Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Bytte av senter med en gulvstående er for å få et ennå mere sømløst lydbilde fra front, både hva gjelder frekvensrespons og hva som gjelder lyd signatur. Dette medfører at du ikke vil høre så godt hvor lyden har sitt opphav, mere at hele fronten virker som en stor lydkilde.

Når det gjelder plasseringen av sidekanalene er det mye skriving om det, det som er mitt poeng her er å gi deg best mulig lyd på første rad. Andre rad vil være et kompromiss uansett, så fokuser heller på å få en størst mulig opplevelse på første rad. For å få det til bør dipol sidekanal ligge akkurat der den har sin kansellering, det vil være rett bak der man sitter.

Et moment til er å passe på at diskantene kommer i korrekt høyde i forhold til sitte posisjon på første rad.
    Må bare spørre litt mere for å være helt sikker, erstatte senter med en (1) stk Rf 82 som er lik de andre frontene? Hvis du mener dette gir meg et bedre lydbilde blir det en rc 64 tilsalgs

Høyde på sorround kanalene er satt til 150cm underkant høyttaler, slik som det står i klipsch papirene. Ja, 150 i forhold til gulvet til sweetspot

Takker for svar BEF, som man sier her: "Main ska hør ætti når gammelhoin jøyr" :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meisling av gulv!

Selv om det er påske prøver jeg å lure meg ned i kjelleren for å jobbe litt.

I dag er takhøyden fra topp betong gulv til underkant av gulvbjelkene 243 på høyeste punkt. Ved å meisle bort den 10cm tykke betongen som ligger der i dag får jeg 2 cm bedre takhøyde pluss det jeg eventuelt bærer ut av sand som ligger under.

Byttet drenering for snart 2 år siden så vet jeg kan senke gulvet litt..

Meisling UTEN støv Sluk skal plugges igjen.
    Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-meisling-av-gulv-jpg

Nye oppbyggingen av gulvet blir som følger:
    -Ny isopor/markplater minimum 50mm
    -Armering (trengs egentlig ikke)
    -Vannbåren varme rør som bare bygger 9,5mm!
    -30mm fiberarmert avretting

Og vips har man et nytt LYDgulv med varme og byggehøyde på 80mm med isopor! Der gulvet skal være forhøyet legger jeg bare mer isolasjon under og avretter da gulvet i 3 forskjellige høyder, da trenger jeg ikke tenke på sand e.l. under der hvor høytallerne vil stå samt problemer med gulvvarmen blir langt nede i konstruksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meislingen går sakte. Har møtt på 10-15cm tykk betong slik at jeg må sage gulvet først i små biter med betongsag. Hva gjør man ikke for takhøyde.....:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å kikker litt på tegningen min. Siden rommet er litt bredere på den ene siden i forhold til lerretsveggen, har jeg plassert bakhøytalerne i forhold til lerrete. Det blir ikke helt symetrisk i forhold til bredden til bakveggen.

Har det noe å si for lyden at jeg setter bakhøytalerne symetrisk i forhold til selve veggen? Flytter feks søylen som står til venstre litt mere mot venstre veggen.... Vi snakker ca om 35cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagene går med ingen fremgang.. En hage som skal iverksettes med murer, brostein, hekk o.l tar mye av tiden. Ja også barnedåp og jobb, mere jobb og atter jobb.. Satser på meisling til helgen.. Sånn går no dagan:|

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt en ting iallefall. Det blir en 3 setersofa fra fnky.no iallefall. Gode priser og ok produkter i følge folk flest

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal gå for en Fnky sofa jeg og.

Men stå på med rommet. Et slikt "tilfluktssted" er gull verdt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering: Rc 64 Center er solgt til fordel for RF 82 som center.

Kjøpte 1stk på elkjøp og pga litt rot fra deres side fikk jeg like godt den andre høytaleren. Så nå har jeg 2stk rf 82 som kan brukes til center.. Går det greit å bruke begge som center?

Ellers var jeg innom avshop.no her om dagen. Nå gleder jeg meg skikkelig til å komme igang. Tittet på den nye lydtransparente duken deres og Sony vpl-hw30 prosjektoren. Passer meg perfekt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det blitt noe framgang i kjelleren? Ser ut som det blir en kongekino når du blir ferdig dette. Har du noen plan for når det skal stå ferdig?
    Klør i fingrene etter å få begynne i kjelleren selv. Og forhåpentligvis så blir det å begynne iløpet av vinteren
    Hvor tynt kan man legge avretningsmassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på Frode her, har det skjedd noe?=)

Har noe av samme eleketronikken som deg (RF82, RX-V3067 osv), og er svært fornøyd

Hadde jeg bare hatt et skikkelig rom....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Har det blitt noe framgang i kjelleren? Ser ut som det blir en kongekino når du blir ferdig dette. Har du noen plan for når det skal stå ferdig?
    Klør i fingrene etter å få begynne i kjelleren selv. Og forhåpentligvis så blir det å begynne iløpet av vinteren
    Hvor tynt kan man legge avretningsmassen?

Den blir ferdig når den blir ferdig...:roll: Kanskje mot påske til neste år, det er så mye andre ting som må prioriteres først, spesielt nå som det er "sommer". Har også startet med nytt et nytt firma,

Til neste uke skal jeg flytte vannvarmsberederen og fjerne alt av vannrør, så noe fremgang blir det da:lol:

Hvis du har tenkt å tynnavrette et helt rom så bruker vi å si alt fra 5-8mm. Desto tynnere man legger desto dårligere kan resultatet bli, tenker du på kjellern din? Koss går det me husprosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Hvis du har tenkt å tynnavrette et helt rom så bruker vi å si alt fra 5-8mm. Desto tynnere man legger desto dårligere kan resultatet bli, tenker du på kjellern din? Koss går det me husprosjektet?
    Tenkte på kjelleren ja, nærmere bestemt kinorommet. Skal prøve å få til et lydgulv bestående av trinnlydsplater-> gips-> gulvspon men er da litt avhengig av at gulvet er så rett som mulig. Men håper å slippe å bygge opp gulvet alt for mye.
    Hvordan skal du gjøre det i taket? Bruke lydbøyler eller bygge rom i rommet?

Husprosjektet går framover det, stort sett bare bad 2.etg og kjelleren som gjenstår innvendig. Utvendig så venter jeg på å få godkjent bygging av 2 støttemurer slik at jeg får planert og ordnet tomten, men fikk beskjed fra kommunen at den ble tidligst godkjent Sept/okt. Så får bare leve med blåleira til neste år.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Tenkte på kjelleren ja, nærmere bestemt kinorommet. Skal prøve å få til et lydgulv bestående av trinnlydsplater-> gips-> gulvspon men er da litt avhengig av at gulvet er så rett som mulig. Men håper å slippe å bygge opp gulvet alt for mye.
    Hvordan skal du gjøre det i taket? Bruke lydbøyler eller bygge rom i rommet?

Husprosjektet går framover det, stort sett bare bad 2.etg og kjelleren som gjenstår innvendig. Utvendig så venter jeg på å få godkjent bygging av 2 støttemurer slik at jeg får planert og ordnet tomten, men fikk beskjed fra kommunen at den ble tidligst godkjent Sept/okt. Så får bare leve med blåleira til neste år.

Trenger du å rette av før eventuelle trinnlydsplater da? De tar sikkert opp små ujevnheter. Hvis det er skjevt og du vil rett opp er en annen sak da.. Store støttemurer siden du må søke? Ting tar tid på kommunen iallefall

Det blir bygget rom i rommet ja. I dag fikk vi flyttet vvbereder og lagt opp rør i rør og koblet ferdig. La samtidig 2" 6" oppe mellom gulvbjelkene, ble så mye rør\el føringer gjennom rommet så jeg måtte legge disse midlertidlig på plass nå.

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-img_2131-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av naborommet, bak lerretsveggen. Her flyttet vi vvb til og monterte åpent rør i rør samlestokker. Det er dette rommet hvor alt av utstyr til kinorommet skal stå omsider.

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-img_2126-jpg

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal være forsiktig med å bruke to like høyttalere som senter, spesielt hvis de står nærme. Jeg har selv tenkt et oppsett med 2 stk, oppe og nede, men det kommer ikke uten utfordringer med kansellering, m.m..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg tror du skal være forsiktig med å bruke to like høyttalere som senter, spesielt hvis de står nærme. Jeg har selv tenkt et oppsett med 2 stk, oppe og nede, men det kommer ikke uten utfordringer med kansellering, m.m..

Har egentlig ikke satt meg noe inn i dette med 2 sentere. Hvis det viser seg at det er best med 1 senter, har jeg 1 stk rf 82 tilsalgs billig

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Når du nevner kansellering, tenker du da på kamfiltereffekten?

Mulig jeg er litt rusten, men er ikke kamfiltereffekten et problem først når de står nær hverandre? Utfordringen med center oppe og nede er vel rett nivå og lik avstand til lytteposisjon?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når du nevner kansellering, tenker du da på kamfiltereffekten?

Mulig jeg er litt rusten, men er ikke kamfiltereffekten et problem først når de står nær hverandre? Utfordringen med center oppe og nede er vel rett nivå og lik avstand til lytteposisjon?
    Det er vel ikke noe problem når ht står nærmt?(side ved side). Jeg har imidlertid sett noen har den ene ht opp ned oppå den andre, og så kobler ut mellomtone/diskant.

Det er jo bare å prøve seg frem, ev bygge RC 84

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finally..!

Da er saging og pigging av betong ferdig. Møtte på som sagt betong som var nesten 40cm tykk med armering, så dette tok meget lang tid.. Men når det er sagt, NÅ begynner oppbygging. Gulvet står for tur mot helgen nå

Kinorom bygges; Bygging av soffitser og tak..-img_2808-jpg

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0