Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 23 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23
Viser resultater 441 til 453 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for hyggelige ord! Jeg skal ta noen flere bilder senere, forhåpentligvis snart. Må som sagt bare få lånt meg et bedre kamera.

Når det gjelder lyden, så synes jeg den er ganske så bra, men det er utvilsomt noe å hente på litt akustikktiltak. Jeg bestiller nok et par pakker med Rockwool-plater etterhvert, så får vi se.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser suverent ut! Gratulerer

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene var ganske bra da, fin kino dette.

Bakhøyttalerene er ganske langt fra hverandre, er dette fordi soffaen står
    inntil veggen? Ser også at sidehøyttalerene er litt langt bak, men det er
    åpenbart pga døra er i veien regner jeg med. Synes du det funker bra
    likevel?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Bildene var ganske bra da, fin kino dette.

Bakhøyttalerene er ganske langt fra hverandre, er dette fordi soffaen står
    inntil veggen? Ser også at sidehøyttalerene er litt langt bak, men det er
    åpenbart pga døra er i veien regner jeg med. Synes du det funker bra
    likevel?
    For å være ærlig, så er høyttalerplasseringen for en stor del diktert av stenderplasseringen (og som du sier døra). Jeg har jo skruefester i veggen bak platene, og disse er jo igjen festet i stenderne. For å sjekke at jeg ikke kom helt feil ut, brukte jeg Dolby sin guide. I denne guiden er bakhøyttalerne nokså langt fra hverandre, mens i THX sin guide står de mye tettere.

Jeg synes plasseringen fungerer ganske bra, men som før nevnt har jeg ikke hørt så mange systemer, så det er jo mulig at dette er helt på feil jorde, selv om jeg ikke tror det.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har blitt virkelig flott! Artig å gå tilbake til post nummer 1 og se på forandringen.

Likte også godt bordet du har under lerretet. Hva slags bord er det?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Dette har blitt virkelig flott! Artig å gå tilbake til post nummer 1 og se på forandringen.

Likte også godt bordet du har under lerretet. Hva slags bord er det?
    Ja, det er litt artig å bla gjennom tråden i ettertid. Fint å ha dokumentasjonen av byggingen på nett, både for egen del og til potensiell inspirasjon for andre.

TV-benken er det Ak her på forumet som har tegnet og laget, så den finnes ikke å få kjøpt. Den består av 3 mdf-plater, noen aluminiumsrør som fungerer som avstandsstykker, og sotede plexiglassplater i front. Enkelt og funksjonelt, og i tillegg er den fin å se på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Imponerende kino. Flotte saker :-)
    Men jeg bare MÅ spørre:
    Målsetningen er å lage en kino som også skal fungere som soveplass for gjester. Noen tenker kanskje at det er jo bare å trille inn ekstrasenger, og det er riktig, men mitt prosjekt er å få til en integrert dobbelseng i kinoen som normalt er skjult. Målet er at det skal være minimalt med "rigging" for å konvertere fra kino til soveplass
    Hva skjedde med senga? Ble det noe av eller "forsvant" den bare?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hei

Imponerende kino. Flotte saker :-)
    Men jeg bare MÅ spørre:

Hva skjedde med senga? Ble det noe av eller "forsvant" den bare?
    Neida, den er der den. Løsningen ble bare litt enklere: Sofaen bak er også en sovesofa. Ved å dra ut en seng under fylles hullet i midten, og man får en svær soveplass ut av det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært dum nok til å gjøre noen målinger i rommet med REW. Her er en måling som viser at under 400 Hz så er det ikke mye Audyssey 2EQ (altså den globale innstillingen for EQ) gjør:

-maaling1-jpg

Den røde kurven er med Audyssey EQ på, den grønne er uten (global) equalizer.

Så gjorde jeg også en måling for å se hva Dynamic EQ (Audyssey EQ også på) gjør, og det var betydelig mer:

-maaling2-jpg

Spesielt i de aller laveste frekvensene løfter Dynamic EQ nivået mye, og det høres også veldig godt. Jeg liker faktisk lydbildet bedre med Dynamic EQ på, men synes kanskje det løfter bassen litt i overkant mye.

Så er det jo spørsmålet om hva man kan si om resultatet totalt sett. Målingene er gjort med rommet fullt møblert og med lyd fra alle høyttalerne (All ch stereo på receiveren, 7.1 output), og det ser vel ikke så hakkende galt ut før vi kommer til 150 Hz. Derfra og opp til 300 Hz er jo kurven egnet til seriøs vedsaging, og det kan umulig være spesielt stas. Rommet er akustisk ubehandlet, det eneste er at jeg laget podiet bak med åpning inn i front for eventuelt å få en bassfelleeffekt. Teppe på gulvet, molton i tak. Ellers ingenting på veggene, kun tapet.

Hvis noen ønsker å kommentere målingen, så blir jeg ikke lei meg. :-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjennom siste halvdel av tråden din (resten er lest fra før av ), og ser at du har en del erfaring med både Nexa og X10. Du opplevde at Nexa-dimmerne gikk "full on" etter strømbrudd, mens f.eks "Kjelli" aldri har opplevd dette, ref denne tråden.
    Vet du mer om dette nå enn du gjorde i fjor høst?

Planen min har lenge vært X10. Jeg ser imidlertid at du sliter litt med IR/RF kontrolleren og at den er treg når du dimmer via fjernkontroll. Har du funnet en løsning på dette, eller er den fortsatt like treg? Og hvor treg er egentlig treg?

Håper du tar deg tid til å svare, slik at jeg kan klare å bestemme meg....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Nå har jeg lest igjennom siste halvdel av tråden din (resten er lest fra før av ), og ser at du har en del erfaring med både Nexa og X10. Du opplevde at Nexa-dimmerne gikk "full on" etter strømbrudd, mens f.eks "Kjelli" aldri har opplevd dette, ref denne tråden.
    Vet du mer om dette nå enn du gjorde i fjor høst?

Planen min har lenge vært X10. Jeg ser imidlertid at du sliter litt med IR/RF kontrolleren og at den er treg når du dimmer via fjernkontroll. Har du funnet en løsning på dette, eller er den fortsatt like treg? Og hvor treg er egentlig treg?

Håper du tar deg tid til å svare, slik at jeg kan klare å bestemme meg....
    Hei,

Jeg så også det Kjelli skrev, men han har jo brukt disse dimmerne med forankoblet bryter, så da blir det jo alltid riktig. Det var jo dette Nexa brukte som argument når jeg klagde, men det fører altså til at dimmerne er helt ubrukelige hvis man ikke ønsker å ha en manuell forankoblet bryter i tillegg.

Når det gjelder X10-løsningen så er jeg ikke spesielt fornøyd med det. Det er veldig følsomt for støy ser det ut for, så jeg har opplevd flere ganger at det ikke fungerer i det hele tatt. Hvis jeg plugger IR/RF-kontrolleren til et stikk lenger vekk fra "clusteret" i front, så fungerer det. Det er fremdeles samme kurs, men litt lenger borte fra alt det andre utstyret.

Når det gjelder tregheten, så er det helt til å leve med, synes jeg. Jeg dimmer i grunnen lite opp og ned, det går helst i av/på, og det fungerer rimelig umiddelbart (~1 s).

Newcomer codex sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest gjennom hele tråden din nå, alltid like kjekt og lese skikkelige byggetråder Mye god info og geniale løsninger!

Misunner folk som har vilje og evne til og bygge opp fra scratch

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av codex
    Lest gjennom hele tråden din nå, alltid like kjekt og lese skikkelige byggetråder Mye god info og geniale løsninger!

Misunner folk som har vilje og evne til og bygge opp fra scratch
    Takk for det!
    Det var et intenst prosjekt når det sto på, og jeg har ikke gjort noe mer etterpå, bortsett fra å bruke rommet.

Side 23 av 23 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •