Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har også tegnet opp stenderverket i Sketchup, kan være greit å ha til senere. Her vises også de eksisterende etasjeskillerne i "løse luften", men det er fordi jeg ikke gadd å tegne inn muren eller jerndipen som de hviler på.

-hjemmekino_stenderverk-jpg

Fra en litt annen vinkel:

-hjemmekino_stenderverk1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har et sprøsmål til deg.

Da du la inn jord til rommet, la du dette på en seperat jording for å hindre støy fra resten av huset eller koblet du det sammen med resten av huset ?

Jeg har diskutert litt rundt dette temaet med elektrikker og han anbefalte dette. Evt. noen som har en mening om dette?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeniil
    Hei

Jeg har et sprøsmål til deg.

Da du la inn jord til rommet, la du dette på en seperat jording for å hindre støy fra resten av huset eller koblet du det sammen med resten av huset ?

Jeg har diskutert litt rundt dette temaet med elektrikker og han anbefalte dette. Evt. noen som har en mening om dette?
    Jeg har ikke gjort noe av det elektriske enda. Jeg rev ut alt gammelt, og har nå bare satt opp et provisorisk stikk som er koblet direkte på den gamle tilførselen. Her er det ikke jord i det hele tatt, så jeg må trekke på nytt fra skapet.

Jeg kommer uansett til å koble det på samme jordskinna som resten av huset. Separat jord er ikke veldig praktisk gjennomførbart (må vel ha eget jordspyd for å kunne kalle det separat), og har neppe noen stor betydning heller.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i dag også. Jobben var å få opp det nye bjelkelaget, og det medførte enkelte utfordringer. Jeg hadde opprinnelig tenkt å smyge dem opp liggende, og så vri dem til stående posisjon, og så skjære ut i isolasjonen.

Det skulle vise seg å være umulig, men det var sikkert like greit, for jeg kom på en bedre metode. Jeg smøg dem opp flatt, og la dem slik at de kunne brukes som skjærelinjal:

-kutte_isolasjon1-jpg

-kutte_isolasjon2-jpg

Til å rive ned isolasjonen mellom kuttene var dette verktøyet enestående:

-rive_isolasjon-jpg

Etter en del svette og mengder med kløe på grunn av idiotisk bekledning ("det skulle jo ikke bli så mye jobb med den isolasjonen"), så ble det nytt bjelkelag, og nå ser det slik ut:

-bygge_tak1-jpg

-bygge_tak2-jpg

-bygge_tak3-jpg

-bygge_tak4-jpg

-bygge_tak5-jpg

-bygge_tak6-jpg

Jeg vet at skråstiverne mine er for korte, men jeg hadde ikke lenger og jeg gadd ikke skjøte. Rommet ble nesten 100% rett på alle vis, og det er jeg selvfølgelig kjempefornøyd med.

Til sist et lite tips. Hvis man vet at veggene er parvis like lange (og det skal de jo være), så må man måle diagonalen for så sjekke at rommet er et rektangel og ikke et parallellogram. Til det er det greit å ha et langt målbånd, men for å greie å måle alene så kom jeg opp med denne løsningen. Skjær to like klosser med samme vinkel som romdiagonalen har i forhold til langveggen. til den ene klossen skrur du på en ny klosse, og i sprekken setter du målbåndet. Denne konstruksjonen skrus fast innvendig i det ene hjørnet. Nå er det bare å dra målbåndet til motsatt hjørne og holde den andre klossen inni hjørnet og måle til kanten på klossen. Du må selvfølgelig legge til 2x avstanden fra spissen på klossen og til flaten, men det er jo en enkel sak. Her er et bilde som viser prinsippet i litt komprimert form:

-male_diagonal-jpg

Jaja, det var vel det for i dag. I neste omgang blir det å få på plass alle rør og bokser, og det kommer til å ta en del tid, siden jeg ikke helt har fått bestemt meg for hvordan alt skal være.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort lite i går, klemte bare inn noen flere skruer fra toppsvilla og opp i takbjelkene, resten av tiden gikk med til fundering og grubling samt litt Sketchup-tegning. En liten ting jeg gjorde var å sjekke nivået på takbjelkene mine med laseren. Jeg satte opp laseren ca 10 cm under takbjelkene, og gikk rundt i rommet med tommestokken. Variasjonen i høyde var max 2-3 mm over hele taket, og det kan jeg jo ikke være misfornøyd med. :-)

Da er jeg mer misfornøyd med Sketchup-tegningen, siden den avslører at jeg får store problemer med planene mine om Europris-stoler (ala Hunsbedt). Jeg hadde håpet å kunne ha to rader med slike, men det blir nok altfor massivt i mitt lille rom:

-hjemmekino5-jpg

Stolene (fant dem på 3D Warehouse) på tegningen er skalert til sånn ca riktig størrelse, og det er tydelig at det blir ganske voldsomt. I tillegg havner fremre rad delvis foran døren, og det er ikke heller noen god løsning. Og som om ikke det er nok, jeg har nok heller ikke satt av nok plass mellom radene til at bakre rad kan ha fothvileren ute.

Oppdagelsen av dette har ført til mye grubling, og jeg har vært inne på følgende mer eller mindre ville ideer:

1: Modifisere stolene på bakre rad slik at de ikke kan legges så langt bak, og at fotbrettet ikke kommer så langt ut, alternativt bare låse dem helt i "normalposisjon".
    2: Fjerne fotbrettet på stolene på bakre rad
    3: Sette den fremre rekka på en glidende plattform slik at hele rekka kan skyves bakover både for å maksimere gulvplassen når sengen under podiet er fremme, samt maksimere avstanden til lerret når ingen sitter på bakre rad.
    4: Ha en sofa eller noe på podiet bak i stedet for stoler.

Punkt 1 og 2 er jo helt i det blå siden jeg ikke har sett stolene live enda (men regner med at de kommer på kampanje på min lokale Europris i neste uke), punkt 3 er gjennomførbart uten latterlig mye arbeid tror jeg. Punkt 4 er ikke noe jeg liker så godt, men det kan muligens spare litt plass.

Jeg har forøvrig bestemt meg for å legge opp til 7.2 lyd, og muligens legger jeg opp rør/bokser til presence-høyttalere også. Det er jo ikke så allverdens mye ekstra arbeid.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd!

Hva med å ha to stoler foran og tre bak. Da vil du også løse mulige problemer med at døren kommer i stolene, samtidig som de ser mellom personene foran.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Flott tråd!

Hva med å ha to stoler foran og tre bak. Da vil du også løse mulige problemer med at døren kommer i stolene, samtidig som de ser mellom personene foran.
    Takker!

Ja, det er jo forsåvidt også en løsning. Ulempen er at jeg regner med at sweetspot vil være i midten på fremre rekke, og der er det da ingen stol. Det kan likevel tenkes at fordelene oppveier ulempene. Det går også an å presse inn 4 stoler på bakre rekke, men da står de nokså tett. Rombredden er 341, og stolene (forutsatt at de er like de som Hunsbedt har) er 78 cm brede. 4 stoler tar da 312 cm, så det går jo. Det er ikke behov for å kunne gå mellom eller på siden av disse, siden de likevel står bakerst.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at stolene ser litt overveldende ut i rommet, men gjør det så mye da? Dessuten vil nok inntrykket være et helt annet når man ser rommet i virkeligheten. I tillegg er stolene du har brukt i Sketchup vesentlig mer volumiøse enn hva tilfellet er for stolene som er tenkt brukt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er klart at stolene ser litt overveldende ut i rommet, men gjør det så mye da? Dessuten vil nok inntrykket være et helt annet når man ser rommet i virkeligheten. I tillegg er stolene du har brukt i Sketchup vesentlig mer volumiøse enn hva tilfellet er for stolene som er tenkt brukt.
    Klart inntrykket blir litt annerledes i virkeligheten, jeg er klar over det. Problemet er forsåvidt ikke hvordan det ser ut, men at det går ut over funksjonaliteten. Når det gjelder volum på stolene, så er de som er inntegnet omtrent eksakt skalert (men ikke like i designet, selvfølgelig) slik som de jeg har tenkt å bruke, så det gir et nokså reelt bilde av størrelsen.

Men jeg finner nok en løsning. :-)

Det elektriske er i grunnen også en liten utfordring. Tilførselen fra skapet kommer inn oppunder taket og til venstre for døren (fra utsiden). Det er litt fristende å fortsette ut i taket til det punktet der projektoren skal henge, og så fordele (i en stor takboks) videre derfra. Da vil projektoren være første enhet på tilførselen, men jeg er usikker på om det er noe problem. Hadde det vært bedre å føre tilførselen frem til front der anlegget står, og så heller gå tilbake i taket til projektoren? Det blir mer kabling og rør, men hvis det kan argumenteres for at det er en bedre løsning så er det kanskje verd det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det er litt fristende å fortsette ut i taket til det punktet der projektoren skal henge, og så fordele (i en stor takboks) videre derfra. Da vil projektoren være første enhet på tilførselen, men jeg er usikker på om det er noe problem.
    Etter å ha konsultert det store internettet har jeg funnet informasjon som tilsier at dette kan være ulovlig, og at det ikke er vanlig praksis lenger. Skal man ha takpunkt (med fordeling) så skal det risikovurderes i hvert enkelt tilfelle, så da dropper jeg det.

Da blir det noe mer rør og kabel av det...

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=oyvindk]Etter å ha konsultert det store internettet har jeg funnet informasjon som tilsier at dette kan være ulovlig, og at det ikke er vanlig praksis lenger. Skal man ha takpunkt (med fordeling) så skal det risikovurderes i hvert enkelt tilfelle, så da dropper jeg det.

Da blir det noe mer rør og kabel av det...[/QUOTER]

Grunnen til at det er sluttet å bruke takbokser som "hoved" koblingspunkt er på grunn av varmen fra lamper som KAN monteres der. Du kan fint bruke dette punktet som koblingspunkt såfremt du ikke skal montere noe lampe der.
    Du har sikkert sett gamletypen spotter med 3x60w glødepærer, har vært i flere hus og utbedret skader desse har laget. 2år gammelt ledningsnett blir som ukokt spagetti, en liten bøy så knekker isolasjonen av.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Etter å ha konsultert det store internettet har jeg funnet informasjon som tilsier at dette kan være ulovlig, og at det ikke er vanlig praksis lenger. Skal man ha takpunkt (med fordeling) så skal det risikovurderes i hvert enkelt tilfelle, så da dropper jeg det.

Da blir det noe mer rør og kabel av det...
    Grunnen til at det er sluttet å bruke takbokser som "hoved" koblingspunkt er på grunn av varmen fra lamper som KAN monteres der. Du kan fint bruke dette punktet som koblingspunkt såfremt du ikke skal montere noe lampe der.
    Du har sikkert sett gamletypen spotter med 3x60w glødepærer, har vært i flere hus og utbedret skader desse har laget. 2år gammelt ledningsnett blir som ukokt spagetti, en liten bøy så knekker isolasjonen av.
    Hmm, jeg skal jo forsåvidt ikke ha noen lampe der, det er snakk om et stikk som projektoren skal få strøm fra. Jeg skjønner jo argumentet med at det blir varmt hvis man har en vanlig lampe rett under punktet, men jeg trodde muligens forskriftene sa at det uansett skulle en eksplisitt risikoanalyse til hvis det skulle være lovlig.

Ellers har jeg fundert enda litt mer på hvordan jeg skal ha rommet, og per i dag ser skissen slik ut:

-hjemmekino5a-jpg

-hjemmekino5b-jpg

Kassene på langsidene er 20x20 cm, jeg vil helst ha dem nokså lite ruvende, og det skal kun være spotter i dem uansett. Jeg har et problem på lerretsveggen, for der er underkant på ventilene lavere enn 20 cm, så der må jeg finne på noe kreativt.

På bakveggen skal det gå en ventilasjonskanal i kassen, så der er den 40 cm dyp, men med en innfelling til projektoren. Dette er både for å få projektoren lenger bak, og for å skjule den litt mer.

Men vi får se, jeg kan enda finne på å redesigne dette mange ganger. Ikke sikkert jeg kan ha 7 stoler der heller, vi får se. Slik det er tegnet nå, så er det drøyt 3.3 meter fra fremre rekke til lerret. Det er til å leve med, men jeg har jo litt lyst på akustisk duk også, og da blir det under 3 meter. Jeg har kanskje satt stolene for tett også, men jeg må nesten få sett og målt litt i praksis før jeg kan si om det går eller ei.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt småfrustrert over at det skal være så vanskelig å få fatt på fornuftig prisede sorte/mørke stikkontakter. Elko plus er greit, men koster jo idiotisk mye, og mye mer i sort enn i hvitt. Elektroimportøren hadde jo tidligere noen kurante stikk i grafitt (som TomRon kjøpte), men de ser ut til å ha forsvunnet fra nettsiden deres. Irriterende.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Europris kjører kampanje denne uken på re/inclinere, men de er ikke helt like som de Hunsbedt har. For det første er de i grått stoff, og for det andre er de nok muligens noe mindre rent fysisk. Stoffet og fargen var forsåvidt helt greit, og jeg syntes jeg satt brukbart i dem, men W likte dem overhodet ikke, og mente hun satt ganske vondt. Ergo gikk det prosjektet fløyten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme "problem" her, kona sitter ukomfortabelt i de fleste reclinere vi har testet. Derfor ble det sofa i stedet, noe jeg for så vidt synes er helt greit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har samme "problem" her, kona sitter ukomfortabelt i de fleste reclinere vi har testet. Derfor ble det sofa i stedet, noe jeg for så vidt synes er helt greit.
    Jeg har ikke så lyst på sofa, men vi får se hva som skjer. Jeg oppdaget at også Jysk har en slik billigrecliner:

Recliner COLORADO vipp imitert skinn hos JYSK.

...men jeg tror nok neppe den faller bedre i smak, skal jeg være ærlig. Vi har dessverre også en altfor dyr Ekornes stressless-sofa i stua, som W kunne tenkt seg å flytte ned i kinoen. Den passer overhodet ikke inn der (feil farge, feil form), men hun vil gjerne ha noe annet i stua, og dette er nå blitt et problem.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så lyst på sofa, men vi får se hva som skjer. Jeg oppdaget at også Jysk har en slik billigrecliner:

Recliner COLORADO vipp imitert skinn hos JYSK.

...men jeg tror nok neppe den faller bedre i smak, skal jeg være ærlig. Vi har dessverre også en altfor dyr Ekornes stressless-sofa i stua, som W kunne tenkt seg å flytte ned i kinoen. Den passer overhodet ikke inn der (feil farge, feil form), men hun vil gjerne ha noe annet i stua, og dette er nå blitt et problem.
    Flott byggetråd du har gående her. Liker flerbrukstanken om kino/gjesterom. har i og for seg en slik løsning selv, men ikke itegerert.

Vil bare advare deg litt.. Har fryktelig dårlig erfaring med reclinerene til både Jysk og europris. Spesielt de med immitert skinn etc. Etter noen få års bruk sprekker de opp i "skinnet" og blir seende helt krise ut. Det er mulig stoff versjonen er et bedre kupp..

Flott med mye bilder av prosessen!:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Flott byggetråd du har gående her. Liker flerbrukstanken om kino/gjesterom. har i og for seg en slik løsning selv, men ikke itegerert.

Vil bare advare deg litt.. Har fryktelig dårlig erfaring med reclinerene til både Jysk og europris. Spesielt de med immitert skinn etc. Etter noen få års bruk sprekker de opp i "skinnet" og blir seende helt krise ut. Det er mulig stoff versjonen er et bedre kupp..

Flott med mye bilder av prosessen!:-D
    Takker!

Dette er helt sikkert gode råd, men siden W ikke likte Europris-varianten i stoff, så er jo den uansett uaktuell. Til den prisen forventer man ikke allverden til kvalitet heller, men det er klart at det bør jo holde i noen år, ihvertfall.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Dette er helt sikkert gode råd, men siden W ikke likte Europris-varianten i stoff, så er jo den uansett uaktuell. Til den prisen forventer man ikke allverden til kvalitet heller, men det er klart at det bør jo holde i noen år, ihvertfall.
    Stooler med god sittekomfort og kvalitet er i de aller fleste tilfeller veldig dyrt, og det er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Du kan jo kjøpe slike som jeg har ? :

Jeg ville "trålet" de forskjellige møbelbutikkene og sett hva som er tilgjengelig for en fornuftig penge.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom på Jysk for å sjekke billigreclineren deres, og den satt jeg forsåvidt ikke så verst i, men den laget fryktelig mye lyd i "skinnet" når man vippet stolen frem/bak. Dette er muligens til å leve med, men jeg tror jeg ville kommet til å irritere meg over det.

Stolene bar helt klart preg av at de er billige, men samtidig er de jo nesten perfekte størrelsesmessig. Det skal ikke være lett å være kjip. :-)

Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •