Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir nok nytrekk med jording, ja. Er ikke så langt til skapet, og det er i tillegg harde rør, så jeg tror ikke det blir noe problem å trekke på nytt.

Ellers er jeg nå ferdig med rivingen, men jeg har ikke fått kappet opp og ryddet unna enda, så bilder får vente til i kveld.

Planleggingen går litt tregt, jeg synes det er alfor mange problemstillinger å huske på og ta hensyn til, men noen avgjørelser er i det minste tatt:

1: Det blir en scene/podium under frontveggen. I denne konstruksjonen skal jeg plassere gjestesengen. Fremre del av podiet skal være hengslet slik at det kan vippes opp mot lerretet og dermed fungere som beskyttelse av dette. I tillegg sparer jeg masse gulvplass, siden sengen da kun trenger å kunne trekkes halvveis ut.

2: Det blir et podium også bak, slik at bakerste rekke kommer litt høyere. Her er planen å bygge dette slik at det kan fungere som en bassfelle, men jeg kan ingenting om slikt, så her trenger jeg tips. Jeg antar at det kanskje må deles inn i tette kammere (fylt med siolasjon) med åpninger inn, men siden det skal være stoler oppå, så er det mest praktiske å lage åpninger i fronten/trinnet. Vil det kunne fungere?

3: Takkonstruksjonen blir sannsynligvis skråkasser langs langveggene, og rektangulære kasser på front/bakvegg. Spotter monteres i disse for belysning. Ikke spesielt kreativt, men relativt enkelt å lage.

Det jeg sliter mest med å bestemme meg for, er om jeg skal gå for falsk frontvegg eller ikke. Hvis jeg gjør det, så klarer jeg i beste fall 3 meter avstand fra lerret til første rekke, og det er i knappeste laget hvis lerretet er f.eks 260cm bredt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er rivingen jammen meg ferdig, så nå er gammelt stenderverk borte fra murveggene, og panelet i taket er også historie. Nå ser det slik ut der inne:

-riving14-jpg
    -riving15-jpg
    -riving16-jpg
    -riving17-jpg

Pisa kan ha sitt skjeve tårn alt de vil, jeg har mitt eget, her bygget med oppkuttede panelbord. Blir sikkert litt varme av det i vinter, om enn ikke så mye.

-taarn-jpg

Jeg fikk også kjøpt inn bjelkene til det nye taket (går for 2"6"), men Obs bygg hadde bare ukurante lengder igjen av 2"3", så stenderverk til veggene fikk jeg ikke kjøpt. Litt irriterende, men jeg får kanskje prøve Byggmax i morgen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og interessant prosjekt. Jeg har så vidt kommet igang med mitt eget, så det er gøy å lese om andre som ligger et par skritt foran.
    Ta kontakt med BEF om du har byggtekniske spørsmål i forhold til kinoen. Han har god erfaring på å bygge rom gjennom formaet hans Norcin.
    Ser du slite med Obs bygg. Jeg har også dem i nærheten, men har gitt opp å handle der. Man blir gal av å prøve å få det man trenger samtidig som man har flaks om man i det hele tatt får hjelp av en av de ansatt hvor ingen er over 18 år og ikke vet hva noe heter. Det er ikke verd de få kronene man kan spare kontra seriøse leverandører
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Obs bygg er ikke så ille her hvor jeg bor, men det er klart at det lønner seg å vite selv hva man skal ha, for kyndig hjelp er det ikke alltid enkelt å få.

Prisene på trevirke er generelt ganske bra der, f.eks tar de 11,90 kr/lm for 2"3", og det er det ingen andre som matcher. Monter skulle f.eks ha 19,-, og det blir fort noen kroner av det hvis man trenger en del meter. I mitt tilfelle skal jeg ha ca 70 meter, og da blir det 500,- mer hos Monter. Årsaken er at Monter er "rabatt-drevet", så byggefirmaer har store rabatter, mens private ikke har det. Obs har den samme prisen til alle.

Byggmax skryter av at de matcher prisen +10% hvis lokale konkurrenter er billigere, så jeg får teste der i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!

Apropos byggevarer, har du testet Bygger'n?

BYGGER´N HAUGESUND

Bygger'n Haugesund

Kvalamarka 1
    5514 Haugesund

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har alle tommeltottene på riktig plass, og ikke for mange av dem. Dette blir bra!

Stusset litt på det du skrev om at det var blitt brukt plast på murveggene. Jeg forstår argumentet ditt hvis veggen er over 50% under bakkenivå, men hvis den er under 50% så skal det være ok å ha på plast på innsiden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Spennende prosjekt!

Apropos byggevarer, har du testet Bygger'n?

BYGGER´N HAUGESUND

Bygger'n Haugesund

Kvalamarka 1
    5514 Haugesund
    Ja, jeg handler av og til der også, siden jeg bor svært nærme dem. Kjøpte f.eks et lass dører (kona likte døren inn til kinoen så mye at hun ville bytte alle de andre dørene i huset også...) der nylig. På trelast er de en del dyrere enn Obs bygg på det jeg har sjekket. Tror de skulle ha ca 16,- kr/lm for 2"3", og det er også ganske mye mer enn 11,90 som Obs bygg tar.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Ser ut som du har alle tommeltottene på riktig plass, og ikke for mange av dem. Dette blir bra!

Stusset litt på det du skrev om at det var blitt brukt plast på murveggene. Jeg forstår argumentet ditt hvis veggen er over 50% under bakkenivå, men hvis den er under 50% så skal det være ok å ha på plast på innsiden.
    Ja, tror antallet tommeltotter er sånn ca passe. :-)

Når det gjelder plast, så støtter jeg meg i hovedsak på to kilder, den ene er en kamerat som er en særdeles kompetent snekker, den andre er Glava:
    Sitat Opprinnelig postet av Glava
    Dampsperre benyttes kun i vegger med liten oppfyllingshøyde (inntil halve vegghøyden).
    Siden jeg har mer enn 50% oppfylling langs langveggen, så dropper jeg altså dampsperra.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var vel det jeg prøvde å få fram også, ser jeg formulerte meg trasigt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Ja det var vel det jeg prøvde å få fram også, ser jeg formulerte meg trasigt.
    Aha. Jaja, men da er vi jo enige, og alt er bare fryd og glede. Forhåpentligvis. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd dette her. Skal bli kjekt å følge med. Flott med masse bilder!

Ekstra gøy med info om byggevarepriser siden jeg holder på å renovere/bygge på selv. Takk for det! :-D.

T.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Spennende tråd dette her. Skal bli kjekt å følge med. Flott med masse bilder!

Ekstra gøy med info om byggevarepriser siden jeg holder på å renovere/bygge på selv. Takk for det! :-D.

T.
    Min erfaring er at byggevarepriser er litt som prisene i dekkbransjen, altså helt texas. For privatpersoner lønner det seg stort sett å handle på de butikkene som ikke baserer seg primært på rabattordninger for firmaer, og her (altså i Haugesund) vet jeg egentlig bare om Obs bygg og Byggmax.

Siden du også bor her i byen, kan vi sikkert fikse en "live" titt etterhvert som ting begynner å komme på plass. Hvis det er ønskelig, da.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk handlet inn mer materialer i går, men jeg gikk på en liten smell når jeg skulle begynne på byggingen, for det viste seg at min opprinnelige plan for bakveggen ikke er holdbar. Jeg hadde tenkt å sette det nye stenderverket på samme bunnsvilla for å spare litt lengde på rommet, men det jeg ikke hadde tenkt nøye nok gjennom var at jeg da får en konflikt mellom ny og gammel toppsvill (som jo ikke skal være i kontakt). Resultatet blir at for å få den beste konstruksjonen så må jeg trekke den nye bakveggen litt lenger inn i rommet, og spiser da litt mer lengde i rommet. Det betyr at lengden på ferdig rom blir ca 497 cm, der jeg trodde det skulle blitt ca 503 cm. Det er jo bare 6 cm, men når lengden allerede er marginal, så teller hver eneste cm.

Det gamle stenderverket bygget 13 cm ut fra murveggene, og jeg kan jo velge å redusere dette til 10 cm, for dermed å vinne 3 cm både på bredden og lengden. Ulempen er at jeg da ikke kan gjenbruke den gamle isolasjonen, som da blir for tykk, siden den fylte ut de 13 cm som var. 10 cm isolasjon mot muren burde holde det også, men det er jo åpenbart dårligere enn 13.

Isj, jeg trengte ikke dette akkurat nå. What to do?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestemte meg for å gå for 10 cm isolasjon, og jeg kan dermed ikke gjenbruke den som var på veggene fra før. Mulig jeg kan bruke den andre steder, det får vi se på.

Uansett, kom ikke så mye lenger i dag, men fikk laget en vegg:

-bygge_vegg1-jpg

Reiste den opp mot muren, og se her, stenderne kom akkurat midt mellom bjelkene i etasjeskilleren. Her skal det jo etterhvert på et eget bjelkelag, og jeg syntes det var greit å ha disse akkurat midt mellom. Ulempen er at jeg ikke kan begynne med hel plate i noen av endene på denne veggen, men det får jeg leve med.

-bygge_vegg2-jpg

For at den ikke skulle falle ned i hodet på meg, så festet jeg den forskriftsmessig til muren:

-veggfeste-jpg

Mulig jeg må forsterke dette noe på et senere tidspunkt... :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bygget de 3 neste veggene i dag, men fant ut at jeg skulle skjære bort parketten på veggen med døra, slik at bunnsvillene kommer ned på betongen. Opprinnelig hadde jeg tenkt å sette bunnsvilla her oppå parketten (slik jeg gjorde på veggen som døra er festet i), men kom altså på andre tanker. Sirkelsaga ble justert til akkurat passe dybde, og da ble det slik:

-kutte_parkett1-jpg

-kutte_parkett2-jpg

-kutte_parkett3-jpg

Jeg kunne nå bygge de resterende 3 veggene, og alle ble prefabrikert liggende på gulvet, før de ble reist opp:

-bygge_vegg3-jpg

-bygge_vegg4-jpg

Foreløpig står de bare løst, men neste prosjekt blir å klosse/shimse dem opp slik at de blir eksakt like høye og i vater, samt å skru dem sammen i hjørnene. Etter dette skal jeg legge opp himlingsbjelkene, og så er det klart for å sette opp rør og elbokser.

Et solid irritasjonsmoment er at luringene som laget gulvet ikke helt har hatt kontroll på flytsparkelen, så enkelte steder fjærer parketten en god del. Årsaken er at det er en grop under, men jeg har lite lyst til å fjerne hele parketten. Jeg skal jo ha teppe oppå, så det er mulig jeg kunne borret et hull der parketten svikter og klemt inn noe slags fyllmasse som kunne herdet under? Forslag?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke gjort mye i dag, planen var å klosse opp veggene slik at bunnsvillene var i vater. Til det bruker jeg min B&D LZR6TP laservater. Dette er en krysslaser, som stort sett fungerer helt glimrende. Det skulle dessverre vise seg at denne ikke nivellerer skikkelig i horisontalplanet når avstanden fra laseren øker. Litt klønete å forklare, men uansett så blir det da vanskelig å nivellere svillene mine. Skulle hatt en rundstrålende laser heller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Et solid irritasjonsmoment er at luringene som laget gulvet ikke helt har hatt kontroll på flytsparkelen, så enkelte steder fjærer parketten en god del. Årsaken er at det er en grop under, men jeg har lite lyst til å fjerne hele parketten. Jeg skal jo ha teppe oppå, så det er mulig jeg kunne borret et hull der parketten svikter og klemt inn noe slags fyllmasse som kunne herdet under? Forslag?
    Det er kanskje for sent nå som du har satt opp veggene, men dersom det hadde vært i nærheten av kantene, kunne du kanskje ha klart å skyve biter av ullpapp eller belegg under der det svikter? Jeg ville vært litt skeptisk til å bore hull og sprøyte inn noe guffe, det kan fort bli for mye slik at du i stedet får en topp. Men er det tyntflytende nok så hadde det kanskje gått.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke i nærheten av kantene uansett, så den eneste løsningen er egentlig å få inn noe tyntflytende herdende masse. Men om det er en farbar vei, se det vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av laser

Et par innlegg lenger oppe skrev jeg om at jeg hadde oppdaget at laseren min ikke var optimal i "lengderetningen", altså at det planet som den horisontale laserstrålen danner ikke var i vater i begge retninger. Problemet var at selv om selve strålen var rimelig horisontal ("i vater") når laseren var satt opp mot en vegg, så var selve planet som strålen danner fallende utover, det vil si at hvis laseren var satt opp i en passende høyde på et perfekt gulv, så ville man måle forskjellig høyde på strålen alt etter avstand til laseren.

Jeg fant derfor ut at jeg skulle måle eksakt (vel, nokså) hvor ille feilen var, og jeg fant derfor frem en transparent slange som jeg fylte med vann (passet på å unngå bobler) og festet i passe høyde på stenderverket. Avstanden mellom de vertikale bitene av slangen var ca 3.3 meter. Når jeg satte laseren på tvers (altså slik man normalt ville bruke den), så så det slik ut på venstre side:

-pre_kalib_vt-jpg

..og slik på høyre side:

-pre_kalib_ht-jpg

Det er ikke så hakkende mye forskjell, men vi kan se at strålen er litt for høy på høyre side. Så er det den andre retningen, altså at laseren lyser på langs av slangen. Dette er punktet nærmest laseren:

-pre_kalib_vl-jpg

..og her har vi punktet som altså er 3.3 meter lenger borte:

-pre_kalib_hl-jpg

Laserstrålen har altså et fall på ca 5 mm over denne avstanden, og det er slettes ikke godt nok, synes jeg. Ergo må laseren åpnes og innmaten studeres:

-laser_guts-jpg

Det er umiddelbart tydelig at det er to "loddskruer" som brukes for å kalibrere pendelen, og jeg tar derfor med meg et skrujern og labber ut til vannslangen min igjen. Litt forsiktig justering (1 hel tørn på den ene skruen og en halv tørn på den andre), og resultatet blir slik. På tvers, venstre side:

-post_kalib_vt-jpg

..og høyre side:

-post_kalib_ht-jpg

Nå er avviket bortimot neglisjerbart, og helt akseptabelt for meg. I lengderetningen ble det også bra. Nærmeste punkt:

-post_kalib_vl-jpg

..og lengst borte:

-post_kalib_hl-jpg

Nå er det ikke lenger fall på strålen, og jeg er "strålende" fornøyd. I ettertid er det mulig å tenke seg at med en lenger slange og større avstander å måle på, så er det mulig å få til en enda bedre kalibrering, men det får eventuelt bli en annen gang.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter gårsdagens suksess med å kalibrere laseren, har jeg i dag fått klosset opp alle veggene slik at svillene nå er i vater. Når dette var gjort, så oppdaget jeg to litt uheldige ting, der den viktigste var at jeg har vært ørlite for grådig i min søken etter å bevare mest mulig lengde av rommet. Klaringen mellom gammel bakvegg og min nye vegg er nemlig bare 5 mm på det minste (dette er oppe ved toppsvilla). 5 mm er forsåvidt nok, men det skal jo nokså lite til at det ender opp som 0 mm når veggene er ferdig platet. Nå skal det jo riktignok isolasjon inni der også, og den vil vel bidra til å opprettholde klaringen, men helt gunstig er det ikke.

I tillegg er ikke mitt nye rom helt 100% rektangulært. Diagonalmålene er ca 18 mm forskjellige (utregnet/korrekt diagonal skal være 6.145m, jeg har 6.155m og 6.137m), så rommet er et parallellogram. Det utgjør forsåvidt særdeles lite, men ulempen er at om jeg velger å rette det opp (som i prinsippet er uproblematisk), så får jeg mindre klaring til eksisterende vegger også andre steder. Det ytre rommet er nemlig ikke heller helt "rett".

Neste steg blir å legge opp det nye bjelkelaget, og så er det røropplegget som må på plass.

Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •