Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..

Endelig er det min tur

Nå er det min tur å bygge drømmekinoen. Er forholdvis fersk her inne, men har vært innom de fleste byggetrådene her og må si det har smittet over noe fælt:-D

Er under planleggingsfasen og trenger derfor masse gode råd. Mitt første spm er:

1. Hvilken vegg skal lerret på?

Rommet jeg tror er best til formålet har følgende mål:
    B: 6370mm
    H: ca 2420mm
    L: 3640mm
    Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-kinorom-tt-png
    Vedlagt: Sketchup tegning av rommet.

Den klossen som er i rommet ødelegger selvsagt litt, har et par idèer som jeg har tenkt på. Klossens mål er 60cm ut i rommet og 190cm lang.

Moderator edit: endret størrelsen på bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planer for kinoen:
    Lydisolere (rom i rommet).
    5-7 sitteplasser
    Lydtransparant lerret for ekte kinofølese med rack ute av rommet eller ikke i synsfeltet.
    Batcave, dvs alt skal være innredet best mulig for å se film.

Hvis jeg bruker en lydtransparent duk, 220cm bred, vil det fungere for rommet med tanke på veggene som er ved siden av lerrete? Eller er jeg nødt til å sette lerrete på motsatt vegg? Eller kanskje trekke lerrete litt frem mot sitteplassene.. Avstand slik det er tegnet nå til sweetspot er ca 3.2m.

Legger også ved noen bilder slik det ser ut i dag. Varmtvannsbereder skal flyttes til et annet rom

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som du har planene klare, det er bra. Ved å bygge en tilsvarende kasse på andre siden slik du har tegnet, så spiser du veldig mye bredde, og du mister muligheten for å ha større lerret. I og med at du har såpass bra avstand i andre retningen, så ser jeg ikke bort fra at du kanskje vil angre på akkurat det.

Du kan jo også vurdere å ha det som på tegningen din, men lerretet på motsatt kortvegg. Da kan du bruke den ekstra kassen du har laget til å ha elektronikken i, og dermed får du fremdeles symmetri i rommet.

Blir spennende å følge med på hvordan det blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor lerret vil man ha da?:???: Ved å snu lerrete andre veien ser jeg ikke helt for meg sitte plassene, må vel flytte dørhullet litt mot lerrete da så den kommer foran første sittegruppe..

Må jeg ha symmetri over rommet, for lyden sin del o.l.? Hvor nært et lerret på la oss si 230 kan man ha sweetspotn?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Big plans! Virker som du har planene nogenlunde i orden, så jeg gleder meg virkelig til å følge med på prosjktet ditt. Jeg kan desverre ikke være til allverden av hjelp med lerret og sånt, men må også si at jeg heller imot Øyvind sine meninger om hvilken vegg jeg personlig hadde valgt i allefall. Om symetrien er så viktig kommer vel egentlig helt an på hvor engasjert du er i målinger og denslags. Hvis du har ordentlig flaks så kan jo usymmetriske flater virke særdeles positivt på lydbildet. Det viktigste (og det mener jeg virkelig) er jo at du samler gode opplevelser i kinoen. Det er mange som ikke har optimale rom (meg inkludert) men gleden av å kose seg i kinoen er noe en kan sette pris på. Du kan uansett rette opp en del med kalibrering, og akustiske tiltak når den tiden kommer. Gleder meg til å følge prosjektet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Big plans! Virker som du har planene nogenlunde i orden, så jeg gleder meg virkelig til å følge med på prosjktet ditt. Jeg kan desverre ikke være til allverden av hjelp med lerret og sånt, men må også si at jeg heller imot Øyvind sine meninger om hvilken vegg jeg personlig hadde valgt i allefall. Om symetrien er så viktig kommer vel egentlig helt an på hvor engasjert du er i målinger og denslags. Hvis du har ordentlig flaks så kan jo usymmetriske flater virke særdeles positivt på lydbildet. Det viktigste (og det mener jeg virkelig) er jo at du samler gode opplevelser i kinoen. Det er mange som ikke har optimale rom (meg inkludert) men gleden av å kose seg i kinoen er noe en kan sette pris på. Du kan uansett rette opp en del med kalibrering, og akustiske tiltak når den tiden kommer. Gleder meg til å følge prosjektet!
    Var den veggen som først slo meg også, men etter litt målinger og tengninger ser jeg bare ikke hvilken løsning jeg vil få da, legger ved et bilde til av rommet rotert 180 grader.

Men er som du sier, viktigste er gleden av rommet, vil bare at det skal bli 99,9999% korrekt første gang

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av rommet snudd 180 grader.. Der kan man se at det blir trøbbel og komme seg bak i kinoen, må eventulet kutte ut den symmetriske veggen da..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg fjernet den symmetriske veggen, uansett vil det ikke hjelpe meg da den ene av de 3 fremste stolene vil ikke gå å regulere bakover (recliner). I tillegg ser jeg heller ikke for meg hvordan jeg skal montere høytallerne slik at alle skal få god lyd.

Den klossen som bryter rommet ødelegger ganske mye for rommet.. argh..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vrien den klossen... Men jeg heller også til å være enig med oyvindk og ville nok selv plassert lerretet på den bredeste enden av rommet. Ok, kanskje du får problemer med ryggen på den ene reclineren, men du får bedre bredde i fronten, og lydmessig ville jeg mene at det er viktigere dersom man tenker seg en tradisjonell frontrekke "vanlige" med fronter og center.

Men for en 100 % dedikert kino kunne man kanskje tenke seg at løsningen med en symmetrisk utbygget "kloss", lydtransparent lerret og høyttalerne bak lerretet vil kunne fungere brillefint. Du vil da også få et visuelt symmetrisk rom. Den nye "klossen" kan jo da romme BR-spiller, receiver, forsterkere etc. bak en sotet glassdør ganske elegant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile La det skje...!

Endelig etter nesten 2 år med restaurering av bolig står kjeller for tur. Jeg sitter tilbake på tegnestadiet, men tror\håper jeg har kommet til en løsning som passer for oss. Hva tror folket om denne løsningen?

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-fugleper-png
    Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-bak-png

Nøkkelord om tegningen og planene:
    -230cm bredt lydtransparant lerret
    -7.2 Klipsch\svs: Har kjøpt inn Rf 82, Rc 64, RS 52 (2x)
    -Reciver: Har kjøpt Yamaha 3067
    -Stoler 3 seter cinema fra fnky.no hvis de er kurante...
    -Stjernehimmel med molton
    -Spottkasser rundt om med bassfeller, spotter og ledlysskinne på toppen.
    -Teppegulv
    -100% lyskontroll
    -Rom i rommet, nye gulv med vannbåren gulvvarme, Lydbøyler, 2" vegger m\2lag gips
    -Vegger kanskje skal kles med stoff med akustikk tiltak der hvor det trengs..
    -Balansert ventilasjon
    -Prosjektor, har ikke peiling....

Legger med bilde av en hjemmekino fra statene (Sandman AVS forum) som sikkert noen har sett før, drømmekinoen i mine øyner Kommer til å gå for en god del samme løsninger..:-D

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-left-reef-2-jpg

Kom gjerne med innspill!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Revet ned isolasjon, fuger alt med silikon, legger gips mellom gulvbjelker og muren..

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye tegninger..

Her er de nye tegningen av rommet, måtte droppe recliner setene bak pga plassmangel til føttene fant jeg ut etter litt målinger. Fordelen til å gå over til slike vanlige kinostoler på bakre rekke er flere. Den største er kanskje avstand lerret/sweetspot. Nå er den oppe i 3.8meter kontra 3.4meter før.

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-2-png

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-3-png

Her er et bilde av frontvegg som viser lerret med høytaller bak, subber er ikke tegnet inn.

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-1-png

Tilslutt et litt xray bilde, amatør messig tegnet menmen:-D

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-4-png

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjennomfører dette etter egne tegninger kommer dette rommet til å bli et av de kuleste på forumet, og sannsynligvis i Norge for øvrig. Har ikke mye å bidra med her annet enn at du er ikke alene om å være opphengt i symmetri ...

Stå på, skal bli gøy å se resultatet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbake melding. Er fast bestemt på å gjennomføre det i forhold til tegninger, men noen forandringer må vell påregnes. Et område jeg er grønn på er akustikk. Her må jeg få mye innputs fra dere, samt lese meg opp

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende planer du har.

En ting jeg ser du bør endre på er plasseringen av sidekanalene dine, de bør ikke stå mere enn 30-50cm bak første rad. Ser å du har brukt en vanlig senter kanal på skissen din, her ville jeg heller brukt samme type høyttaler som H/V-front når du bruker akustisk duk.

Stå på, vil følge med deg og tråden din

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en spennende byggetråd jeg kan følge med på

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Spennende planer du har.

En ting jeg ser du bør endre på er plasseringen av sidekanalene dine, de bør ikke stå mere enn 30-50cm bak første rad. Ser å du har brukt en vanlig senter kanal på skissen din, her ville jeg heller brukt samme type høyttaler som H/V-front når du bruker akustisk duk.

Stå på, vil følge med deg og tråden din
    Ang. plassering av sidekanalene har jeg ikke bredde nok i rommet er jeg redd for å plassere dem lengre frem. De står nå ca 50-60 cm fra hode i sweespot. Leste en plass hvor det sto hvis du har 2 rader og slike høytalere som klipsch (dipol?) så kan man plassere de 2/3 bak i forhold til sweetspot..?

Bytte ut rc64 senteren men 1stk rf82? Kan du utdype dette, da jeg allerede har kjøpt frontrekken...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Ang. plassering av sidekanalene har jeg ikke bredde nok i rommet er jeg redd for å plassere dem lengre frem. De står nå ca 50-60 cm fra hode i sweespot. Leste en plass hvor det sto hvis du har 2 rader og slike høytalere som klipsch (dipol?) så kan man plassere de 2/3 bak i forhold til sweetspot..?

Bytte ut rc64 senteren men 1stk rf82? Kan du utdype dette, da jeg allerede har kjøpt frontrekken...
    Bytte av senter med en gulvstående er for å få et ennå mere sømløst lydbilde fra front, både hva gjelder frekvensrespons og hva som gjelder lyd signatur. Dette medfører at du ikke vil høre så godt hvor lyden har sitt opphav, mere at hele fronten virker som en stor lydkilde.

Når det gjelder plasseringen av sidekanalene er det mye skriving om det, det som er mitt poeng her er å gi deg best mulig lyd på første rad. Andre rad vil være et kompromiss uansett, så fokuser heller på å få en størst mulig opplevelse på første rad. For å få det til bør dipol sidekanal ligge akkurat der den har sin kansellering, det vil være rett bak der man sitter.

Et moment til er å passe på at diskantene kommer i korrekt høyde i forhold til sitte posisjon på første rad.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig spennendes tråd detten.
    Her skal jeg følge med med argusøyner , har selv fått et kjellerom til disposisjon av madammen. Men jeg har enda ikke startet med planleggingen, får telle litt kroner & ører etter sommerferien.

Stå på mr, dette blir en kjempebra kino. Og sleng på med masse bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Utrolig spennendes tråd detten.
    Her skal jeg følge med med argusøyner , har selv fått et kjellerom til disposisjon av madammen. Men jeg har enda ikke startet med planleggingen, får telle litt kroner & ører etter sommerferien.

Stå på mr, dette blir en kjempebra kino. Og sleng på med masse bilder

Masse bilder skal jeg love fremover:-D

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •