Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 453
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Imponerende at du klarte å skru den sammen på 2 timer! Men med tanke på hvordan du har utført resten av kinoen er jeg ikke overrasket

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Imponerende at du klarte å skru den sammen på 2 timer! Men med tanke på hvordan du har utført resten av kinoen er jeg ikke overrasket
    Takk for det, men jeg hadde jo tenkt litt på konstruksjonen før jeg begynte å lage den, så alt ble ikke gjort på to timer.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å ha noen skråstivere i bunndelen også, men fant ut at det var godt nok uten. Jeg håper jo å være ferdig med platingen i inneværende uke, og etterpå er jo denne konstruksjonen klar til å bli Jøtul-mat.

Og for dere som ikke har Jula i nærheten, så selger også f.eks Biltema små taljer/blokker, men de er noe dyrere. Jula-løsningen til 69,- kr er jo uslåelig billig, men det er jo ikke akkurat toppkvalitet på taljene, og tauet er ikke så godt å holde/dra i. Skulle jeg laget dette mer permanent så hadde jeg brukt bedre taljer og en plastbelagt stålwire heller, tror jeg.

Ellers var jeg inne på mange forskjellige konstruksjonsideer før jeg kom på taljeløsningen, men ingen av disse var like bra, spesielt mhp løftehøyde.

Som et lite apropos, det går an å overkonstruere også. Se bare hva jeg kom over på nettet:

Den der var rimelig plasskrevende...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Konge-løsning! Denne blir nok kopiert av meg og brodern når han skal montere gips i taket på hytta. Så lipper vi å leie og transportere.

Ctrl + P.
    Kopiavgiften er på kroner 0,- pluss moms, så det er ikke sikkert du har råd.. :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo slått av momsen, da i det minste...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for den prisen burde du i allefall legge ved detaljert byggtegninger

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anderz
    for den prisen burde du i allefall legge ved detaljert byggtegninger
    Jaja, staten kan sikkert unnvære momsen, så da slår jeg av den, så slipper jeg vel å lage tegninger? :-)

Ellers fikk jeg platet ferdig første lag i taket i går, og jeg fuget hele rommet, med unntak av rundt elbokser og ventilasjonsstussene. Disse må vente til platingen er ferdig, for ellers blir det knotete å unngå å fuge feil/for mye. Skal si det ble ekkel akustikk der inne nå, når alt er platet. Skikkelig ekkorom.

I dag var det klart for å starte på lag to på veggene, men her hadde jeg et problem:

-smal_sprekk-jpg

Sprekken mellom parketten og platen er plenty bred nok for den neste plata, men da er det er lite plass igjen til å løfte platen opp fra gulvet. Ett alternativ ville vært å lage plata så kort at den kom ovenfor parketten, men det hadde jeg ikke lyst til. Ville helst ha nedre kant av plata 10-15 mm over betongen, og dermed under toppen av parketten, som bygger ca 2 cm totalt.
    Til det første laget plater brukte jeg en slik:

Den likte jeg i grunnen ikke, siden man måtte stå på den for å holde plata oppe, og det var krøkkete å sjekke tilpasningen mens man stod og holdt plata oppe med denne.

Ergo var det en tur i rotekassen, og der fant jeg en brakett som lå igjen etter en gammel garasjeportåpner, og etter litt overtalelse med vinkelsliper og sveiseapparat så lot den seg (sammen med en bit armeringsjern og et annet vinkeljern) omdanne til dette:

-plateloefter1-jpg

Her er det testing på om kanten under var smal nok til å gå nedi sprekken sammen med en platebit:

-plateloefter2-jpg

Jeg fant også noen trebiter som jeg borret et hull i og skrudde det sammen med et hengsel. Hele trekontruksjonen kan flyttes opp og ned langs armeringsjernet, og plankebiten som ligger an mot plata er hengslet, så den ligger plant ved forskjellige vinkler. Slik ser det ut til slutt:

-plateloefter4-jpg

Jeg vet jo at dette langt på vei er et plagiat av kommersielle varianter, men jeg tviler på at de kommersielle er smale nok i bunn til at jeg kunne brukt dem her, så dermed ble det enda en DIY-løsning.

Jeg fikk opp noen plater på veggen også, men ikke så mange som ønsket. Jeg knotet litt for lenge med den første, men dessverre må alt være så forbannet nøyaktig, og som amatør tar det da ekstra lang tid.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow 8-) - "imponert" holder ikke

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Wow 8-) - "imponert" holder ikke
    Hehe, jo takk for det. Greit å kunne lage nødvendig verktøy når det trengs, og noen ganger lønner det seg å lide av kastevegring, for ellers hadde nok den braketten vært kastet for lengst. Dette eksemplifiserer vel sangen til Øystein Sunde ganske bra: Kjekt å ha.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte å holde målet for helga, og rommet er nå ferdig gipset i to lag. Synes det ble mye støv av den gipsen, og det setter seg jo over alt.

Uansett, slik ser det nå ut mot frontveggen:

-frontvegg4-jpg

Alt utstyret er stuet opp til bakveggen, så her er det litt kaos:

-bakvegg4-jpg

Den ene ventilgjennomføringen:

-ventil_ut-jpg

Håper jeg har tatt nok høyde for røret som skal settes på her, det er ca 5 mm klaring rundt stussen, og røret har vel neppe godstykkelse over 1 mm, så det burde gå bra. Når røret er på plass så fuger jeg rundt, er planen.

Til slutt ene takhjørnet:

-hjoerne_tak-jpg

Det er selvfølgelig helt bortkastet å bruke så mye energi på å få fine tilpasninger på gipsen, men det ble nå stort sett slik over alt.

Det neste blir å fuge mellom parketten og det siste platelaget, og så er det vel sparkling som står for tur. Hvis noen sitter og ruger på gode tips utover det som står i Norgips sine brosjyrer, så er jeg lutter øre.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut, og jeg kjenner at jeg er misunnelig på den veldige fremgangen du har her

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Og mange ekstrapoeng for bra hjemmelaget verktøy og plateheis!:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette ser veldig bra ut, og jeg kjenner at jeg er misunnelig på den veldige fremgangen du har her
    Fremgangen er et resultat av mange timers iherdig jobbing, jeg har jo gjort noe nesten hver dag etter at jeg begynte på platingen, og jeg satte jo opp de første platene den 2. oktober, så jeg har brukt mange dager på de to platelagene.

Det neste blir som nevnt fuging og sparkling, men så er jeg mer usikker igjen. Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal ha kassene i taket, spesielt ikke de på langsidene. De skal ikke romme annet enn downlights, så jeg lurer litt på hvor lave (altså hvor lite jeg kan la dem bygge ned) jeg kan ha dem og fremdeles ha lovlig plass til spottene. Over spottene er det jo gips, men jeg må kanskje ha en kasse uansett?

Et annet spørsmål er om jeg skal fylle kassene med isolasjon, eller om jeg skal ha akustikkplater. Hvis jeg lager dem veldig små, så har vel neppe akustikkplater noen særlig hensikt, vil jeg tro. Samtidig så antar jeg at jeg trenger visse akustikktiltak der inne, som f.eks en bassfelle. Jeg skal jo ha et podium bakerst, og jeg ser for meg å ha dette som en bassfelle, men hyva må jeg gjøre da? Er det tilstrekkelig å ha det fylt med isolasjon, og lage noen slisser/åpninger i fronten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel overstått plateærbe

Dette med bassfeller er vanskelig å forutsi noe om, det kan godt hende at en bassfelle i podiet vil hjelpe, det er vel opptil flere her på forumet som har laget en sånn løsning. Jeg har målt "litt" hjemme i min kino, og nede ved gulvet bak sofaen er det gjerne en peak i nivået ved enkelte frekvenser.

Jeg hadde to bassfeller som jeg kunne flytte rundt. Ved å plassere de midt på bakveggen (der jeg faktisk har en solid peak), fikk jeg plutselig mye dårligere frekvensrespons. Jeg tipper at årsaken var at jeg absorberte noen frekvenser som faktisk var med på å jevne ut responsen i lytteposisjon. Poenget er at alle ting man putter inn i rommet er med på å justere responsen, og en stor sofa vil også fungere som bassabsorbent, ergo kan det være lurt å lage løsninger som man kan endre relativt enkelt dersom det viser seg at resultatet ikke blir bra. Et podium kan man jo ganske enkelt tette igjen eller lage nye åpninger i.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gratulerer med vel overstått plateærbe

Dette med bassfeller er vanskelig å forutsi noe om, det kan godt hende at en bassfelle i podiet vil hjelpe, det er vel opptil flere her på forumet som har laget en sånn løsning. Jeg har målt "litt" hjemme i min kino, og nede ved gulvet bak sofaen er det gjerne en peak i nivået ved enkelte frekvenser.

Jeg hadde to bassfeller som jeg kunne flytte rundt. Ved å plassere de midt på bakveggen (der jeg faktisk har en solid peak), fikk jeg plutselig mye dårligere frekvensrespons. Jeg tipper at årsaken var at jeg absorberte noen frekvenser som faktisk var med på å jevne ut responsen i lytteposisjon. Poenget er at alle ting man putter inn i rommet er med på å justere responsen, og en stor sofa vil også fungere som bassabsorbent, ergo kan det være lurt å lage løsninger som man kan endre relativt enkelt dersom det viser seg at resultatet ikke blir bra. Et podium kan man jo ganske enkelt tette igjen eller lage nye åpninger i.
    Ja, det er nok en god plan å ha åpninger i podiet som man kan tette om ønskelig. Tror jeg går for den løsningen.

Ellers har jeg store problemer med å finne passende høyttalere. Jeg hadde tenkt litt på en XTZ89-pakke og supplere med et ekstra par satellitter (samme type som i pakken) og et par XTZ 99 W10.16, men jeg synes kanskje at satellittene bygger litt mye ut fra veggen (drøyt 27 cm). Dette oppsettet kommer på drøyt 12k pluss frakt, og er i grunnen omtrent så langt jeg har lyst til å strekke meg.

Er det noen som har gode forslag til andre oppsett som gir like mye "bang for the buck", og altså omtrent samme antall bucks? Surround.no selger jo også Dynavoice, som har en del rimelige alternativer, men jeg har latt meg fortelle at det ikke er så gode greier.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse som surround, og valge de nettopp pga. at de bare bygger 12-13 cm. Til surround fungerer de aldeles utmerket, men vet ikke om de fungerer like godt i front, i spinkleste laget vil jeg tro, siden de har et bittelite lukket kabinett og antagelig vanskelig å integrere godt med en sub siden du i så fall må dele veldig høyt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse som surround, og valge de nettopp pga. at de bare bygger 12-13 cm. Til surround fungerer de aldeles utmerket, men vet ikke om de fungerer like godt i front, i spinkleste laget vil jeg tro, siden de har et bittelite lukket kabinett og antagelig vanskelig å integrere godt med en sub siden du i så fall må dele veldig høyt.
    Takk for tips! De var jo små og nette, og sikkert gode nok til mitt bruk. Jeg går nemlig rundt og innbiller meg at jeg er veldig lite kresen på lyden. :-)

Nå skal jeg ha fire høyttalere bak, er planen. Har du to eller fire hos deg?
    I front skal jeg uansett ha gulvstående høyttalere pluss subber (evt gulvstående med integrerte subber).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg går nemlig rundt og innbiller meg at jeg er veldig lite kresen på lyden. :-)
    Inntil videre kanskje, men bare vent

Du har jo også disse. Ganske slanke og nette. Jeg vet det er minst en her på forumet som har de, men er ikke i stand til å huske hvem. Alkar tro?

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Nå skal jeg ha fire høyttalere bak, er planen. Har du to eller fire hos deg?
    I front skal jeg uansett ha gulvstående høyttalere pluss subber (evt gulvstående med integrerte subber).
    Jeg har 4 altså 7.1 oppsett. Men er budsjettet 12k for 4 stk. surround, gulvstående fronter, center og 2 stk. suber?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på prisen på Klipsch för tiden är kanske det en lösning? Funkar som f i kino. Var det 4k för RF 82? Då slipper du ju tänka på midbas en stund

Som senter är jag intresserad av denna:

Qln 602 mkII Senterhøyttaler | Soundgarden
    Fått bra lovord över lag och prisen är ju inte att klaga på. Enda abret är kanske det estetiska med eventuellt olika färger på kabinetter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil videre kanskje, men bare vent
    Vel, vi får se, men jeg tror jo det. Inntil videre. :-)
    Du har jo også disse. Ganske slanke og nette. Jeg vet det er minst en her på forumet som har de, men er ikke i stand til å huske hvem. Alkar tro?
    De var jo særdeles rimelige og så helt greie ut. Hmm.
    Jeg har 4 altså 7.1 oppsett. Men er budsjettet 12k for 4 stk. surround, gulvstående fronter, center og 2 stk. suber?
    Jeg må ikke nødvendigvis ha to subber, men hvis det ikke er fornuftig gjørbart på rundt 12k, så kan jeg ha bare 1 også.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Med tanke på prisen på Klipsch för tiden är kanske det en lösning? Funkar som f i kino. Var det 4k för RF 82? Då slipper du ju tänka på midbas en stund

Som senter är jag intresserad av denna:

Qln 602 mkII Senterhøyttaler | Soundgarden
    Fått bra lovord över lag och prisen är ju inte att klaga på. Enda abret är kanske det estetiska med eventuellt olika färger på kabinetter.
    Jeg har ikke hørt noe om Qln før, men de ser jo ut til å ligge i det rimelige prissegmentet. Du har et poeng når det gjelder farger, jeg ønsker ikke å ha så lyse farger som eik, jeg vil helst ha sort, og da ser det ut for at Qln har lite å by på.

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •