Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 453
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir bra det her! Isolering er kos

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lmie
    Blir bra det her! Isolering er kos
    Takk for det!

Men kos? Vel, det er det nok ikke så mange som synes. Jeg gleder meg mest til å få det overstått, og jeg ser frem til å få platet rommet. Jeg er grådig lei av å se på stenderverket nå...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, ser veldig bra ut til nå! Nå som du har komt godt i gang med rommet, har du tenkt på hvilket utstyr du skal ha inn?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Spennende prosjekt, ser veldig bra ut til nå! Nå som du har komt godt i gang med rommet, har du tenkt på hvilket utstyr du skal ha inn?
    Jeg kommer nok til å ha nokså low-end utstyr, og jeg har begynt med å kjøpe inn en Onkyo 608. Resten er fremdeles usikkert, men jeg tror det blir en Epson projektor (kanskje 4400). Av høyttalere har jeg sett på (men ikke hørt) XTZ89, som er en lavbudsjett-serie med høyttalere. Har også tenkt å ha en eller to mindre XTZ-subber inn.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg synes det er lurt å gjøre slik du gjør det. Prioritere rommet og få det skikkelig før en kjøper heftig utstyr. Det er mye enklere å oppgradere utstyr senere, om du skulle ønske det, enn å oppgradere rommet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått begynt på isoleringen, men gidder ikke poste noen bilder enda.
    Jeg var også og kjøpte plater og mer isolasjon, og det var et rimelig tungt lass:

-tungt_lass-jpg

Jeg kjøpte en hel pall med plater (40 stk), og den veier rett over et tonn. På toppen surret jeg noen pakker isolasjon, så det ble et solid lass av det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk som sagt isolert den ene veggen i går, og her brukte jeg den gamle isolasjonen jeg hadde liggende. I dag satte jeg i gang med resten, og behold, her er alle vegger isolert:

Først veggen med gjenbruksisolasjon:

-isolering_vestvegg1-jpg

-isolering_vestvegg2-jpg

Så har vi bakveggen:

-isolering_bakvegg-jpg

Langveggen:

-isolering_oestvegg-jpg

Og til sist frontveggen. Den var naturlig nok den vanskeligste, men isolert ble den:

-isolering_frontvegg-jpg

Så kom jeg plutselig i et slags glimt av klarsyn på at jeg kanskje burde ha noen skruefester til nedkassingene på bakvegg og frontvegg. Her går jo takbjelkene parallelt, så jeg satte derfor opp noen biter med lekter slik at jeg har feste til nedkassingen uten å måtte ty til gipsfesteremedier. Her er enden mot frontveggen, men jeg gjorde likt på bakveggen:

-ekstra_skruefeste-jpg

Så kom jeg jammen til det punktet at jeg kunne begynne å plate. Jeg har aldri jobbet med gips før, men jeg antok at det skulle gå som en lek. Jeg har endatil fått lånt meg en Hilti skrueautomat så jeg så for meg at platene skulle komme opp i en fei. Vel, slik gikk det ikke. Det skulle vise seg at jeg ikke er veldig venn med Hiltien, og jeg klarer stadig vekk å få det til slik at skruene ikke går helt inn. I tillegg er det rimelig vanskelig og tidkrevende å håndtere platene, men det går nå på et vis. Jeg har platene liggende på tilhengeren i garasjen, og bærer inn en og en plate så jeg slipper å ha dem i veien der inne. Rommet er i grunnen aaaaltfor lite...

Etter drøye 3(!) timers innsats hadde jeg fått platet 1(!) vegg. Med det tempoet tror jeg nok jeg skal slite litt med å få ferdigdato på denne siden av jul... Anyway, her er langveggen med første platelag:

-plater_oestvegg1-jpg

-plater_oestvegg2-jpg

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg kan trygt si at optimismen fikk seg en solid knekk...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte hele dagen i dag på å få platet resten av veggene, så det tar utrolig mye tid. Jeg har litt hjelp av guttungen, men stort sett er jeg alene. Ikke helt greit å jobbe med store og tunge gipsplater i et trangt rom.

Tror muligens jeg har gjort noe feil når jeg bygde veggene også, men ikke verre enn at det lar seg ordne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner godt til tidsforbruket når det gjelder plating. Det går utroooolig tregt når man er alene. Men man må jo bar brette opp ermene og trå til.

Innflytting til jul? Javisst, det klarer du

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kjenner godt til tidsforbruket når det gjelder plating. Det går utroooolig tregt når man er alene. Men man må jo bar brette opp ermene og trå til.

Innflytting til jul? Javisst, det klarer du
    Hehe, takk for optimismen! Målet er jo egentlig å være ferdig til kalanderen sier desember, så jeg har det jo litt travelt.

I morgen har jeg lite tid, men håper å få startet så smått (en plate eller to) på første lag i taket.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man ikke gipset før så er det nok knoting for alle til å begynne med. Platene er tunge å løfte rundt, og platehjørnene blir utrolig lett ødelagt hvis man ikke er forsiktig. Det ser ut til at du får dem greit på plass ihvertfall.

Skal du ha to lag plater? Eller tok du bilder rett etter at platene var heftet opp? Lurte litt på om ikke det ikke hadde vært smart å skru litt tettere. Det pleier å være vanlig med rundt 20 cm mellom hver skrue slik at platene sitter godt fast. Dette er viktig, du kan få problemer med sparklingen og skrangling hvis du ikke skrur tett nok! Skal du derimot ha to lag plater kan du skru sistelaget tettere. Bare et tips, lykke til videre, dette blir det bra kino av!:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Etter drøye 3(!) timers innsats hadde jeg fått platet 1(!) vegg.
    Jeg synes ikke dette var noe spesielt dårlig tempo?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har man ikke gipset før så er det nok knoting for alle til å begynne med. Platene er tunge å løfte rundt, og platehjørnene blir utrolig lett ødelagt hvis man ikke er forsiktig. Det ser ut til at du får dem greit på plass ihvertfall.

Skal du ha to lag plater? Eller tok du bilder rett etter at platene var heftet opp? Lurte litt på om ikke det ikke hadde vært smart å skru litt tettere. Det pleier å være vanlig med rundt 20 cm mellom hver skrue slik at platene sitter godt fast. Dette er viktig, du kan få problemer med sparklingen og skrangling hvis du ikke skrur tett nok! Skal du derimot ha to lag plater kan du skru sistelaget tettere. Bare et tips, lykke til videre, dette blir det bra kino av!:-D
    Takker!
    Joda, skal ha to lag, og skal selvfølgelig fullskru lag to. Norgips sier forøvrig 25 cm mellom skruene, men det er jo som du sier ingenting i veien for å skru tettere.

Feilen jeg har gjort når jeg bygde veggene er forresten at jeg ikke har husket å lage mindre avstand (enn cc 60) fra første stender og inn til hjørnet, så i de tilfeller der jeg vil starte med en hel plate fra hjørnet, så treffer ikke platen midt på stenderen ute på veggen. Amatørmessig, men det falt meg absolutt ikke inn når jeg lagde veggene. Heldigvis blir ikke dette noe problem, siden jeg skal ha to lag plater, og kan trikse det til på lag to.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg synes ikke dette var noe spesielt dårlig tempo?
    Mulig du har rett, men jeg hadde som sagt sett for meg at dette skulle gå mye fortere. En profesjonell ville antakelig gjort det på en tredjepart av tiden, og jeg hadde sett for meg å bruke omtrent dobbelt av det. Nå ble det altså enda mer, men trøsten får være at det har gått litt fortere etter hvert som jeg får mer teken.

Jeg har også et fugespørsmål:
    Til nå har jeg ikke fuget noe sted, men jeg skal jo fuge overgangene mellom vegg og tak (og gulv). Det optimale er å fuge hele platekanter (altså der det er papir), men går det bra å fuge bruddkanter også? Jeg ser for meg å legge en fuge i de innvendige hjørnene også, selv om de skal sparkles tette til slutt (skal ikke sparkle på en synlig fuge, altså).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett, men jeg hadde som sagt sett for meg at dette skulle gå mye fortere. En profesjonell ville antakelig gjort det på en tredjepart av tiden, og jeg hadde sett for meg å bruke omtrent dobbelt av det. Nå ble det altså enda mer, men trøsten får være at det har gått litt fortere etter hvert som jeg får mer teken.
    Vi glade amatører får nok bare slå oss til ro med at vi bruker litt lenger tid en proffene. Jeg synes ikke det er noe å skamme seg over om man bruker bare 3 ganger så lang tid som en proff

Jeg har også et fugespørsmål:
    Til nå har jeg ikke fuget noe sted, men jeg skal jo fuge overgangene mellom vegg og tak (og gulv). Det optimale er å fuge hele platekanter (altså der det er papir), men går det bra å fuge bruddkanter også? Jeg ser for meg å legge en fuge i de innvendige hjørnene også, selv om de skal sparkles tette til slutt (skal ikke sparkle på en synlig fuge, altså).
    Vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt 100%, men bruddkanter bør behandles først hvis man skal fuge dem. En eller annen form for primer vil binde støvet slik at fugemassen ikke slipper taket med en gang. Jeg har brukt veldig mye Hey'di KZ. Veldig mye Hei'di KZ... Slik ser den ut:

(men jeg pleier å kjøpe 4-litere...)

Det finnes også spesial produkter til akkurat dette og dette er kjempedyre (og giftige) greier. Kjøpte en bitteliten burk til 2-300 kroner, men endte opp med ikke å bruke den...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å presisere:
    Konsekvensen av tabben jeg har gjort med veggene er at i to av hjørnene får jeg ikke trappet/vekslet platene. Det er jo litt uheldig, men ingen krise (tror jeg).

Jeg får altså dette:

-hjoerne1-jpg

Mens jeg burde hatt dette:

-hjoerne2-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt 100%, men bruddkanter bør behandles først hvis man skal fuge dem. En eller annen form for primer vil binde støvet slik at fugemassen ikke slipper taket med en gang. Jeg har brukt veldig mye Hey'di KZ. Veldig mye Hei'di KZ...
    Du forsto spørsmålet helt 100%, og besvarte det også 100%. KZ har faktisk stått på handlelisten en stund allerede, men er ikke blitt kjøpt enda.

Brukte du KZ ufortynnet på gipsen? Og hva hvis man legger en skjult fuge, f.eks nå når jeg skal ha første lag i taket? Jeg tenkte da å legge en liten fugestreng på veggen, og så skyve takplaten inntil. Denne fugen blir i praksis aldri synlig (siden det kommer et lag til med plater), og er vel strengt tatt ikke nødvendig heller. Hvis jeg da skal prime bruddkanten med KZ først, så blir det veldig tidkrevende, for selv ikke KZ tørker umiddelbart...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forsto spørsmålet helt 100%, og besvarte det også 100%. KZ har faktisk stått på handlelisten en stund allerede, men er ikke blitt kjøpt enda.

Brukte du KZ ufortynnet på gipsen? Og hva hvis man legger en skjult fuge, f.eks nå når jeg skal ha første lag i taket? Jeg tenkte da å legge en liten fugestreng på veggen, og så skyve takplaten inntil. Denne fugen blir i praksis aldri synlig (siden det kommer et lag til med plater), og er vel strengt tatt ikke nødvendig heller. Hvis jeg da skal prime bruddkanten med KZ først, så blir det veldig tidkrevende, for selv ikke KZ tørker umiddelbart...
    Jeg tror jeg er feil person å snakke med når det gjelder å klage sin nød om at noe er "tidkrevende"...

Skal du gjøre det "korrekt" så skal alle gipsbrudd behandles med primer og skrus opp. Så bruker du bunnfyllingslist i alle sprekkene langs med platene og fuger på toppen av dette.

Jeg har 3 platelag på både vegger og tak og har gjort denne prosessen 6 ganger per hjørnekant der tak møter vegg eller vegg møter vegg...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg er feil person å snakke med når det gjelder å klage sin nød om at noe er "tidkrevende"...

Skal du gjøre det "korrekt" så skal alle gipsbrudd behandles med primer og skrus opp. Så bruker du bunnfyllingslist i alle sprekkene langs med platene og fuger på toppen av dette.

Jeg har 3 platelag på både vegger og tak og har gjort denne prosessen 6 ganger per hjørnekant der tak møter vegg eller vegg møter vegg...
    Jeg lo når jeg leste dette, samtidig som jeg synes litt synd på deg.
    Jeg beundrer din evne til å være 100% nøyaktig, slev nå som du har holdt på i over 3 år.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg beundrer din evne til å være 100% nøyaktig, slev nå som du har holdt på i over 3 år.
    Hehe - det er jo derfor det har tatt 3 år...

Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •