldigvis snart mot slutten ;-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tommas!

Flotte bilder du har tatt av prosjektet ditt, men i likhet med Nugstarr er de alt for store. Du må redigere de ned slik at vi slipper å skrolle sideveis for å lese/se alt. Gå inn på Nugstarr sin byggeblogg og se der hvordan du kan gjøre det!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, 800 piksler ja... Det er ikke mye plass å boltre seg på ;-)

Skal se om jeg får krympet de ned i rette størrelse. Og sant som du sa hos Nugstarr, de blir nok noe bedre å se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har vi juksa litt...

Fortsatt et ganske tomt rom, men fikk opp en dobbel Ikea Bestå og litt elektronikk i går. Lerret og projektor skal opp i dag, så gjelder det bare å få flyttet inn sofa og noen tepper og bokhyller.

Ganske merkelig klang i rommet enda, selv romkorreksjon gjør ikke undre i et nakent rom ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •