Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 453
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulere så mye!! du klarte det til slutt! dette ble jo en mye bedre løsning enn med vindusheiser.. kunsten er og kunne tenke enkelt nok!

Da blir det vell en skikkelig premiere i romjulen da eller?

Godt utført arbeid!

Stian

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Skikkelig Reodor-opplegg jo! Imponerende stykke arbeid!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med RuneW, denne var kul!8-)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Ja, det er nok litt Reodor-preg over løsningen, men det ser jo ut til å fungere. Mangler bare en superretometerfordeler nå... :-)

Hastigheten er egentlig litt i overkant, og på grunn av konstruksjonen er den også ulineær. Hvis hastigheten skulle vært konstant, så må motorturtallet justeres kontinuerlig.

Jeg kan jo alltids bytte til en annen motor senere, om ønskelig. Da ville jeg kanskje fått mindre fæl lyd også, men det er ikke høyt prioritert.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dææven du... det får en si var en snedig hjemme mek :-D

Og en drill er alten trenger til og drive den.

Skulle tro det var en Mythbusters rigg :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Takk for det. Ja, det er nok litt Reodor-preg over løsningen, men det ser jo ut til å fungere.
    Bare for å ha det klinkende klart - at løsningen blir kalt Reodor-opplegg er altså i høyeste grad et kompliment fra min side!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nydelig kino du har fått deg her oyvindk!! må si det har vært spennede å fulgt tråden fra sidelinjen Den tv heisen var bare helt genial

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bare for å ha det klinkende klart - at løsningen blir kalt Reodor-opplegg er altså i høyeste grad et kompliment fra min side!
    Hehe, no worries, jeg oppfattet det også slik (som et kompliment).

Når det gjelder jobben i denne kinoen er det litt fristende å omskrive et mer eller mindre velkjent uttrykk: DIY or die. :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    En nydelig kino du har fått deg her oyvindk!! må si det har vært spennede å fulgt tråden fra sidelinjen Den tv heisen var bare helt genial
    Takk for det. Jeg er godt fornøyd med det aller meste selv også. :-)

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette ble et fint rom

Har nå lest igjennom tråden.
    Var moro å følge med på din bygge tråd.
    Det ble kjempe fint, du kommer sikkert til og få mange gode timer i dette rommet.

Kos deg masse

God Jul og et godt nytt år

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble veldig bra! Likte godt oppfinnsomheten med TV-heisen! Og følger meg også inn i rekken over oss som er imponert over arbeidet du har lagt ned. God Jul!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et litt av en konstruksjon! Jeg er veldig imponert av din evne til å konstruere noe så bra av nesten ingen ting! Her er det bare å plukke med seg gode ideer og smarte påfunn folkens!:-D
    Synes heller ikke at motoren bråkte så forferdelig. Blir det for ille er det jo bare å bygge et lite dempehus rundt motoren!

God jul!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette var et litt av en konstruksjon! Jeg er veldig imponert av din evne til å konstruere noe så bra av nesten ingen ting! Her er det bare å plukke med seg gode ideer og smarte påfunn folkens!:-D
    Synes heller ikke at motoren bråkte så forferdelig. Blir det for ille er det jo bare å bygge et lite dempehus rundt motoren!

God jul!
    Takk for det!
    Ja, jeg har tenkt på å lage et lite dempehus, men jeg har ikke så veldig lyst til å demontere heisen igjen, så jeg får se om jeg eventuelt kan montere det "in situ".

Ellers har jeg nå hatt både generalprøve lille julaften (med en DVD som W ville se), og i kveld har det vært premiere med Avatar. Vanskelig å ikke bli imponert over bildekvaliteten. Med denne projektoren avsløres dessverre også lerretets mindre bra kvaliteter, så på sikt må nok det skiftes ut med noe bedre. Lyden er jeg sånn passe fornøyd med, jeg synes ikke at jeg har fått til den riktige balansen i lydbildet enda. Skulle nok hatt en "lydmann" på besøk, som kunne tweaket litt.

På begge forestillingene har vi vært 6 personer der inne, og da har det vært nødvendig å kjøre ventilasjonen et godt stykke opp. Jeg er jammen glad at jeg brukte tid på dette, det hadde blitt helt ulevelig der inne uten.

En positiv ting er at buen jeg laget faktisk kommer litt til sin rett når det snurrer film på lerretet. Da blir det synlig på grunn av lyset fra lerretet, og det gir en fin innramming av det hele.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Ja, jeg har tenkt på å lage et lite dempehus, men jeg har ikke så veldig lyst til å demontere heisen igjen, så jeg får se om jeg eventuelt kan montere det "in situ".

Ellers har jeg nå hatt både generalprøve lille julaften (med en DVD som W ville se), og i kveld har det vært premiere med Avatar. Vanskelig å ikke bli imponert over bildekvaliteten. Med denne projektoren avsløres dessverre også lerretets mindre bra kvaliteter, så på sikt må nok det skiftes ut med noe bedre. Lyden er jeg sånn passe fornøyd med, jeg synes ikke at jeg har fått til den riktige balansen i lydbildet enda. Skulle nok hatt en "lydmann" på besøk, som kunne tweaket litt.

På begge forestillingene har vi vært 6 personer der inne, og da har det vært nødvendig å kjøre ventilasjonen et godt stykke opp. Jeg er jammen glad at jeg brukte tid på dette, det hadde blitt helt ulevelig der inne uten.

En positiv ting er at buen jeg laget faktisk kommer litt til sin rett når det snurrer film på lerretet. Da blir det synlig på grunn av lyset fra lerretet, og det gir en fin innramming av det hele.
    Bladde litt bakover i tråden for å finne ut litt mer om lerretet du bruker, men fant ikke noe. Men et nærbilde av rammen avslørte muligens litt struktur i lerretet ditt. Mulig dette bare er noe som kameraet ditt genererte, men det kan se ut som om det er et High Gain-lerret, muligens en perleduk.

Til din projektor vil jeg da heller anbefale en matt hvit duk, siden du har så god lyskontroll i kinoen. Da vil du få utnyttet projektorens store kontrastområde, og du vil heller ikke få noe hotspotting siden duken er matt.

Men nå er jo dette bare antakelser siden jeg ikke fant ut hvilket lerret du har. Da gjelder dette bare som tips hvis du skal kjøpe nytt lerret!

Lyd i en ny kino er alltid gambling. Du kan være heldig (eller flink med å beregne slikt på forhånd) og få god lyd allerede fra start, eller som de fleste av oss; bruke månedsvis eller år(!) på å få til noenlunde god lyd. Jeg er nok ikke særlig "velsignet" selv, og har ikke brukt mye tid på forhånd for å optimalisere rommet allerede før konstruksjonen tar til. Derfor vil jeg prøve det samme som du nevner her, få tak i noen som vet hva det hele dreier seg om, og som vet hva som skal til for å få bedre lyd. Tols1 er en av dem som kan en del. Om det ikke blir han, så er det sikkert noen som kan ta turen til deg og hjelpe til med problemområdene.

Jeg satser nok på å få noen med god erfaring til å hjelpe meg ihvertfall. Kommer til å bruke litt tid på absorbenter i hjørner, og diffusorer der dette blir nødvendig. Når kinoen står ferdig er man jo egentlig allikevel ikke ferdig. Det er da alt dette lydmessige skal på plass, og for min del gleder jeg meg til å lære mer om emnet, litt med egenopplæring, men mest ved hjelp av andres ekspertise.

Ellers (ble rene avhandlingen av dette... ) var det jo flott at utluftingen fungerer. Veldig viktig at slike ting er på plass i en ellers veldig bra kino. Mange glemmer at når man kjører på med alt man har i et tett rom kan det bli veldig varmt med klam luft.
    Nå la jo du en god del ned i akkurat dette, så det var vel aldri noen fare for at anlegget skulle være underdimensjonert.
    Flott at også alt arbeidet med buen ble velykket når du snurrer film. Det er slik man får lønn for strevet!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Bladde litt bakover i tråden for å finne ut litt mer om lerretet du bruker, men fant ikke noe. Men et nærbilde av rammen avslørte muligens litt struktur i lerretet ditt. Mulig dette bare er noe som kameraet ditt genererte, men det kan se ut som om det er et High Gain-lerret, muligens en perleduk.

Til din projektor vil jeg da heller anbefale en matt hvit duk, siden du har så god lyskontroll i kinoen. Da vil du få utnyttet projektorens store kontrastområde, og du vil heller ikke få noe hotspotting siden duken er matt.

Men nå er jo dette bare antakelser siden jeg ikke fant ut hvilket lerret du har. Da gjelder dette bare som tips hvis du skal kjøpe nytt lerret!

Lyd i en ny kino er alltid gambling. Du kan være heldig (eller flink med å beregne slikt på forhånd) og få god lyd allerede fra start, eller som de fleste av oss; bruke månedsvis eller år(!) på å få til noenlunde god lyd. Jeg er nok ikke særlig "velsignet" selv, og har ikke brukt mye tid på forhånd for å optimalisere rommet allerede før konstruksjonen tar til. Derfor vil jeg prøve det samme som du nevner her, få tak i noen som vet hva det hele dreier seg om, og som vet hva som skal til for å få bedre lyd. Tols1 er en av dem som kan en del. Om det ikke blir han, så er det sikkert noen som kan ta turen til deg og hjelpe til med problemområdene.

Jeg satser nok på å få noen med god erfaring til å hjelpe meg ihvertfall. Kommer til å bruke litt tid på absorbenter i hjørner, og diffusorer der dette blir nødvendig. Når kinoen står ferdig er man jo egentlig allikevel ikke ferdig. Det er da alt dette lydmessige skal på plass, og for min del gleder jeg meg til å lære mer om emnet, litt med egenopplæring, men mest ved hjelp av andres ekspertise.

Ellers (ble rene avhandlingen av dette... ) var det jo flott at utluftingen fungerer. Veldig viktig at slike ting er på plass i en ellers veldig bra kino. Mange glemmer at når man kjører på med alt man har i et tett rom kan det bli veldig varmt med klam luft.
    Nå la jo du en god del ned i akkurat dette, så det var vel aldri noen fare for at anlegget skulle være underdimensjonert.
    Flott at også alt arbeidet med buen ble velykket når du snurrer film. Det er slik man får lønn for strevet!
    Nei, jeg har nok ikke skrevet noe om lerretet. Det er faktisk en eldre Dreamscreen-duk av litt laber kvalitet. Den er grå, og jeg mener den ikke skal være high-gain. I lyse partier kan jeg av og til se noe som ligner på en perlemorseffekt, men jeg har aldri hørt uttrykket "perleduk" før. Her er et nærbilde av strukturen i duken:

-lerret_struktur-jpg

Det er tatt med en lommelykt på nært hold, så belysningen er litt ujevn, men strukturen kommer jo frem.

Når det gjelder lyd, så skal jeg nok prøve med akustikkplater også, men det blir jo helt på måfå for min del.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett ett slikt lerret før, utrolig ruglete overflate må jeg si. Uten å vite hvilken forstørring på bildet du har brukt her, så vil jeg tro at nyere lerret er langt "flatere"...
    Har du problemer med hotspotting da? Det ser veldig blankt ut...

Perleduk er vel et ord som kanskje ikke så mange benytter lenger. For å få bedre kontrast, blant annet, ble knust glass eller "perler" av varierende mengde (mer på ultra high gain lerret) blandet i coatingen på lerretet. Mye av lyset ble reflektert tilbaket mot projektorlinsen, derav urtrykket "hot spot". Derfor ble lerretsdelen foran deg ble ofte mye mer opplyst enn resten av lerretet (gjenskinn fra linsen), og ofte ble det så kraftig at det gikk utover bildekvaliteten.

Det siste lerretet jeg hadde (DA-Lite high contrast grey tab tensioned) hadde en ultra-fin perleduk med gain 1,8 (semi-reflektivt). Egnet seg egentlig greit siden jeg på dagtid siden jeg ikke fikk det absolutt mørkt. Men etter noen år og mange opp og nedkjøringer av duken ble den så slitt at jeg på lyse scener kunne se horisontale striper der perlemoren var slitt vekk.
    Litt problemer med hotspotting hadde jeg også, men mye mindre enn på lerretet jeg hadde før det igjen, som hadde grovere glasstruktur og gain på langt over 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Gratulerer med premiere, imponerende stykke arbeid du har lagt ned, og bra at bestandelene kommer til sin rett!

B

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Gratulerer med premiere, imponerende stykke arbeid du har lagt ned, og bra at bestandelene kommer til sin rett!

B
    Takk for det! Det er i grunnen blitt en helt kurant kino... :-)

Jeg laget til et lite dempehus for motoren i dag. Brukte bare en 1.5-liters brusflaske som jeg kuttet av, og fylte noe isolasjon (dacron, samme som jeg brukte i ventilasjonsanlegget) inni. Det gav en liten demping av støyen, men skal jeg være ærlig så var det ikke så mye. Meeen, alt er bedre enn ingenting.

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, men jeg er nokså skuffet over lydisolasjonen ut fra kinoen. Når volumet er høyt, så høres det altfor godt i resten av huset. Bass og til en viss grad mellomtone trenger nokså tydelig ut. Diskanten er i praksis helt dempet, men det er vel nokså naturlig at det er slik det blir.

Nå må jeg understreke at jeg ikke har noen fornuftig referanse å forholde meg til, men sånn intuitivt synes jeg kanskje at jeg har fått litt lite igjen for arbeidsmengden med å lage rom-i-rom. Nå kan man jo argumentere med at jeg ikke gjorde ekstreme tiltak (som GG og fuging absolutt over alt), men jeg tror ikke det ville hatt en dramatisk virkning. Kanskje litt, men jeg ville nok vært minst like skuffet da også.

Men that's life. Jeg får bare nyte rommet med litt lavere volum enn jeg hadde håpet på, da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ide kan være å bytte batteri drill motoren til en vinduvisker motor. jeg brukte det til å bygge et motorisert lerret en gang, og en vindusviskermotor er utrolig lavt giret, så den klarer å løfte mye uten å falle ned når den skal stoppe. dette kan du enkelt koble fjernstyrt med å kjøpe et sett med 3 trådløse motakere for stikkontakt og fjernkontroll (biltema, clas ohlson osv) funket som gull for meg..

de fleste vindusvisker motorer har 3 tilkoblinger for + og 1 for minus. du har altså 3 hastigheter å velge mellom. og de lager mye mindre lyd enn drill motorer. koster ca. 500 hos en skraphandler

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalpj
    en ide kan være å bytte batteri drill motoren til en vinduvisker motor. jeg brukte det til å bygge et motorisert lerret en gang, og en vindusviskermotor er utrolig lavt giret, så den klarer å løfte mye uten å falle ned når den skal stoppe. dette kan du enkelt koble fjernstyrt med å kjøpe et sett med 3 trådløse motakere for stikkontakt og fjernkontroll (biltema, clas ohlson osv) funket som gull for meg..

de fleste vindusvisker motorer har 3 tilkoblinger for + og 1 for minus. du har altså 3 hastigheter å velge mellom. og de lager mye mindre lyd enn drill motorer. koster ca. 500 hos en skraphandler
    Ja, jeg har tenkt på det. Ulempen er at giringen kan bli litt for lav, siden selve heisen også har en god del utveksling, spesielt på toppen.

Men det er helt klart en mulighet.

Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •