Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 453
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser du har stort sett samma mått som jag i rummet och jag har testat en del bokhyllehögtalare här inne. Kan säga att det håller i massvis.

Klipsch RB61 med bassport framåt.
    2 par för 6000
    Center:
    1 Center RC 52 för 2246

Som sub, Audio Pro Sub Wigo 10", 2400 per styck, dessa har fått väldigt bra omtale.

Då blir det innanför din budget med de surround ni hade uppe för diskussion tidigare. Och det settet kommer trycka bra för under 12,000.

Men för att vara ärlig hade jag droppat 7.1 av 2 anledningar. Dels har du ett litet rum, och dels så är det väldigt få filmer med 7.1. Då har du ytterligare 3000kr i headroom för annat staesh! Jag hade nog lagt de på den kraftigare RC 62 centern i stället.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Ser du har stort sett samma mått som jag i rummet och jag har testat en del bokhyllehögtalare här inne. Kan säga att det håller i massvis.

Klipsch RB61 med bassport framåt.
    2 par för 6000
    Center:
    1 Center RC 52 för 2246

Som sub, Audio Pro Sub Wigo 10", 2400 per styck, dessa har fått väldigt bra omtale.

Då blir det innanför din budget med de surround ni hade uppe för diskussion tidigare. Och det settet kommer trycka bra för under 12,000.

Men för att vara ärlig hade jag droppat 7.1 av 2 anledningar. Dels har du ett litet rum, och dels så är det väldigt få filmer med 7.1. Då har du ytterligare 3000kr i headroom för annat staesh! Jag hade nog lagt de på den kraftigare RC 62 centern i stället.
    RB61 er vel utgått, er den ikke det? Den er dessuten litt i dypeste laget (over 30 cm), og stikker dermed litt vel mye ut fra veggen.

Audio Pro-subbene du nevner tror jeg kan være bra, så de er helt klart et alternativ.

Når det gjelder 7.1 eller 5.1, så har du nok et poeng, men er det ikke slik at flere og flere filmer kommer med 7-kanals lyd? Og i tillegg vil jo forsterkeren i enkelte moduser legge inn lyd i høyttalerne uansett. Eller kanskje det hadde vært bedre å henge opp presence/height-høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag trodde också det skulle ramla in massor med 7.1 material efter att Black hawk Down kom ut, men inte då.....Presence tror jag absolut är bättre och mer brukbart då du har full takhöjd.
    Men du kan väl ha RB-61 som front?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Når det gjelder 7.1 eller 5.1, så har du nok et poeng, men er det ikke slik at flere og flere filmer kommer med 7-kanals lyd? Og i tillegg vil jo forsterkeren i enkelte moduser legge inn lyd i høyttalerne uansett. Eller kanskje det hadde vært bedre å henge opp presence/height-høyttalere?
    Ja, receiveren/prosessoren legger jo lyd på alle 4 kanalene uavhengig av 5.1 eller 7.1 kodet lyd på filmene. Om den bruker en spesiell matrise eller om det rett og slett er samme lyd på 2 og 2 av de 4 vet jeg egentlig ikke. Men jeg synes hvertfall det gir et mer diffust lydfelt med 4 vs. 2 bakkanaler.

Men det er selvsagt mulig at presence gir bedre valuta?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag trodde också det skulle ramla in massor med 7.1 material efter att Black hawk Down kom ut, men inte då.....Presence tror jag absolut är bättre och mer brukbart då du har full takhöjd.
    Men du kan väl ha RB-61 som front?
    Jeg vil ha gulvstående fronter, tror jeg. RB61 må eventuelt stå på stativ, men den er som sagt utgått, så den er nok heller ikke så lett å få tak i.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, receiveren/prosessoren legger jo lyd på alle 4 kanalene uavhengig av 5.1 eller 7.1 kodet lyd på filmene. Om den bruker en spesiell matrise eller om det rett og slett er samme lyd på 2 og 2 av de 4 vet jeg egentlig ikke. Men jeg synes hvertfall det gir et mer diffust lydfelt med 4 vs. 2 bakkanaler.

Men det er selvsagt mulig at presence gir bedre valuta?
    Jeg har ingen som helst ide, men jeg la jo heldigvis opp rør og bokser til presence også, så jeg har jo muligheten til å teste det om jeg vil.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med in-wall bak da? Det funker meget bra hos meg.

Ellers må jeg si at rommet ditt virkelig begynner å ta form. Har smuglest litt uten å kommentere

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hva med in-wall bak da? Det funker meget bra hos meg.

Ellers må jeg si at rommet ditt virkelig begynner å ta form. Har smuglest litt uten å kommentere
    Takk for det! :-)

In-wall er jo selvfølgelig fremdeles mulig, men det er jo noe mer tungvint enn om jeg hadde lagt opp til det før plating. Jeg tror nok at lydisolasjonsmessig vil det være bedre med vegghengte høyttalere, siden den veggen er den som vender mot resten av huset. Å felle inn kasser der kan muligens svekke lydisolasjonen. Tror jeg. Kanskje.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å felle inn kasser der kan muligens svekke lydisolasjonen. Tror jeg. Kanskje.
    Det tror jeg du har helt rett i.

Hva med 2 par RS42 da? De har jo en fantastisk fin spredning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg du har helt rett i.

Hva med 2 par RS42 da? De har jo en fantastisk fin spredning.
    Det er helt klart et alternativ. RS42 er vel utgått, men det finnes jo en RS42 II. Jeg er nok redd for at budsjettet lett kan sprekke med to par slike, siden det fort blir minst 7k bare der.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det til stadighet dukker opp brukte av disse. Både RS42 og RS52.
    Det kan være mye bra å hente på brukten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går primet jeg sprekken mellom gulv/parkett og gips, samt la i bunnfyllingslist slik at den siste gulv-fugen kan legges.

Etterpå begynte jeg på sparkling, og det som ser så lett ut på visse videoer på nettet skulle selvfølgelig vise seg å være fryktelig mye vanskeligere i virkeligheten. Jeg holdt på hele kvelden, og klarte kun å få tatt veggene. La i papirstrimmel i alle skjøter og hjørner, samt sparklet skruehoder. Det å legge i strimmelen var vanskeligere enn man skulle tro, hovedproblemet mitt var å få passe mengde sparkel på veggen før strimmelen. Jeg fant etterhvert en slags teknikk, og strimlene ble i det minste hengende fast. :-)

Jeg utsatte hjørnene til slutt, men de gikk faktisk noe bedre enn forventet, men også i hjørnene var det påføring av sparkelmassen som var vanskeligst . Det å trykke papiret fast gikk greit når jeg fant teknikken. Har ikke funnet noen instruksjonsvideoer på dette, men jeg endte opp med å holde strimmelen inne i hjørnet med en bred sparkelkniv mens jeg strøk strimmelen fast (i retning ut fra hjørnet) med en annen. Dette fungerte temmelig bra, men det var om å gjøre å ha passe mengde sparkel først, og det var ikke så lett.

Taket og overgang vegg/tak fikk jeg ikke begynt på. Det gikk altfor tregt med meg. Faktisk var det slik at jeg nesten synes sparkelmassen tørket litt for fort i forhold til mitt arbeidstempo.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] Faktisk var det slik at jeg nesten synes sparkelmassen tørket litt for fort i forhold til mitt arbeidstempo.
    Akkurat dét er jo et litt dårlig tegn

Huff sparkling er noe herk synes jeg, og også årsaken til at jeg gikk for veggplater som bare kan males direkte. Men det er mye stiligere med helt slette vegger fortsatt at man har vært heldig med sparklingen.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparkling er veldig vanskelig. Det er en grunn at noen har det som yrke.
    Derfor har jeg alltid hatt maler til å gjøre slike jobber.
    Siste gang var i garsjen, da hadde jeg en fra Polen, som gjorde en utrolig bra jobb, for 6k.
    2,5 vegg + tak. grunnflate 36kvm.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparkling er veldig vanskelig. Det er en grunn at noen har det som yrke.
    Derfor har jeg alltid hatt maler til å gjøre slike jobber.
    Siste gang var i garsjen, da hadde jeg en fra Polen, som gjorde en utrolig bra jobb, for 6k.
    2,5 vegg + tak. grunnflate 36kvm.
    Jeg visste jo dette på forhånd, men litt av sjarmen her er jo å gjøre det selv. Jeg er jo "heldig" i og med at jeg planlegger tapet på veggene og molton i taket, samt at alle overganger tak/vegg blir skjult av kasser. Alt dette bidrar til at sparklingen er litt mindre kritisk enn hvis rommet skulle vært malt og uten lister i taket, f.eks.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en ny kveld med sparkling tror jeg at jeg trekker tilbake det med "sjarm". Sparkling og sjarm er to ord som ikke bør brukes i samme setning...

Når det er sagt, så er det ikke det at jeg ikke får det til, det går bare så tregt. Jeg laget meg et enkelt hjelpemiddel som bidro til at jobben ble noe mindre ille:

-sparkelboks-jpg

En billig sparkelkniv fra Jula er tapet fast til en brødform (men ikke si det til W). Da har jeg en sparkelbeholder med håndtak, og kan stryke av den sparkelkniven jeg jobber med direkte i beholderen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med sparkling og tapetsering, men mine erfaringer er at man dessverre ikke kan regne med at tapeten kamuflerer halvgodt grunnarbeid noe særlig, snarere tvert i mot dessverre...

Fiffig løsning med brødformen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med sparkling og tapetsering, men mine erfaringer er at man dessverre ikke kan regne med at tapeten kamuflerer halvgodt grunnarbeid noe særlig, snarere tvert i mot dessverre...

Fiffig løsning med brødformen
    Min tapet-erfaring er begrenset, men W er en racer på det. Sparkling har jeg gjort før, men ikke på gips. Og misforstå meg rett, jeg planlegger ikke å sluntre med grunnarbeidet. Jeg hadde bare et slags håp om at tapet ville være mer tilgivende enn f.eks maling.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig tapet er "noe" mer tilgivende enn maling, kommer sikkert helt an på tapeten også. Jeg har tapetsert 3 rom her i huset, på sparklede sponplater. Det ble ikke 100 % dessverre, mest fordi jeg trodde at tapeten skulle dekke bedre... Derfor "advarselen"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver fremdeles på med sparkeldritten, har brukt opp en 10-liter til nå. I går fikk jeg fuget overgangen mellom gulv og vegg også, så nå skal det være ganske tett der også.

Nå har jeg et bassfelle-spørsmål:

Jeg skal ha et podium bak i kinoen. Dette vil være ca 340 x 160 cm stort, og med en høyde på 18 cm. Hvis jeg skal la dette fungere som en bassfelle så må jeg ha åpninger i det, og det opplagte stedet for disse er i fronten. Det jeg da lurer på er om disse åpningene bør ha noen spesiell form, og også hvor store de bør være.

Noen som våger seg frempå med noen uttalelser om dette, evt har noen gode linker?

Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •