Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror jeg er feil person å snakke med når det gjelder å klage sin nød om at noe er "tidkrevende"...

Skal du gjøre det "korrekt" så skal alle gipsbrudd behandles med primer og skrus opp. Så bruker du bunnfyllingslist i alle sprekkene langs med platene og fuger på toppen av dette.

Jeg har 3 platelag på både vegger og tak og har gjort denne prosessen 6 ganger per hjørnekant der tak møter vegg eller vegg møter vegg...
    Forstår jeg deg riktig når jeg tror du da har kuttet gipsplaten, primet bruddet, ventet til det har tørket og så skrudd opp platen etterpå (med fugemasse i skjøten). Med mindre man er så presis i oppmålingen og kuttingen av plater at man kan klargjøre mange plater på en gang, så vil man da kun få tatt svært få plater mellom hver tørkeperiode for primeren. Om det er slik jeg tror, da.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Forstår jeg deg riktig når jeg tror du da har kuttet gipsplaten, primet bruddet, ventet til det har tørket og så skrudd opp platen etterpå (med fugemasse i skjøten). Med mindre man er så presis i oppmålingen og kuttingen av plater at man kan klargjøre mange plater på en gang, så vil man da kun få tatt svært få plater mellom hver tørkeperiode for primeren. Om det er slik jeg tror, da.
    Du kan godt ta på primeren når hele platelaget er på plass med å pensle inn langs hele sprekken. Det var nok slik jeg gjorde det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt ta på primeren når hele platelaget er på plass med å pensle inn langs hele sprekken. Det var nok slik jeg gjorde det.
    Ok, da misforstod jeg deg bare. Da er det jo litt enklere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som du har fuget i alle skjøtene også? Hvorfor det, når det kommer et nytt platelag under (som overlapper skjøtene), og du i tillegg bruker greenglue mellom platelagene? Skulle tro det ville være nok?

Ellers ser jeg du har kryss i takplatene. I Norgips sin brosjyre Vegger og Tak står det "NB: Aldri kryss i tak". :-)
    Men når det er sagt, det kan tenkes at det kun gjelder når det bare er ett platelag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som du har fuget i alle skjøtene også? Hvorfor det, når det kommer et nytt platelag under (som overlapper skjøtene), og du i tillegg bruker greenglue mellom platelagene? Skulle tro det ville være nok?
    Jeg er ikke den rette til å spørre om slikt heller er jeg redd...

Ellers ser jeg du har kryss i takplatene. I Norgips sin brosjyre Vegger og Tak står det "NB: Aldri kryss i tak". :-)
    Men når det er sagt, det kan tenkes at det kun gjelder når det bare er ett
    platelag.
    Ja, det er nok for styrkens skyld de har skrevet dette. Jeg burde nok ideelt sett ha lagt alle tre lagene i "mursteinsmønster". Jeg la imidlertid alle 3 lagene forskutt i forhold til hverandre, så jeg regner med det er sterkt nok.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte på taket i dag, og det at det nesten ikke er bokser i taket fikk meg til å tro at det skulle gå fort. Gjorde det det? Nei, absolutt ikke. Det var et forbannet styr å få opp platene, og hadde det ikke vært for at jeg hadde hjelp av en spedbygd fjortenåring hadde det ikke gått. Og selv da var det såvidt det gikk. Jeg gikk også på en smell når det gjaldt takbjelkene mine, som jeg trodde var bortimot snorbeine. Det var de ikke, så taket ble dessverre ikke på langt nær så bra som jeg hadde håpet. Heldigvis har jeg planlagt å ha sort stoff i taket, så det vil nok neppe bli synlig. Jeg korrigerte noe ved å stifte fast papp under den som var verst, men det ble langt fra 100%.

Slik ser det ut nå. Mot frontvegg:

-frontvegg-jpg

Mot bakvegg:

-bakvegg-jpg

Og til slutt en liten, enkel gjettekonkurranse. Hva er dette:

-mystisk_klosse-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at den trebiten er en hjelpende hånd som skrur fast i takbjelken, så løfter du opp plata og legger den inni denne klossen slik at du slipper å holde den oppe. Grunnen til at den er skåret rund er at du må "vippe" plata oppi.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tipper at den trebiten er en hjelpende hånd som skrur fast i takbjelken, så løfter du opp plata og legger den inni denne klossen slik at du slipper å holde den oppe. Grunnen til at den er skåret rund er at du må "vippe" plata oppi.
    Det er aldeles riktig. :-)
    Var vel ikke så vanskelig å gjette heller. Det fungerte forsåvidt greit, hadde slike klosser oppskrudd under bjelkene i den ene langsiden av plata, og en "hjelpemann" av treverk, formet som et "t" som holdt oppe den andre. Det fungerte forsåvidt, men litt småstress å få buksert opp plata likevel. Og det er fort gjort å få småskader i kartongen på platene, selv om klossene er avrundet. Jeg funderer nok litt på om jeg må snekre sammen en slags gipsheis for å gjøre det hele litt enklere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg funderer nok litt på om jeg må snekre sammen en slags gipsheis for å gjøre det hele litt enklere.
    Eller leie en. Jeg hadde aldri orket å gipse taket uten i alle fall (men så var jeg mutters alene om det også da).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også gipset taket alene, og da blir man jo ganske oppfinnsom... Men neste gang kommer jeg nok til å leie en heis, som Rune også anbefaler. Både for å lette arbeidet men også for å unngå skader på platene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ryggen... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hodet...

Jeg fikk ei plate rett i planeten under montering, med tilhørende skade på både hodet og plata. Noen vil nok hevde at det var plata som var mest utsatt for varig skade Det var riktig nok ikke gips men hadde jeg hatt en heis ville jeg nok brukt den til vanlige Tak-Ess takplater også.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Eller hodet...

Jeg fikk ei plate rett i planeten under montering, med tilhørende skade på både hodet og plata. Noen vil nok hevde at det var plata som var mest utsatt for varig skade Det var riktig nok ikke gips men hadde jeg hatt en heis ville jeg nok brukt den til vanlige Tak-Ess takplater også.
    Auda!
    Det har jeg heldigvis sluppet til nå, men jeg er jo ikke ferdig enda...

Ellers tror jeg at jeg for sikkerhets skyld skal "ta en RuneW" og fuge rundt baut når første lag plater er oppe. Det skader jo ikke, selv om det burde være godt nok å bare få tettet det siste laget.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skader jo ikke, selv om det burde være godt nok å bare få tettet det siste laget.
    Nå snakker vi!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte ut for å handle litt i dag, så kom ikke i gang før litt utpå kvelden. Det jeg gjorde da var å bygge meg en gipsheis, rett og slett. Hadde beregnet at det burde gå på en times tid, men det gikk med drøye to timer. Sparer nok likevel det inn igjen, siden jeg har et helt lag til som skal opp i taket.

Slik ser min enkle DIY gipsheis ut, her med en plate liggende klar:

-gipsheis1-jpg

Selve løftemekanismen er av den enkle sorten, nemlig noe billige taljegreier fra Jula:

-gipsheis2-jpg

Taljene leveres med tau, og koster 69,- kr. Skal tåle 150 kg, altså plenty nok til dette formålet. Ser slik ut:

Her er en plate løftet opp i taket, og er klar til å skrues fast:

-gipsheis3-jpg

Det som ikke vises på bildene er plattformen også kan vippes 45 grader slik at det skal være mulig for en person å få oppå en plate. Jeg har ikke testet akkurat det enda, så jeg vet ikke om det vil fungere.

Ellers går det vel relativt tydelig frem av bildene hvordan den er laget, og selv om den selvfølgelig er mye mer dinglete enn en skikkelig heis, så fungerer den upåklagelig. Når platen er heist opp så presses den jo mot taket, og da dingler det jo ikke. Hjulene hadde jeg forøvrig liggende fra et annet prosjekt en gang, og det er noe Biltema-greier til en billig penge. Totalt sett er denne saken ganske billig, og leie av en slik heis koster sikkert mer per dag enn det koster å bygge denne. Men det forutsetter jo at man regner sin egen tid som gratis, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bøyer meg i gipsstøvet - den ekte DIY'er!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du verden. Dette gir uttrykket "Nød lærer naken kvinne å spinne" ny mening. Sjennialt

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge-løsning! Denne blir nok kopiert av meg og brodern når han skal montere gips i taket på hytta. Så lipper vi å leie og transportere.

Ctrl + P.

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •