Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    När det gäller Onkyo har jag erfarit att om du har sub inkopplad när du gör en auto room correction så sänker den alla kanaler extremt. Får ner de till -10 runt om. Ta ur subben, ta en ny kalibrering (3ggr med mic i sweetspot), lagra och se testresultaterna. Tar fort en halvtimme. Ändra skalan först som sist i tillägg. Blir en del enklare med referanser då.
    Den senker dem ikke så mye som du nevner, hos meg var det vel ingen den senket mer enn til -3, tror jeg. Men den bommer forsåvidt litt på avstandene den setter, det ser ut for at den overdriver litt. Rommet er ikke så stort. :-)

Hvis jeg måler uten sub, så vil jo romkorreksjonen bli feil for de andre høyttalerene også? Er det egentlig noe poeng å kjøre romkorreksjon da?

Forsåvidt greit å endre til dB-visning på volumet, men det gir vel ikke noen veldig god referanse likevel? Det blir jo ikke sammenlignbart med andre uansett?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten nevne at jeg fikk til streaming fra min NAS (Netgear Readynas Duo) til Blu-ray-spilleren også. Det er helt krem, for da slipper jeg å installere ekstra progammer på PCen min, og ikke minst: Jeg trenger ikke ha PCen på for å streame. NASen står jo alltid på, så det er veldig greit. Testet kun noen få mkv-filer, men den ene fungerte dessverre ikke. Det var Top Gear polar special i HD-format. Bildet ble flott, men jeg fikk ingen lyd. På andre mkv-filer (i HD) fikk jeg lyd, og jeg testet bl.a et Blu-ray rip av Master And Commander (jeg har kjøpt filmen også), og det fungerte helt flott. DTS-lyd og bra bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Den senker dem ikke så mye som du nevner, hos meg var det vel ingen den senket mer enn til -3, tror jeg. Men den bommer forsåvidt litt på avstandene den setter, det ser ut for at den overdriver litt. Rommet er ikke så stort. :-)

Hvis jeg måler uten sub, så vil jo romkorreksjonen bli feil for de andre høyttalerene også? Er det egentlig noe poeng å kjøre romkorreksjon da?

Forsåvidt greit å endre til dB-visning på volumet, men det gir vel ikke noen veldig god referanse likevel? Det blir jo ikke sammenlignbart med andre uansett?
    Nu har vi säkert rum med helt olika karaktärer. Men Audyssey korrektion med sub påslagen ger ljud som är helt på trynet här. Trodde först det var mikrofonen det var fel på, men testat med 3 olika och samma sak. Kalibrerade utan sub och då var det annat! Med sub påslagen ger Audyssey ett värde på +10 som bara ger brummel och bråk. Manuellt inställd sub på -1 och ett avstånd 4-5 ggr det som audyssey mäter var tingen här.

Självklart kan det vara kvaliteten på subben som gör det, men jag få i alla fall helt andra resultat när jag gör på det sättet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Nu har vi säkert rum med helt olika karaktärer. Men Audyssey korrektion med sub påslagen ger ljud som är helt på trynet här. Trodde först det var mikrofonen det var fel på, men testat med 3 olika och samma sak. Kalibrerade utan sub och då var det annat! Med sub påslagen ger Audyssey ett värde på +10 som bara ger brummel och bråk. Manuellt inställd sub på -1 och ett avstånd 4-5 ggr det som audyssey mäter var tingen här.

Självklart kan det vara kvaliteten på subben som gör det, men jag få i alla fall helt andra resultat när jag gör på det sättet.
    Ok. Jeg kan jo alltid teste. Subben er en Velodyne CHT-12Q, og den skal vel være rimelig bra, men selvfølgelig ikke i spitzenklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ok. Jeg kan jo alltid teste. Subben er en Velodyne CHT-12Q, og den skal vel være rimelig bra, men selvfølgelig ikke i spitzenklasse.
    Den är LÅNGT bättre än det jag har. Men i mitt lilla rum (12 kvm, 4X3m), smäller en 8" så att saker flyttar på sig över golvet här.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken BD-spiller er det du har? Tar den BD-ISO?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvilken BD-spiller er det du har? Tar den BD-ISO?
    Samsung BD-C5900. Ikke noen high-end spiller, men grei nok tror jeg. Aner ikke om den tar BD-ISO, men hvis det er noe som oftest er på high-end spillere så gjør den neppe det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett bare mediaspillere så vidt jeg vet, og high end, henger stort sett etter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt herlig å kunne streame video fra NASen til Blu-rayen. I går natt så jeg en episode av Mythbusters i HD, og bildekvaliteten var skikkelig bra. Eneste skår i gleden var at lerretet ikke er så veldig godt. Det er jo egentlig en feilvare, men den nye projektoren avslører dessverre feilene litt for godt. Dessuten ser det ut for at det er noe skitt på det, så jeg må prøve å vaske det litt forsiktig.

Ellers har jeg avtalt å overta min brors selvbygde TV-benk, så der venter jeg bare på å få den i hus. Det skal kunne ordnes før jul, regner jeg med.

Det som gjenstår før jeg er "ferdig", er å få bygget den hersens TV-liften. Jeg står litt fast på konstruksjonsideer, men enkelte ting ligger fast. TVen skal befinne seg mellom TVen og lerretet, og den må senkes helt til gulvet. Den må også løftes minimum 65 cm, men fortrinnsvis noe mer (70-75 cm). Jeg tror det greieste er å la den gå helt vertikalt, og der har jeg tenkt å skjøte sammen to skuffeskinner fra Biltema på hver side. En slik skuffeskinne har et uttrekk på 50 cm, så når jeg skjøter sammen to stykker med en overlapp på 10 cm, så får jeg 80 cm vandring totalt. Det neste problemet blir selve løftemekanismen. Der har jeg tenkt mye, men den eneste konstruksjonen jeg kommer på som er relativt kurant å bygge, er en slags saksejekk. Det hadde jo vært veldig enkelt å kjøpe f.eks en ferdig elektrisk saksejekk, men da er jeg avhengig av å lage en slags utveksling som tredobler løftehøyden, og der kommer jeg ikke på noe. Forslag mottas med takk!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrisk eller manuell løftemekanisme til bilvinduer bør du kunne få billig på bilopphugger. Finner du en lastebildør eller lignende så har den kanskje høyden du trenger uten modifikasjon også. Just a tought...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg veit ikke om en vindusheis er sterk nok, ett bilvindu er jo ikke så tungt og løfte, så vis man skal bruke vindusheis så tror jeg at man må bruke flere heiser.

Også er det jo litt forskjellige måter disse heisene er kunstruert. jeg har tidligere jobbet som biloppretter så etter min erfaring så er de fleste laget slik at den løfter midt på, noe som kan være idielt, men kan gjøre det vanskelig og bruke flere heiser enn 2 stk. klart nå husker ikke jeg hvor stor tv`n din var, men er den stor så er det kanskje mulig og sette 2 stykk etter hverandre.

må vell innrømme at jeg ser flere problemer enn løsninger.. :-? så er veldig usikker på om det er en løsning som lar seg gjennomføre..

Men ønsker deg lykke til!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du benytter et system med en motvekt som noe lettere enn TVen vil det i alle fall ikke kreve store kraften fra motoriseringen, og det skulle i teorien la seg ordne greit med en trinse, men det vil også kreve plass...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marker
    Hvis du benytter et system med en motvekt som noe lettere enn TVen vil det i alle fall ikke kreve store kraften fra motoriseringen, og det skulle i teorien la seg ordne greit med en trinse, men det vil også kreve plass...
    Ja, det er det som er problemet. Skal man bruke wire/trinser, så krever det et fast punkt som er høyere enn TVen, og da faller poenget bort. Mekanismen må lages slik at den skjules bak TVen i alle posisjoner.

Vindusheiser vil være for svake, og de vil heller ikke ha nok løftehøyde og samtidig kunne skjules i alle posisjoner.

Men bare fortsett å komme med forslag! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kreativ bruk av trinser vil forhindre det, men det må selvsagt kompenseres for på vektsiden.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nesten det kan være like greit å kjøpe en TV-heis på e-bay eller noe.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at det blir like dyrt å kjøpe TV-heis fra Ebay som å kjøpe i Norge...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdigkjøpte TV-heiser er nok dessverre relativt dyre, ja. Skulle kanskje tro at kinaproduksjon skulle kunne gi noe lavere priser, men det ser ikke slik ut.

Uansett, jeg er godt i gang med min egen konstruksjon, men det blir ingen bilder før jeg ser om det fungerer. Det er en passe snodig løsning, men jeg vil ikke drite meg ut ved å vise noe før jeg ser om det blir brukbart eller ikke... :-)

Ellers har jeg overtatt Ak sin selvbygde TV-benk, og den ble satt opp i går, så nå begynner det å dra seg til.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har styrt på med TV-heisen min i kveld, men har gått på en liten smell. Slik den er nå, så blir det for lite utveksling i starten, slik at det vil bli altfor tungt for en skarve batteridrillmotor å dra det rundt uten ytterligere utveksling. Men når det er sagt, jeg kan i nøden gå for å ha den manuell, det går nemlig også an å sveive TVen opp og ned. Testet litt i dag, og løftehøyden viste seg å være enda høyere (over 80 cm) enn jeg opprinnelig hadde beregnet. Jeg tror derfor jeg kan ofre litt løftehøyde på bekostning av bedre utveksling i starten av løftet, så det blir kanskje en ordning likevel. Håper det, for det ville være synd om alt det arbeidet var forgjeves.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for en ny oppdatering. TV-liften er nå stort sett ferdig (skal flikke mer senere, men nå er det jul). Jeg begynte på lørdag, og har holdt på stort sett hele den dagen, samt mandag, tirsdag og onsdag kveld. Gikk med noen flere timer enn jeg hadde trodd, men slik er det jo alltid med det jeg gjør...

Jeg funderte mye på hvordan jeg kunne løse dette på en brukbar og nokså kompakt (alt er relativt..) måte. Jeg hadde mange ideer, men samtlige hadde en eller annen uoverstigelig ulempe. Et av de største problemene var å få nok løftehøyde og samtidig få konstruksjonen helt skjult bak TVen i alle posisjoner. Dette virket vanskelig inntil jeg plutselig hadde et "eureka moment" en kveld i forrige uke. Jeg hadde tenkt på å lage en stor nok saksejekk, men av flere grunner forkastet ideen. Jeg hadde også tenkt på å bruke en ferdig saksejekk, men disse løfter altfor lite. Biltemas billige saksejekk løfter ca 26 cm, og jeg trengte bortimot 70 cm. Løsningen består av wire og trinser, og her er noen bilder fra byggeprosessen:

Til å holde TVen stabil bruker jeg skuffeskinner fra Biltema. Disse klarer imidlertid bare en bevegelse på 50 cm, så jeg bruker to par som jeg har sveiset sammen "mage mot mage". Jeg får da mye mer bevegelse enn jeg trenger, men det er ikke noe problem. I tillegg har jeg brukt en del firkantrør jeg hadde liggende.

-tvlift1-jpg

-tvlift2-jpg

-tvlift3-jpg

Her er skinnene uttrukket ganske langt. Som bildet viser er det mye å gå på...

-tvlift4-jpg

Her er noen av detaljene jeg laget. Dette er trinseholderne som skal sveises fast. Trinsehjulene er også fra Biltema. Jeg gjorde en tabbe med disse holderne, det er nemlig litt for lett for wiren å kile seg hvis den har vært så slakk at den ikke står stramt over hjulet. Dette skal jeg nok gjøre noe med en gang.

-tvlift5-jpg

Så har vi den nesten ferdige konstruksjonen. Skuffeskinnene er sveist fast i en base (rød på bildet), og mellom gliderne er det to firkantrør med 20 cm avstand, og med passende hullavstand (også 20 cm) til et VESA 200x200 boltmønster. På toppen av jekken er det påsveist en søyle, og i toppen av søyla står den ene trinsen. Den andre trinsen er festet i basen på jekken, og enden på wiren er festet til bunn av den påsveiste søyla. Den andre enden er festet i et tverrstag helt i bunn av løftevogna. Dette fungerer da som en omvendt talje, og for hver cm jekken går opp, så går løftevogna (som TVen er festet i) 3 cm. Altså en utveksling/oppgiring på 3.

-tvlift6-jpg

Så har vi en detalj igjen. Til venstre ser vi chucken til batteridrillen som skal fungere som motor for galskapen. Jeg har skåret chucken i stykker, og har sveist fast en mutter på enden. På den måten kan jeg komme til senterskruen som fester chucken til akslingen på drillen. I midten en bit av en 10mm gjengestang, og til høyre en bit firkantrør. Inni røret er det fastsveist en mutter, slik at denne sulamitten kan monteres sammen (med locktite).

-tvlift7-jpg

Så har vi det nedre trinsehjulet som er festet i basen på jekken. Merk at jeg nå har klint på litt sort maling på det som var bart metall, dette både for estetikken (selv om dette ikke blir synlig) og for å hindre rusting.

-tvlift8-jpg

Toppen av søyla med trinse ble til slutt slik:

-tvlift9-jpg

Her er jekken slik den endte opp. Legg merke til at jeg nå også har sveist fast en horisontalarm som motoren skal festes i. Denne armen vil holde seg horisontalt og parallelt med skruen inni jekken gjennom hele løftet.

-tvlift10-jpg

Her er den ferdige rammen med løftevogna:

-tvlift11-jpg

Her har jeg montert fast både jekken og rammen på en bit av gulvspon. Dette fungerer da som base for hele greia. Legg også merke til at motoren nå er på plass.

-tvlift12-jpg

Motor og den tidligere nevnte kraftoverføringen. Jeg har brukt en bit av det gamle huset til motoren (altså skallet på batteridrillen den kom fra) som jeg har skrudd fast i horisontalarmen. Poenget med dette er at jeg da får låsing mot rotasjon helt gratis, og resten av innfestingen kan gjøres enkelt med strips. Disse har som oppgave å holde motoren og girkassen fast, men de blir ikke belastet med krefter fra selve rotasjonen.

-tvlift13-jpg

Her er et bilde fra monteringen inne i kinoen. Det er en ulempe at dette kommer foran stikkontaktene mine, men det er nok klaring til at jeg får brukt dem likevel. Det er litt styr å få rutet kablene skikkelig når det er bevegelse i bildet, og siden alle andre kabler må passere under TVen, så ble et par av dem for horte (nettverkskablene, faktisk. Det var ikke så kult, men jeg får vel bare skjøte dem.

-tvlift14-jpg

Her er et bilde av den ferdige montasjen, TVen i nedsenket stilling:

-tvlift15-jpg

Og her er jammen meg TVen kommet opp i brukshøyde:

-tvlift16-jpg

For å strømforsyne dette, har jeg kjøpt et 12V/4.5Ah blybatteri på Biltema. Dette vil bli vedlikeholdsladet konstant med en billig lader fra, you guessed it, Biltema. Foreløpig har jeg ikke noen endestopper, og selve betjeningen foregår med den originale hastighetsregulatoren fra drillen. Det betyr at inntil videre har jeg ikke styring på dette fra fjernkontrollen, men det er ingen krise.

En av de største ulempene er kanskje at lyden er skrekkelig. Som en bonus har jeg for første gang i mitt liv giddet å laste opp en video på Youtube. Den er todelt, så pass på å se hele (men vær altså advart om grusom lyd). I første del ser vi en liten test av konstruksjonen hvor jeg kjører den med en håndholdt drill, og i andre del er vi inne i kinoen og ser hvordan det ser ut når TVen kommer opp fra gulvet.

[YOUTUBE]RHnOqdNRd7U[/YOUTUBE]

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0