Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 453
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Teoretiskt kan det bli ett "resonansrör" om du gör det helt pottetett på alla kanter utom fram. Efter mätningar är gjort kan du bara fylla i med feks 20cm glavaplater tills resonansen/peaks försvinner. Att göra en matematisk beräkning på låt säga en peak av 63 hz (klassikern) av podiet är nog inte min skalle kapabel till :S

Skall du dämpa så mycket som möjligt gäller det samma i podiet som dämpning på väggen, ha luft mellan bakerst i podiet och fyllning. 20-40% luft skulle jag tippa på. En pakke Glava ljudplattor kostar 370 på obs (fick pris idag) för 8 plattor. De är 10cm tjocka. 120X57cm. 2 pakker skall täcka ditt podie 100% om du lägger dubbelt.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Teoretiskt kan det bli ett "resonansrör" om du gör det helt pottetett på alla kanter utom fram. Efter mätningar är gjort kan du bara fylla i med feks 20cm glavaplater tills resonansen/peaks försvinner. Att göra en matematisk beräkning på låt säga en peak av 63 hz (klassikern) av podiet är nog inte min skalle kapabel till :S

Skall du dämpa så mycket som möjligt gäller det samma i podiet som dämpning på väggen, ha luft mellan bakerst i podiet och fyllning. 20-40% luft skulle jag tippa på. En pakke Glava ljudplattor kostar 370 på obs (fick pris idag) för 8 plattor. De är 10cm tjocka. 120X57cm. 2 pakker skall täcka ditt podie 100% om du lägger dubbelt.
    Jeg tror nok jeg ønsker maksimal demping, ja. Ikke så hakkende gal pris på de Glava-platene, men må man ha det? Burde det ikke være kurant med vanlig isolasjon også?

Og når du skriver 20-40% luft bakerst, mener du da at det også skal være åpning bakerst, eller går det greit å ha åpning i front?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ellers funnet et teppe som ser greit ut. Det ser slik ut (obs: bildet er et nærbilde, så størrelsen på "rutene" er ca 4x4 cm):

Det heter Danfloor Quattro, og er et helsyntetisk (pylypropylen) teppe. Det skal være permanent antistatisk, og jeg synes det var helt ok til kr 179,- pr kvm. De hadde også teppefliser til 119,- pr kvm, men de var en god del tynnere og virket litt mindre behagelige å gå på. Jeg tror faktisk jeg går for helt teppe, selv om flisene var billigere.

Ellers har jeg ikke gjort så mye i dag, har sparklet for tredje gang (kun vegger, taket skal forbli "grovsparklet"), og når jeg har pusset dette så håper jeg at jeg kan grunne. Hvis lykken står meg bi kan det bli i morgen kveld, kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg tror nok jeg ønsker maksimal demping, ja. Ikke så hakkende gal pris på de Glava-platene, men må man ha det? Burde det ikke være kurant med vanlig isolasjon også?

Og når du skriver 20-40% luft bakerst, mener du da at det også skal være åpning bakerst, eller går det greit å ha åpning i front?
    Du sparar kanske 70-80 kronor på att köpa vanlig isolering. Skall du först göra det så gör det årntligt. Finns andra saker du kan spara 80 kronor på.

Av det jag vet, som inte är mycket, så bör du ha luftspalten mot det "hårda" materialet, alltså innanför isoleringen. Det samma gäller ju förövrigt när du hänger upp plater på väggar och tak. Ju mer luft du har bakom, desto mer dämpar du i lågfrekvens och det är ju det du är ute efter.

Tack för tips på fliser, jag har länge letat efter billiga fliser. Kan man få tag på dom överallt eller är det lokalt?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sparar kanske 70-80 kronor på att köpa vanlig isolering. Skall du först göra det så gör det årntligt. Finns andra saker du kan spara 80 kronor på.

Av det jag vet, som inte är mycket, så bör du ha luftspalten mot det "hårda" materialet, alltså innanför isoleringen. Det samma gäller ju förövrigt när du hänger upp plater på väggar och tak. Ju mer luft du har bakom, desto mer dämpar du i lågfrekvens och det är ju det du är ute efter.

Tack för tips på fliser, jag har länge letat efter billiga fliser. Kan man få tag på dom överallt eller är det lokalt?
    Å spare 80 kroner er ikke viktig, men jeg regner med at lydplatene er bestillingsvare, og da tar det tid... :-)

Teppet og teppeflisene var på Ibo her i Haugesund, men jeg vet ikke hvor mange andre steder i landet det finnes Ibo.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar en uka att få de från Obs här i alla fall. Har du Obs! i närheten?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar en uka att få de från Obs här i alla fall. Har du Obs! i närheten?
    Ja, jeg har Obs! innen kort avstand, så den er grei.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pakke Glava ljudplattor kostar 370 på obs (fick pris idag) för 8 plattor. De är 10cm tjocka. 120X57cm. 2 pakker skall täcka ditt podie 100% om du lägger dubbelt.
    Nå ble jeg nysgjerrig. Er det her snakk om plater tilsvarende Rockwool akustikkplater? OBS? Hvilken OBS hvor?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den til nå største DRITTJOBBEN gjort, og rommet er ferdig sparklet og pusset:

-sparkel_front-jpg

-sparkel_oest-jpg

-sparkel_vest-jpg

Taket er bare grovsparklet (to ganger), siden jeg skal ha molton der, og finishen trenger da ikke å være 100%. Veggene er sparklet tre ganger og pusset to. Det var mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg (har ikke sparklet gips før, kun spon), og jeg ville nok heller valgt mdf-plater på lag nummer to hadde jeg visst hvor mye jobb det skulle bli.

Jeg hater egentlig alt som heter maling også, men nå gleder jeg meg faktisk til å grunne rommet, rett og slett siden det blir en avveksling fra sparkelogpussedrittensomtoksåforbannetlangtidogmye energi.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater egentlig alt som heter maling også, men nå gleder jeg meg faktisk til å grunne rommet, rett og slett siden det blir en avveksling fra sparkelogpussedrittensomtoksåforbannetlangtidogmye energi.
    Haha... Enig med deg i det! Flott å kunne si hele dritten med ett ord!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå ble jeg nysgjerrig. Er det her snakk om plater tilsvarende Rockwool akustikkplater? OBS? Hvilken OBS hvor?
    Ja, de skall ha den samma effekten. Detta var OBS! Tiller, Trondheim. Glava ligger ju bara ett par mil bort så det kan ju hända att Glava är billigare i bondeheim. World first i så fall.
    De har tilbud på vanlig isolering också, 299kr/pakke för både A37, A40, alla tjocklekar.

http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...Dok_1264_1.pdf

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo fra meg en kommentar om sparkling og pussing før du satte igang, for jeg fryktet at den kunne virke noe de-motiverende :| - du satte dog et godt ord på hele stasen. Det er vel den deljobben i et oppussingsprosjekt hvor jeg raskest går lei og det synes meg at vi er på bølgelengde der ;-). Jeg blir alvorlig lei hver gang jeg kliner sparkelet på veggen for jeg vet hvor dønn kjedelig det er å pusse det ned igjen.

Uansett - Gratulerer med å være ferdig med den jobben!8)

Du vurderer ikke å sprøyte på maling i stedet for å rulle? Etter å ha sett en proff malermester jobbe med å sprøytemale og bli ferdig med et stort allrom på samme tiden som jeg pleier å bruke på å manne meg opp til å starte jobben, da er jeg fristet til å kjøpe meg en malingssprøyte!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg slo fra meg en kommentar om sparkling og pussing før du satte igang, for jeg fryktet at den kunne virke noe de-motiverende :| - du satte dog et godt ord på hele stasen. Det er vel den deljobben i et oppussingsprosjekt hvor jeg raskest går lei og det synes meg at vi er på bølgelengde der ;-). Jeg blir alvorlig lei hver gang jeg kliner sparkelet på veggen for jeg vet hvor dønn kjedelig det er å pusse det ned igjen.

Uansett - Gratulerer med å være ferdig med den jobben!8)
    Takk for det. Det føles rimelig godt, og jeg skal nok slås ganske hardt i bakhodet for å gjøre dette en gang til. MDF-plater neste gang noe skal pusses opp.

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du vurderer ikke å sprøyte på maling i stedet for å rulle? Etter å ha sett en proff malermester jobbe med å sprøytemale og bli ferdig med et stort allrom på samme tiden som jeg pleier å bruke på å manne meg opp til å starte jobben, da er jeg fristet til å kjøpe meg en malingssprøyte!
    Hadde ikke tenkt på det, nei. Skal jo bare ha på et strøk med grunning, etterpå er det tapet og molton som gjelder. Jeg frykter at det lett kan bli litt søl med sprøyte. Greit nok at proffene bruker det, men de pleier jo å ha det beste utstyret og har også det riktige håndlaget. Jeg mangler begge deler.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med å få grunnet rommet i kveld, og så er det i prinsippet klart for tapet.

Jeg regner med å handle ventilasjonsdeler en av de nærmeste dagene, og skulle gjerne hatt noen råd. Jeg skal ha en kanalvifte på boden, og legge tilluften inn i kassen på bakvegg. Planen er å ha en T-kobling inni kassen, og så gå med rør ut til sidene og frem til ventilene. Spørsmålet er hvor mye lydfeller jeg trenger. Det enkleste er å ha en 120 cm lydfelle på boden etter vifta, og så kun ha rør/bend/påstikk på kinosiden. Alternativet er å ha to lydfeller som hver av de to "armene" i T-en inni kassen på kinosiden. Ulempen med denne løsningen er at hvis jeg skal ha 160mm rør, så blir disse lydfellene nokså store (er vel sikkert minst 220mm ytre diameter på dem), og jeg må da bygge kassene større for å få plass. Jeg har planlagt at kassene skal bygge 20 cm ned fra taket, og vil helst ikke ha mer enn det. Jeg kan jo også gå for mindre rør (ø125mm) inni kassen for å få plass til lydfeller der, men spørsmålet er om det er en bedre løsning enn ø160mm rør og kun ha lydfelle på bodsiden.

Innspill?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kanalvifte fra Clasohlson.
    Fra denne brukte veg flexirør ut til ventilen i kinoen.
    Da ble jeg plaget med relativt mye støy, ikke fra vifta, men fra resonanser i flexirøret.
    Løsningen hos meg ble 2 stk 1m (1,5m uttrukket) lydfeller.
    Lydfellene sitter koblet direkte på ventilen til kinoen.
    Nå er det helt dønn stille.

Ville nok valgt å sette lydfellen direkte på ventilene, og brukt spiro/flexirør på resten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har en kanalvifte fra Clasohlson.
    Fra denne brukte veg flexirør ut til ventilen i kinoen.
    Da ble jeg plaget med relativt mye støy, ikke fra vifta, men fra resonanser i flexirøret.
    Løsningen hos meg ble 2 stk 1m (1,5m uttrukket) lydfeller.
    Lydfellene sitter koblet direkte på ventilen til kinoen.
    Nå er det helt dønn stille.

Ville nok valgt å sette lydfellen direkte på ventilene, og brukt spiro/flexirør på resten.
    Ja, det er nok den beste løsningen å ha lydfellene nærmest mulig ventilene. Spørsmålet da blir om jeg bør gå for litt mindre rørdiameter for å unngå at kassen blir altfor stor.

Jeg kom plutselig på et annet problem: Veggjennomføringen! Jeg hadde i grunnen bare tenkt å ha et spirorør gjennom der som var fuget fast i begge ender, for å unngå direkte mekanisk kobling til noen av veggene. Men så slår det meg at selve røret også er stivt, og vil kunne overføre vibrasjoner gjennom veggen og inn i boden. Vil det være en god ide å bruke f.eks flexrør akkurat gjennom veggen (~20cm), og spirorør på resten?

Hvilken diameter har du på dine rør?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    160mm diameter.
    Flexirørene lager mer støy enn spirorørene.
    Lydfellene kommer fra flexit, det er 160mm perforerte flexirør med isolajone på utsiden.
    Jeg ble anbefalt å så mange bend som mulig på lydfellene, og så få som mulig på flexirørene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    160mm diameter.
    Flexirørene lager mer støy enn spirorørene.
    Lydfellene kommer fra flexit, det er 160mm perforerte flexirør med isolajone på utsiden.
    Jeg ble anbefalt å så mange bend som mulig på lydfellene, og så få som mulig på flexirørene.
    Jeg kommer uansett ikke til å bruke mye flexirør, kanskje så lite som ingenting. Det måtte eventuelt være gjennom veggen i så fall.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers fikk jeg grunnet hele rommet i går, så nå er alle de verste drittjobbene gjort. Tror jeg.

Jeg kjøpte Butinox interiør heftgrunning, og det var nesten som å smøre leire på veggen. Det var skikkelig tyktflytende, og et slit å få på veggen. Mulig Europris-rullen må ta litt av skylden, men jeg er jammen ikke sikker. Tørket fort gjorde det også, så det var helt umulig å få det til uten skjolder. Nå er ikke det så farlig heller, men jeg irriteres litt når det ikke ser jevnt ut. Vanskeligere å bedømme sparkeljobben også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt meg frem med forskjellig billig maleutstyr, og konkludert med at jeg ikke gidder å spare noen usle kroner på akkurat den delen av jobben. Jeg har prøvd koster fra Europris og Ting&Tang som var oppgitt til å brukes til innvendig maling, og ved begge tilfeller var de så stive i busten at jeg rett og slett fikk vondt i håndleddet Har også prøvd rulleutstyr fra både Europris og Ting&Tang, og både resultatet og prosessen har vært mildt sagt irriterende; de loer, ruller tregt og spruter.

Så jeg kjøper nå konsekvent Jotun maleruller og pensler men i den rimelige prisskalaen.

Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •