Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 453
  1. #1
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen

    Da er det dags for å fyre opp en tråd om min kommende kino. Målsetningen er å lage en kino som også skal fungere som soveplass for gjester. Noen tenker kanskje at det er jo bare å trille inn ekstrasenger, og det er riktig, men mitt prosjekt er å få til en integrert dobbelseng i kinoen som normalt er skjult. Målet er at det skal være minimalt med "rigging" for å konvertere fra kino til soveplass.

    I utgangspunktet hadde jeg en todelt kjellerstue, hvor rommene var delt av en slags portal. Jeg tror at det opprinnelig var en vegg mellom dem, og at det indre rommet ikke var tilgjengelig når huset var nytt. Dette på grunn av arealkrav fra husbanken. Uansett, når jeg kjøpte huset var denne veggen borte, og det er lagt felles varmekabler på hele arealet. Det er også parkett på hele gulvet.

    Når vi flyttet inn ble det indre rommet brukt som systue, og i det ytre rommet hadde jeg biljardsalong. Så solgte jeg biljardbordet og lagde kino der i stedet, men det hele var nokså suboptimalt. Mellom kinoen og systua hadde jeg en tung og mørk gardin, men på den andre langveggen er det to store vinduer, og jeg fikk aldri laget meg en fullgod lysdemping av disse.

    Da så det slik ut:
    -gammel_kino1-jpg

    I venstre kant kan man skimte gardinen mellom rommene, og til høyre det ene vinduet. Ikke akkurat optimalt i forhold til lerretet, kan man si.

    Projektoren stod da på en hylle på bakveggen, rett ved døra (heller ikke optimalt, både med tanke på slag/vibrasjoner fra døra, og at den også er litt sideveis forskjøvet ift lerretet):

    -gammel_kino2-jpg

    I fjor høst/vinter ble derfor kinoen pakket sammen, og vi innredet systue i det ytre rommet i stedet (altså der kinoen var). Det er jo opplagt en bedre løsning, og gir en mye triveligere og lysere systue. Det ble omtrent slik (en del rot for øyeblikket):

    -systue1-jpg
    -systue2-jpg

    Når dette var gjort, så var det tomt for motivasjon, så det ble stående slik ganske lenge (mange måneder, faktisk), men i forrige uke gikk jeg i gang med å fjerne platene rundt nedkassingen mellom rommene. Sett fra kinosiden:

    -riving3-jpg
    -riving4-jpg

    Sett fra systua:

    -riving1-jpg
    -riving2-jpg

    Inni nedkassingen var det selvfølgelig en kraftig jerndip, type H-bjelke:

    -riving5-jpg

    Jeg valgte også å fjerne resten av nedkassingen, men glemte å ta mer bilder. Jeg satte så opp stenderverk (48x68 mm, gjerne kalt 2x3") i åpningen på systuesida. Siden det her var sponplater, så fortsatte jeg med det. Jeg satte bunnsvilla rett på parketten med en stripe dobbelsidig teppetape under. I endene skrudde jeg den fast, og inn mot døra satte jeg også skruer ned i parketten. Dette gjorde jeg for senere å kunne fjerne veggen igjen (99.9% usannsynlig), men også for å slippe å rive parketten.

    Fra systuesiden satte jeg inn en ordinær innerdør av type Diplomat, og til slutt ble den ferdige veggen slik (beklager manglende bilder både av byggingen og før innflytting av skap):

    -vegg1-jpg

    Som dere ser er det et stort speilskap i systua, og det viste seg å være eksepsjonelt trangt der dette skulle inn. Jeg hadde ikke målt takhøyden, og det viste seg at det er høydeforskjell mellom de to rommene, faktisk så mye at klaringen mot taket er nesten null. Det førte også til trøbbel med listene, og jeg måtte frese ned taklista ganske mye for at døra skal kunne åpnes. Det ble ikke så vakkert, men det får gå:

    -vegg2-jpg

    Den oppmerksomme ser kanskje at døra inn til systua fra gangen også er byttet, siden W fikk det for seg at vi plutselig måtte bytte alle de gamle dørene også. 600 kroner per dørblad på kampanjetilbud er ikke så hakkende galt, så jeg måtte bare godta det.

    Det kommende kinorommet ser nå slik ut:

    Dette er bakveggen:
    -kino1-jpg

    -kino4-jpg

    Her blir frontveggen:
    -kino2-jpg

    -kino3-jpg

    Kinorommet har de strategiske målene 510x340 cm, og med en takhøyde på 241 cm mellom det eksisterende panelet og parketten. Både panelet i taket og veggene (som er spon) skal rives, og jeg lurer litt på hva som skjuler seg under og bak. Jeg har funnet en del jallaløsninger tidligere, og regner med å finne mer.

    Så langt er det lite som er bestemt, men parketten skal ikke rives. Jeg vil la den ligge, og heller ha vegg-til-vegg teppe oppå. På veggene regner jeg med at det blir gips, og det blir det nok i taket også. Mulig jeg skal bruke lydbøyler for å få mindre lyd opp i stua, men jeg er temmelig grønn på disse tingene.

    Den gamle elektronikken skal ikke gjenbrukes (Harman/Kardon-saker), men jeg kommer ikke til å gå for noe super high-end opplegg. Som dere ser i den gamle kinoen er det kun noen små satellitthøytalere (JBL), og det er uaktuelt i den nye kinoen. Skal ha mellomtone også, og det hadde ikke de gamle.

    Jeg skal ha to nivåer på gulvet, og planen er å lage forhøyningen slik at jeg har plass til en uttrekkbar dobbelseng under. For å unngå (for mye) svikt regner jeg med å måtte lage gulvet i stål, så da får nok sveiseapparatet kjørt seg. Tiden vil vise.

    Uansett, det er bare å fyre løs med råd og forslag! :-)

    P.S:
    Jeg beklager laber bildekvalitet, skal bruke et bedre kamera senere.

  2. #2
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant prosjekt dette... Hva tenker du om ventilasjon?

  3. #3
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Først: En del av bildene var nå borte, og jeg måtte laste dem opp på nytt. Etter at jeg hadde postet tråden var de der, men nå i dag var de altså borte fra vedleggene (men linkene i teksten var jo fremdeles der). Snodig.

    Så til ventilasjon. Jeg er litt usikker, men som du ser på det nederste bildet så er det ikke mindre enn 3 ventilasjonssjakter oppe ved taket. Alle går gjennom mur og ut i friluft, den til høyre på kortveggen (som blir frontveggen) er også under tak utvendig. Jeg undres litt over de to som står i hjørnet, og vet ikke helt hvorfor de er plassert slik. Når jeg fjernet de innvendige gitterne viste det seg også at det var puttet en Rimi-pose med Glava inni kanalen på disse, så de har vært helt uten funksjon i de årene vi har bodd her.

    Jeg tror jeg kommer til å ha kombinerte lys og ventilasjonskasser i taket langs langveggene, og det passer jo ganske bra med ventilasjonssjaktenes plassering. Spesielt de to til venstre, siden de er plassert helt ut i hjørnet. Det jeg er mer usikker på er hvordan luften bør gå, og om det er smart å suge ut eller blåse inn frisk luft. Jeg kan også om ønskelig lage hull i bakveggen for å få lufting mot en innvendig bod, men jeg vet ikke om det har noen hensikt.

  4. #4
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal forresten ha en TV i rommet også, siden rommet også skal være alternativ TV-stue, bl.a for ungene. Det er uaktuelt å måtte fyre opp projektoren for å se TV, så jeg må finne en løsning som lar meg skjule TVen når den ikke er i bruk. Hvis fullstendig skjuling ikke går, så må den i den minste kunne heves og senkes slik at den ikke er i veien for lerretet.

    Det er litt fristende å tenke en løsning med falsk frontvegg og akustisk lerret, men jeg er redd det kommer til å spise litt for mye plass i lengderetningen. Jeg har jo bare ca 5 meter lengde, og det må vel også være en viss avstand mellom høyttalerne og duken, slik at man neppe kommer unna med mindre enn 40-50 cm avstand mellom den falske og den ekte frontveggen.

  5. #5
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er fremdeles usikker på dette med ventilasjon. Jeg er litt skeptisk til å trekke inn uteluft vinterstid, det kan fort bli litt for kaldt. Jeg har en tilstøtende bod som ikke er oppvarmet (men som er isolert), så kanskje det er en god ide å hente luft derfra, for så å blåse den ut gjennom en av de eksisterende uteventilene?

  6. #6
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her har jeg laget en kjapp skisse av rommet, hvor både eksisterende ventilasjonskanaler (som alle går ut i friluft) og boden bak er tegnet inn. Både frontveggen og den bortre langveggen er grunnmursvegger i betong:

    -ventilasjon1-jpg

    Jeg hadde planlagt å lage kasser langs begge langveggene (liker symmetri), både med tanke på ventilasjon og belysning (spotter), men jeg er usikker på om jeg trenger å ha ventilasjon i begge kassene? Kan det tenkes at det er tilstrekkelig å ha dette bare i den ene?

    En mulig løsning er kanskje å lage hull til boden og ha dette som tilluft langs bortre langvegg, og så ha avsugning (tenk Anna Anka...:-)) langs den nærmeste langveggen, og med en ytre avtrekksvifte der? Den ventilasjonskanalen befinner seg også under tak på utsiden av huset, så viften vil eventuelt være noe skjermet for vær og vind. I dette oppsettet vil de to ventilasjonshullene i hjørnet være blokkert og uvirksomme. Det blir altså noe ala dette:

    -ventilasjon2-jpg

    Disse luftkanalene må jo da selvfølgelig ha noen gitter i seg, slik at luften da kan passere fra den ene til den andre på tvers av rommet. Jeg er som sagt helt grønn på dette, så tips mottas med takk. Dumt å gå på en smell allerede her...

  7. #7
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått "kledd av" rommet litt mer, og har nå fått en litt bedre oversikt over gammel jallasnekring. Åpenbart at forrige huseier ikke var særlig venn med verken vater eller krittsnor og laser...

    Baksiden av den nye veggen jeg laget mot syrommet. Her skal det jo etterhvert opp en vegg til, fra kinosiden. Siden dette blir en tykk vegg, så funderer jeg litt på om det hadde vært stilig med innfelte DVD-hyller i denne veggen. Det vil jo selvfølgelig gå på bekostning av lyddemping mot syrommet, men det er i grunnen ikke så veldig kritisk, tror jeg. Ingen vil uansett befinne seg der når film skal kjøres.

    -riving6-jpg

    To bilder av frontveggen:

    -riving7-jpg
    -riving8-jpg

    Bakveggen mot bod (til høyre i bildet) og trappegang (der det er glava):

    -riving9-jpg

    Platene som var på langveggen var veldig bølgete, og forklaringen fikk jeg når jeg hang opp laseren etter rivingen av platene. Ikke var stenderverket i vater, og de sto heller ikke på linje. Og som om ikke det skulle være nok, ALT stenderverk er bare 1.5"x3", så det er relativt mye svikt i det. Skal man plate en vegg bør det absolutt brukes minimum 2x3".

    -riving10-jpg

    Det gis ingen premie for å gjette at CC heller ikke var nøyaktig 60 cm langsetter veggen. Panelet i taket er spikret rett i bjelkelaget, ingen lekting. I tillegg er det brukt plast på de veggene som ligger mot muren, og det er vel i prinsippet heller ikke riktig, siden man da ender opp med dobbel fuktsperre, og betongen får dermed ikke puste. På den positive siden, jeg skar meg et par inspeksjonshull og kikket inn på muren, og den så ut til å være i perfekt stand, tørr og uten fukt/saltutslag.

    Jeg er nå usikker på hva jeg gjør videre. Jeg tror muligens jeg bare må rive mesteparten av det gamle stenderverket også, siden det virker litt meningsløst å gjenbruke det når det er så dårlig bygget. Panelet i taket er jeg også usikker på. Det ligger isolasjon rett over panelet, der er det ikke brukt plast. Denne isolasjonen har jeg i grunnen ikke behov for å ta ned, men det er vel muligens vanskelig å unngå det hvis jeg tar ned panelet. Alternativet er å la panelet henge, og så lekte under det, eventuelt med lydbøyler. Synspunkter?

  8. #8
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående ventilasjonen så vil man naturligvis få inn veldig kald luft på vinteren, men jeg tror vel egentlig ikke at det er et problem. Hjemmekinorom pleier å bli svært fort oppvarmet, både på grunn av menneskene som er der og alt utstyret som gir fra seg varme. Dessuten vil det også være forfriskende med litt "frisk" luft utenfra Alternativet er å investere i en varmeveksler....

  9. #9
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men man unne jo kanskje trekke inn uteluft via boden? Da vil uteluften varmes opp litt på sin vei gjennom boden, hvertfall helt til boden holder -20

    Jeg har ikke merket noe problem med å trekke inn frisk luft selv på de kaldeste dagene, men det kan jo være greit å plassere ventilene slik at man ikke får den friske luften rett i nakken, da vil det fort oppfattes som ubehagelig trekk.

  10. #10
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uansett er det nok sikkert lurt å lage ventilasjonen sånn at det sendes luft inn i rommet, og at man dermed får en tanke overtrykk.

    Et annet alternativ er kanskje å ha viften inne på boden, og så la den sende luft inn i kinoen. Da kan jeg også, som tols1 sier, velge å åpne en ventil på boden (der har jeg nemlig også en ventil ut gjennom muren) for å hente "friskere" luft om nødvendig. Hvis jeg da f.eks plasserer et rør med noen gitter i på bakveggen (inni en kasse, selvsagt), så kan jeg kanskje droppe å ha rør langs langveggene. De eksisterende ventilene på frontveggen må jo da være mulig å åpne, slik at luften kan komme ut av rommet. Da blir det noe i denne duren:

    -ventilasjon3-jpg

    Ulempen med dette er at luften da kommer inn "i nakken" på de som sitter og ser, men hastigheten på luften skal jo ikke være så stor, så det går kanskje bra?

  11. #11
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde en lenger telefonsamtale med Ak i går, og senere på kvelden hadde jeg også min svoger på besøk. Kombinasjonen av dette resulterte i følgende skisse:

    -ventilasjon4-jpg

    Her har jeg laget et 30 cm høyt podium med falsk frontvegg, og planen er å ha den integrerte sengen under dette podiet. I tillegg ser jeg for meg å lage en mekanisme for å felle ned en TV i dette podiet, slik at det er mulig å se TV uten å måtte fyre opp projektoren. Det er en nødvendighet hvis ungene skal kunne bruke det når de vil.

    Jeg har i tillegg tegnet inn en 16 cm høy forhøyning ved bakveggen, og har lagt opp til å ha ventilasjon ut i framkant av dette. Det burde være en bedre løsning enn å blåse det ned i nakken på de som sitter i kinoen. Podiets dybde er 120 cm på tegningen, og det er egentlig litt knapt hvis det skal være stressless-type stoler der, men lager jeg det dypere så kommer stolene på gulvet foran altfor nær lerretet. Skulle ønske at rommet var lenger, jeg ser at 5 meter er litt for kort. Slik ser da bakre del av rommet ut:

    -ventilasjon4a-jpg

    Jeg har lyst til å gå for akustisk lerret, men jeg ser at den falske frontveggen spiser litt vel mye plass. Hvor lang avstand må man ha mellom duk og høyttalerne bak? Finnes det noe anbefalt minimum?

  12. #12
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg avgjort at jeg også skal rive både resten av stenderverket som vender mot murveggene, samt panelet i taket. Jeg har tatt ned litt av isolasjonen mot muren, og det jeg finner der er en tørr og fin mur uten fukt/saltutslag. Den veggen som står der i dag har 10 cm isolasjon som ligger helt innpå muren, og det var også satt opp dampsperre på stenderverket. I henhold til dagens byggeskikk er dette feil, og på Glavas nettsider anbefales det å kun ha 5 cm isolasjon uten dampsperre på uisolerte/helstøpte murer hvor mer enn 50% er under bakkenivå. Siden det i mitt tilfelle ser ut til å være bra forhold mot muren, så velger jeg å beholde/gjenbruke 10 cm isolasjon, men jeg dropper dampsperra når jeg bygger det opp igjen.

    Jeg kommer til å bygge rom-i-rommet med et sekundært himlingsbjelkelag som ligger forskjøvet ift bjelkelaget i etasjeskilleren (som hos RuneW). Også her satser jeg på å beholde eksisterende isolasjon (regner med at det er Rockwool, og at jeg slipper å ta den ned selv om jeg fjerner panelet), men rett og slett bare skjære ut spor til sekundærbjelkelaget mens den henger oppe.

    Jeg har imidlertid et spørsmål jeg lurer på om noen kan kommentere. På Glavas sider ligger denne beskrivelsen med tilhørende tegning:



    Nå står det ingenting om hvordan sekundærbjelkene er festet (annet enn at de bør ligge minst 25-30 mm under eksisterende bjelkelag) , men skissen viser tydelig at det er en luftspalte tilsvarende høyden på sekundærbjelkene. Det er med andre ord ikke isolasjon direkte over takplatene.

    Det er dette jeg er litt usikker på, for i mitt tilfelle vil det jo bli nesten akkurat slik hvis jeg bare bruker den eksisterende isolasjonen i taket. Spørsmålet er da enkelt: Skal jeg la det være et luftrom her, eller skal jeg legge inn ekstra isolasjon? I mitt tilfelle blir det (som på skissen) dobbelt lag med gips, men sekundærbjelkene kommer til å være festet i sitt eget reisverk, så det blir et ekte rom-i-rommet.

    Hva tror folket?

  13. #13
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som hadde noen synspunkter på luftspalte der, altså? Jeg tok en telefon til Glava, og han jeg fikk snakke med mente at luftspalten på tegningen ikke var lagt inn bevisst i den forstand at det hadde noe med lyddempingen å gjøre. Han mente at det sannsynligvis var for å illustrere at isolasjonen var 20 cm tykk, og at jeg sikkert med fordel kunne fylle også dette hulrommet med isolasjon. Han mente forøvrig også at ved å legge gips oppå sekundærbjelkelaget så ville dempingen bli mye bedre, altså slik som BEF har gjort i sitt pågående prosjekt.

    Jeg kan jo forsåvidt også gjøre dette, men må da ofre en del takhøyde. I og for seg greit nok, men siden min kino ikke skal være kompromissløs, så tror jeg at jeg dropper akkurat det.

    Ellers ble det gjort litt i går, tok ned den gamle dampsperra og isolasjonen i veggene. Fysj det er noe dritt å styre med isolasjon, og ikke nok med at jeg må ta den ned, jeg må jammen sette den opp igjen også. Jeg fikk også fjernet alt det gamle elektriske, og har provisorisk festet et stikk i tilførselskabelen slik at jeg har "byggestrøm".

    Nå ser det slik ut der inne:

    -riving11-jpg

    Legg spesielt merke til hvor fin muren er. Helt tørr og uten fukt/saltutslag.

    -riving12-jpg

    -riving13-jpg

    Strømtilførselen til rommet ligger på en egen 16A-kurs, og siden denne kun skal dra elektronikken der inne (varmekablene er på en annen kurs), så kommer jeg til å satse på at det holder. Huset er imidlertid bygget på slutten av åttittallet, og da la man ikke opp jording til alle rom slik man gjør i dag. Siden jeg nå uansett skal legge opp det elektriske på nytt, så har jeg jo muligheten til å få dratt inn jord også, men jeg lurer på om det er noe særlig vits?

  14. #14
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Strømtilførselen til rommet ligger på en egen 16A-kurs, og siden denne kun skal dra elektronikken der inne (varmekablene er på en annen kurs), så kommer jeg til å satse på at det holder. Huset er imidlertid bygget på slutten av åttittallet, og da la man ikke opp jording til alle rom slik man gjør i dag. Siden jeg nå uansett skal legge opp det elektriske på nytt, så har jeg jo muligheten til å få dratt inn jord også, men jeg lurer på om det er noe særlig vits?
    Dersom jeg ikke husker feil så sier forskriftene at man ikke skal blande jordet og u-jordet i samme rom. Jeg har også hørt at denne forskriften gjelder for hele etasjer, men jeg er litt usiker her.
    Gitt at det er lovlig, så ville jeg utvilsomt lagt for bruk av jord i dette rommet (jeg kommer til å gjøre det samme). Det har i og for seg liten praktisk betydning, men ved en eventuell kortslutning så kan det jo være greit å ha.

  15. #15
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom jeg ikke husker feil så sier forskriftene at man ikke skal blande jordet og u-jordet i samme rom. Jeg har også hørt at denne forskriften gjelder for hele etasjer, men jeg er litt usiker her.
    Gitt at det er lovlig, så ville jeg utvilsomt lagt for bruk av jord i dette rommet (jeg kommer til å gjøre det samme). Det har i og for seg liten praktisk betydning, men ved en eventuell kortslutning så kan det jo være greit å ha.
    Ja, det stemmer det med at man ikke kan blande stikk med og uten jord i samme rom, men jeg er ganske sikker på at det ikke gjelder etasjer. Jeg mener man kan ha jord og ikke-jord på samme kurs også, så lenge stikkene er i forskjellige rom.

    Men når det er sagt, jeg vet jammen ikke om det er noe særlig vits i å legge opp jord heller. Det er jo i praksis kun beskyttelsesjord (jeg har jo IT-nett), og det er jo også slik at mye av elektronikken har ujordete støpsler. Da er jo effekten helt lik null. Et annet moment er jo at ujordete stikk ligger nesten helt flush på veggen, og jeg har jo et lass slike liggende (Elko) siden rommet hadde veldig mange stikk.

    Skal jeg ha jord så må jo den trekkes fra sikringsskapet, så det blir jo en noe større operasjon ut av det. Et kompromiss kan jo være å trekke inn en jordledning i det nye anlegget fra første punkt i rommet, men uten å bruke den. Da kan jeg senere bytte til stikk med jord, og så trekke på nytt mellom første punkt og sikringsskapet for å få jord dit.

    Spørsmålet er om det er lovlig å ha en ubrukt jordledning liggende i rørene. Ville vel tro det, men jeg vet ikke.

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ja, det stemmer det med at man ikke kan blande stikk med og uten jord i samme rom, men jeg er ganske sikker på at det ikke gjelder etasjer. Jeg mener man kan ha jord og ikke-jord på samme kurs også, så lenge stikkene er i forskjellige rom.

    Men når det er sagt, jeg vet jammen ikke om det er noe særlig vits i å legge opp jord heller. Det er jo i praksis kun beskyttelsesjord (jeg har jo IT-nett), og det er jo også slik at mye av elektronikken har ujordete støpsler. Da er jo effekten helt lik null. Et annet moment er jo at ujordete stikk ligger nesten helt flush på veggen, og jeg har jo et lass slike liggende (Elko) siden rommet hadde veldig mange stikk.

    Skal jeg ha jord så må jo den trekkes fra sikringsskapet, så det blir jo en noe større operasjon ut av det. Et kompromiss kan jo være å trekke inn en jordledning i det nye anlegget fra første punkt i rommet, men uten å bruke den. Da kan jeg senere bytte til stikk med jord, og så trekke på nytt mellom første punkt og sikringsskapet for å få jord dit.

    Spørsmålet er om det er lovlig å ha en ubrukt jordledning liggende i rørene. Ville vel tro det, men jeg vet ikke.


    Det er riktig det at du kan ha u-jordet og jordet på samme kurs. Men ikke blande i det samme rommet. Nå når du legger opp alt nytt MÅ du ha jord og Jordfeilbryter i skapet.

  17. #17
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Det er riktig det at du kan ha u-jordet og jordet på samme kurs. Men ikke blande i det samme rommet. Nå når du legger opp alt nytt MÅ du ha jord og Jordfeilbryter i skapet.
    Hmm. Du mener jeg ikke har lov til å beholde ujordet i dette rommet? Det ligger jo et tilførselsrør inn i rommet fra sikringsskapet, som henger på en egen kurs. I dette tilførselsrøret ligger det naturlig nok ikke jord, men det er klart det går an å trekke på nytt med jord. Jeg har (felles) jordfeilbryter i skapet.

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hmm. Du mener jeg ikke har lov til å beholde ujordet i dette rommet? Det ligger jo et tilførselsrør inn i rommet fra sikringsskapet, som henger på en egen kurs. I dette tilførselsrøret ligger det naturlig nok ikke jord, men det er klart det går an å trekke på nytt med jord. Jeg har (felles) jordfeilbryter i skapet.
    Hvis du hadde beholdt de gamle punktene og kun utvidet med noen nye bokser kunne du hatt ugjordet, men siden du har kun tilførselen blir det som å regne et helt nytt annlegg. derfor jording må trekkes.

  19. #19
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Hvis du hadde beholdt de gamle punktene og kun utvidet med noen nye bokser kunne du hatt ugjordet, men siden du har kun tilførselen blir det som å regne et helt nytt annlegg. derfor jording må trekkes.
    Ok. Jaja, det kunne vel vært verre, og det hadde ikke vært bedre det. :-)

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ok. Jaja, det kunne vel vært verre, og det hadde ikke vært bedre det. :-)
    Det kunne det. Jeg ville trukket hele tilførselen ny jeg med jording, så har du et topp annlegg med en gang. Er veldig liten prisforkjell på u-jordet kontra jordet stikk uansett

Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •