Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 453
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det vil vel uansett være en utfordring å liste rund kontakten? Jeg tror jeg hadde vurdert å droppe listing. Hehe. Klart svar? Nei, men så har jeg ikke sett det IRL, men på bildene så det greit ut IMHO.

/S

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det vil vel uansett være en utfordring å liste rund kontakten? Jeg tror jeg hadde vurdert å droppe listing. Hehe. Klart svar? Nei, men så har jeg ikke sett det IRL, men på bildene så det greit ut IMHO.

/S
    Hvis jeg skal liste oppe på plattingen, så avslutter jeg lista i front av plattingen, jeg kommer uansett ikke til å liste rundt kontakten.

Men jeg heller nok også mot å droppe lister på plattingen. Det er jo også slik at der har jeg kun gips å feste listene i. Nå går jo det greit hvis man gjør det på rette måten, men jeg vet ikke helt om jeg vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helt knall Kan tenke meg det begynner å bli god atmosfære der inne etter du fikk på teppet..
    Selv ville jeg nok ikke listet oppå platået. Måtte i tilfelle blitt en liten firkantlist bare for å ha noe, men siden teppet ligger såpas pent inntil veggen så tror jeg ikke at det gjør noe.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke tid å svare tidligere i dag på fuktproblemet du har hatt inni trekkerøret til HDMI-kabelen. Har vært på besøk til svigers og feiret bursdag der...:smile:

Merkelige greier med vannet i trekkerøret. Gikk tilbake til starten av tråden og las de første sidene. Det beste svaret jeg kan gi er det ser ut som om trekkerøret går opp langs murveggen på den ene siden. Kan det ha ligget for nær muren, og fått inn fukt pga kondens mellom inne og utetemperatur? Har tidligere blitt fortalt av elektrikere at trekkerør alltid skal trekkes opp i en bue mellom punkter på vegg, nettopp for å unngå at fukt samler seg i røret. Muligens det som har skjedd her, bare at fukten i røret har vandret opp i takdelen av røret fordi det er varmere der...

Tror jeg hadde sjekket dette røret igjen senere og sett om det fremdeles samler vann. Uansett er det som du sier lite å gjøre med det nå, uten å rive ned vegg eller tak igjen. Elektrikkere her på forumet har muligens bedre svar enn meg...

Når det gjelder sagginga i døra di så ville jeg ha satt på en ekstra hengsle midt i mellom de andre. Har gjort dette selv på ei lettdør som ble kledt med ramme og gips på begge sidene. Det funket helt utmerket og døra sægget aldri. Er det plastfeste på døra, sånn som du bare stikker hengslet inni? Isåfall kan du forsterke denne dritten med ekstra skuer, har problemer med en slik dør selv, og satte i en skrue som hjalp godt.
    Jeg ville ikke ha begynt på andre støtteremedierunder døra tror jeg. Få til hengslene, og problemet er løst.

Når det gjelder pakningen som du har som er for tynn; Jeg har brukt med hell en tubepakning som er hul. Den har en diameter på ca 1cm, og kan klemmes sammen til ca 3mm, se bilde av skyvedøra der de er brukt:

-img_1873-jpg

Ellers var det spennende å se rammeløsningen din. Skal også lage rammen selv. Og jeg må også ha ramme som ikke bygger for mye utover, siden jeg skal ha maskering som kan flyttes.
    Fin farge på teppeflisene! Og når det gjelder listing på plattingen så kan du jo vente å se. Ikke sikkert at det blir nødvendig.:smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode råd der, Hunsbedt. Du har rett i at røret ligger helt inntil muren, men bare akkurat der det svinger inn over taket. Nedover er det litt avstand, men muligens ikke nok. Uansett litt rart at ikke det har kommet kondens ut av røret, for vann pleier da vitterlig å renne nedover. Luften må derfor ha kondensert i den horisontale delen av røret, men den ligger som kjent ikke til noen mur. Jaja, jeg må jo bare vente og se. Riving er selvfølgelig uaktuelt. Da får jeg heller skaffe meg vannsikker HDMI-kabel og håpe at det ikke er noen perforeringer i den horisontale delen av rører som gjør at kondensen lekker ut oppå gipsen... Da blir det krise...

Mulig det kan hjelpe å plugge røret i begge ender, slik at det i det minste ikke tilføres annen luft enn den som er i røret?

Når det gjelder hengslene, så har jeg akkurat satt meg ned ved PCen for å poste et bilde av det jeg har gjort i mellomtiden. Jeg har faktisk gjort akkurat det du nevner, så her har vi åpenbart tenkt likt:

-hengselforsterkning-jpg

To skruer ekstra som går gjennom plastbrikken og selve metallbladet fra hengselen. Det ser inntil videre ut til å gjøre susen, men vi får se hvordan det blir fremover. Jeg oppdaget forresten at dørfabrikken muligens bør nedjustere momentet på maskinen som skruer hengslene fast i karmen. På den ene av hengslene var det bare en skrue som faktisk hadde noe særlig hold, så her må jeg også gjøre noe. Vet ikke om jeg skal prøve å fylle hullene med lim, og så skru inn igjen, eller om noe helt annet vil være smartere. Litt irriterende, det der.

Interessant det der med tubepakningen. Hvor fikk du tak i den? Og hvordan er den festet? Er den selvklebende, eller har du limt den?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Interessant det der med tubepakningen. Hvor fikk du tak i den? Og hvordan er den festet? Er den selvklebende, eller har du limt den?
    Fant den tilfeldig på byggvareforretningen der jeg handler. Typisk nok så har jeg ikke spart på forpakningen, ei heller tatt noen nærbilder.
    Den typen jeg bruker er ikke selvklebende. I den ene siden har den en 3mm bred, og 5mm dyp "flapp" som stikker ut. Denne er med mothaker. Jeg sager derfor bare et 5mm dypt spor med sirkelsaga og presser den inn. Desverre har jeg ikke funnet andre utgaver, med lim. Derfor må du ha dette sporet. Men jeg skal gå innom og sjekke på forretningen i morgen og finne ut mere...

Her er et kanskje bedre bilde. På pakningene under døra ser du såvidt sporet de ligger inni (beklager alt støvet, de skal være svarte!):

-img_1880-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da skjønner jeg. Litt mer styr å fikse det i mitt tilfelle da, siden jeg har kledd døra med molton (og molton suger støv/spon), og lektene mine som sporet eventuelt skulle vært i er skrudd og limt til dørbladet. Et 5 mm dypt spor i disse lektene vil nok komme i konflikt med skruene som holder lektene til dørbladet også, så det er nok ingen løsning. Jeg er nok nødt til å gå for en variant som klistres eller limes fast.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde forresten en ekstremt uhøytidelig test av lyddempingen i døren. Jeg satte en støvsuger 1 meter fra døren inne i kinoen, og startet et lydmålingsprogram på mobilen, og la denne 1 meter fra døren på andre siden i ca 60 cm høyde.

Med døren åpen påsto programmet at det var 77 dB, og når jeg lukket døren falt nivået til 49 dB. Så gjentok jeg eksperimentet ved å flytte støvsugeren til systue, og lydmåleren ut på gangen. Det er samme type dør, men denne er uten pakninger og det er også en liten åpning under døren som lekker både lyd og luft. Resultatet ble 77 dB med døren åpen (som er nokså forventet... :-)), og med døren lukket falt nivået til 68 dB.

Dette er jo ikke noen skikkelig test, og den viser vel ikke så mye annet enn at en DIY lyddør med ett sett pakninger demper mer lyd enn en tilsvarende dør som er uten preparering.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært på nett på noen dager serru, men ville bare kommentere bildene av rommet.

Du verden så mye det gjør med tepper på gulvet. Det blir en helt annen atmosfære. Grattis med nesten ferdig kino

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har ikke vært på nett på noen dager serru, men ville bare kommentere bildene av rommet.

Du verden så mye det gjør med tepper på gulvet. Det blir en helt annen atmosfære. Grattis med nesten ferdig kino
    Ja, teppet gjør ekstremt mye med atmosfæren, og ganske mye med akustikken også. Er litt mindre hard klang i rommet nå.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velvel. Litt mer uflaks i dag. Først fikk jeg lagt resten av teppeflisene, og når jeg hadde pakket ut overgangslistene av plasten (som jeg hadde sjekket var merket identisk) så merket jeg at de hadde en ørliten forskjell i fargetone. Jeg valgte likevel å kappe og montere dem, siden dette i praksis ikke er synlig uansett. Slik ble det da til slutt bakerst på podiet:

-lufting_platting-jpg

Jeg har valgt å droppe å liste oppe på podiet, så nå har jeg noen meter med ferdig malte lister til overs. Jaja, tror kanskje jeg får brukt dem til noe annet likevel. Den som lever får se.

Så kom dagens andre skuffelse. Det viste seg at Monitor Audio hadde plassert opphengsfestene med 22 cm mellomrom, og det er mer enn jeg har skruefeste til bak gipsen. Den enkle løsningen ville vært å bare flytte skruefestene, men det er litt helligbrøde i mine øyne, så da ble det mer manufaktur.
    -ht_bak-jpg

Spikerplater fra Biltema som jeg har kappet opp i passe størrelse, og så har jeg borret to hull med 22 cm avstand. Disse hullene gjenget jeg opp med M4, og så satte jeg inn maskinskruer i hullene. Siden platene er bare 2 mm tykke, så stolte jeg ikke på gjengene, så jeg fant frem sveiseapparatet og sveiste skruen fast på baksiden med god gjennombrenning. Deretter slipte jeg baksiden flat og fin igjen, og resultatet ble dette:

-htbrakett1-jpg

Et nærbilde av ene skruen:

-htbrakett2-jpg

Poenget er at disse nye festene gir ekstra fleksibilitet hvis jeg vil flytte bittelitt på høyttalerne, og så slapp jeg å modifisere høyttaleren.

I boksene hadde jeg pusselokkene bak tapeten, så jeg tok en 13 mm bor og laget et hull i midten av pusselokket. Deretter renskar jeg tapeten litt, og vips så hullet slik ut:

-hull_vegg-jpg

Her har jeg fått hengt opp bakhøyttalerne:

-bak_ferdig1-jpg

Litt uheldig at spottene kommer direkte over sidehøyttalerne, men lite å gjøre med det nå:

-bak_ferdig2-jpg

Så kom dagens tredje skuffelse. Sofaen ble funnet frem og pakket ut, og det viste seg at den ikke har den fargen som er bestilt. Den skulle være grå/sort, men den er vitterlig nokså brunlig:

-bak_sofa-jpg

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, men det kan tenkes at jeg kan leve med fargen hvis jeg får en skikkelig kompensasjon for feilen. Det ser ikke håpløst ille ut, selv om grå/sort ville passet bedre inn.

Det ligger nok an til premiere til helgen, men da med midlertidige løsninger i front. TV-liften min er ikke ferdig utpønsket enda, og jeg har heller ikke en skikkelig TV-benk på plass.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir da virkelig en flott kino. Fargeforskjell på listene du kjøpte er nok ikke veldig uvanlig, og jeg hadde nok gjort det samme som deg i det tilfelle (lukket øynene og montert...)

Høyttalerne så veldig pene ut, og passet bra inn i rommet. Det at de bygger lite i dybden er en stor fordel med tanke på det estetiske.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo utrolig bra da!

Syntes sofaen passet godt inn som den var, men er nok som du sier at det hadde vært enda bedre om den hadde vært mer grå.. men tror ingen kommer til og reagere på fargen på sofaen.. Fargen går jo også litt igjen på messing lista på podiet..

Stian

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Dette blir jo utrolig bra da!

Syntes sofaen passet godt inn som den var, men er nok som du sier at det hadde vært enda bedre om den hadde vært mer grå.. men tror ingen kommer til og reagere på fargen på sofaen.. Fargen går jo også litt igjen på messing lista på podiet..

Stian
    Takk for det. Er godt fornøyd selv også.
    Når det gjelder sofaen så har W vært i butikken i dag, og de påstår at den utstillingsmodellen vi så på er lik den vi har mottatt. Hun tok med seg en pute, og den var lik i fargen. Jeg tok bilder av den utstillingsmodellen vi så på, og den ser gråere ut på alle bildene, og jeg husker den veldig tydelig som gråere. Det betyr at enten gjør lyset i butikken noe rart med fargen, eller så er det hodet/synet mitt det er noe i veien med. De påstår at det er samme utstillingsmodell de har i butikken enda, så da er det vel ett av de første alternativene...

Men uansett lever jeg godt med den fargen den har, så noen veldig stor krise er det ikke. Som du sier så passer den godt til bronsefargen på alulisten i front av plattingen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes dett ser flott ut Øyvind, sofaen ser ganske comfy ut også.

Butikkbelysning har utrolig mye å si. Vi hadde en liknende erfaring da vi kjøpte fliser til badet. Det så helt fint ut i butikken, men da vi fikk de opp på veggen fikk vi sjokk (i negativ forstand), men flisene var faktisk identiske med utstillingen så da er man jo like langt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes dett ser flott ut Øyvind, sofaen ser ganske comfy ut også.

Butikkbelysning har utrolig mye å si. Vi hadde en liknende erfaring da vi kjøpte fliser til badet. Det så helt fint ut i butikken, men da vi fikk de opp på veggen fikk vi sjokk (i negativ forstand), men flisene var faktisk identiske med utstillingen så da er man jo like langt.
    Takker. Ja, til å være sovesofa er den ikke verst å sitte i, men det er klart at noen stressless er det ikke. Ryggen er slik sett litt for lav, men det går jo an å kjøpe (eller lage) ekstra nakkeputer til den. Det er en stor fordel at det inni hver av sjeselongene er et stort rom hvor vi kan ha dyner og overmadrass. Har jeg litt flaks, så blir det litt plass til overs til annet småknask også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nakkestøtter er et must på moderne sofaer, vi har tilsvarende lav rygg men med nakkestøtter blir det helt knall. Og puff til å hvile bena på for den stakkarn som blir sittende i midten. Men der skal du kanskje ha et bord?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du må lage deg et par nakkeputer. Får du kjøpt sofaputen løst, så deler opp en til to og fester dem med borrelås på bakveggen.

Rommet ser fortreffelig ut nå så det begynner å bli ferdigere, Thumbs up, alle 10. :-D

-bak_sofa-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nakkestøtter er et must på moderne sofaer, vi har tilsvarende lav rygg men med nakkestøtter blir det helt knall. Og puff til å hvile bena på for den stakkarn som blir sittende i midten. Men der skal du kanskje ha et bord?
    Nei, blir ikke noe fast bord i midten. Dermot er det plass til en stressless der når jeg er alene (eller at vi er tre personer, to på sjeselongene), og da havner jeg midt i sweetspot.. :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Klart du må lage deg et par nakkeputer. Får du kjøpt sofaputen løst, så deler opp en til to og fester dem med borrelås på bakveggen.

Rommet ser fortreffelig ut nå så det begynner å bli ferdigere, Thumbs up, alle 10. :-D

-bak_sofa-jpg
    Takk, takk. Artig at du laget en "nakkepute-chop", jeg har faktisk tenkt akkurat den tanken. Tror jeg måtte hatt en ekstra fjøl som er skrudd fast, slik at borrelåsen ikke festes rett i tapeten. Det går nok ikke veldig bra.

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •